چگونه تفکر مثبت و زندگی شاد داشته باشیم؟

22 شهریور 1399 - 6:00
مثبت اندیشی - چگونه تفکر مثبت و زندگی شاد داشته باشیم؟
چگونه تفکر مثبت و زندگی شاد داشته باشیم؟
امتیاز مطلب: 90%

خیلی از افراد در هنگام بروز اتفاقات ناخوشایند کنترل خود را از دست می دهند و حفظ آرامش در این مواقع برایشان به رؤیا تبدیل شده است. شاید مواجهه با کسی که در شرایط سخت و بحرانی لبخند روی لب دارد، غیرقابل قبول باشد، اما حقیقت این است هر کسی می تواند به این تفکر مثبت دست پیدا کند. تنها کافی است برخی عادت‌های مفید را در خود پرورش دهید تا از نعمت تفکر و روحیه مثبت بهره‌مند شوید. با یوکن همراه باشید.

اگر می خواهید زندگی موفق و لذت بخشی داشته باشید، نیازمند تفکر مثبت هستید. دست یابی به این طرز تفکر، تشخیص و بازتاب احساسات مثبت را برای شما تسهیل می کند. علاوه بر آن، هر وقتی که احساسات منفی به سراغتان می‌آید، می توانید تمام این احساسات ناخوشایند را به شکل دیگری درآورید و نگرش تان را نسبت به آن تغییر دهید. درنظرگرفتن زمان‌هایی برای خود و ایجاد رابطه‌های جدید از الزامات شکل گیری تفکر مثبت به حساب می‌آید.

اکنون باید بگوییم برای ایجاد تفکر مثبت چه کارهایی انجام دهید؟

قدم اول: پی بردن به اهمیت تفکر مثبت

  • باید بدانید دست یابی به تفکر مثبت، از تأثیر احساسات منفی می کاهد

این طرز تفکر در تجربه ی احساسات مثبت و همچنین بازیابی سریع‌تر پس از تجربه احساسات منفی به شما کمک می کند.

  • ارتباط بین احساسات مثبت و سلامت جسمی را درک کنید

نتایج تحقیقات نشان می دهد داشتن استرس و احساسات منفی روی سلامت فردی و بروز مشکلات قلبی و عروقی تأثیرگذار است. پس احساسات مثبت را جایگزین احساسات منفی کنید تا سلامتتان بهبود یابد.

  • با مثبت اندیشی، توجه و خلاقیت را به هم ارتباط دهید

مثبت بودن علاوه بر داشتن تأثیرات جسمی و فیزیکی، می تواند مجموعه ادراکی گسترده و منعطف همراه با توانایی یکپارچه کردن اطلاعات مختلف را ایجاد کند. این کار سبب افزایش سطح دوپامین مغز می شود که در نتیجه تمرکز، خلاقیت و توانایی یادگیری بهتری خواهید داشت.

  • داشتن تفکر مثبت در برخورد با شرایط منفی سبب بهبود سریع‌تر می شود

با داشتن تفکر مثبت انعطاف پذیری بیشتری در مواجهه با شرایط سخت زندگی مانند آسیب‌های روحی یا از دست دادن عزیزان در زندگی خواهید داشت.

قدم دوم: داشتن زمانی برای خود اندیشی

  • ایجاد هر تغییر نیازمند زمان است

باید ایجاد تفکر مثبت را همانند ورزش کردن و تناسب اندام مهم تلقی کنید. البته ایجاد و حفظ تفکر مثبت به تلاش مداوم شما نیاز دارد.

  • نقاط قوت خود را شناسایی کنید

روی نقاط قوت و توانایی‌های خود تمرکز کنید تا احساسات مثبت در شما شکل گیرد. این کار در مواجهه با مشکلات و سختی‌ها کمک زیادی می کند. لیستی از کارهایی که تمایل دارید انجام دهید یا در انجام آن‌ها مهارت دارید، تهیه کنید. باید تمام این کارها را به طور مداوم و مرتب انجام دهید. بدین ترتیب تجربه‌ای مثبت برایتان ایجاد خواهد شد.

  • یادداشت‌های روزانه داشته باشید

نتایج تحقیقات نشان می دهد خود اندیشی تأثیر مثبت زیادی روی یادگیری در مدرسه و محل کار و دست یابی به تفکر مثبت دارد. وقتی درباره احساسات و افکارتان بنویسید عملکرد بهتری در تشخیص رفتارها و واکنش‌هایتان خواهید داشت.

