29 رازی که کمک می کند محبوب و مقبول همه باشید

10 آذر 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - 29 رازی که کمک می کند محبوب و مقبول همه باشید
29 رازی که کمک می کند محبوب و مقبول همه باشید
امتیاز مطلب: 92%

حتما شنیده‌اید که می‌گویند فلانی مهره‌ی مار دارد؛ این همان کاریزما است، که به فرد امکان می‌دهد همواره در مرکز توجه قرار گیرد و وارد هر جمعی که می‌شود، دیگران را مثل آهنربا به سمت خود جذب کند. اگر شما هم می‌خواهید به شخصیتی کاریزماتیک تبدیل شوید و روابط اجتماعی موفقی را برای خود رقم بزنید؛ از 29 اصل کاریزماتیک بودن در یوکن مطلع شوید.

1. بدون هیچ توقع و چشم‌داشتی محبت کنید

بهتر است بدون هیچ توقعی به دیگران مهربانی کنید؛ بدین معنا که از هیچ‌کسی کینه به دل نگیرید، به اطرافیان‌تان لبخند بزنید. به لطیفه‌هایی که برایتان تعریف می‌کنند بخندید، به افرادی که دوست دارید، هدیه بدهید و به درد دل‌هایشان گوش کنید. به ‌علاوه تجربیات و شکست هایتان را برای آنها بازگو کنید تا از اشتباهات‌تان درس بگیرند. خلاصه اینکه عشق و محبت‌تان را خالصانه تقدیم‌شان کنید.

کاریزما از واژه‌ای یونانی با مفهوم لطف بی‌چشم‌داشت ریشه می‌گیرد. ماهیت اصلی کاریزما عشق و محبت است و کسانی را که مورد محبت شما قرار می‌گیرند، مجبور می‌کند به لطف و توجه‌تان پاسخ متقابل بدهند. همچنین زمانی که انتظارش را ندارید، دست‌تان را بگیرند. اما اگر در مقابل محبت‌تان پاسخی دریافت نکردید یا طرف مقابل قدرنشناسی نکرد، آرامش خود را حفظ کنید و همواره به یاد داشته باشید شما بدون هیچ توقعی خوبی کرده‌اید.

2. صادق و روراست باشید

تحت هیچ شرایطی دروغ نگویید و خلاف آنچه عمل کرده‌اید، رفتار نکنید. باید بدانید همیشه تحت کنترل دیگران هستید و آن‌ها رفتار و عمل‌تان را بررسی می‌کنند. اگر می‌خواهید شخصیتی کاریزماتیک داشته باشید، باید به قدری شجاع باشید که از بیان حقیقت نترسید، حتی اگر برای طرف مقابل سخت و ناگوار باشد. پس همواره از دورویی اجتناب کنید و خودتان را از فریب‌کاری دور نگه دارید.

3. خوش‌بین و امیدوار باشید

برای اینکه فردی کاریزماتیک باشید، باید این باور را در خود به وجود آورید که دیگران هم می‌توانند خوش‌فکر و باذکاوت باشند و از پسِ انجام کارهای خاص برآیند. پس به جای اینکه تمام انرژی‌تان را صرف عصبانیت کنید، لبخند بزنید تا دیگران هم روحیه بگیرند. یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده «فرانکلین روزولت» این بود که در دوران ریاست‌جمهوری خود به توانایی مردم کشورش در مقابله با بحران اقتصادی که در سال‌های قبل از جنگ جهانی دوم رخ داده بود، شک نکرد. در آن زمان، بیشتر مردم باور داشتند اوضاع کشور رو به سامان است، درحالی‌که «روزولت» هیچ راه حلی برای مقابله با بحران‌های موجود نداشت و حتی سیاست‌های او نیز ناکارآمد بود.

