هر کسب‌و‌کاری می‌تواند به اندازه‌ی سیلیکون‌ولی موفق شود

12 اردیبهشت 1400 - 11:00
برندهای موفق - هر کسب‌و‌کاری می‌تواند به اندازه‌ی سیلیکون‌ولی موفق شود
هر کسب‌و‌کاری می‌تواند به اندازه‌ی سیلیکون‌ولی موفق شود
امتیاز مطلب: 90%

بدون شک حضور یک شرکت در شهر یا کشوری معروف می تواند با دستاوردهای زیادی همراه شود؛ اما باید بدانید شهرهای کوچک هم مزایای خاص خود را دارند. با یوکن همراه باشید.

تاد اولسون، مؤسس و مدیرعامل کمپانی Pendo، در مقاله‌ای درباره نخستین روزهای راه اندازی کسب و کار خود سخن گفته است. او در صحبت‌های خود گفت در اولین روزهای شرکت، به خاطر موقعیت و محل کار خود احساس خجالت و شرمندگی داشته است. او رالی کارولینای شمالی را خانه‌ی خود می داند و می گوید زادگاه خانگی خود را با هیچ جایی در دنیا عوض نخواهد کرد؛ اما معتقد است وقتی صحبت از کار و شرکت و سرمایه گذاری می شود، کد پستی و آدرس یک مکان می تواند باعث ایجاد محدودیت‌هایی شود.

جالب است بدانید، تاد اولسون و همکارانش در زمان راه اندازی کسب و کار خود اقدامی عجیب انجام دادند. آن‌ها آدرس محل کار را در وب سایتشان به جای کارولینای شمالی، کالیفرنیا اعلام کردند. این در حالی بود که نه تنها کارمندان شرکت در کالیفرنیا کار نمی کردند بلکه محل زندگی‌شان هم آنجا نبود. اکنون کسب و کار تاد اولسون به پیشرفت زیادی دست یافته و آن‌ها دیگر از محل شرکتشان خجالت زده نمی شوند.

البته پیدا کردن دلیل منشا نگرانی‌های این افراد بسیار ساده است. تاد اولسون می گوید او و همکارانش برای چندین سال نگاهی پیچیده به موفقیت سیلیکون ولی داشتند: "از طرفی از کارهای آن‌ها لذت می بردم و از طرف دیگر نمی دانستم چرا نمی توانند کارشان را در همه جا انجام دهند. من هیچ وقت مکان شرکتم را تغییر ندادم و شاید دلیل اصلی آن غرور کارآفرینانه بود که با کمی شانس همراه شد. من برای این که ثابت کنم مکان دورافتاده‌ی ما نسبت به سیلیکون ولی دلیلی بر موفق شدنمان نیست و در واقع یکی از نقاط قوت ما نیز به حساب می آید، تلاش زیادی کردم."

شک همواره وجود دارد؛ اما این حقیقت است که در پایان پیروز می شود. تاد از شرایط بسیار عالی سیلیکون ولی و سیستم آن آگاه است؛ اما هنوز هم آنجا را بهترین مکان روی زمین برای کسب و کار در زمینه‌ی فناوری می داند: "نمی توان از مزایای مکان سیلیکون ولی چشم پوشی کرد. بدون شک این دره‌ی معروف بهترین مکان روی زمین از نظر سرمایه، استعداد و مشتریان بالقوه است. وقتی به فرودگاه بین‌المللی سان‌فرانسیسکو می رسم (اتفاقی که چند بار در ماه رخ می دهد) دچار ابهام می شوم که این مکان، بهترین جا برای کارآفرینی در حوزه فناوری است؛ اما باز هم رالی انتخاب بهتری برای ماست."

تردید داشتن زندگی را برای هر فردی مشکل می کند. به طوری که تاد اولسون می گوید این شک شب‌ها قبل از خواب به ذهنش می‌آید و خوابیدن را برای او سخت می کند. اینکه شروع کار و راه اندازی کسب و کار در سیلیکون ولی مزایای زیادی دارد کاملاً قابل قبول است؛ اما نمی توان ادعا کرد هیچ جای دیگری در دنیا برای شروع کار مناسب نیست. همین رالی کارولینای شمالی، مزایایی دارد که در هیچ جای دنیا دیده نمی شود.

اکنون قصد داریم مواردی که با تغییر محل شرکت، دچار تغییر می شود را بیان کنیم:

هزینه‌های زندگی

وقتی با هزینه‌های اجاره یک خانه‌ی معمولی در طبقه‌ی متوسط شهر و در مکان‌هایی چون سان متیو مواجه می شوید، قطعاً تعجب می کنید چطور افراد غیر پولدار در این مکان‌ها زندگی می کنند؛ اما در شهرهایی چون رالی که خیلی هم ارزان‌تر نیستند، می توان با خیال راحت و بدون فرو رفتن در قرض و بدهکاری، یک زندگی مرفه و خوب فراهم کرد.

