کارهای اشتباه روزمره که زندگی‌مان را به چالش می کشد

4 مرداد 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - کارهای اشتباه روزمره که زندگی‌مان را به چالش می کشد
کارهای اشتباه روزمره که زندگی‌مان را به چالش می کشد
امتیاز مطلب: 97%

آیا تاکنون با خود فکر کرده‌اید شاید بعضی کارهایی که هر روز انجام می دهید اشتباه باشد و تنها به این خاطر که روزانه آن‌ها را تکرار می کنید گواهی بر عدم مشکل آن‌ها نیست؟ در ادامه با یوکن همراه باشید تا چند کار اشتباهی که به ظاهر هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند را معرفی کنیم.

ابتدا کارهای ساده را انجام می دهیم

بهتر است اول کارهای مشکل را انجام دهید. برخی‌ها به این استراتژی "قورت دادن قورباغه" لقب می دهند. این ضرب‌المثل از یکی از داستان‌های مارک تواین به دست آمده است. او می گوید: "اول صبح یک قورباغه زنده را قورت بده تا شب هیچ اتفاق بدتری برایت رخ نخواهد داد".

عده‌ای از پژوهشگران می گویند اراده در طول روز کاهش پیدا می کند. پس بهترین اقدام این است کارهایی که نیاز به تمرکز بیشتری دارند را اول صبح انجام دهید. برخی دیگر از محققان معتقدند اراده محدودیت زمانی ندارد. کار عاقلانه این است اول کارهای سخت را انجام دهید، زیرا ممکن است بعد از آن کارهایی پیش بیاید که با برنامه‌هایتان تداخل پیدا کند.

مدام ایمیل‌های خود را می خوانیم

وقتی صدای هشدار ایمیلی جدید به گوش می رسد به سختی می توان طاقت آورد. جدیدترین تحقیقات نشان می دهد، وقتی کارهای مختلف را به صورت هم‌زمان انجام می دهید، کارها 40 درصد از نظر زمانی بیشتر به طول می انجامد. پس اگر فکر می کنید با انجام همزمان کارها کارایی بیشتری از خود نشان می دهید، در اشتباه هستید.

ران فریدمن (Ron Friedman) روانشناس می گوید بهترین تصمیم این است گوشی موبایل خود را روی بی صدا بگذارید یا وقتی کار مهمی برای انجام دادن دارید، صفحه‌ی ایمیلتان را ببندید.

پیشنهاد می شود ساعات خاصی را به خواندن و پاسخ دادن ایمیل‌هایتان اختصاص دهید تا بهره‌وری بیشتری داشته باشید.

گوشی موبایل خود را روی میز کار می گذارید

این به تنهایی کافی نیست که گوشی خود را روی ویبره یا سکوت بگذارید، حتی نگه داشتن گوشی خاموش روی میز کار هم درست نیست.

به تازگی نتیجه‌ی تحقیقی توسط مجله‌ی انجمن تحقیقات مصرف کنندگان به چاپ رسیده است. براساس این تحقیق، بودن گوشی موبایل در نزدیکی شما می تواند روی عملکرد شناختی‌تان تاثیر بگذارد. حتی وقتی متوجه این تأثیر منفی نباشید. بهترین اقدام این است گوشی خود را در اتاقی دیگر قرار دهید.

تمام روز یک جا می نشینیم

شما به عنوان یک کارمند تمام روز پشت میز هستید و امکان فعالیت فیزیکی چندانی ندارید. البته منظور این نیست هر بار چند ساعت از پشت میز بلند شوید و ورزش کنید. نتایج تحقیقات نشان می دهد چند دقیقه نرمش کردن در روز نیز باعث بهبود وضعیت جسمی می شود.

اخیراً تحقیقی در این باره در مجله‌ی انجمن قلب آمریکا منتشر شده است. این تحقیق در مجله‌ی نیویورک تایمز هم به چاپ رسیده است. براساس این تحقیق، افرادی که تنها یک ساعت در روز فعالیت فیزیکی داشته اند، 50 درصد کمتر در خطر مرگ و میر هستند. جالب است بدانید یک ساعت فعالیت روزانه می تواند به بخش‌های پنج دقیقه ای تقسیم شود و نیاز نیست یک ساعت فعالیت مداوم باشد.