4. به اهداف خود ایمان داشته باشید

در ابتدا از خود بپرسید چه چیزی برایتان مهم است و چه اقدامی شما را به نتیجه می‌رساند. خیلی سخت است که دیگران را در مورد چیزی که خودتان هم به آن باور ندارید، متقاعد کنید. ناپلئون می‌گفت بیشتر از اینکه به مردم فرانسه نیاز داشته باشد، آنها به او احتیاج داشتند و همین مردم او را به تخت پادشاهی رساندند و حتی زمانی که با شکست مواجه شد، عده‌ای سخت تلاش کردند تا دوباره او را به تاج و تخت برگردانند. گفته شده است وقتی ناپلئون از تبعید در جزیره‌ی اِلبا فرار می‌کرد، در بین وفادارانش فریاد زد به دنبال انجام ضرورت‌ها باشند و حتی اگر نیاز بود به امپراطورشان شلیک کنند و از این اقدام ابایی نداشته باشند. در این زمان، نظامیان و طرفداران ناپلئون به زانو درآمدند و شعار زنده باد امپراطور سر دادند.

5. به قول‌هایتان وفادار بمانید

اعتبار و خوش‌نامی تنها چیزی است که در این دنیا باقی می‌ماند. بنابراین برای اینکه از خود نام نیک به جا بگذارید، باید یک عمر تلاش کنید. اما تنها یک لحظه لغزش کافی است تا تمام آبرو و اعتباری که با زحمت جمع کرده‌اید را به باد دهید. خوش‌قولی یکی از خصوصیات بارز افراد معتبر و آبرودار است. حتی اگر دیگران به قول‌شان عمل نکردند، شما همیشه سعی کنید به قول‌تان وفادار بمانید.

6. تقصیرتان را گردن دیگران نیندازید

آیا همیشه به دنبال مقصر هستید؟ گاهی سیاست به ما می‌گوید حتی اگر خودتان مقصر نیستید، تقصیرها را به گردن بگیرید. بعد از اینکه خودتان را مقصر دانستید، اتفاق رخ داده را بررسی کنید و ببینید چه کاری از دست خودتان و چه کاری از دست دیگران برمی‌آید و درنهایت، راه‌حلی بیابید تا از بروز خطای مشابه در اتفاقات آینده جلوگیری کنید.

تصور کنید به‌عنوان مربی یک تیم ورزشی غیرحرفه‌ای مشغول به کار هستید. مشکل تیم‌تان این است که بازیکن‌ها در تمام بازی‌ها تلاش یکسانی ندارند و هرکدام از آنها در بازی‌های مختلف با توجه به میزان علاقه‌ای که به برد بازی دارند، انرژی صرف می‌کنند. در این موارد باید قبل از هر بازی از تمام بازیکن‌ها بپرسید چقدر به برد بازی اهمیت می‌دهند و از آنها بخواهید میزان علاقه‌ی خود را از بین اعداد 1 تا 10 انتخاب کنند. پس از آن می‌توانید استراتژی بازی را براساس میانگین اعداد دریافتی از بازیکنان‌تان برگزینید.

7. قدردان و سپاسگزار باشید

از تمام افرادی که می‌شناسید، سپاسگزاری کنید. به سراغ معلمی که سال‌ها قبل شاگردش بودید، بروید یا برایش پیام تشکر و قدردانی ارسال کنید. خانواده و دوستان‌تان را در آغوش بکشید و بگویید چقدر دوست‌شان دارید. به نویسنده یا سخنرانی که آثارش را دوست دارید، نامه بنویسید. تمام پست‌های تحسین‌برانگیزی را که در فضای مجازی می‌بینید، لایک کنید. البته انتظار بازخورد یکسان را نداشته باشید، حتی اگر طرف مقابل بی‌اعتنایی کرد، ناراحت نشوید؛ زیرا شما می‌خواهید با قدرشناسی نشان دهید چقدر انسان بزرگ و شریفی هستید.

8. از افراد لایق تعریف و تمجید کنید

اغلب مردم به ارتباط با کسانی تمایل دارند که به آنها علاوه بر احساس شادی، خوشحالی، امنیت و آرامش بدهند و از حس زیبای دوست داشته شدن بهره‌مند شوند. در مقابل، مردم از افرادی که هیچ حس و حال مثبتی به آنها نمی‌دهند، دوری خواهند کرد. خیلی‌ها آنقدر که لایقش هستند، مورد تعریف و تمجید قرار نمی‌گیرند. پس شما می‌توانید از این قضیه سود ببرید و خودتان را متمایز نشان دهید. صادقانه و بدون ریاکاری از افراد لایق و دوستانتان تعریف کنید. اگر به موقع از آنها تعریف و تمجید کنید، برای بودن با شما لحظه‌شماری خواهند کرد.

