11 مهارتی که باید برای رسیدن به موفقیت در خود پرورش دهیم

4 شهریور 1397 - 12:00
مدیریت شخصی - 11 مهارتی که باید برای رسیدن به موفقیت در خود پرورش دهیم
11 مهارتی که باید برای رسیدن به موفقیت در خود پرورش دهیم
امتیاز مطلب: 91%

چه رازی در موفقیت برخی افراد نهفته است؟ عده ای می گویند شانس عامل اصلی در دست یابی به موفقیت است. برخی دیگر تلاش و پشتکار واقعی را تنها عامل موفقیت تلقی می کنند. حقیقت این است موفقیت از ترکیب شانس، پشتکار و چند عامل دیگر به دست می آید. با یوکن همراه باشید.

هر کسی تعریف منحصر به فردی از موفقیت دارد، زیرا موفقیت یک مساله ی ذهنی و درونی است. عده ای موفقیت را  دست یابی به درآمد یک میلیارد تومانی در سال می دانند. برخی دیگر موفقیت را در داشتن یک زندگی بی دغدغه، سفرهای خارج از کشور و شغل با درآمد عالی تعریف می کنند. عده ای موفقیت را در این می بینند که درآمد زیادی به دست آورند در حالیکه بیشتر وقت خود را صرف سرگرمی می کنند.

هر تعریفی که از موفقیت داشته باشید، 11 مهارت وجود دارد که شما را در رسیدن به آن کمک می کند.

مانع ورود افکار منفی به ذهن تان شوید

نتایج پژوهش جدیدی در مجله ی "نیویورکر" (The New Yorker) چاپ شده است که نشان می دهد: وقتی خاطرات گذشته را در ذهن مان مرور می کنیم به طور دقیق گذشته را  همان طور که رخ داده است به یاد نمی آوریم. در واقع، ذهن ما خاطرات گذشته را همانند یک فیلم مستند ثبت نمی کند. هر زمانی که خاطره ای را به یاد می آوریم با توجه به احساسی که نسبت به آن داریم تغییراتی در به یادآوری آن خاطره رخ می دهد.

در واقع هر چقدر بیشتر به افکار منفی فکر کنید و بگذارید در ذهن تان رشد کند احساسات تان در طی زمان دچار تغییر می شود. اگر فکر کنید عملکرد مناسبی در زندگی ندارید یا استعدادهایتان محدود است، با پر و بال گرفتن چنین افکاری در ذهن تان به آنها باور پیدا می کنید.

مهم ترین عامل در به یاد آوردن اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده ایم این است که آنها را به عنوان درسی برای پیشرفت در آینده نگاه کنیم. با داشتن تفکر منطقی در خاطرات گذشته و تکرار نکردن آنها می توانیم بدترین خاطرات گذشته را به عاملی برای پیشرفت تبدیل کنیم.

فضای مثبتی برای خود ایجاد کنید

موفقیت به میزان زیادی به محیطی وابسته است که در آن زندگی می کنیم. محل کار، محیطی است که بیشتر وقت خود را در آن هستیم. محیط کاری تاثیر زیادی در کاری که می کنیم و نیز احساس مان نسبت به آن دارد. یک محیط مثبت کاری سبب می شود اشتیاق کار و تلاش برای بهبود عملکرد به طور چشمگیری افزایش یابد. در مقابل، یک محیط ناسالم اشتیاق شما را برای تلاش بیشتر و عملکرد مناسب تر از بین می برد.

این مساله در مورد محیط خانه نیز صدق می کند، حتی تاثیر بیشتری هم نسبت به محل کار دارد. محیط خانه جایی است که بعد از تمام شدن ساعت کاری و با خستگی وارد آنجا می شوید تا انرژی از دست رفته خود را به دست آورید. پس باید به دنبال راه هایی برای فراهم آوردن محیطی مناسب تر برای خانه تان باشید. به عنوان مثال، تغییر دکوراسیون و مرتب کردن وسایل منزل می تواند باعث ایجاد احساس آرامش و راحتی شما شود.

از خود بپرسید چرا می خواهید موفق شوید

"سیمون سینک" (Simon Sinek)، نویسنده ی بزرگ بریتانیایی، در کتاب "با چرا شروع کنید" می گوید: لازم است چراهای مناسبی از خود بپرسید. باید بدانید چرا می خواهید با انجام کاری در مدت زمان مشخص به موفقیت برسید. در واقع باید بدانید به چه خاطر می خواهید به موفقیت برسید. شاید جواب روشنی برای این سوال نداشته باشید، اما باید درباره ی آن جست و جو کنید تا به جواب برسید. اگر پاسخ شما برای چرایی دست یابی به موفقیت، "پول دار شدن" یا "به شهرت رسیدن" است، این پاسخ ها انگیزه ی ناپایداری بوجود می آورد که به سرعت هم از بین می روند.

