تقویم تاریخ - 24 تیر

24 تیر 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 24 تیر
تقویم تاریخ - 24 تیر
امتیاز مطلب: 90%

درگذشت مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی

مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی 24 تیر 1396ش. در کالیفرنیا در 40 سالگی دیده از جهان فرو بست. مریم میرزاخانی اولین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و همچنین اولین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت. وی اولین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و اولین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی نمره کامل گرفت. بعد از اخذ دکترا، میرزاخانی با عنوان استادیار در دانشگاه پرینستون به تدریس مشغول شد. یک سال بعد در سال 2005م. نشریه پاپیولار ساینس آمریکا او را به عنوان یکی از 10 ذهنِ جوان جهان برگزید. میرزاخانی تا سال 2008م. در پرینستون ماند و در این مدت به درجهٔ استاد تمامی ارتقا یافت. سپس او به استنفورد رفت، و از اول سپتامبر 2008م. در 31 سالگی به عنوان استاد تمام در این دانشگاه به کار مشغول شد. میرزاخانی در سال 2014م. به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برندهٔ مدال فیلدز شد، که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی تنها زن و تنها ایرانی برندهٔ مدال فیلدز است.

برای مشاهدۀ ویدئوی بیوگرافی مریم میرزاخانی روی لینک کلیک نمایید.

برای خواندن زندگینامۀ مریم میرزاخانی روی لینک کلیک کنید.

درگذشت جیانی ورساچه طراح لباس ایتالیایی

جیانی ورساچه

جیانی ورساچه طراح لباس ایتالیایی 15 جولای 1997م. در فلوریدا بر اثر شلیک گلوله در 50 سالگی به قتل رسید. وی در سال 1978م. شرکت پوشاک و خانۀ مد "ورساچه" را تأسیس نمود.

تولد دایان کروگر هنرپیشۀ آلمانی - آمریکایی

دایان کروگر

دایان کروگر هنرپیشۀ آلمانی - آمریکایی، 15 جولای 1976م. در نیدرزاکسن متولد شد. وی که قبل از ورود به دنیای هنر در یک شرکت دفن و کفن کار میکرد در سال 2017م. برای بازی در فیلم "محوشدگی" برندۀ جایزۀ بهترین بازیگر زن جشنوارۀ فیلم کن شد. کروگر امروز 44 ساله شد.

تولد فارست وایتکر هنرپیشۀ آمریکایی

فارست وایتکر

فارست استیون ویتاکر بازیگر، تهیه کننده و کارگردان آمریکایی، 15 جولای 1961م. در تگزاس متولد شد. وایتکر در سال 2006م. برای ایفای نقش در فیلم آخرین پادشاه اسکاتلند برندۀ جایزۀ اسکار بهترین بازیگر نقش اوّل مرد شد. وی که جوایز گلدن گلوب، امی و کن را نیز در کارنامه خود دارد امروز 59 ساله شد.

تولد رامبرانت نقاش هلندی

رامبرانت

رامبرانت هارمنزون فان راین نقاش برجستۀ هلندی 15 جولای 1606م. در لیدن متولد شد. رامبرانت نماینده بارز مکتب و سبک نقاشی هلندی و استاد سایه و روشن در نقاشی است. در چهره‌هایی که رامبرانت نقش کرده آنچه بیشتر جالب توجه است برق نگاه اشخاص است.

درگذشت آنتون چخوف نویسندۀ روسی

آنتون چخوف

آنتون پاولوویچ چِخوف نمایشنامه نویس و داستان نویس مطرح روسی 15 جولای 1904م. در بادن وایلر درگذشت. وی که در زمان حیات خویش بیش از 700 اثر ادبی از خود به جای گذاشت از بزرگترین داستان کوتاه نویسان جهان به شمار میرود و پس از شکسپیر بزرگترین نمایشنامه نویس جهان محسوب میشود در 44 سالگی بر اثر خونریزی مغزی دیده از جهان فرو بست.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-07-14 09:34:07
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها