نگاهی کوتاه بر زندگی عزت الله انتظامی

4 بهمن 1399 - 11:00
بیوگرافی - نگاهی کوتاه بر زندگی عزت الله انتظامی
نگاهی کوتاه بر زندگی عزت الله انتظامی
امتیاز مطلب: 98%

"عزتمان از خانه رفت " این غم نهفته در کلام نوه  آقای بازیگر است که بامداد جمعه از پست اینستاگرامی او منتشر شد. عزت الله انتظامی مرد شناخته شده فیلم های تاریخ سینما ایران که به حق عزت سینما ایران نیز نامیده می شد در سن 94 سالگی چشم از جهان فرو بست. در ادامه با یوکن همراه باشید.

او که پیش از این از بیماری های متعددی رنج می برد اما همچنان در سن نود و چند سالگی با مناعت طبع به حوالی زندگی خود می نگرد آنچنان که به تماشای برنامه های پسرش مجید انتظامی می نشست و زحمت به ثمر نشسته اش را همراهی می کرد.

بچه سنگلچ در اوایل سال های 1300 به دنیا آمد و با وجود آنکه تحصیلات خود را در زمینه برق آغاز کرد اما در سال 1326 پای در مسیر هنر گذاشت و با اندکی دانش در این حیطه به مدرسه شبانه آموزش سینما و تئاتر در هانوفر آلمان رفت. با وجود سابقه متعدد تئاتری، نخستین تجربه سینمایی وی با نام واریته بهاری در سال 1328 به نمایش درآمد اما هیچ کدام از این تجارب همچون مش حسن در فیلم گاو که نقطه عطفی در تاریخ سینمای ایران رقم زده است خوش ننشست و موجب چهره شدن او نشد. آنچنان که در سال های اخیر این فیلم بازسازی شد و بار دیگر بر پرده سینما به نمایش درآمد و مخاطبان بسیاری را پس از نزدیک به نیم قرن بر صندلی های سینما نشاند و انتظامی به عنوان نقش اول مرد برنده  جایزه بین المللی فیلم واشنگتن شد.

 وی علاوه بر همکاری در فیلم گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی در سایر آثار ساخته مهرجویی هم چون دایره مینا، پستچی، اجاره نشین ها، هامون و بانو به ایفای نقش پرداخت و البته این ها تنها همکاری او با کارگردانان مطرح نبود بلکه با نگاهی به کارنامه هنری این میراث جاودان تاریخ سینمای ایران بازی در فیلم های کارگردانانی چون علی حاتمی، مسعود کیمیایی و ناصر تقوایی را می توان دید.

به گفته خود او طی مصاحبه ای در ماهنامه فیلم او در بیش از 400 فیلم تلویزیونی به نقش آفرینی پرداخته است و این تنها مواردی است که به نمایش تلویزیونی درآمده است و در کنار این موارد نباید چشم از آثار سینمایی او که بیش از 50 اثر را در بر می گیرد فرو بست.

در مقدمه کتاب شناخت نامه عزت الله انتظامی ژان کلود کریر فیلم نامه نویس و بازیگر فرانسوی با مطلبی تحت عنوان عزت انتظامی؛ یک شمایل می گوید: برای ستاره شدن و ستاره ماندن هیچ دستوری وجود ندارد. باید دارای یک نگاه، یک حضور، جذابیتی آنی و چهره‌ای آشنا حتی پیش از نخستین دیدار و تمام ویژگی‌هایی که روح را معنی می‌کند ، بود.

به هر روی اما سرنوشت پس از 94 سال زیستن، برای عزت سینمای ایران بقا در دیاری دیگر را رقم زد و بار دیگری جامعه ایران  میراث زنده ای از تاریخ خود را از دست داد، باشد که راهش ادامه یابد.

 

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-23 23:37:59
دسته بندی ها