برای تغییر دادن دیگران، تغییر را آسان کنید

21 شهریور 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - برای تغییر دادن دیگران، تغییر را آسان کنید
برای تغییر دادن دیگران، تغییر را آسان کنید
امتیاز مطلب: 94%

تانیا لونا شریک شرکت آموزش مدیریت رهبری LifeLabs Learning ، محقق روانشناسی و سخنران TED به همراه جردن کوهن معاون رئیس منابع انسانی در سازمان بین المللیWeight Watchers   تحقیقات خود را در زمینه تغییر حرفه‌ای و شخصی را با ما به اشتراک می‌گذارد. در ادامه با یوکن همراه باشید.

در دفتر کار ما در نیویورک ساعت 9:00  صبح است و یکی از همکاران به نام جردن به آشپزخانه طبقه پنجم می‌رود تا میوه‌ای بردارد – یک کار سالم که Weight Watchers به کارمندانش پیشنهاد می‌کند. هنگامی جردن به آشپزخانه می‌رسد، با صحنه‌ای آشنا مواجه می‌شود: موزها تمام شده‌اند و تنها پرتقال باقی مانده است. هنگامی که دیگران به امید موز به آشپزخانه می‌روند زمانی که آن را نمی‌یابند بدون برداشتن پرتقال برمی‌گردند. مشکل این افراد چیست؟ آیا عده‌ای در Weight Watchers  از پرتقال متنفرند؟

به نظر می‌رسد جواب نه باشد. یکی دیگر از همکاران ما تانیا این پدیده را در صدها شرکت در سراسر کشور مشاهده کرده است. این پدیده را اصل موز می‌نامیم: موز همیشه اول تمام می‌شود و پرتقال همیشه تا آخر می‌ماند. این اصل در مورد خود میوه نیست. یک روانشناس ممکن است بگوید که در مورد طبیعت بشر است؛ یک طراح ممکن است آن را در مورد قابلیت استفاده بداند.

این اصل به این معنا نیست که موز  عملاً از پرتقال خوشمزه‌تر است. تفاوت در محبوبیت آن‌ها به یک چیز بستگی دارد: چقدر آسان می‌توان آن را پوست کند.

برای درک اینکه چگونه اصل موز در سایر زمینه‌ها اعمال می‌شود، تصور کنید که می‌خواهید در شرکت خود به منظور افزایش  میزان 30 درصدی همکاری متقابل تیمی تا پایان سال تغییر ایجاد کنید. چطور این کار را انجام می‌دهید؟ فقط اینکه به کارمندان بگویید با هم  همکاری  کنند کافی نیست در عوض، شما باید خلاق باشید.

راه دیگری برای فکر کردن درباره این موضوع اصطکاک است. اصطکاک نیرویی است که همه چیز را کند می‌کند. اکثر قطارها با استفاده از اعمال روغن به ریل قطار  با اصطکاک مقابله می‌کنند. سریع‌ترین قطارهای جهان، مانند قطار بولت چین با سرعت 217.5 مایل بر ساعت، از آهن ربا استفاده می‌کند تا قطار در بالای ریل معلق بماند. در نظر بگیرید که چگونه این تقارن در مورد کارکنان عملی می‌‌شود. چه اقداماتی مثبتی با موانع کوچک خنثی می‌شوند؟ تکرار چه عادت‌های  بدی آسان است؟ چگونه می‌توانید اصطکاک را افزایش دهید تا رفتارهای مضر برای شروع سخت‌تر باشند؟ و چگونه می‌توانید اصطکاک را کاهش دهید به طوری که اقدامات مثبت بیشتر شبیه یک مسیر روان باشند تا یک تپه؟

بیش از یک قرن پیش، فیلسوف Guillaume Ferrero پیشنهاد کرد که انسان‌ها بر اساس اصل کمترین تلاش عمل می‌کنند: ما با توجه به مسیرهای مختلف، ساده‌ترین گزینه را انتخاب می‌کنیم. اخیراً، شاون انکور، روانشناس دانشگاه هاروارد، پیشنهاد کرده است که رفتاری که ما انتخاب می‌کنیم فقط برای 20 ثانیه در شروع آسان‌تر هستند. (این زمان تقریباً زمان مورد نیاز برای پوست کردن موز در مقابل پرتقال است.)

در اینجا یک نمونه زیبا از اصل موز را از 1stdibs، بازار هنر و طراحی آنلاین معرفی می‌کنیم. فرهنگ در 1stdibs گرم و صمیمی است، اما مانند شرکت‌های دیگر که دارای  رشد بالا هستند، در این شرکت نیز افرادی که تازه استخدام شده بودند توسط کارکنان با تجربه مورد توجه قرار نمی‌گرفتند. آیا اصطکاک مانع این امر می‌شد؟ پیدا کردن افراد تازه کار و به یاد داشتن اینکه آن‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند مشکل است. بنابراین، گروه مردمی در 1stdibs تصمیم گرفت تا به تمام افرادی که تازه استخدام شدند یک بالون بدهد که می‌گوید: "روز اول در 1stdibs." بالون در بالای میز تازه کار قرار می‌گیرد،و به همه اعلام می‌کند که خود را معرفی کنند و پیشنهاد حمایت و پشتیبانی بدهند.

