چگونه کسی را برای شغلی پیشنهاد دهیم؟

21 اسفند 1397 - 4:00
مدیریت شخصی - چگونه کسی را برای شغلی پیشنهاد دهیم؟
چگونه کسی را برای شغلی پیشنهاد دهیم؟
امتیاز مطلب: 96%

اگر یک کارمند، همکار یا دوست به نبال کار می‌گردد، ممکن است به کمک شما نیاز داشته باشند تا اثبات کند که انتخاب خوبی برای کارفرمای بالقوه خود هستند. قبل از توصیه کردن آن‌ها، در مورد وضعیت شغلی و عادت‌های کاریشان تحقیق کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد که یک توصیه نامه خوب بنویسید و یا با مدیر استخدام در محل کار خود تماس بگیرید. اطمینان حاصل کنید که  در هنگام توضیح اینکه چرا مناسب برای این کار هستند از آن‌ها تعریف کنید. در ادامه با یوکن همراه باشید.

مرحله اول: مطمئن شوید برای کار مناسب هستند

۱. آگهی شغل را بخوانید تا بفهمید که  به دنبال چه کسی هستند. آگهی شغلی به شما می‌گوید که دقیقاً چه مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی می‌خواهند. با خواندن آگهی شغل، می‌توانید توصیه نامه را به این ویژگی‌های خاص تقسیم کنید.

۲. رزومه شان را بخواهید. شما باید در مورد سابقه شغلی فرد در این توصیه نامه صحبت کنید. از او بخواهید رزومه بروز خود را در اختیار شما قرار دهد.  آن را بخوانید و چندین جزء از آن را در توصیه نامه خود ذکر کنید.

۳. یک  مصاحبه کوچک از آن‌ها بگیرید. استخدام کننده ممکن است با سؤالاتی در مورد متقاضی با شما تماس بگیرد. برای اطمینان از اینکه شما پاسخ دقیق می‌دهید، از او سؤالات بالقوه مصاحبه را بپرسید. این امر همچنین به آن‌ها در هنگام مصاحبه کمک خواهد کرد. سؤالاتی که می‌توانید بپرسید شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نقاط قوت و نقاط ضعف شما چیست؟
  • چرا فکر می‌کنید که برای این کار واجد شرایط هستید؟
  • آیا می‌توانید در مورد زمانی که  یک مشکلی را حل کردید صحبت کنید؟
  • چه مهارت‌هایی را دوست دارید که در توصیه نامه بر آن تأکید داشته باشم؟

۴. چند داستان آماده کنید. اگر تا به حال با آن فرد کار نکرده‌اید، ممکن است دشوار باشد که به مهارت و یا عادت‌های کاری آن‌ها اشاره کنید. حداقل یک داستان یا توضیحاتی ارائه دهید که هرگونه نقاط قوت مربوط به شغل را نشان می‌دهند.

  • شما همیشه می‌توانید از متقاضی در مورد  داستان و مهارت‌هایی که می‌خواهند در نامه خود ذکر کنید بپرسید.
  • به عنوان مثال، می‌توانید بگویید، "کیم و من یک تابستان در سراسر کشور با کوله پشتی گشته‌ایم. از طریق این تجربه، او ثابت کرد که فردی قابل اعتماد، خوش بین و شاد است، حتی زمانی که همه چیز اشتباه پیش می‌رفت. "

مرحله‌ی دوم: نوشتن توصیه نامه

۱. دوست خود را در ابتدای نامه معرفی کنید. استخدام کننده باید دقیقاً بداند که  متقاضی کیست و برای کدام موقعیت شغلی  درخواست می‌کند. این موضوعات را در ابتدای نامه خود قرار دهید.

  • به عنوان مثال،  می‌توانید بنویسید: " من این‌ نامه را از جانب مولی ویلیامز می‌نویسم که برای سمت مشاور حقوقی در شرکت شما درخواست می‌کند."

۲. رابطه خود را با متقاضی توصیف کنید.  استخدام کننده ممکن است بخواهد بداند که چرا شما این شخص را برای این سمت  پیشنهاد می‌کنید. در نامه‌ی خود اطلاع دهید که برای چه مدت است که این فرد را می‌شناسید، چطور با او آشنا شدید و به چه دلیل به او اعتماد دارید.

  • آن را کوتاه نگه دارید. می‌توانید بگوئید: "من برای چهار سال با جان کار کرده‌ام و در طول این زمان، او ثابت کرده است که یک تحلیلگر توانا و سخت کوش است."

۳. شخصیت فرد را توضیح دهید. توضیح شخصیت بیان می‌کند که چرا متقاضی همکار خوبی خواهد بود. شما باید شخصیت، مهارت‌های ارتباطی و قابلیت اعتماد به او را توصیف کنید. این نشان می‌دهد که آن‌ها یک کارمند خوب و یک عضو مؤثر در تیم خواهند بود.

  •  شخصیت وی را می‌توانید این گونه توصیف کنید: "تیرون دارای شخصیت پر انرژی و خوش بینانه است. در مواقع نیاز، او قادر به بالا بردن تلاش خود و انجام کار است. "

۴. مهارت‌های مربوط به کار را توضیح دهید. نمونه‌های خاصی از انطباق آن‌ها با الزامات ذکر شده در آگهی شغل را ارائه دهید. می‌توانید به یک داستان درباره پروژه‌ای که مدیریت کرده‌اند یا مشکلی که با موفقیت حل کرده‌اند اشاره کنید.