چند ساعت به صفحه‌ی لپ تاپ زل می زنیم

ارین برودوین (Erin Brodwin) در بخش تجاری سایت Insider فعالیت دارد. او در جدیدترین گزارش‌های خود می گوید ساعت‌ها زل زدن به صفحه‌ی کامپیوتر می تواند باعث خستگی دیجیتالی چشم شود. خستگی دیجیتالی چشم نیز سبب خشکی چشم و تاری دید خواهد شد.

راهول کورانا (Rahul Khurana) پزشک سخنگوی انجمن چشم پزشکان آمریکاست. او در یکی از گفت و گوها با بخش تجاری سایت Insider همکاری کرده است. او می گوید: "به دنبال قانون 20-20-20 باشید. این قانون می گوید هر 20 دقیقه برای 20 ثانیه به چیزی نگاه کنید که 20 فوت (6 متر) از شما فاصله دارد".

در اواخر بعدازظهر استراحت می کنیم

خوابیدن در اواخر بعدازظهر کار اشتباهی است، به جای آن بهتر است اواسط ظهر استراحت کنید.

مجله‌ی روانشناسی عملی تحقیقی در این باره در سال 2015 منتشر کرده است. نتیجه این تحقیق نشان می دهد هرچه از ابتدای روز کاری سپری می شود استراحت بی‌فایده‌تر می شود. وقتی ابتدای روز استراحت می کنید انرژی، تمرکز و انگیزه‌ی بیشتری دارید.

این تحقیق نشان می دهد حتماً نیاز نیست در طول استراحت خود کارهای غیر مرتبط به شغلتان انجام دهید. بلکه بهتر است در زمان استراحت به سراغ کار موردعلاقه‌تان بروید.

وقتی در پروژه‌ای که به آن علاقه دارید پیشرفت می کنید، بیشتر از زمانی که در شبکه‌های اجتماعی پرسه می زنید، انرژی و انگیزه به دست می آورید.

هنگام کار به موسیقی گوش می دهیم

شاید از جمله افرادی باشید که فکر می کنید با گوش دادن به موسیقی بهره‌وری بیشتری در انجام کارهایتان خواهید داشت، اما این تصور تا حدودی اشتباه است.

در سال 2015 میلادی مصاحبه‌ای با دانیل لویتین (Daniel Levitin) در این باره انجام شده است. او ادعا می کند تحقیقات زیادی در این باره به انجام رسیده است. نتایج تمام تحقیقات نشان می دهد اگر کارهای ذهنی مانند خواندن و نوشتن را هم‌زمان با گوش دادن به موسیقی انجام دهید، عملکردتان به طور قابل توجهی کاهش می یابد. البته وقتی کارهایتان تکراری و یکنواخت باشند، این قانون صادق نیست. برای مثال، اگر در بخش مونتاژ کارخانه مشغول کار هستید یا برای مدت زمان طولانی رانندگی می کنید، گوش دادن به موسیقی باعث سرحالی‌تان هم می شود.

لویتین می گوید بهتر است 10 تا 15 دقیقه قبل از شروع کار به موسیقی گوش دهید. در این حالت، موسیقی باعث آرامش بخشی بیشتر شما می دهد و حالتان را بهتر می کند.

غذاهایی می خوریم که به ظاهر سالم می آیند

در مورد انتخاب غذاها درایت بیشتری به خرج دهید و حرف کسی را باور نکنید.

ارین برودوین در بخش تجاری Insider لیستی از غذاهایی تهیه کرده که به ظاهر غذاهای مفیدی هستند، اما در حقیقت این طور نیستند.

شاید آب میوه‌ها و اسموتی های آماده را سالم و مغذی بدانید، اما در واقع این نوشیدنی‌ها سرشار از قند و کالری هستند. خیلی‌ها تصور می کنند تخم مرغ کلسترول بسیار بالایی دارد؛ در حالی که ممکن است برای خیلی از افراد مفید نباشد.

