با چند توصیه استارتاپ خود را به موفقیت برسانید

3 اسفند 1399 - 11:00
استارتاپ - با چند توصیه استارتاپ خود را به موفقیت برسانید
با چند توصیه استارتاپ خود را به موفقیت برسانید
امتیاز مطلب: 91%

بقا و موفقیت یک کسب و کار به تصمیمات و انتخاب های سخت وابسته است. البته علاقه به کسب و کار نیز اهمیت زیادی دارد. با یوکن همراه باشید که به شما بگوییم چطور استارتاپ خود را از شکست دور کنید.

بیل گیتس به عنوان فرد موفق دنیای فناوری می گوید: موفقیت همانند یک معلم کثیف است. به افراد باهوش القا می کند هرگز شکست نمی خورند.

تحقیقات انجام شده توسط کاترین شاو از دانشگاه استنفورد و فرانسیس لافونتن از دانشگاه میشیگان حاکی از آن است احتمال موفقیت کارآفرینان شکست خورده در تلاش دوم بیشتر است، از طرف دیگر هر چقدر کسب و کار اولیه ی آنها برای مدت بیشتری فعال بوده باشد، فرصت دست یابی آنها به موفقیت در مرتبه ی دوم بیشتر خواهد بود؛ پس هر فعالیت اقتصادی شکست خورده دارای یک جنبه ی مثبت نیز هست.

در هر صورت شکست تلخ است. تمام کارآفرینان به دنبال ایجاد استارتاپ هایی هستند که هیچ وقت دچار شکست نمی شوند. خصوصا وقتی پول، زمان و انرژی زیادی صرف شده باشد این شکست دردناک تر خواهد بود؛ هر چند می توان از هر شکست یک تجربه ی ارزشمند دریافت کرد.

اگر خود را نبازید بیشتر از تصورتان به موفقیت می رسید. اگر استارتاپ شما در یک مسیر پیچیده قرار گرفته است، این روش ها را دنبال کنید:

به استارتاپ خود علاقه مند باشید

استیو جابز می گوید: تنها راه برای انجام یک کار عالی، عشق ورزیدن به کاری است که انجام می دهید.

اشتباهی که اغلب کارآفرینان مرتکب می شوند ایجاد محصولی است که نه اعتقادی به آن دارند و نه آن را دوست دارند. برخی کارآفرینان به خاطر نیاز بازار و رونق یک محصول در بین مردم به سراغ آن می روند، نه به این خاطر که آن محصول را دوست داشته باشند. با این حساب عشق، باور و علاقه به محصولی که می سازید یا خدماتی که ارائه می دهید، باعث حفظ و بقای شما می شود.

داستان فیل لیبین را شنیده اید؟ لیبین بعد از فروش دو شرکتی که علاقه ی چندانی به آنها نداشت، تصمیم گرفت کسب و کار متفاوتی را راه اندازی کند. او به همراه تیم کاری خود به جستجوی مخاطبان پرداختند. محصول موردعلاقه ی خود را تولید کردند و تجارت دلخواهشان را به سرانجام رساندند. محصول موردعلاقه ی آنها پلتفرم Evernote بود؛ اما لیبین بعد از مدتی به خاطر مشکلات مالی تصمیم گرفت کار خود را به پایان برساند؛ اما در همان زمان ایمیلی از یک سرمایه دار سوئدیِ طرفدار Evernote دریافت کرد که مبلغ 500 هزار دلار را برای ادامه ی کار به او پیشنهاد می داد. لیبین این پیشنهاد را پذیرفت و بعد از مدتی ارزش Evernote به بیش از یک میلیارد دلار رسید.

علت اصلی مشکل را پیدا کنید

فردریک دبلیو اسمیت می گوید: رهبران در مقابل مشکلات می ایستند و توانایی قضاوت و تمایل به قضاوت خود را بالا می برند.

