تقویم تاریخ - 12 مهر

12 مهر 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 12 مهر
تقویم تاریخ - 12 مهر
امتیاز مطلب: 96%

تولد باستر کیتون کمدین مشهور آمریکایی

باستر کیتون

ژوزف فرانک باستر کیتون کمدین، نویسنده و کارگردان آمریکایی 4 اکتبر 1895م. در کانزاس متولد شد. وی که بیشتر برای نقش آفرینی در فیلمهای صامت به شهرت بی اندازه ای رسید بر خلاف کمدین هم عصر خود چارلی چاپلین، هیچ گاه زندگی را در رفاه و آسایش ندید. شاید بتوان چهرهٔ همیشه غمگین و سردش را به زندگی سخت شخصی اش پیوند زد ولی بدون تردید وی یکی از نابغه های کمدی تاریخ سینمای جهان بوده است. فیلم "جنرال" در نظرسنجی انستیتو فیلم آمریکا عنوان هجدهم بهترین فیلم تاریخ سینما را کسب کرد.

درگذشت رامبرانت نقاش هلندی

رامبرانت

رامبرانت هارمنزون فان راین نقاش مشهور هلندی 4 اکتبر 1669م. در 63 سالگی در آمستردام از دنیا رفت. در چهره‌هایی که رامبرانت نقش کرده آنچه بیشتر جالب توجه است برق نگاه اشخاص است. رامبرانت را به جرأت میتوان نماینده بارز مکتب و سبک نقاشی هلندی و استاد سایه و روشن در نقاشی دانست و به سبب ژرف نگری در درون آدمی، قدرت تخیل، توانایی فنی و کثرت و تنوع آثارش، یکی از برجسته‌ترین هنرمندان اروپایی به‌شمار می‌آید.

درگذشت ماکس پلانک پدر نظریۀ کوانتوم

ماکس پلانک

ماکس کارل ارنست لودویگ پلانک فیزیکدان آلمانی 4 اکتبر 1947م. در 89 سالگی در گوتینگن درگذشت. وی در سال 1900م. نظریۀ کوانتومی را مطرح کرد و در سال 1918م.  آلبرت اینشتین، نیلز بور و ارنست رادرفورد، که همگی مستحق کسب جایزه نوبل بودند با توافق پلانک را مستحق‌ترین شخص برای کسب این افتخار دانستند. بدین ترتیب پلانک به اخذ جایزهٔ نوبل نائل آمد و استاد دانشگاه برلین شد.

تولد دکتر حسین فاطمی سیاستمدار ایرانی

دکتر حسین فاطمی

سید حسین فاطمی هدایتی سیاستمدار و روزنامه نگار ایرانی 12 مهر 1296ش. در نایین متولد شد. دکتر فاطمی به مدت 1سال وزیر امور خارجه ایران بود که پس از کودتای 28 مرداد محاکمه و به اعدام محکوم شد. طرح «جمهوری» در آن مقطع از سوی فاطمی بوده‌ است و به گفتهٔ دکتر مصدق، فکر ملی شدن نفت پیشنهاد حسین فاطمی بود. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری دکتر حسین فاطمی روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری دکتر حسین فاطمی

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-09-30 13:16:20
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها