10 مانعی که برای شاد و خوشبخت بودن باید کنار بگذارید

1 شهریور 1397 - 12:00
مدیریت شخصی - 10 مانعی که برای شاد و خوشبخت بودن باید کنار بگذارید
10 مانعی که برای شاد و خوشبخت بودن باید کنار بگذارید
امتیاز مطلب: 93%

گاهی لازم است نسبت به برخی مسائل بی خیال باشیم تا به آرامش برسیم. برخی از افراد چنان همه چیز را جدی و سخت می گیرند که انگار می خواهند بار تمام دنیا را به دوش بکشند؛ اما در آخر تنها دچار اضطراب و نگرانی می شوند. اگر می خواهید به آرامش برسید و شاد باشید باید کمی بی خیال باشید و یاد بگیرید به برخی چیزها فکر نکنید. رها کردن دغدغه های ذهنی که کمکی به بهبود شرایط نمی کند، از فشار ذهنی تان می کاهد. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم برای شادتر بودن به چه چیزهایی نباید اهمیت دهید.

آنچه دیگران فکر می کنند

کاری را که باید انجام دهید، انجام دهید و کاری به نظر مردم نداشته باشید. باید دست از "مردم چی میگن؟" بکشید و اهمیت ندادن به حرف دیگران را تمرین کنید. این زندگی شماست و مسئولیت انتخاب ها و تصمیم گیری ها به عهده ی خودتان است. مردم مدام به دنبال نظر دادن و قضاوت کردن هستند، شما چرا به این موضوع اهمیت می دهید؟ شما بهتر از هر کسی به وضعیت زندگی تان آگاه هستید، اگر دیگران فکر می کنند افکار و قضاوت هایشان تعریف هویت شماست، اجازه دهید به حال خودشان بمانند. اگر خیلی به آنچه دیگران می گویند و فکر می کنند اهمیت دهید کنترل زندگی از دست تان خارج می شود و باید برای آنها زندگی کنید.

غرق شدن در اشتباهات گذشته

هر کسی مرتکب اشتباه می شود. زندگی بدون اشتباه غیرممکن است، پس خیلی به خودتان سخت نگیرید. قبول کنید اشتباه بخشی از طبیعت انسان است. خود را از فرصت های زندگی محروم نکنید و بخشیدن را تمرین کنید.

شکست

شکست نباید مانع حرکت تان شود و ترس به دلتان بیندازد. نوع برخورد با شکست به نگرش تان بستگی دارد. اگر شکست را نشانه ی نقص و ناشایستگی تلقی کنید، همیشه احساس ضعف و بیچارگی خواهید کرد. معنی واقعی شکست دست برداشتن از تلاش است. اگر دست از تلاش برنداشتید یعنی شکست نخورده اید. شکست را فرصتی برای یادگیری بیشتر بدانید؛ یک فرآیند آزمون و خطا. شکست دوست شماست تا خودتان اجازه ندهید مشکل آفرین نخواهد شد.

نداشته ها

انسان به طور ذاتی کمبود را یک نقص می داند، این مانعی برای بی خیالی و ساده زیستن است. ما با تمرکز روی نداشته هایمان، احساس کمبود می کنیم؛ اما با این کار چه فایده ای نصیب مان می شود؟ بهتر است به نکات مثبت داشته هایتان و نکات منفی نداشته هایتان فکر کنید. چرا فکر کردن به نداشته ها باعث سلب آرامش تان شود؟ بدون شک، این طرز تفکر هیچ کمکی به کارایی و بهره وری شما نمی کند. لیستی از چیزهایی که در زندگی برایتان ارزشمند است بنویسید. همیشه عده ای بیشتر دارند و عده ای کمتر. باور کنید هر آنچه دارید کافی است.

شایدها

خیلی از ما بیش از اندازه درباره آینده فکر می کنیم. هیچ کسی از آینده خبر ندارد. پس هیچ وقت خود را با نگرانی درمورد چیزهایی که اصلا معلوم نیست اتفاق بیفتد یا نه، عذاب ندهید. باور کنید این اضطراب و نگرانی، تنها انرژی تان را هدر می دهد و شما را از مسیر رسیدن به اهداف باز می دارد. چالش ها را در نظر بگیرید؛ اگر حالا می توانید کاری برای مقابله با آنها انجام دهید، به سرعت اقدام کنید. اگر نه ذهن تان را به چیزهای دیگری مشغول کرده و نگرانی تان را پنهان کنید.

"وقتی فلان اتفاق بیفتد، خوشحال می شوم"

وقتی این باور را در خود بوجود آورید که شادی تان در گرو اتفاق خاصی است، در حال انتظار برای آن اتفاق، شادی را از خود می گیرید. نباید لحظه های زندگی را هدر دهید؛ قدر هر فرصت را بدانید و کمتر به آنچه در آینده باعث شادی تان می شود، فکر کنید. تصمیم بگیرید از همین حالا شاد باشید.

غرق شدن در افسوس ها

افسوس ها بخشی از زندگی ما هستند. گذشته را نمی توانید تغییر دهید، اما می توانید از آن درس بگیرید. وقتی از تجربیات گذشته درس بگیرید، دیگر آن اشتباهات را تکرار نخواهید کرد و به سراغ مسیر دیگری می روید. باید بپذیرید آنچه در گذشته از دست داده اید، هزینه ای است که برای کسب تجربه و آزمون و خطا پرداخته اید. قطعا بدون این تجربیات، به اینجا نمی رسیدید.

ترس از طرد شدن

برخی افراد به قدری از طرد شدن و پذیرفته نشدن واهمه دارند که هیچ تلاشی برای بیرون آمدن از منطقه ی امن و راحت خود نمی کنند. کمی نترس باشید و از ناراحت شدن و دل شکستگی واهمه نداشته باشید. هرچقدر از ترس هایتان بیشتر فرار کنید، بزرگتر می شود. باید قدرت ابراز احساسات خود را داشته باشید و با نتایج آن کنار بیایید. بدین ترتیب، بر ترس از طرد شدن غلبه می کنید و شجاع تر می شوید. حتی اگر به نتیجه ی موردنظرتان نرسیدید، به زودی می فهمید شرایط به آن بدی هم که فکرش را می کردید نیست و می توانید با آن کنار بیایید. پس کمی جسور باشید و زندگی را همانند یک ماجراجویی شگفت انگیز کشف کنید.

فشارهای جامعه

شاید تصور کنید برای اینکه دیگران دوست تان داشته باشند، باید لاغر، زیبا و ثروتمند باشید. این ها فشار جامعه است؛ اما اگر خودتان را همان طور که هستید دوست داشته باشید، دیگر نیاز نیست خودتان را به دیگران اثبات کنید. نباید از رسانه ها و افراد دوست داشتنی تاثیر بگیرید. بیشتر این تصویرها نادرست هستند و تنها باعث می شوند به اشتباه فکر کنیم تمام آدم ها باید بی نقص و کامل باشند. قطعا شما هم از دیدن تصاویر افراد زیبا و بی نقص لذت می برید، ما باید بدانید بیشتر این تصاویر روتوش شده و واقعی نیستند. به خودتان با تمام بدی ها و عیب ها عشق بورزید. وقتی به موفقیت می رسیم که خودمان را همان طور که هستیم بپذیریم.

به اندازه ی کافی خوب بودن

ما به سرعت باور می کنیم به اندازه ی کافی لایق نیستیم. ما در دنیایی رقابتی زندگی می کنیم، پس خیلی خوب است به دنبال پیشرفت باشیم؛ اما اگر مدام خودمان را سرزنش کنیم که به اندازه ی کافی خوب نیستیم، هیچ پیشرفتی نخواهیم کرد. به نظر شما چه معیاری برای سنجش میزان شایستگی وجود دارد؟ کافی است از خودتان، جایی که در آن هستید، مهارت ها و پیشرفت هایتان رضایت داشته باشید؛ همین مهم است.

هر کسی نگرانی ها و دغدغه های ذهنی زیادی دارد، پس همین حالا این 10 مورد را از لیست نگرانی هایتان حذف کنید. با این کار احساس شادی و سبکی بیشتری خواهید داشت.

منبع: lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-08-21 11:25:22
دسته بندی ها