بدون توجه به واکنش دیگران نسبت به خدمات شما، از بازخوردها و نظرات هیچ کسی دلگیر نشوید بلکه سعی کنید نسبت به پیدا کردن راه حل برای مشکلات خود ذهنی خلاق داشته باشید. آدیداس به عنوان غول ورزشی در کمپین بازاریابی ایمیلی خود با تیتر «تبریک، شما از ماراتون بوستون جان سالم به در بردید» مرتکب اشتباه بزرگی شد؛ چرا که این تیتر با بمب گذاری تروریستی ماراتون بوستون در سال 2013 میلادی که باعث مرگ سه نفر و آسیب دیدن 260 نفر شد، مرتبط دانسته شد.

اما آدیداس به سرعت عقب نشینی کرد و با صدور بیانیه ای از عموم مردم معذرت خواهی کرد که خدشه ای به اعتبار خود وارد نکند. اقدام آدیداس کاملا هوشمندانه بود زیرا با این ایمیل چالش زا به تیتر اول خیلی از رسانه ها تبدیل شده بود.

کامرون پوئتشر، معاون توسعه ی سازمانی کمپانی اوبر که قبلا دچار چنین مشکلاتی شده بود گفت: کسب و کارها باید در قبال مشکلات خود شفاف عمل کنند. هر خطایی ممکن است فرصتی برای پیشرفت فراهم کند."

ایجاد فرصت هایی برای بقای کسب و کار

میلتون برل: اگر فرصتی به سراغ تان نیامد، به دنبال آن بروید.

گاهی ممکن است استارتاپ شما با شکست مواجه شود، در این شرایط باید روشی خلاقانه برای حل مشکلات خود داشته باشید. در اینجا بدون توجه به درست یا غلط بودن راه حل تا زمانی که  آن را امتحان نکنید نمی دانید به چه نتیجه ای منجر خواهد شد.

ایلان ماسک برای نجات دو سازمان اسپیس ایکس و تسلا دچار تعلل شده بود. او درباره این دو راهی می گوید: نمی توانستم بین Tesla و SpaceX یکی را انتخاب کنم، از طرفی قادر به تقسیم سرمایه باقی مانده بین آنها هم نبودم.

شرایط سخت ایلان ماسک راه حلی کنشگر در اختیار او قرار داد. او برای نجات اسپیس ایکس قراردادی با ناسا به امضا رساند. این قرارداد به ارزش 1.6 میلیارد دلار باعث موفقیت اسپیس ایکس شد. پس از آن، برای نجات تسلا یک وام از اسپیس ایکس گرفت و 50 میلیون دلار را هم از سرمایه گذاری های خود برداشت کرد. در نهایت تسلا چند ساعت پیش از ورشکستگی کامل در سال 2008 میلادی نجات یافت.

تا وقتی مشکلی حل شود، سرسخت و قاطع بمانید

هنری فورد می گوید: چه فکر کنید می توانید، چه فکر کنید نمی توانید در هر صورت حق با شماست.

برخی از کارآفرینان شکست را نشانه ی توقف کار کسب و کار خود می دانند اما این تصور کاملا اشتباه است. شاید برای افزایش بهره وری در کسب و کار و اطمینان از درستی عملکرد استارتاپ خود تمام راه ها را به خوبی دنبال کرده باشند؛ اما در این مواقع، باید سرسخت بمانند و باور به شکست را از خود دور کنند.

آریانا هافینگتون توانست در زمینه نشر آنلاین به موفقیت برسد اما در این مسیر متحمل مشکلات زیادی نیز شد. او برای انتشار دومین کتاب خود به سراغ 36 ناشر رفت تا بالاخره به جواب رسید. هافینگتون در سال 2005 میلادی هافینگتون پست را تاسیس کرد. نشریه ی او با استقبال چندانی مواجه نشد اما با تلاش و پشتکار فراوان، HuffPo در سال 2011 به یک میلیارد بازدید صفحه رسید و با قیمت 315 میلیون دلار توسط AOL خریداری شد.

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-22 12:35:02
دسته بندی ها