تقویم تاریخ - 25 تیر

25 تیر 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 25 تیر
تقویم تاریخ - 25 تیر
امتیاز مطلب: 99%

تأسیس کارخانۀ خودروسازی آئودی

کارخانۀ خودروسازی آئودی

شرکت خودروسازی آلمانی آئودی، 16 جولای 1909م. در تسویکاو توسط آگوست هورش تأسیس شد. این شرکت که از سال 1964م. یکی از زیرمجموعه های فولکس واگن محسوب میشود همراه با "بنز" و "ب ام و" به عنوان خودروسازان خودروهای لوکس در آلمان شناخته میشوند. شرکت آئودی، دارای 9 کارخانه در 8 کشور اروپایی است که مدلهای مختلف خود را در آن تولید میکند.

تأسیس کارخانۀ خودروسازی سوبارو

کارخانۀ خودروسازی سوبارو

شرکت خودروسازی ژاپنی سوبارو، 16 جولای 1953م. توسط چیکوهی ناکاجیما و کنجی کیتا تأسیس گردید. عمده شهرت سوبارو به علت موتورهای تختی است، که در خودروهای خود از آن استفاده می‌کند. شرکت سوبارو در مدل‌های سفارشی نظیر سوبارو امیپرزا نیز، از موتورهای توربو شارژر استفاده می‌نماید. این مدل بیشتر در مسابقات اتومبیل‌رانی مطرح است.

درگذشت علیرضا شاپور شهبازی باستان شناس ایرانی

علیرضا شاپور شهبازی

باستان‌شناس، تاریخ‌نگار، نویسنده و متخصص در باستان‌شناسی دوران ایران هخامنشی و استاد دانشگاه‌هایشیراز، تهران، هاروارد، کلمبیا، گوتینگن و اورگن شرقی، 25 تیر 1385ش. در 63 سالگی در واشنگتن بر اثر سرطان معده از دنیا رفت. شهبازی یکی از مهمترین پژوهشگران مطالعات ایران باستان بود که در سطح بین‌المللی، اعتبار و شهرت فراوانی داشت. او علاوه بر زبان فارسی، به زبان‌های انگلیسی و آلمانی مسلط بود و با زبان‌های فرانسوی، یونانی، عربی و آرامی نیز آشنایی داشت. شاپور شهبازی یکی از فعال‌ترین استادان در زمینهٔ تاریخ پیش از اسلام ایران بود و 180 مقاله و 18 کتاب در این زمینه به‌زبان‌های فارسی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی به رشتهٔ تحریر درآورد.

تولد روئال آمونسن جستجوگر نروژی

روئال آمونسن

روئال اِنگِلبِرت گراونینگ آمونسن جستجوگر نروژی دو قطب شمال و جنوب، 16 جولای 1872م. متولد شد. او نخستین سفر اکتشافی را به قطب جنوب بین سالهای 1910 - 1912م. رهبری نمود و همچنین نخستین کسی است که به هر دو قطب شمال و جنوب رسید. روئال آمونسن در سال 1910م. میلادی به سمت قطب شمال حرکت کرد و تصمیم داشت اولین کسی باشد که به آن جا می‌رسد، اما این تصمیم را به تعویق انداخت چرا که یک آمریکایی به نام رابرت پیری پیش از اقدام او، مدعی شد که به آن جا رسیده‌است. بعدها ادعای پیری در رسیدن به محل دقیق قطب شمال رد شد. این کاشف نروژی سپس تصمیم گرفت بهقطب جنوب برود. آمونسن در 14 دسامبر 1911م. اولین کسی بود که وارد قطب جنوب شد. گروه اکتشافی کاپیتان اسکات یک ماه پس از وی وارد آن منطقه شد. او همچنین به سال 1926م. با تیم اکتشافی خود، نخستین شخصی شد که با هواپیما از روی قطب شمال گذشت.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-07-13 11:06:44
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها