مشکلاتی که با کمبود خواب در زندگی‌تان به وجود می آید

31 مرداد 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - مشکلاتی که با کمبود خواب در زندگی‌تان به وجود می آید
مشکلاتی که با کمبود خواب در زندگی‌تان به وجود می آید
امتیاز مطلب: 99%

وقتی سن بالا می رود، داشتن یک خواب خوب در شب تبدیل به رؤیا می شود. حتی روزهایی که مشغله‌های کار و زندگی زیادی داریم و بیش از حد خسته شده‌ایم، یک خواب خوب چندان ممکن نیست. هرچند ساعت کافی برای خواب برای هر فرد متفاوت است، گاهی حداقل ساعت خواب هم کافی به نظر نمی رسد. با یوکن همراه باشید.

دکتر جاکوب تایتلباوم، متخصص بزرگ در زمینه‌ی خواب و نویسنده‌ی کتاب "از خستگی تا شگرفی" (From Fatigued to Fantastic) می گوید، کمبود خواب در بین اغلب افراد شایع است (حتی وقتی فکر می کنید به اندازه‌ی کافی می خوابید).

او در ادامه می گوید: " ما در جامعه‌ای زندگی می کنیم که دچار کمبود خواب هستیم. در 35 سال اخیر میانگین خواب شبانه روزی به 9 ساعت می رسید و حالا این رقم به کمتر از 6 ساعت و 45 دقیقه رسیده است. اغلب افراد به قدری به این عدد عادت کرده‌اند که انگار نمی دانند دچار کمبود خواب هستند."

البته تمام نشانه‌های کمبود خواب قابل تشخیص نیستند. در ادامه با معرفی این 7 نشانه به شما کمک می کنیم متوجه نیاز به خواب بیشتر شبانه روزی خود شوید.

1. خیلی زود به خواب می روید

آیا شما از جمله افرادی هستید که هنوز سرشان به بالش نرسیده به خواب می روند؟ شاید تصور کنید افرادی که در هر زمان و مکانی به خواب می روند استعدادی بی‌نظیر دارند، اما دکتر دور-استایتس (Dawn Dore-Stites) معتقد است این مسئله نشانه کمبود خواب در بدن فرد است.

او در ادامه گفت: "احتمالاً یکی از مشخص‌ترین نشانه‌های کمبود خواب در افراد این است که به راحتی به خواب می روند. آیا شما هم در حین تماشای تلویزیون، در ماشین یا جلسه‌ای کسل کننده به خواب می روید؟ اگر در طول روز چرتی کوتاه بزنید و به راحتی به خواب بروید، نشانه‌ی این است که به زمان بیشتری برای خواب شبانه در برنامه روزمره خود نیاز دارید."

2. بیش از حد معمول می خوابید

دکتر دور-استایتس اعلام کرد خوابیدن در ساعات غیرمعمول یکی از نشانه‌های کمبود خواب در بدن است. او گفت: "اگر بیش از حد نرمال می خوابید، احتمالاً دچار کمبود خواب هستید. برای مثال، اگر در طول یک هفته شبانه روز 6 ساعت بخوابید، احتمالاً در پایان هفته کمبود خواب دارید و بیش از حد می خوابید. اگر در آخر هفته خواب بیشتری دارید و در طی روز احساس خستگی می کنید، نشانه‌ی خواب ناکافی در بدنتان است."

3. کنترلی روی تغذیه و عادت‌های غذایی‌تان ندارید

اگر در برنامه کاهش وزن دچار مشکل شده‌اید، احتمالاً خواب ناکافی دارید. در صورتیکه تمرینات ورزشی شما مؤثر نیست و کنترلی روی عادت‌های غذایی‌تان ندارید، به میزان خواب خود توجه بیشتری کنید.

دکتر لیزا دیویس (Lisa Davis) می گوید: "کم خوابی باعث ایجاد اختلال در کنترل هورمون‌های گرلین و لپتین می شود که هورمون‌های اشتها هستند و در نهایت باعث افزایش گرسنگی در شما خواهد شد. این اختلال در همراهی با خستگی ذهنی و فیزیکی ناشی از کمبود خواب، غیرقابل تحمل می شود."

4. توجه و تمرکز زیادی ندارید

حتماً می دانید کیفیت و میزان خواب روی توجه و تمرکز شما تأثیرگذار است. آیا تاکنون برایتان پیش آمده با اینکه وقت کافی برای به پایان رساندن کاری را دارید، انجام آن برایتان محال شده است؟ علت این احساس همان نبود خواب کافی است.

دکتر استیون ایی. دیویس (Steven E.Davis) می گوید: "حتی وقتی مهلت انجام کاری نزدیک باشد، شما قادر به تمرکز و توجه کافی روی انجام آن کار نخواهید بود. اگر به قدر کافی نمی خوابید، هوشیاری و تمرکز کمی دارید. این مسئله روی توانایی شما در انجام کاری که دلایل منطقی برای به پایان رساندن آن دارید، تأثیرگذار خواهد بود."

5. انرژی‌تان خیلی پایین است

حتی وقتی تصور می کنید در طول هفته به‌اندازه‌ی کافی می خوابید، کمبود انرژی برای فعالیت فیزیکی و انجام کارهای روزانه می تواند دلیلی بر کافی نبودن میزان خوابتان باشد. دکتر دیویس می گوید: "وقتی دچار کمبود خواب هستید، رغبتی به شرکت در کلاس‌های ورزشی ندارید؛ حتی وقتی هزینه‌ی زیادی برای آن پرداخت کرده‌اید. همچنین اشتیاق و تمایل شما به کارهایی که انجام می دهید هم پایین می آید. کارهایی مانند بازی کردن با بچه‌ها که زمانی برایتان هیجان انگیز بود، اکنون به کاری سخت و غیرقابل تحمل تبدیل شده است."

شاید با مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار این مشکل به طور موقتی برطرف شود، اما مطمئناً هیچ چیزی جای خواب کافی را نمی گیرد.

6. میل جنسی‌تان کم شده است

خواب ناکافی روی میل جنسی فرد تأثیر می گذارد. به گفته‌ی دکتر دیویس، اگر برای برقراری رابطه جنسی با همسرتان رغبت ندارید، احتمالاً دلیل آن کمبود خواب است. به گفته‌ی این متخصص خواب "کمبود خواب سبب کاهش هورمون تستوسترون می شود که تاثیر منفی روی میل جنسی خواهد داشت."

اگر کمبود خواب تأثیری روی رابطه‌ی جنسی‌تان نگذاشته است، با یک متخصص در این باره مشورت کنید.

7. در بدن خود احساس کوفتگی می کنید

احتمالاً بدن شما خسته است. احساس درد در بدن به انجام کارهای سخت یا بیماری مربوط است، اما دکتر تایتلباوم می گوید کمبود خواب ممکن است سبب بروز دردهای بدنی شود.

او می گوید: "وقتی به خواب می‌رویم، بدن ما اقدام به ساخت هورمون‌های جدید و بازسازی بافت‌های آسیب دیده می کند. پس خواب ناکافی می تواند سبب ایجاد درد در بدن شود."

در پایان ...

خواب کافی برای پاسخ به نیازهای اساسی بدن چون سلامتی، انرژی و شادابی لازم است.  کمبود خواب سبب ایجاد مشکلات عدیده‌ای چون خستگی، کمبود توجه و تمرکز، اختلال در تغذیه و کاهش وزن خواهد شد. پس برنامه‌ی خوابتان را بررسی کنید و این اطمینان را به دست آورید که هر شب به اندازه‌ی کافی می خوابید.

 

منبع: thisisinsider

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-09-05 13:07:26
دسته بندی ها