9. اطرافیان‌تان را سوپرایز کنید

هر چند وقت یکبار اطرافیان خود را با هدایای غیرمنتظره هیجان‌زده کنید و باعث خوشحالی آنها شوید. برای مثال، هر از گاهی که به رستوران یا کافی‌شاپ می‌روید، دو برابر مبلغ همیشگی انعام بدهید یا به جزئیات بیشتری، مضاف بر سفارش مشتری، در پروژه‌ای که در حال انجام آن هستید بپردازید. گاهی اندکی از وظایف کارمندان یا دانشجویان‌تان کم کنید تا بتوانند سراغ یادگیری مهارت‌های موردعلاقه‌شان بروند.

10. شنونده‌ی خوبی باشید

اغلب مردم از اینکه بتوانند با کسی درد دل کنند، خوشحال می‌شوند. وقتی برای چند دقیقه از زندگی شخصی‌تان دست می‌کشید و به درد دل دیگری گوش می‌دهید، این حس را به او القاء می‌کنید که برایتان مهم است. زندگی هر کسی ممکن است با شکست و ناراحتی همراه شود، اما همه حوصله‌ی شنیدن شکست‌ها و تلخی‌ها را ندارند. اگر شنونده‌ی خوبی باشید و به این درد دل‌ها گوش دهید، می‌توانید شخصیت طرف مقابل‌تان را بهتر بشناسید و حتی به درک عمیقی از طبیعت انسان‌ها دست یابید.

با اطلاع از اینکه طرف مقابل چه فراز و نشیب‌هایی را در زندگی پشت سر گذاشته است، بهتر می‌توانید در مورد طرز رفتارتان با او تصمیم بگیرید. اگر قسمتی از درددل‌های او برایتان مبهم بود، از طرف مقابل بخواهید کمی واضح‌تر صحبت کند. در اصل، در مورد کلمات و جملاتی که مبهم هستند، از حدس و گمان دست بکشید و به راحتی سوال بپرسید. شرایط و تجربیات زندگی هر کسی به قدری خاص و منحصربه‌فرد است، که نمی‌توانید برای شناخت طرف مقابل تنها به ذهنیت‌تان درباره‌ی او بسنده کنید.

برای اینکه شخصیت قدرتمند و کاریزماتیکی داشته باشید، باید وقت بگذارید و خوب تمرین کنید؛ تا به شنونده‌ی خوبی تبدیل شوید. زیرا بیشتر مردم در مقابل افراد کاریزماتیک و قدرتمند به گونه‌ای رفتار می‌کنند که با طرز برخوردشان با افراد معمولی متفاوت است.

11. همدردی کردن را یاد بگیرید

یکی از اصول کاریزماتیک بودن این است که بتوانیم با برخورد خاص هر فرد در مواجهه با مسائل مختلف آشنا شویم. باید سعی کنید احتمال بروز سوءتفاهم را در روابط‌تان به حداقل برسانید تا کسی از دست‌تان ناراحت نشود و مجبور هم نباشید برای رفع سوء‌تفاهمات انرژی و وقت صرف کنید. اگر در ابراز همدلی با دیگران مهارت زیادی ندارید، از افراد ماهری چون روانشناسان کمک بگیرید. علاوه بر آن، توصیه می‌شود در مورد نشانه‌های زبان بدن و تئوری‌های شخصیت مطالعه کنید تا بفهمید برای مثال گریه، نشانه‌ی ناراحتی از یک اتفاق ناخوشایند است.

12. دوست خوبی باشید

انتخاب دوست باید با دقت و هوشیاری فراوان انجام گیرد. دوست خوب یکی از معیارهای سنجش ثروت در زندگی به حساب می‌آید. دوست خوب باید یکی از خصوصیاتی را داشته باشد که مورد تحسین شماست و تمایل دارید آن خصوصیت را در خودتان هم ایجاد کنید. افرادی که دوست واقعی هستند، شخصیت و اهداف زندگی یکدیگر را درک می کنند و حتی اگر چندین سال همدیگر را نبینند، انگار مدت زیادی از زمان دیدارشان نگذشته است.

