رفتارهای افراد وابسته به شبکه‌های اجتماعی

5 بهمن 1397 - 4:00
مدیریت شخصی - رفتارهای افراد وابسته به شبکه‌های اجتماعی
رفتارهای افراد وابسته به شبکه‌های اجتماعی
امتیاز مطلب: 98%

امروزه شبکه‌های اجتماعی نقش مؤثری در زندگی انسان‌ها دارند و توانسته‌اند بین میلیون‌ها نفر ارتباط برقرار کنند. با وجود مزایای فراوانی که شبکه‌های اجتماعی دارند، عادت به این فناوری نوین به مشکلی بزرگ در جامعه تبدیل شده است. به طوری که برخی افراد به جای استفاده‌ی مفید از شبکه‌های اجتماعی، تمام زندگی‌شان را صرف وقت گذرانی در آن‌ها می کنند. اگر می خواهید بدانید در دسته‌ی معتادان به شبکه‌های اجتماعی قرار دارید یا نه، با یوکن همراه باشید.

اگر نشانه‌های زیر در شما وجود دارد، وقت آن است روش برخوردتان با شبکه‌های اجتماعی را تغییر دهید.

  • صبح‌ها قبل از هر کاری به سراغ صفحات اجتماعی می روید

تمام افرادی که به شبکه‌های اجتماعی اعتیاد دارند، صبح‌ها پیش از هر کاری در تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک و توییتر وقت گذرانی می کنند، بدون این که هدف خاصی داشته باشند. حتی گاهی اوقات اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی شدت بیشتری پیدا می کنند و برخی‌ها از خواب شبانه‌شان می زنند تا در این صفحات بچرخند.

  • وقت زیادی صرف دنبال کردنِ بی هدف می کنید

اصلی‌ترین مشکل اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی به تاخیرانداختن کارهاست. این افراد نمی‌توانند به میل دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی غلبه کنند و وقت خود را صرف گشت زدن در این صفحات می کنند.

افراد معتاد به شبکه‌های اجتماعی به دنبال هر چیزی هستند تا به نیازشان پاسخ دهند. ویدئوی گربه‌هایی که می ترسند، نوزادان بانمکی که می خندند یا تصاویری که دوستتان در صفحه‌اش به اشتراک گذاشته است.

  • در هر مکانی شبکه‌های اجتماعی را دنبال می کنید

حتماً کسانی را دیده‌اید که سر میز شام هم با گوشی موبایل شان می‌آیند؛ شاید خودتان یکی از این افراد باشید؟

اشکالی ندارد در تعطیلات یا زمان بیکاری، سری به تلگرام یا اینستاگرام بزنید، اما اگر در تاکسی، سر میز غذا، یا در جلسات کاری تمام حواستان به گوشی است، باید به دنبال راه حلی برای خود باشید.

  • از هر چیزی و هر کاری عکس می گیرید

همیشه فکر می کنید باید بهترین تصاویر را برای صفحه‌ی اینستاگرام تان بگیرید، حتی شاید خود را زیر فشار ببرید. این از نشانه‌های اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی است.

شما به دنبال خلق بهترین تصویر هستید، حالا این تصویر می تواند سلفی باشد یا عکسی از طبیعت زیبای اطراف. این کار می تواند برای اطرافیانتان آزاردهنده باشد، اما شما اهمیتی به این مسئله نمی دهید.

  • همیشه فکر می کنید صدای اعلانی جدید به گوش می رسد

وقتی به شبکه‌های اجتماعی اعتیاد دارید، شنیدن صدای هشدار پیام جدید باعث هیجانتان می شود؛ اما اگر تصور می کنید صدای هشدار شنیده‌اید، بدون شک دچار مشکل شده اید.

گاهی پیش می آید فکر می کنیم، صدای لرزش گوشی‌مان شنیده می شود و بی‌وقفه به سراغ آن می رویم، خصوصاً وقتی منتظر تماس یا پیامی هستیم؛ اما اگر این اتفاق مکرر و بی دلیل برایتان تکرار می شود، باید به دنبال راه حل باشید.

دکتر "مایکل راتبرگ" این توهم را "سندرم لرزش خیالی" می نامد. براساس پژوهشی که در دانشگاه‌های آمریکا انجام شده، از هر 10 دانشجو، 9 نفر دچار این مشکل شده اند.

  • فقط از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان ارتباط برقرار می کنید

امروزه نمی توان به سادگی از گوشی‌های هوشمند جدا شد. اکنون با وجود اینستاگرام، تلگرام و فیس بوک، ارتباط حضوری کم رنگ شده و با وجود این اپلیکیشن ها نمی توانید به سادگی ارتباطتان را با دیگران قطع کنید.

دوستانتان چون می دانند از این اپلیکیشن ها به طور مداوم استفاده می کنید، از همین طریق با شما ارتباط برقرار می کنند. این نوع ارتباط در عین نزدیکی شما را از همدیگر دور می کند؛ چرا که دید و بازدیدهای رودررو جای ارتباطات مجازی را نمی گیرد.

  • شبکه‌های اجتماعی برایتان اولویت بیشتری دارد

تاکنون برایتان پیش آمده مشغول تماشای سریال موردعلاقه‌تان باشید، اما وقتی سرتان را از روی گوشی بلند می کنید می بینید سریال تمام شده است؟

تمام افرادی که نمی توانند از گوشی موبایلشان دور بمانند، به خوبی می دانند هیچ چیز حتی کارهای موردعلاقه‌شان نمی تواند با نیاز به گوشی و ارتباط با دنیای مجازی رقابت کند.

  • تمام حواستان به لایک هاست

تعداد لایک های صفحات اجتماعی برای معتادان شبکه‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا لایک ها نشانه‌ی دیده شدن است و بعد از مدتی، گرفتن لایک های بیشتر تبدیل به اعتیاد می شود.

برای معتادان سلفی هیچ چیز بهتر از تعداد بالای لایک در صفحه‌ی اینستاگرام شان نیست و هیچ ابایی هم از این موضوع ندارند.

  • زندگی بدون اینترنت وای فای برایتان مشکل است

ممکن است در زندگی هر کسی اتفاقات غیرمنتظره رخ دهد و برای علاقه‌مندان به دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هیچ اتفاقی بدتر از قطع شدن اینترنت وای فای نیست.

عدم امکان دیدن تصاویر و ویدئوهای دوستان و آشنایان بسیار سخت و طاقت فرساست. پس نمی توانید در جایی بمانید که امکان دسترسی به اینترنت ندارد.

  • انتخاب پست مناسب برایتان سخت است

همانند انتخاب بهترین عکس سلفی، انتخاب بهترین جمله برای صفحه‌ی فیس بوک یا توییتر نیز برایتان عذاب آور است.

ممکن است برای گذاشتن یک پست معمولی در صفحات اجتماعی، 10 بار بازنویسی کنید و ویرایش‌های زیادی انجام دهید یا چندین بار پست‌هایتان را پاک کنید. پس قضیه خیلی جدی است.

منبع: metro

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-01-23 18:06:05
دسته بندی ها