پاسخ صحیح به دلیل تلاش برای رسیدن به موفقیت، انگیزه و الهام واقعی شماست. این انگیزه واقعی سبب می شود تلاش مداوم داشته باشید و وقتی با شکست مواجه می شوید یا در شرایطی سخت قرار می گیرید این انگیزه اجازه نمی دهد روحیه تان را از دست بدهید. "سیمون سینک" می گوید: "مردم به دنبال آنچه انجام می دهید نیستند بلکه دلیل انجام کار شما را می خواهند". یافتن جواب چرای موفقیت برای شما، کلید ارتباط با مشتریان و مخاطبان شماست.

برای پیدا کردن دلیل رسیدن به موفقیت، نیاز به زمان دارید. البته با کمی تلاش و کنجکاوی، به سرعت دلیل آن را در خودتان پیدا خواهید کرد.

هم احساسات و هم عقل و منطق را در تصمیمات خود دخیل کنید

در بیشتر مواقع، پاسخ خیلی از مشکلات و مسائلی که برایمان بوجود می آید را می دانیم؛ قبل از اینکه آنها را با فکر و منطق خود بسنجیم. در واقع ما می توانیم با تکیه بر احساسات مان خیلی از موقعیت ها را تشخیص دهیم. البته این به معنای آن نیست که تصمیم گیری هایمان تنها بر پایه ی احساسات باشد. تنها کافی است اجازه دهیم احساسات روی تصمیم گیری ها تاثیر بگذارد.

منطق ذهنی بخش از غرایز انسان را تشکیل می دهد. بدون شک، منطق ذهنی از توانایی های مغز است که در هنگام مواجهه با اتفاقات گذشته، بهترین تصمیمات را اتخاذ می کند. پس بهترین کار این است به احساسات خود اعتماد کنید، اما ابتدا آنها را با عقل و منطق خود بسنجید و بگذارید احساسات هم در فرآیند تصمیم گیری دخیل باشد.

موفقیت خود را تجسم کنید

تجسم های مثبت، کارایی فرد را برای رسیدن به موفقیت در تمام جنبه های زندگی، افزایش می دهد. افرادی که در زمینه کار و حرفه خود تخصص زیادی دارند از طریق تجسم مثبت و خلاقانه، حداکثر استعدادهای خود را بروز می دهند. هرچقدر بهتر تصویر انجام کاری را در ذهن تان تجسم کنید آن کار راحت تر انجام خواهد شد.

تجسم اینکه به روش دلخواه تان زندگی می کنید و کارهایی که به آن علاقه دارید انجام می دهید کلیدی برای دست یابی به موفقیت و داشتن یک زندگی بهتر است. البته این بدین معنا نیست که دست از تلاش بردارید و تمام وقت مشغول رویاپردازی باشید. بلکه تجسم خلاقانه به این معناست هم زمان با کار و تلاش، تصویر موفقیت خود را در ذهن تان بپرورانید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.

بیشتر از اینکه حرف بزنید، عمل کنید

صحبت کردن درمورد موفقیت آسان است؛ اما داشتن تلاش مداوم و روزانه برای رسیدن به موفقیت دشوار است. در ابتدا یادگیری مهارت ها به طور مداوم برای دست یابی به موفقیت لازم است. علاوه بر آن، باید به کاری که انجام می دهید باور داشته باشید.

لازم است هدف تان را مشخص کنید و براساس ارزش های خود برای رسیدن به آنها تلاش کنید. مساله ی اصلی این است هیچ چیز به اندازه عدم ارتباط بین حرف و عمل، توانایی های شما را از بین نمی برد.

اگر دوست دارید درباره ی آنچه می خواهید انجام دهید، حرف بزنید، اهداف تان را دنبال کنید و مهم تر از همه به آنها باور داشته باشید. عامل اصلی برای الهام بخشی به خودتان و حفظ باورهایتان این است در راه رسیدن به آنها تلاش کنید و تنها متکی به حرف زدن نباشید.

ارتباط موثری با دیگران برقرار کنید

مهارت های اجتماعی بزرگترین عاملِ تفاوت بین افرادی است که در جست و جوی موفقیت هستند و آنهایی که به موفقیت دست یافته اند.

روابط عمومی مهارتی اساسی در زندگی است و باید برای پیشرفت در آن تمرینات زیادی انجام دهید. برای مهارت پیدا کردن در برقراری روابط عمومی نیاز دارید علاوه بر درک دیگران، خودتان را هم درک کنید. شما بیشتر از اینکه بتوانید روی دیگران تاثیر بگذارید و آنها را کنترل کنید، باید قادر به کنترل خودتان هم باشید.