13. هر روز چیز جدیدی یاد بگیرید

باید دانش و اطلاعات خود را درمورد موضوعات مختلف افزایش دهید و به دامنه واژگان‌تان بیفزایید تا بتوانید درباره مباحث بیشتری صحبت کنید و علایق مشترک خود را با دیگران پیدا کنید. هر چقدر بیشتر درباره موضوعات مختلف صحبت کنید، با اعتمادبه‌نفس‌تر دیده خواهید شد و هر چقدر با اعتمادبه‌نفس‌تر دیده شوید، دیگران بیشتر تمایل دارند به سمت‌تان بیایند. شاید بهتر باشد اطلاعات‌تان را در زمینه علوم رایانه بالا ببرید، زیرا امروزه مردم به دلیل پیشرفت سریع تکنولوژی تمایل دارند اطلاعات بیشتری در مورد نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای رایانه‌ای به دست آورند.

14. در مورد روان‌شناسی و جامعه‌شناسی کاربردی تحقیق کنید

نیاز نیست از همان ابتدا سراغ نظریه‌های فروید و منابع زیادی که در مورد بیماری‌های روانی وجود دارد، بروید، زیرا این اطلاعات در بیشتر موقعیت‌ها و در برخورد با افراد عادی کارایی ندارد. بلکه با مطالبی پیرامون نظریه ی پروکسِمیک یا همجواری، برنامه‌ریزی عصبی-کلامی، نظریه‌ی نفوذ اجتماعی، نظریه‌ی قدرت یا نظریه‌ی ارتباط جمعی آغاز کنید. اگر می‌خواهید در زندگی خود به موفقیت برسید، ابتدا ارتباطات‌تان را تقویت کنید. پس تا جای ممکن اطلاعات تان را در این باره ارتقا دهید.

15. درباره سیاست، اقتصاد و تاریخ مطالعه کنید

به جز مطالعه ی نظریه‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی لازم است در مورد سیاست، اقتصاد و تاریخ هم اطلاعات به دست آورید تا طبیعت انسان‌ها را بهتر بشناسید. با مطالعه ی فراوان در این زمینه ها با شخصیت های تاریخی کاریزماتیک هم آشنا می شوید. خیلی خوب است با «فردیناند ماژلان»، دریانورد پرتغالی که می‌خواست به دور دنیا سفر کند هم آشنا شوید. او در یکی از سفرهای خود فوت کرد، اما همراهانش به این سفر ادامه دادند و هدف او را به تحقق رساندند.

16. به سراغ فلسفه و مذهب بروید

درمورد فلسفه، اخلاق و مذهب نیز مطالعه کنید و اطلاعات خوبی در این زمینه‌ها به دست آورید. سعی کنید در مورد ادیان مختلف بیشتر بدانید و دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید. حتی درمورد ادیانی که با منطق‌تان سازگار نیستند نیز اطلاعات کسب کنید و درنهایت، از خود بپرسید چرا مردم به سمت ادیان مختلف گرایش پیدا می کنند.

17. ارتباطات اجتماعی تان را ارتقا دهید

ارتباطات خود را حفظ کنید و هر روز به دامنه دوستان‌تان بیفزایید. چطور می‌توانید از کسی که مدت‌ها او را ندیده اید، بخواهید کاری برایتان انجام دهد؟ به دنبال ارتباطات اجتماعی و گفت‌وگو باشید و نقش شنوندگی را هم به خوبی ایفا کنید. برای اینکه در حوزه‌ی روابط اجتماعی پیشرفت کنید، باید یاد بگیرید چطور سر صحبت را با دیگران باز کنید. برای مثال، اگر در ایستگاه مترو یا مطب دکتر هستید، به جای اینکه سرتان را در گوشی تلفن‌تان فرو کنید، سرصحبت را با کسی که کنارتان نشسته است، باز کنید. شاید در ابتدا نتوانید آن‌طور که انتظار دارید، سر صحبت را باز کنید، اما با تکرار و تمرین کاری می‌کنید که دیگران برای صحبت با شما ترغیب شوند.