  • می‌توانید بگویید، "تیرون در برنامه نویسی مهارت دارد. او کار بی عیب و نقص در CSS، HTML و Javascript انجام داده است. "

۵. با یک بیانیه نهایی توصیه نامه را پایان دهید. تعریف‌های مشتاقانه‌ای بیان کنید  که به استخدام کننده نشان دهد که چقدر آن شخص را توصیه می‌کنید. شما می‌توانید بر مهارت‌های آن‌ها تأکید داشته باشید تا بگویید چه کارمند خوبی خواهند شد.

  •  می‌توانید بگویید، " من به شدت مینا را برای این کار توصیه می‌کنم."
  • شما همچنین می‌توانید بگویید: "اگر شما یک کارمند بزرگ با مهارت‌های ارتباطی عالی و اخلاق کار قوی می‌خواهید،  از بیل بهتر نمی‌توانید پیدا کنید."

۶. در صورت درخواست پیگیری کنید. در بعضی موارد، ممکن است استخدام کننده با شما تماس بگیرد تا سؤالات خاصی در مورد متقاضی داشته باشد. این امر ممکن است به صورت یک تماس تلفنی یا یک ایمیل انجام شود. برخی از سؤالاتی که ممکن است بپرسند عبارت‌اند از:

  • چطور این شخص را می‌شناسید؟
  • چه مدت با آن‌ها کار کرده‌اید؟
  • اگر قبلاً با او کار نکرده‌اید، چگونه می‌دانید که او یک کارمند خوب خواهند بود؟
  • نقاط ضعف او چیست؟
  • چرا فکر می‌کنید که مناسب این شغل است؟

مرحله سوم: پیشنهاد دادن کسی در شرکت خود

۱. ببینید که چه کسی در شرکت شما مسئول استخدام است. این فرد ممکن است یک استخدام‌ کننده خارجی، کارمند منابع انسانی، رئیس یک بخش یا رئیس خود شما باشد. اگر استخدام کننده را می‌شناسید، بهتر می‌توانید متقاضی را توصیف کنید.

  • اگر فرد استخدام کننده را نمی‌شناسید، خود را به عنوان یک همکار معرفی کنید. به آن‌ها بگویید که سمت شما در شرکت چیست. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید، "من به عنوان مدیر در بخش فروش کار می‌کنم."

۲. نامه‌ای کوتاه از توصیه نامه بنویسید. رزومه آن‌ها را با یک ایمیل یا همراه نامه بفرستید. اگر می‌خواهید، می‌توانید اطلاعات تماس متقاضی را به استخدام کننده بدهید، به طوری که اگر متمایل به همکاری بود خود استخدام کننده بتواند با او تماس بگیرد.

  • می‌توانید نامه را این گونه بنویسید:" سیندی عزیز، می‌دانم که می‌خواهیم برای یک فروشنده جدید استخدام می‌کنیم. من معتقدم که دوست من لورا برای این موقعیت مناسب است. او دارای پنج سال تجربه در فروش با نتایج عالی است. من رزومه او را پیوست کرده‌ام. نظرت را به من بگو. با احترام، ژوئن. "

۳. به دفتر استخدام کننده بروید. شما همچنین می‌توانید شخصاً با مدیر استخدام صحبت کنید. با یک کپی از رزومه متقاضی به دفتر آن‌ها بروید. چند دقیقه گپ بزنید تا به آن‌ها بفهمانید که این فرد چرا برای این شغل مناسب است.

  • می‌توانید بگویید: "من مدت‌ها است که جنا را می‌شناسم. ما قبلاً با هم کار می‌کردیم و از آن زمان به بعد منبع ارزشمند ما بوده است. "

۴. اگر آن‌ها واجد شرایط نیستند، آن‌ها را پیشنهاد نکنید. اگر در مورد صلاحیت افراد مطمئن نیستید برای پیشنهاد دادن‌ آن‌ها احساس فشار نکنید. اگر آن‌ها یک کارمند ضعیف شوند، می‌توانند شهرت شما در کار را تحت تأثیر قرار دهد.

  • شما می‌توانید به طرز شایسته‌ای  درخواست آن‌ها‌ را رد کنید: "من متأسفم، اما بخش منابع انسانی در حال حاضر واقعاً مشغول است. من مطمئن نیستم که بتوانم زمانی برای دیدار با آن‌ها پیدا کنم."
  • شما همچنین می‌توانید بگویید: "این ممکن است مناقشه‌ای برای من باشد، بنابراین من فکر نمی‌کنم که بتوانم این کار را انجام دهم".

۵. از درخواست بیش از حد خودداری کنید. هنگامی که یک متقاضی را پیشنهاد می‌کنید، کار شما انجام شده است. استخدام کننده  به شما یا متقاضی در صورت تمایل اطلاع می‌دهد. شما می‌توانید فقط یک ایمیل پیگیری ارسال کنید. اگر بیش از حد استخدام کننده را اذیت کنید این می‌تواند شهرت حرفه‌ای شما را تحت تأثیر قرار دهد.

منبع: Wikihow

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-03-10 21:14:42
دسته بندی ها