شاید در ابتدا به سختی بتوانید درباره افکار و احساسات شخصی‌تان بنویسید، اما با طی زمان و مداومت بیشتر، در هنگام نوشتن افکار، به برخی از الگوهای رفتاری و احساسی خود پی خواهید برد. این کار به شما کمک می کند تمام موانعی که مانع دست یابی شما به اهدافتان هستند را تشخیص دهید.

  • تمام اتفاقات مثبتی که در طول روز روی داده را یادداشت کنید

در پایان شب، تمام روز خود و اتفاقات آن را تحلیل کنید و نکات مثبتش را بنویسید. این موارد مثبت همان اتفاقاتی است که شما را خوشحال، هیجان زده، شاد و آرام کرده است.

  • تجربیات منفی و ناخوشایند را یادداشت کنید

احساسات منفی شامل احساس گناه، خجالت، عصبانیت، نارضایتی، ترس و شرمندگی است. آیا یکی از این احساسات بیش از اندازه در شما رسوخ کرده است؟ برای مثال، ممکن است ریختن چای روی لباس مدیرتان سبب خجالت و شرمندگی شما شده باشد. آیا فکر می کنید بدین خاطر کارتان را از دست می دهید و دیگر نمی توانید شغل بهتری پیدا کنید؟ واکنش شدید به اتفاقات روزانه مانع بروز تفکر مثبت و سازنده می شود.

  • به مسائل منفی نگاهی مثبت داشته باشید

به لیستی که درباره‌ی تجربه‌ی احساسات منفی خود نوشته‌اید، نگاه کنید. باید زمانی را برای جایگزینی این احساسات با احساسات مثبت یا حداقل خنثی در نظر بگیرید.

برای مثال، اگر در هنگام رانندگی به خاطر رفتار بد راننده‌ای دیگر عصبی شده‌اید، سعی کنید کار او را یک اشتباه صادقانه لحاظ کنید. اگر بعد از انجام دادن کاری احساس خجالت و شرمندگی کردید، آن موقعیت را احمقانه یا خنده دار در نظر بگیرید؛ مثلاً، اگر مدیرتان هم از ریختن چای روی لباسش دلخور شد، باید به این درک رسیده باشد که این اشتباهات ممکن است برای همه رخ دهد. شاید هم رئیستان واکنش تندی نشان ندهد و با خنده از این قضیه بگذرد.

  • به منابع شادی توجه کنید

مهارت برخورد با شرایط سخت می تواند باعث افزایش احساسات مثبت شود. مطمئن باشید فوایدی که از تجربه‌ی احساسات مثبت به دست می آورید، بسیار ارزشمند هستند. شما می توانید در هر شرایطی حتی موقعیت‌های احساسی روی "منابع شادی" تان تمرکز کنید. حتی می توانید از طریق خاطرات خوبی که تجربه کرده‌اید، این منابع شادی را برای خود بسازید.

  • یادتان باشد تمام افراد با موقعیت‌های دشوار مواجه می شوند

فقط شما با موقعیت‌های بحرانی در زندگی برخورد نمی کنید بلکه تمام افراد این مشکلات ریز و درشت را تجربه می کنند. جایگزین کردن واکنش‌های تند با احساسات مثبت نیازمند زمان و تمرین مداوم است تا بتوانید خود را با آن‌ها وفق دهید و مسائل را بپذیرید. بدین ترتیب، در موقعیت‌های دشوار قادر خواهید بود از فرصت به وجود آمده برای یادگیری از اشتباهات استفاده کنید.

  • منتقد درونی‌تان را ساکت کنید

منتقد درونی که مدام شما را زیر سؤال می برد، به ایجاد تفکر مثبت آسیب می رساند؛ مثلاً وقتی لیوان چای را روی لباس رئیستان می ریزید، منتقد درونی شما را احمق خطاب می کند. منتقد درونی ممکن است باعث ناراحتی و افسردگی‌تان شود و رفتار ناخوشایندی با شما داشته باشد. به وقت‌هایی که خودتان را سرزنش می کنید فکر کنید. آیا می خواهید باز هم این احساسات منفی را تجربه کنید؟

قدم سوم: زمانی را برای خودتان در نظر بگیرید

  • به سراغ کارهای مورد علاقه‌تان بروید

برای انجام کارهای مورد علاقه‌تان وقت بگذارید. شاید درنظر گرفتن زمانی برای خودتان سخت باشد، مخصوصاً اگر همیشه خانواده را در اولویت قرار دهید یا عهده دار نگهداری از فرزند یا فردی بیمار باشید؛ اما در هر حالی این جمله‌ی معروف که در هواپیما می شنوید را به یاد آورید: "اول ماسک خود را بگذارید و بعد به دیگران کمک کنید". وقتی می توانید به خوبی از دیگران مراقبت کنید که اول مراقب خودتان باشید.

