چگونه برای یک شغل درخواست دهیم؟

19 اسفند 1397 - 4:00
مدیریت شخصی - چگونه برای یک شغل درخواست دهیم؟
چگونه برای یک شغل درخواست دهیم؟
امتیاز مطلب: 98%

اولین قدم در جهت گرفتن شغل، موفقیت‌آمیز بودن در فرآیند درخواست است. اگرچه هیچ فرمول مشخصی برای انجام این کار وجود ندارد، شما می‌توانید با انجام کمی تحقیقات و تنظیم رزومه‌ی خود برای مطابقت با موقعیت شغلی، بهترین شانس را برای گرفتن آن شغل به دست آورید. با یوکن همراه باشید.

مرحله اول: وارد شدن

۱. تصمیم بگیرید که چه شغلی را می‌خواهید. به منظور ساده سازی فرایند درخواست کار، نیازها و خواسته‌های خود برای اشتغال را بررسی کنید. با در نظر گرفتن چند چیز می‌توانید گزینه‌های خود را محدود کنید:

  • زمینه کاری را در نظر بگیرید. این که آیا شما از یک زمینه دیگر منتقل می‌شوید یا به دنبال حرکت جانبی هستید، مهم است که کاری را پیدا کنید که برای شما چالش برانگیز و سودمند باشد. دانستن آنچه که نمی‌خواهید انجام دهید، همان قدر مهم است که بدانید چه کاری می‌خواهید انجام می‌دهید.
  • مهارت‌های مورد نیاز برای یک سمت خاص را در نظر بگیرید.  زمانی‌ که از مهارت‌های شما به خوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به رسمیت شناخته می‌شود رضایت شغلی خواهید داشت. داشتن یک ایده در مورد اینکه از کدام مهارت‌های شما استفاده می‌شود و کدام مهارت توسعه می‌یابد، کلید تصمیم گیری در مورد یک کار ارزشمند است.
  • حقوق و مزایای خود را در نظر بگیرید. در مورد حد پایین خودتان صادقانه و واقعی باشید. اگر به بیمه بهداشتی نیاز دارید و مقدار مشخصی از درآمد در هر ماه را تعیین کرده‌اید، بهتر است در محل‌هایی کار کنید که این شرایط را برآورده می‌کنند.

۲. تحقیق خود را انجام دهید. قبل از اینکه شروع به ارسال رزومه و نامه کنید، به شرکت‌های مورد درخواست نگاهی داشته باشید.

  • احساس شخصیت و ارزش شرکت را با خواندن توضیحات شغل بررسی کنید. این اطلاعات در هنگام نوشتن نامه کتبی شما و در وضعیت مصاحبه مفید هستند.
  •  محصولات جدید یا خدماتی که شرکت ارائه می‌دهد را بخوانید. این اطلاعات اغلب در بخش "اخبار" شرکت قرار دارند. این بخش همچنین می‌تواند منبع اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های جامعه شرکتی باشد.
  • بخش شغلی وب سایت شرکت را برای بینش بیشتر در مورد فرصت‌های شغلی مرور کنید. شما ممکن است گزینه‌های بیشتری برای استخدام در سایر ادارات یا مکان‌ها پیدا کنید.

۳. رزومه بنویسید. حتی اگر کار شما نیاز به ارسال یک رزومه سنتی نداشته باشد، داشتن رزومه‌ای بروز بسیار توصیه می‌شود. رزومه نه تنها مدارک تحصیلی و کار شما را مشخص می‌کند، بلکه می‌توانید به پروژه‌های خاصی که در آن کار انجام داده‌اید یا جوایزی که کسب کرده‌اید اشاره کنید. اطلاعات مربوط به رزومه شما شامل موارد زیر می‌شود:

  • اطلاعات تماس فعلی شما، از جمله نام کامل، شماره تلفن، آدرس پستی و آدرس ایمیل.
  • پس زمینه آموزشی شما. لیست دانشکده‌هایی که در آن تحصیل کرده‌اید (از ابتدا تا تازه‌ترین‌ها)، سال تحصیل و هر مدرک یا گواهی که کسب کرده‌اید را لیست کنید. شما ممکن است بخواهید دوره تحصیل خود را نیز یادداشت کنید.
  • سابقه کار خود برای چند سال گذشته. قانون غیر رسمی می‌گوید هر صفحه رزومه برای هر ده سال تجربه است. توجه داشته باشید که شکاف‌های زیاد در اشتغال و یا مشاغل متعدد در زمان کوتاه، چیزی است که ممکن است در طول مصاحبه از شما در مورد آن سؤال شود. اطمینان حاصل کنید که تاریخ استخدام، نام شرکت، سمت شما و شرح مختصری از فعالیت‌های خود را داشته باشید.
  • مهارت‌های مربوطه. این شانس شما برای لیست تمام مهارت‌هایی است که از طریق سال‌ها به دست آورده‌اید. دانستن تجهیزات اداری، آشنایی با سیستم عامل‌های کامپیوتری، برنامه‌های نرم افزاری (مانند  آفیس )، تایپ سریع، تجربه پایگاه داده و سایر اطلاعات مربوطه باید در رزومه شما باشند.

