رازهای موفقیت از زبان مولتی میلیاردر دنیای تکنولوژی

23 خرداد 1399 - 6:10
انگیزشی - رازهای موفقیت از زبان مولتی میلیاردر دنیای تکنولوژی
رازهای موفقیت از زبان مولتی میلیاردر دنیای تکنولوژی
امتیاز مطلب: 91%

جف بزوس، به عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته می‌شود. این مولتی میلیاردر خودساخته، نگرش و طرز تفکر متفاوتی نسبت به مردم عادی دارد که سبب شده کسب و کارش همواره در مسیر پیشرفت و تعالی قرار بگیرد. با یوکن همراه باشید تا درس‌های موفقیت را از زبان ثروتمندترین کارآفرین دنیا بشنوید.

جف بزوس، در ابتدا یک کتابفروشی آنلاین راه‌اندازی کرد و سپس آن را به بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین تاریخ تبدیل کرد.

داستان موفقیت جف بزوس از سال 1994 میلادی آغاز شد، زمانی که او سایت Amazon را در گاراژ خانه‌اش راه‌اندازی کرد. در آن زمان، تکنولوژی به اندازه‌ی امروز فراگیر نبود اما بزوس قدرت پیش‌بینی آینده را داشت. او از همان ابتدا باور داشت فروشگاه آنلاینش تنها به کتاب‌فروشی محدود نخواهد شد و تصمیم گرفت سایتش را تا جایی ارتقا دهد که همه نوع جنسی را با قیمت پایین عرضه کرده و در مدت زمان چند روز به دست مشتریان برساند.

سایت آمازون موفق شد برای همیشه فضای فروشگاه‌های آنلاین و نوع خرید کردن میلیون‌ها انسان را روی کره زمین تغییر دهد. جف بزوس هم از طریق همین فروشگاه، به ثروتمندترین مرد دنیا، با ثروتی معادل 108 میلیارد دلار تبدیل شد.

اما آیا می‌دانید چه چیزی فروشگاه کوچک بزوس را به آمازون تبدیل کرد؟ راز موفقیت میلیاردر بزرگ دنیا چیست؟

اگر رویای راه‌اندازی کسب و کاری بزرگ را در سر می‌پرورانید، 8 درس مهم درباره‌ی موفقیت را از زبان ثروتمندترین فرد دنیا بخوانید:

به فلسفه‌ی «روز اول» پایبند باشید

ایده‌ی روز اول، در روزهای نخست راه‌اندازی آمازون به ذهن بزوس رسید. براساس این فلسفه، تمام اعضای آمازون باید این باور را در خود به‌وجود می‌آوردند که در روز نخست تاسیس شرکت هستند تا از احساس رضایتمندی  که بعد از دستیابی به موفقیت‌های بزرگ در انسان ایجاد می‌شود، دور بمانند. به عقیده‌ی بزوس، روز دوم برابر است با سکون، سپس انجام کارهای نامربوط و بعد هم نزول و مرگ. به همین خاطر، برای او خیلی مهم است که شرکتش همواره در همان روز اول خود باقی بماند.

جف بزوس، فلسفه‌ی روز اول را در سال 1997 میلادی در نامه‌ی خود با سهامداران شرکت در میان گذاشت. او ابتدا تمام موفقیت‌های شرکت را در آن سال بازگو کرد؛ مانند خدمت‌رسانی به 1.5 میلیون مشتری (سایت آمازون هم‌اکنون به بیش از 310 میلیون مشتریِ فعال خدمت‌رسانی می‌کند) و دستیابی به درآمد 147.8 میلیون دلاری (درآمد آمازون در سال 2017 میلادی به 178 میلیارد دلار رسید). پس از آن، بزوس گفت شرکت باید دنبال فرصت‌های جدید برای پیشرفت در بازار رقابتی باشد.

 جف یزوس

فلسفه‌ی روز اول، راهنمای خوبی برای آمازون بود و سبب شد قدم‌های بزرگ و جسورانه‌ای در شرکت برداشته شود و آینده‌نگری و عمل‌گرایی با هم درآمیزد.

مشتری‌محور باشید

جف بزوس از همان روزهای نخست راه‌اندازی آمازون، دغدغه‌ی خلق راهکارهای جدید، مطابق با نیازها و خواسته‌های مشتریان را داشته است. او اعتقاد دارد باید روی مشتری تمرکز کرد، نه بر رقبا. نیاز نیست وقت‌تان را برای پیش گرفتن از رقبا هدر دهید، بلکه به جای این کار، از بازار جلو بزنید. جف بزوس پیشنهاد می‌کند به دنبال راه‌هایی برای به هیجان درآوردن مشتریان باشید تا مدام بیشتر بخواهند.

بزوس در نامه‌ی خود به سهام‌دارانش در سال 2017 میلادی نوشت: «آنچه درباره مشتریان برایم جالب است، این است که همیشه به طور عجیبی ناراضی هستند. هیچ‌گاه انتظارات‌شان به پایان نمی‌رسد، بلکه بالاتر هم می‌رود؛ طبیعت انسان اینچنین است. در این دنیا نباید ثابت ماند و تنها نشست و استراحت کرد؛ چراکه مشتریان اجازه‌ی این کار را به ما نمی‌دهند.»