باید ببینید به چه کارهایی علاقه دارید. شاید گوش دادن به موسیقی، خواندن کتاب، تماشای فیلم یا رفتن به موزه برایتان لذت بخش باشد. انجام کارهای موردعلاقه‌تان به شما انگیزه می دهد تا تفکر مثبت داشته باشید.

  • زمانی را به فکر کردن درباره لحظات لذت بخش اختصاص دهید

وقتی در حال مرور کارهای روزانه‌تان هستید، هیچ کسی تماشایتان نمی کند. پس بدون نگرانی از قضاوت دیگران، به کارهای مثبت و توانایی‌های خوب خود فکر کنید. برای مثال، اگر در آشپزی ماهر هستید، به خودتان بگویید من یک آشپز مستعد و بامهارت هستم. شناخت موقعیت هایی که باعث رضایت شما می شود، راه خوبی است تا آن‌ها را باز هم در آینده تکرار کنید و از نتایج مثبت شان بهره‌مند شوید.

  • کمتر نگران دیگران باشید

شما شبیه هیچ کسی نیستید پس نباید خود را براساس استانداردهایی که دیگران تعریف می کنند قضاوت کنید. شاید شما از چیزی لذت ببرید که برای دیگران بی‌معنا باشد. بدون شک تنها شما اجازه دارید، موفقیت را در زندگی خود معنا کنید.

  • خود را با هیچ کسی مقایسه نکنید

نگرش شما نسبت به خودتان بسیار متفاوت‌تر از چیزی است که دیگران از شما می بینند. شاید تصویری که از یک نفر می بینید تصویری ساختگی از او باشد که تلاش می کند به دیگران نشان دهد. پس هیچ وقت خود را با معیارهای دیگران قضاوت نکنید. این کار به شما کمک می کند کمتر نسبت به رفتار دیگران نتیجه گیری‌های پوچ و به دور از واقعیت داشته باشید.

قدم چهارم: بهبود و توسعه روابط

  • روابط سالم را برقرار کنید

ارتباط با دیگران از مهم‌ترین تجربیات فردی است. روابط دوستانه منبعی از حمایت، اعتبار و قدرت هستند که به سادگی می توان آن‌ها را به دست آورد. توصیه می کنیم روابط سالم خود را با خانواده و دوستانتان حفظ کنید. تحقیقات نشان می دهد دریافت پیام حمایتی از فردی که به وجود او اهمیت می دهید سبب دور شدن احساسات منفی در شما خواهد شد.

  • با یکی از دوستانتان درباره احساسات خود حرف بزنید

اگر به دنبال ایجاد تفکر مثبت در خود هستید و اکنون با مشکل مواجه شده‌اید، از یک دوست کمک بگیرید. نباید این احساس در شما به وجود آید که مجبور به نادیده گرفتن احساسات منفی‌تان هستید. در واقع، در میان گذاشتن چنین موقعیتی با یکی از دوستانتان می تواند سبب تصمیم گیری درست و ایجاد احساسات بهتر در شما شود.

قدم پنجم: مدیریت شرایط پراسترس

  • موقعیت استرس زا را به حالتی مثبت تغییر دهید

نگاه مثبت به یک موقعیت استرس زا به معنای تغییر نوع نگاهتان به آن موقعیت است. برای مثال، اگر با لیستی از کارهای استرس زا مواجه شده‌اید، به جای گفتن "هیچ راهی برای انجام این همه کار ندارم" بگویید: "می توانم بیشترِ این کارها را انجام دهم."

  • روی حل مشکلات تمرکز کنید

شما روی عامل استرس زا تمرکز می کنید و به دنبال این هستید راه حلی برای آن بیابید. باید مشکل خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا راحت‌تر به راه حل برسید. پس موانع بازدارنده در تصمیم گیری و حل مشکل را شناسایی کنید و ببینید با یافتن آن‌ها چه برخوردی خواهید داشت.

  • در هر شرایطی به دنبال موارد مثبت باشید

برخی افراد تفکر مثبت خود را در برخورد با مشکلات و ناملایمات زندگی حفظ می کنند. در واقع، آن‌ها در رخدادهای معمولی و همچنین موقعیت‌های دشوار هم به دنبال کشف نکات مثبت هستند.

باید بدانید، وقتی تفکر مثبت را در موقعیت‌های منفی به کار می بندید، رفتار بهتر و طبیعی‌تری خواهید داشت. پس با داشتن نگرش و تفکر مثبت در موقعیت‌های منفی و چالش برانگیز، زندگی شادتر و لذت بخش تری را تجربه خواهید کرد.

منبع: wikihow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 15:04:04
دسته بندی ها