18. دست از سرزنش کردن بردارید

کسی که در انجام کاری دچار اشتباه می‌شود، خودش در بیشتر مواقع متوجه اشتباهش می‌شود، پس نیاز نیست او را جلوی دیگران مورد سرزنش و تحقیر قرار دهیم، زیرا این کار هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و تنها باعث می‌شود طرف مقابل احساس ناخوشایندی پیدا کند. این رفتار ناخوشایند باعث می‌شود هم فردی که مرتکب اشتباه شده است و هم کسانی که شاهد برخوردتان بوده‌اند، از شما بترسند یا احساس نفرت پیدا کنند. برای اینکه دیگران در مورد شما احساس منفی پیدا نکنند، در صورت امکان می‌توانید بدون اینکه کسی را مقصر بدانید، مشکل ایجاد شده را با راهکارهایی که مختص افراد کاریزماتیک است، سر و سامان دهید.

19. پرسشگر خوبی باشید

از پرسیدن سوالات بدیهی و مشخص واهمه نداشته باشید، زیرا نباید هیچ کاری را با حدس و گمان جلو ببرید. بیشتر افراد دوست دارند درمورد مسائلی که مربوط به حوزه‌ی تخصصی‌شان است، برای دیگران توضیح دهند و با این کار متخصص و باهوش به نظر برسند. پس خیلی خوب است این فرصت را با سوال پرسیدن های مکرر در اختیارشان قرار دهید.

20. با مردم ارتباط برقرار کنید

باید با افراد زیادی معاشرت کنید تا یاد بگیرید چگونه با انواع شخصیت‌ها مواجه شوید. از روش‌های ارتباطی مختلف استفاده کنید؛ ارتباط رودررو با ارتباط از طریق ارسال پیام متنی یا صوتی متفاوت است و نیاز به مهارت‌های خاص خود دارد. باید بدانید در برقراری ارتباط با چه روشی احساس ناراحتی می‌کنید و دلیل اصلی آن را پیدا کنید. آن‌قدر روی خودتان کار کنید تا بتوانید در مواجهه با انواع شخصیت‌ها و برقراری ارتباط با هر روشی احساس راحتی کنید.

21. در جمع سخنرانی کنید

باید بتوانید به راحتی و بدون استرس در مقابل جمع صحبت کنید. حتی اگر خیلی دوست ندارید به‌عنوان تنها فرد سخنران در مرکز توجه قرار بگیرید، باز هم سعی کنید این مهارت را در خودتان به‌وجود آورید. وقتی در مقابل جمع صحبت می کنید، از دیدن اینکه دیگران جذب شخصیت کاریزماتیک شما شده‌اند، احساس قدرت خواهید کرد و انرژی مضاعف می‌گیرید.

22. در کلاس‌های بازیگری شرکت کنید

اگر از همان دوران کودکی می‌توانستید در نقش‌های مختلف بازی‌های کودکانه داشته باشید و هنوز هم روحیه‌ی بازیگری را در خودتان احساس می‌کنید، دیگر نیاز نیست در کلاس‌های بازیگری شرکت کنید. توانایی بازی در نقشی که از نظر شخصیتی با شما فاصله دارد، مهارت خوبی به حساب می‌آید.

23. درباره شخصیت‌های کاریزماتیک تاریخ تحقیق کنید

در مورد شخصیت‌های کاریزماتیک تاریخ چون استیو جابز، روزولت، ناپلئون، ژاندارک، هانیبال، سزار، هیتلر، آیزنهاور، استالین و... تحقیق کنید و به الگوهای رفتاری آنها پی ببرید. بهتر است سرگذشت این افراد را بخوانید و از اشتباهات‌شان درس بگیرید. بهتر است از ویژگی‌های رفتاری شخصیت‌های کاریزماتیک الگو بگیرید.

24. از احساسات منفی دوری کنید

وقتی عصبانی، ناراحت، دستپاچه و مضطرب می‌شوید، تصمیم‌گیری نکنید، چون با این کار به نتیجه نمی‌رسید و بازنده خواهید ماند. اگر به هر یک از این احساسات مخرب دچار شدید، خیلی زود به حال طبیعی بازگردید و بدانید این حالات می‌تواند شما را از کاریزمایی که دنبالش هستید، دور کند.

25. زندگی را غنیمت بشمرید

عمر ما در این دنیا محدود است و نمی‌توانیم تا ابد زندگی کنیم. بدبخت ترین مردم دنیا کسانی هستند که تنها مشکلات زندگی را می‌بینند و با بغل کردن زانوی غم، در انتظار مرگ‌شان هستند. همه‌ی ما باید از این دنیا رخت برببندیم، اما این دلیل نمی‌شود فرصت زندگی کردن را از دست بدهیم و تمام لحظات عمرمان را به این خاطر که بالاخره روزی خواهیم مرد، به تباهی و بیهودگی بگذرانیم. زندگی زیبایی‌های خود را دارد و نباید این فرصت را با ناسپاسی از دست بدهیم.

26. دقیق و ریزبین باشید

مردم هیچ کاری را بی‌دلیل انجام نمی‌دهند. این دلایل را در نظر بگیرید و همواره سعی کنید انگیزه‌ای که در پشت پرده انجام هر کاری است، با دانش و تجربه‌ی خود پیدا کنید. کمتر کسی پیدا می‌شود که انگیزه‌هایش را برای انجام هر کار یا بروز هر رفتاری برای دیگران توضیح دهد؛ چون فکر می‌کند اینها مساله‌ای شخصی هستند یا شاید هم گمان می‌کنند انگیزه‌هایشان آرمان‌گرایانه یا نادرست هستند و به همین خاطر روی انگیزه‌هایشان سرپوش می‌گذارند. فرد کاریزماتیک و باهوش می‌تواند به انگیزه‌های دیگران با هر عمل یا رفتاری پی ببرد.

27. گذشت داشته باشید

با اطرافیان‌تان با کمال مهربانی برخورد کنید و امیدوار باشید، می‌توانید متقاعدشان کنید. هیچ‌وقت دیگران را با عمل خود نرنجانید و مورد قضاوت قرار ندهید. همه‌ی مردم در این دنیای پرمشغله تلاش می‌کنند شاد و امیدوار زندگی کنند. پس گذشت داشته باشید و هر حرف و عملی را جدی نگیرید.

28. دیگران را به انجام کاری مجبور نکنید

هر کسی می‌تواند دیگران را به انجام کار دلخواهش مجبور کند، حتی با تهدید جان و مالش. حتما شما هم قبول دارید چنین برخوردی از اخلاق و انسانیت دور است و هیچ شباهتی به یک شخصیت کاریزماتیک ندارد. شخصیت‌های کاریزماتیک می‌توانند بدون اینکه به زور متوسل شوند، دیگران را به انجام آنچه در ذهن دارند، ترغیب کنند. کاریزما به معنای آن است که در ارتباطات‌تان با مردم هوشیار و کاردان باشید.

29. از ناامیدی بگریزید

اگر با افرادی کار می‌کنید که به دام ناامیدی گرفتار شده‌اند، قطعا از مسیر موفقیت دور خواهید شد. در هر شرایطی آرامش خود را حفظ کنید، خوش‌بین و امیدوار باقی بمانید و در مسیر تحقق اهداف‌تان تلاش کنید. از فردی که در راس امور قرار دارد، انتظار می‌رود با آگاهی و امیدواری دست به هر اقدامی بزند. وقتی رهبر باشید، به خاطر تفکر بلند و دوراندیشی، زودتر از دیگران متوجه شکست خواهید شد. در جنگ کانای که در جریان دومین جنگ کارتاژ بین کارتاژ و رم در گرفت، ارتش کارتاژ به فرماندهی هانیبال توانست ارتش رقیب را که تعداد زیادی هم بودند، شکست دهد. ارتش رم سربازان بیشتری داشت، اما چون شکست محاصره را غیرممکن می‌دانست، دچار تضعیف روحیه شد و نبرد به نفع ارتش مقابل پایان یافت. پس در هر موقعیتی تلاش کنید گرفتار ناامیدی نشوید و وضعیت موجود را با سختکوشی و امیدواری به سود خود تغییر دهید.

افراد کاریزماتیک موقعیت‌های مناسب را شناسایی می‌کنند و به خوبی می‌دانند چه وقتی می‌توانند از این اصول تخطی کنند اما همچنان جذاب و مقبول باقی بمانند، بدین معنا که در تشخیص موقعیت‌های خاص هوشمندانه عمل می‌کنند. پس تا وقتی به شخصیت کاریزماتیک حرفه‌ای تبدیل نشدید، از همین اصول پیروی کنید، زیرا ممکن است کاری کنید که ناخواسته دیگران از شما دور شوند.

منبع: quora

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-01 18:01:08
دسته بندی ها