لازم است بازار خود را از نزدیک بشناسید و بدانید مشتریان دنبال چه چیزی هستند. اگر نیاز آنها را برآورده کنید، باز هم سراغ‌تان خواهند آمد. به عقیده‌ی بزوس، این تنها راه ترقی و پیشرفت در بازاری بوده که همواره در حال دگرگونی است. بزوس در تمام تصمیمات آمازون روی همین اصل تکیه کرده است.

80 سالگی خود را تجسم کنید

در دنیای پرریسک و پررقابت کسب و کارهای امروزی، تشخیص اینکه کدام فرصت‌ها مناسب و کدام یک نامناسب‌اند، کار مشکلی است؛ اما چطور باید متوجه شویم به کدام سمت حرکت کنیم؟

زمانی که ایده‌ی راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین به ذهن جف بزوس رسید، او هم با همین موقعیت مواجه شد. او شغل مناسبی در بخش سرمایه گذاری داشت؛ اما متوجه رشد سریع اینترنت شد و می‌دانست ایده‌اش پتانسیل خوبی دارد. پس چطور عزم خود را جزم کرد تا شغل خوب و پردرآمدش را ترک و کسب و کار جدیدی راه‌اندازی کند؟

او برای چند دقیقه با خود، خلوت و 80 سالگی‌اش را تجسم کرد. سپس از خود سوال کرد اگر شانسش را امتحان نکند، در پیری پشیمان می‌شود؟ قطعا پاسخش مثبت بود.

جف یزوس

به عقیده‌ی جف بزوس: «بزرگ‌ترین حسرت‌های ما در زندگی، کارهای به‌تعویق‌انداخته و راه‌های امتحان نکرده است. این امور همیشه گوشه‌ی ذهن‌مان باقی می‌مانند.» او همان زمان به این نتیجه رسید که همیشه به انتخابش افتخار خواهد کرد، حتی اگر با شکست مواجه شود.

بهترین افراد را برای کسب و کارتان استخدام کنید

موفقیت یک کسب و کار، به افرادی بستگی دارد که برای آن استخدام می‌کنید. جف بزوس، به تشکیل گروه کاری اهمیت زیادی می‌دهد. او افراد مناسب را استخدام کرده و حتی سهمی از موفقیت شرکت را به آنها می‌دهد تا برای رساندن شرکت به موفقیت، انگیزه‌ی لازم داشته باشند.

بزوس در نامه‌ای به سهامداران در سال 2017 میلادی نوشت: «مطمئن هستیم موفقیت‌مان تا حد زیادی به استخدام و جذب کارمندانی باانگیزه بستگی دارد. تمام کارمندان باید فکر کنند که خود مالک هستند؛ پس واقعا باید مالک باشند.» به همین خاطر، آمازون پرداخت با سهام‌ها را خیلی بالا لحاظ می‌کند و این مساله سبب زیاد شدن رغبت کارمندان به موفقیت شرکت می‌شود.

آمازون به کارمندان خود پیشنهاد داده هر کسی دیگر تمایل ندارد در شرکت کار کند، در صورت استعفا، 5 هزار دلار جایزه بگیرد. هدف بزوس این است، کارمندان بی‌انگیزه و ناراضی را کنار بگذارد و در طولانی‌مدت پول بیشتری را صرفه‌جویی کند. بدین ترتیب، کارمندانی که در شرکت باقی مانده‌اند نسبت به شغل‌شان تعهد بیشتری خواهند داشت.

در مواقع لزوم، جسور و خلاق باشید

به گفته‌ی جف بزوس، هدف آمازون این بود به مشتری‌محورترین کسب و کار دنیا تبدیل شود. در این راستا، تمام کارها برای رسیدن به همین هدف انجام می‌شوند.

بزوس در هر قدم برای پیشرفت فروشگاه آنلاین آمازون، قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی به آن اضافه می کرد که شاید در ابتدا توجیه‌ناپذیر بودند، اما درنهایت به نفع مشتری تمام می‌شد. بزوس به‌طور مداوم سیستم‌های لُجستیک و تحویل فروشگاه آنلاینش را بهینه‌سازی می‌کرد تا خدماتش تا جای ممکن کارآمد باشند. این شرکت منابع زیادی را برای توسعه زیربنای خود خرج کرد و تمام سرمایه‌گذاری‌ها بی‌شک به نتیجه رسیده‌اند؛ چراکه هم‌اکنون آمازون بهعنوان بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین دنیا شناخته می‌شود.

جف بزوس در مسیر پیشبرد آمازون، ریسک‌هایی داشت که شاید در کوتاه‌مدت سبب از دست دادن سرمایه شوند؛ اما درنهایت شرکت را به اهدافش رسانده و تسلطش را بر بازار افزایش می‌دهند.