یک شرکت مشاوره‌ای که با آن کار کرده‌ایم از اصل موز

 استفاده می‌کند تا همکاری گروه‌های متقابل را آسان  سازد. آیا اصطکاک مانع تعامل افراد می‌شود؟ بله، فقط کمی تلاش می‌خواهد تا به دفتر کسی رفته، در را باز کنید و با او صحبت کنید اما همین کار هم کاری دشوار در این دفتر محسوب می‌شود. بنابراین برای مقابله با این اصطکاک، این شرکت برای گروه‌های متقابل مکانی را کنار گذاشته است. اکثر محل‌های کار اتاق‌های کنفرانس باز را برای این منظور محصور کرده‌اند، اما اتاق‌های کنفرانس برای رزرو زمان و کار زیادی نیاز دارند و آن‌ها به راحتی قابل انطباق با نیازهای گروه‌های مختلف نیستند. بنابراین این شرکت مشاوره چندین فضای بدون در را برای کارکنان ایجاد کرد تا هر زمان که خواستند از آن استفاده کنند. سپس آن‌ها با قرار دادن صندلی که دارای چرخ است، گامی به جلو برداشتند و حرکت در این مکان را آسان‌تر کردند.

حتی اگر شما قصد طراحی مجدد دفتر خود را ندارید،می‌توانید به این فکر کنید که چگونه می‌توانید فضای کاری خود را عوض کنید تا سبب تقویت رفتارهای مثبت شوند. آیا می‌خواهید افراد خاصی با یکدیگر صحبت کنند؟ آن‌ها را به یکدیگر نزدیک کنید یا  مکان مشترک به آن‌ها بدهید. آیا می‌خواهید کارکنان ایده‌های بهتری داشته باشند؟ در هر اتاق وایت بورد نصب کنید و یا مجموعه‌ای از استیکر برای یادداشت  در هر اتاق قرار دهید. آیا می‌خواهید نظرات بیشتری را دریافت کنید؟  برای مکالمه خصوصی فضایی ایجاد کنید و یا  کارت هدیه برای کافه‌های محلی ارائه دهید. آیا می‌خواهید کارکنان شما بیشتر بازیافت کنند؟ سطل زباله‌هایی بزرگ را در نقاط مختلف دفتر قرار دهید.

اما اگر هدف شما توقف یا کاهش رفتار باشد چه؟ اگر این چنین است، نیاز به ایجاد توجه به پرتقال به جای موز دارید به عبارت دیگر اصطکاک بیشتری را معرفی کنید. به عنوان مثال، بگذارید بگوییم مشکلی با نوجوانانی که نزدیکی کسب و کار شما می‌گردند، دارید. شما می‌توانید آن‌ها را سرزنش کنید و یا تابلوهای تهدید آمیز نصب کنید اما هیچ کدام از این تاکتیک‌ها احتمالاً برای نوجوانان طغیانگر کار نمی‌کنند. برای استفاده از اصل موز، باید آن مکان را برای وقت گذراندن به مکانی کم لذت بخش‌تر تبدیل کنید. دو زیرگذر در لندن برای حل این مشکل از همین روش استفاده کردند، آن‌ها در آن مکان نور صورتی نصب کردند که بلافاصله نوجوانان را پراکنده کرد. چرا ؟ زیرا نور صورتی آکنه را شدیدتر می‌کند.

اصل موز در مقیاس بسیار کوچک‌تر نیز کار می‌کند. به عنوان مثال، شرکت Squarespace، شرکت ساخت وب سایت ها، در طول جلسات آموزش کارکنان خود، خواستار کاهش انجام چند کار همزمان شد. آن‌ها می‌دانستند که یک سیاست "بدون موبایل" برای کارکنان دوستار تکنولوژی  مناسب نیست. بنابراین به جای آن، گروه مردمی این شرکت اصطکاک بین افراد و تلفن‌های خود را معرفی کرد. آن‌ها برای منحرف کردن مردم از تلفن‌هایشان یک صندوق از اسباب بازی‌های کوچک را در هر اتاق کنفرانس قرار دادند. در این صورت افراد در طول تمرین به جای چک کردن گوشی‌های خود با اسباب بازی‌ها درگیر بودند. معرفی این اسباب بازی‌ها جلسات آموزشی را بیشتر سازنده ساخت.

توجه داشته باشید که مثال‌هایی که ما به اشتراک گذاشته‌ایم نیازی به سخنرانی‌های قانع کننده، درخواست و یا توضیحات ندارند. قدرت اصل موز در سادگی و سکوت آن است. بنابراین، دفعه بعد که شما وسوسه می‌شوید یک فرد (یا حتی خودتان) را تغییر دهد، در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید سطح اصطکاک را عوض کنید. راه‌هایی برای ایجاد رفتارهای مثبت مانند موز و رفتارهای منفی مانند پرتقال بیابید.

منبع: Hbr

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 15:03:37
دسته بندی ها