مدام شبکه‌های اجتماعی را دنبال می کنیم

پژوهشگران معتقدند دو روش فعالانه و منفعلانه برای استفاده از فیس بوک وجود دارد. استفاده‌ی فعالانه به معنای ارتباط مستقیم با افراد است، مثلا قرار دادن پست‌هایی در فیس بوک یا نظردادن درباره پست‌های دیگران.

در مقابل استفاده‌ی منفعلانه به معنای دریافت اطلاعات و خواندن مطالب دیگران است. در بیشتر مواقع افراد به صورت منفعلانه از فیس بوک استفاده می کنند.

تحقیقی در مورد روش استفاده از فیس بوک در مجله‌ی روانشناسی تجربی منتشر شده است. این تحقیق اعلام می کند استفاده‌ی منفعلانه از فیس بوک می تواند احساس بدی در شما ایجاد کند. این بدین خاطر است که به زندگی تجملاتی و پر زرق و برقی که دیگران به نمایش کشیده اند، حسادت می کنید. پس بهتر است کمتر منفعلانه عمل کنید؛ به جای اینکه تنها تماشاگر باشید، برای دوستانتان پیام بفرستید یا روی عکس خانوادگی آن‌ها کامنت بگذارید.

مدام با همکار خود جر و بحث می کنیم

وقتی یکی از همکارانتان با شما جنجال می کند یا کنایه‌ای می زند، ساده‌ترین اقدام این است حرفی توهین آمیز به او بزنید، اما باید سعی کنید جلوی خود را بگیرید.

هال رانکل (Hal Runkel) به عنوان روان درمانگر ازدواج و خانواده معرفی می شود. او ادعا می کند، "آخ" بهترین و قدرتمندترین کلمه برای از میان برداشتن تنش و درگیری میان افراد است. با بیان این واژه به جای اینکه از خود دفاع کنید، آسیب پذیری خود را نشان داده اید. علاوه بر آن، با گفتن این کلمه همکارتان را ترغیب می کنید همین کار را انجام دهد.

استر پرل (Esther Perel) نیز در زمینه مشاوره زوجین فعالیت دارد. او می گوید بهترین کار برای از بین بردن تنش این است که به حرف‌های همکار خود فکر کنید. لازم است نسبت به همکارتان احساس دلسوزی داشته باشید و به او بگویید او را درک می کنید.

با افراد زیادی در شبکه‌های اجتماعی دوست می شویم اما به هیچ یک پیام نمی دهیم

شاید پیدا کردن دوست در فضای مجازی کار بسیار آسانی باشد؛ اما باید بدانید، نیاز نیست در کمترین زمان ممکن بیشترین دوستان ممکن را پیدا کنید.

هلن فیشر (Helen Fisher) زیست شناس و انسان شناس است. او به عنوان مدیر بخش علمی سایت Match.com نیز فعالیت دارد. فیشر می گوید بزرگ‌ترین مشکل وب سایت‌ها و برنامه‌های دوست یابی "اضافه بار شناختی" است.

هلن فیشر می گوید: "مغز قدرت انتخاب کردن میان صدها هزار گزینه را ندارد". او پیشنهاد می کند وقتی 9 مورد مختلف برای آن‌ها پیدا شد دست نگه دارند و در مورد تمامی آن‌ها فکر کنند.

شب‌ها خیلی دیر به رختخواب می رویم

محققان به تازگی اقدام به کشف پدیده‌ای با نام "به تأخیر انداختن زمان خواب" کرده اند. این بدین معناست "در وقت مناسب نمی خوابید، اما دلیل کافی هم برای نخوابیدن ندارید".

شاید دیر به رختخواب بروید تا سریالی که خیلی هم برایتان جالب نیست را ببینید. این کار بسیار اشتباه است و حتی می تواند خطرناک هم باشد.

دانشمندان ادعا می کنند کم خوابی به‌اندازه‌ی سیگار کشیدن برای انسان مضر و خطرناک است. پس به موقع تلویزیون را خاموش کنید و برای خوابیدن آماده شوید. مطمئن باشید این کار تأثیر زیادی در زندگی‌تان دارد و سالیان بعد به خاطر این کار از خود تشکر خواهید کرد.

 

منبع: thisisinsider

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-07-27 10:03:59
دسته بندی ها