۴. برای اطلاع از روند درخواست، با کارفرما تماس بگیرید. به احتمال زیاد تماس شما به مدیر استخدام یا مدیر منابع انسانی هدایت می‌شود. اگر آن‌ها قصد استخدام داشته باشند، ممکن است از شما بخواهند به شرکت بروید و درخواست خود را پر کنید یا رزومه و نامه ارسالی خود را از طریق پست یا پست الکترونیکی ارسال کنید. اطمینان حاصل کنید که نام خود را ذکر کرده و همه ارتباط‌های آینده را بر اساس نام خود دنبال کنید.

۵. در صورت لزوم یک نامه همراه بنویسید. اطمینان حاصل کنید که مشخصاً هم برای شرکت باشد و هم کار. در صورت امکان،  نامه را برای یک مخاطب خاص بنویسید. این نشان می‌دهد که شما مدت زمانی را برای تحقیق در مورد اطلاعات گذاشته‌اید و  فقط به هر کارفرمایی که می‌توانید پیدا کنید، ارسال نمی‌کنید. می‌توانید در نامه‌ی خود از موضوعات زیر استفاده کنید:

  • چگونه شخصیت و مأموریت شرکت با ارزش‌های شما سازگار است.
  • چگونه پس‌زمینه‌تان شما را یک نقش ارزشمند برای سمت و شرکت می‌سازد.
  • امیدوارید در این سمت چه چیزی به دست آورید.
  • چه استعدادهای منحصر به فردی برای این سمت به ارمغان می‌آورید؟
  • چه چیزی در مورد این سمت خاص به آن علاقه دارید؟

۶. نظر فرد (یا افراد) دیگر را بپرسید. از دوستان یا اعضای خانواده بخواهید رزومه و نامه را برای غلط املایی بررسی کنند. آن‌ها ممکن است بتوانند به چیزهایی که شما ندیدید یا مواردی که می‌توان به شکل بهتری نوشت، اشاره کنند.

  • در صورت امکان، از کارکنانی که در زمینه شغلی شما کار می‌کنند مشورت بخواهید. صحبت کردن با مصاحبه کنندگان یا مدیران استخدام نیز سودمند است، زیرا آن‌ها با کیفیت و معیارهایی که کارفرمایان به دنبال آن می‌گردند آشنا هستند.

۷. توصیه نامه داشته باشید. اگرچه مجبور نیستید توصیه نامه را به سرعت ارائه دهید، بهتر است که به دنبال گرفتن آن باشید.

  • توصیه می‌شود که حداقل از سه نفر نامه بگیرید. حداقل دو نفر از این مراجع باید افرادی باشند که با آن‌ها کار کرده‌اید و می‌توانند راجع عملکرد شغلی شما صحبت کنند.
  • اطمینان حاصل کنید که اطلاعات  بروز شده مراجع خود، از جمله آدرس پستی و آدرس ایمیل، شماره تلفن، سمت فعلی و شرکت فعلی را داشته باشید.

۸. درخواست دهید. هنگامی که رزومه و نامه‌ی خود را به خوبی تنظیم کردید، زمان شروع فرآیند درخواست است. درخواست‌ها معمولاً به یکی از سه روش زیر ارائه می‌شوند:

  • به صورت حضوری. یک بسته با تمام مدارک خود را به محل کار کارفرمای بالقوه ببرید. توصیه می‌شود قبل از تحویل بهترین زمان برای ارائه دادن مدارک خود را بپرسید. هنگامی که وارد می‌شوید، با مدیر استخدام صحبت کنید و سعی کنید مدارک خود را به صورت شخصی به آن‌ها بدهید. این اجازه می‌دهد تا مدیر استخدام چهره شما‌ را به خاطر بسپارد. توصیه می‌شود که لباس حرفه‌ای بر تن داشته باشید و خودتان را به خوبی نشان دهید.
  • آنلاین. برنامه‌های آنلاین متفاوت هستند - برخی ممکن است از شما بخواهند فیلدها را پر کنید، در حالی که دیگران ممکن است درخواست کنند که نامه و روزمه خود را پیوست کنید. برخی از شرکت‌ها از شما می‌خواهند که مدارک خود را به بخش منابع انسانی آن‌ها ارسال کنید. مهم است که دستورالعمل ها را دنبال کنید - اگر آن‌ها از شما بخواهند رزومه خود را در قسمت ایمیل ارسال کنید، پس پیوست ارسال نکنید!
  • توسط ایمیل. در صورت درخواست، اطمینان حاصل کنید که نام مدیر استخدام یا مدیر منابع انسانی را در تمام مکاتبات خود ذکر کنید.

۹. پیگیری. بررسی وضعیت درخواست شما، علاقه شما به شغل را نشان می‌دهد و اطمینان می‌دهد که مدارک درخواستی شما به شخص مناسب رسیده باشد. تماس گرفتن به سرعت ممکن است شما را بد جلوه دهد. برای پیگیری پیشنهادات زیر را دنبال کنید:

  • به "مهلت آگهی" توجه کنید. اکثر شغل‌های ارسال شده در اینترنت مهلت مشخصی دارند. تماس با مدیر استخدام قبل از این تاریخ می‌تواند شما را بیش از حد مشتاق و ناامید نشان دهد.
  • اگر مهلتی برای آگهی نبود، یک قاعده خوب این است که یک هفته پس از ارسال درخواست تماس برقرار کنید.
  • زمانی که با مدیر استخدام یا مدیر منابع انسانی تماس می‌گیرید سعی کنید لحن  ارتباط را دوستانه نگه دارید. از نظراتی مانند "با من هنوز تماس گرفته نشده است." دوری کنید. در عوض، این سؤال‌ها را مطرح کنید «آیا هنوز تصمیمی گرفته شده است؟» یا "آیا می‌توانید کمی بیشتر در مورد چارچوب زمان استخدام به من توضیح دهید؟"

مرحله دوم: گرفتن پیشنهاد شغلی

درخواست شما برای گرفتن پیشنهاد شغلی که می‌خواهید، فقط اولین مرحله در یک سری از مراحل به منظور ایمن کردن پیشنهاد  است. با کمی برنامه ریزی ، پیش بینی و تمرین حرکت  روند استخدام آسان خواهد بود!

۱. اطمینان حاصل کنید که حضور آنلاین شما تمیز است. کارفرمایان و استخدام کنندگان اغلب اینترنت را به دنبال شما می‌گردند و هر چیز منفی که بینند می‌توانند شما را به ته لیست باز گرداند.

۲. هنگامی که در نهایت یک مصاحبه دریافت می‌کنید، مطمئن شوید که مناسب با شغل مورد نظر خود لباس می‌پوشید. لباس‌هایی که باعث احساس خوب و اعتماد به نفس می‌شوند می‌توانند بر شما در هنگام مصاحبه تأثیر مثبت بگذارند.

۳. سر وقت باشید. برای رسیدن به مصاحبه‌ها 10 الی 15 دقیقه پیش از زمان برنامه ریزی شده حرکت کنید تا مسائل مربوط به حمل و نقل عمومی یا ترافیک منجر به دیر رسیدن شما نشوند. این امر همچنین به شما چند دقیقه وقت اضافه برای آماده شدن و مرور یادداشت‌هایی  که با خود آورده‌اید می‌دهد.

۴. در مصاحبه خود را با علاقه و مشتاق نشان دهید. مثبت بودن و صحبت در مورد شغل به صورت آگاهانه نشان می‌دهد که شما تحقیق خود را انجام داده‌اید و این امر می‌تواند امتیاز زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد.

۵. به یادداشت‌های خود مراجعه کنید. از مصاحبه کننده بپرسید که آیا می‌توانید به یادداشت‌های خود نگاه کنید. یادداشت‌های شما می‌تواند به عنوان برگه‌ی تقلبی باشد که در آن دستاوردها و مهارت‌های خود را لیست کرده‌اید.

۶. رفتار مناسب از خود نشان دهید. پیگیری پس از یک مصاحبه، با یک نامه‌ی تشکر رفتار خوب شما را نشان می‌دهد و یک تصور ماندگار از شما به جا می‌گذارد.

 

منبع: Wikihow

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-03-09 14:51:30
دسته بندی ها