رقابت برای جذب استعداد

در منطقه‌ی خلیج سان‌فرانسیسکو، دستمزدها و حقوق‌ها برای جذب استعداد مهندسی بالا می رود؛ اما در مکان‌هایی چون رالی بدون نگرانی درباره حقوق و دستمزد، می توان استعدادهای فنی و مهندسی را از دانشگاه‌های محلی مثل دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، دانشگاه کارولینای شمالی در چَپِل هیل و دانشگاه دوک جذب کرد. وقتی این شهر به مدیر اجرایی و استعدادهای فروش مجرب نیاز داشته باشد، آن‌ها افراد موردنیاز را به طور موفقیت آمیزی به منطقه‌ی خود جذب می کنند.

هزینه‌های عملیاتی

تمام هزینه‌ها در مکان‌هایی چون رالی ارزان‌تر از بقیه‌ی جاهاست. هزینه‌های عملیاتی پایین در کنار دستمزد نسبتاً کم، سود خالص و درآمد شرکت را بالا می برد.

زندگی خارج از کار

برخی افراد مستعد موردنیاز ما، شهر رالی را برای دست یابی به رؤیاهای بزرگ‌تر ترک می کنند و در شهرهای دیگر مشغول تحصیل می شوند. آن‌ها بعد از یکی دو سال تحصیل در مکان‌هایی چون سان‌فرانسیسکو و نیویورک، به شهر خود برمی گردند. با وجود اینکه رالی موقعیت مکانی خوبی همانند سان‌فرانسیسکو ندارد؛ اما با قرارگیری در بین کوه و ساحل، جو خاصی دارد و می تواند برای زندگی ایده آل باشد.

سیلیکون ولی - زندگی و کار

حقیقی و واقعی بودن آن

موفق‌ترین کسب و کارها در مدت زمان طولانی، همان‌هایی هستند که احساس مشتریان را به سوی خود جلب کرده باشند. با اینکه نمی توان منکر دستاوردهای فوق‌العاده سیلیکون ولی شد، اما باید این حقیقت را در نظر بگیریم که این دستاوردها چقدر به نیازهای انسان‌های عادی و انگیزه‌های آن‌ها پاسخ می دهد. در مکان‌هایی چون رالی به چنین مواردی نیز می پردازند. زندگی فقط به پول و سرمایه گذاری ختم نمی شود. تاد اولسون از این تفکر دفاع می کند و می گوید: " ما با داشتن چنین نگرشی، تمام مشکلات را با همدلی پشت سر می گذاریم."

پشتیبانی مناسب جامعه

یک شرکت دارای سرمایه و در حال رشد هنوز هم در سان‌فرانسیسکو بزرگ تلقی می شود، اما نمی توانم تصور کنم همان طور که در رالی در مرکز توجه هستیم، در آنجا هم مورد توجه قرار بگیریم. رالی خانه ی غول‌های نرم افزار چون رد هت و چند شرکت بیوتکنولوژی بزرگ است؛ اما آن سابقه‌ی خروجی که مختص بازارهای بزرگ است را ندارد. البته خروجی‌ها برای خلق اکوسیستم‌های پایدار لازم‌اند. تاد اولسون در این باره می گوید: "ما هم اکنون می دانیم در حال خلق موردی مهم هستیم؛ اما چه خوب است در هر جایی مانند رالی، حمایت لازم را دریافت کنیم."

اینکه برای راه اندازی کسب و کار خود چه جایی را انتخاب کنید، به اندازه‌ی انتخاب تیم کاری و نحوه برخورد با مشکلات برای دست یابی به هدف مهم نیست؛ اما بدون شک انتخاب مکان مناسب مزیت‌های زیادی به همراه خواهد داشت. شاید نظر عمومی این باشد سیلیکون ولی نتایج بهتری به همراه خواهد داشت؛ اما این تمام ماجرا نیست. دلایل زیادی وجود دارد که موفقیت سیلیکون ولی به دلیل مکان و آدرس آن نیست. تاد اولسون به این مورد اشاره می کند و درباره موفقیت خود می گوید: "وقتی به گذشته نگاه می کنیم، به این نتیجه می رسیم موفقیت ما به خاطر مکان شرکت مان نبوده است؛ اما مکان ما تأثیر زیادی روی آن داشته است."

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-05-03 05:57:12
دسته بندی ها