کارآمد باشید و همواره شرکت را به سوددهی برسانید

صرفه‌جویی و کارآمد بودن یکی از اصول پایه فروشگاه آنلاین آمازون است. همین کم‌خرجی، کارآمد بودن و رقابت شدید سبب شده آمازون به میلیاردها دلار پول برسد. جف بزوس تاکید زیادی روی بهره‌وری بالا و صرفه‌جویی در تمام سطوح، از مدیریت تا کارمندان رده پایین دارد. وب‌سایت شرکت هم صرفه‌جویی را اصل پایه دانسته و می‌گوید: «با کمترین هزینه، بهترین نتیجه به دست می‌آید. محدودیت سبب خلاقیت، خودکفایی و ابتکار می‌شود.»

البته این به معنای آن نیست که جف بزوس هیچ هزینه‌ای نمی‌کند؛ بلکه منابع خود را در زمینه‌هایی خرج می‌کند که به نفع مشتری باشد. به عقیده‌ی او، جلوگیری از مخارج غیرضروری که شامل مخارج کارمندان هم هست، سبب کاهش قیمت‌ها و صرفه‌جویی برای مشتریان می‌شود.

جف یزوس

آمازون با این صرفه‌جویی، سود زیادی هم به دست نمی‌آورد. در حال حاضر ارزش سهام این شرکت به 900 میلیارد دلار رسیده است؛ اما در مدت دو دهه‌ای که شرکت عمومی بوده، درمجموع سودی برابر 5.7 میلیارد دلار به دست آورده است. علت این است که فروشگاه بزوس همیشه سرمایه‌هایش را در راه پیشبرد کسب و کار و افزایش سهم بازار صرف می کند. در مجموع، بزوس ترجیح می‌دهد به جای به دست آوردن سود، مشتریان بیشتر و بیشتری برای خود پیدا کند.

برای رسیدن به موفقیت، با شکست مواجه شوید

بزوس نگاه فوق‌العاده‌ای به شکست دارد، این همان چیزی است که او را به موفقیت رساند. بزوس معتقد است با وجود احتمال شکست، باید ایده‌های بیشتری را امتحان کرد و همیشه ریسک‌ها را در نظر گرفت. او می‌گوید بدون خطر کردن نمی‌توان فهمید چه کارهایی نتیجه‌بخش و چه کارهایی بی‌نتیجه هستند. در واقع، پذیرش احتمال شکست، در راه‌اندازی کسب و کارش کمک زیادی به او کرد.

جف بزوس هنگام راه‌اندازی کسب و کارش، برای خود 30 درصد شانس موفقیت در نظر گرفت. او در کتاب «یک کلیک: جف بزوس و ساخت آمازون» می‌گوید: «انتظار شکست، انتظار آزادی‌بخش و پرنتیجه‌ای است». او فروشگاه آنلاینش را با پذیرش ریسک راه‌اندازی کرد و می‌دانست گاهی یاد گرفتن به قیمت از دست دادن ثروت تمام می‌شود. بزوس با خنده می‌گوید تاکنون به اندازه‌ی میلیاردها دلار شکست خورده است.

البته تمامی این آزمون و خطاها به نتیجه می‌رسد. سرانجام، چند موفقیت بزرگ، عظمت بیشتری از شکست‌های پی‌درپی دارد.

همیشه به آینده بیندیشید

جف بزوس در آمازون، همیشه روی ایده‌ها و استراتژی‌های طولانی‌مدت تمرکز داشته است؛ اما قصد دارد به دیگران هم یاد بدهد ورای زمان و مکان را ببینند. او از این اصل در بسیاری از پروژه‌های خود استفاده کرده است.

بزوس در سال 2000 میلادی، شرکت بلو اوریجین را راه‌اندازی کرد که در زمینه تولید سفینه‌ها و موشک‌های هوافضایی فعالیت دارد و می‌خواهد تکنولوژی‌هایی برای مهیا ساختن سفر افراد معمولی به فضا فراهم کند. رویای بزرگ جف بزوس است که راهی برای زندگی دائمی انسان در فضا پیدا کند.

فعالیت جف بزوس تنها به فروشگاه آنلاین آمازون محدود نمی‌شود، بلکه او با بنیاد لانگ نو روی ساخت ساعتی کار می‌کند که می‌تواند زمان را به اندازه‌ی 10 هزار سال ثبت کند. این ساعت ابزار مناسبی برای تفکر طولانی‌مدت است. بزوس در وب‌سایت این ساعت می‌گوید: «به عقیده‌ی من، انسان به قدری در تکنولوژی پیشرفت کرده است که می‌تواند مشکلات بزرگی نیز در سطح جهانی و تمدنی بیافریند؛ پس ما نیاز دارم بیشتر به صورت طولانی‌مدت فکر کنیم.»

نگاه به آینده و داشتن اهداف و رویاهای بلندمدت، یکی از ویژگی‌های اصلی نگرش و طرز تفکر جف بزوس است و همین تفکر باعث پیشرفت آمازون شده است. بزوس تا پایان عمر به این مسیر ادامه می‌دهد و هیچ‌وقت دست از تلاش نمی‌کشد.

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-09 16:10:37
دسته بندی ها