آیا وقتی مشکلی در زندگی تان بوجود می آید و احساس یاس و ناامیدی می کنید، قادر به کنترل احساسات منفی در خود هستید؟ اگر این توانایی را دارید قطعا می توانید در مقابل دیگران هم چنین احساسی را به وجود آورید. درک و برداشت مناسب از رفتار دیگران و صحبت کردن به اندازه و درست از اصلی ترین عوامل داشتن روابط عمومی خوب است. پس روابط عمومی علاوه بر مهارت یک هنر است که برای تسلط یافتن در آن به تمرین مداوم و طولانی مدت نیاز خواهید داشت.

به اهداف خود متعهد باشید

وقتی به خودتان و اهداف تان تعهد داشته باشید آنها را تا پایان دنبال خواهید کرد. برای رسیدن به موفقیت خود را وقف اهداف و باورهایتان کنید و برای عملی شدن آنها سرمایه گذاری کنید. اگر شما برای تحقق اهداف و رویاهایتان متعهد نباشید به زودی فرد دیگری برای رسیدن به آنها متعهد می شود و هیچ چیز بدتر از آن نیست که ببینید فرد دیگری به رویاهای شما دست یافته است.

شاید چندین سال طول بکشد تا یاد بگیرید چطور به انجام کاری متعهد شوید؛ اما تعهد یکی از مهارت های اساسی برای دست یافتن به موفقیت است؛ زیرا تا وقتی به انجام کاری متعهد نشوید، از یک کار به سراغ کاری دیگر می روید و در رسیدن به اهداف ثابت قدم نمی مانید. اگر بتوانید خود را در مسیر نگه دارید و تا رسیدن به یک هدف مشخص متعهد باشید در دست یابی به دیگر اهداف زندگی تان دچار مشکل نخواهید شد.

در جستجوی پیشرفت مستمر باشید

برای رسیدن به موفقیت، نیاز به پیشرفت مداوم و بهبود یافتن در مهارت های مختلف خواهید داشت. باید بتوانید در طی زمان مهارت های خود را توسعه دهید و بهبود ببخشید. بعد از اینکه از تلاش برای بهتر شدن دست بکشید، دیگر در مسیر موفقیت گام برنمی دارید و درجا می زنید.

توسعه، ساخت، بازسازی و پیشرفت از فرآیندهای دست یابی به موفقیت هستند که همواره در جریانند. دست یابی به مهارت های جدید و تقویت مهارت های قبلی یک هنر است و همانند هر مهارت دیگری به تلاش و تمرین مداوم نیاز دارد. هیچ وقت از انجام کارهای جدید دست نکشید، همواره راه حل های جدید را امتحان کنید و به دنبال پیشرفت بیشتر باشید.

در هر شرایطی سوال بپرسید

برای رسیدن به موفقیت، روحیه ی پرسش گری داشته باشید. هیچ وقت نباید دست از یادگیری بردارید. در واقع، انسان با سوال پرسیدن، یاد می گیرد، پس هر چقدر بیشتر سوال بپرسید، پاسخ های بهتری دریافت خواهید کرد.

با کمک و راهنمایی گرفتن از دیگران می توانیم به موفقیت برسیم. دیگران کسانی هستند که سن بیشتری از ما دارند و قبلا به آنچه ما اکنون به دنبالش هستیم دست یافته اند. برای افرادی که در ابتدای مسیر رسیدن به موفقیت هستند، پرسیدن سوالات متنوع باعث می شود ذهن شان شکل بگیرد و به امکانات و الگوهای جدیدی دست یابند.

هر چقدر سوالات عمیق تر بپرسید، عاقل تر و آگاه تر خواهید شد. با سوال پرسیدن یاد می گیرید خودتان را بهتر درک کنید و در نهایت به آرامش و شادی درونی بیشتری دست خواهید یافت.

هر شب را با تفکر به پایان برسانید

برخی افراد بدون اینکه توجهی به عملکرد خود داشته باشند در حال زندگی کردن هستند؛ اما اگر می خواهید به موفقیت طولانی مدت و پایدار دست یابید در پایان هر روز زمانی را به تفکر درباره اعمال و اهداف خود اختصاص دهید.

کافی است در پایان هر روز پنج دقیقه برای بررسی اتفاقات مثبت و منفی در نظر بگیرید و به اطلاعات زیادی در مورد تقویت نقاط مثبت و اصلاح نقاط منفی دست پیدا کنید. بررسی عملکردتان در طول یک روز، یک هفته، یک ماه و یک سال، باعث پیشرفت شما خواهد شد.

حتی می توانید عملکرد ماهانه یا سالانه خود را روی یک کاغذ بزرگ بیاورید. بدین ترتیب از تکرار اشتباهات گذشته در امان خواهید ماند و با هوشیاری بیشتری به سوی آینده گام برمی دارید.

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-08-28 10:17:03
دسته بندی ها