هر آنچه درباره پگاه (شرکت صنایع شیر ایران) باید بدانید

11 تیر 1400 - 11:00
برندهای موفق - هر آنچه درباره پگاه (شرکت صنایع شیر ایران) باید بدانید
هر آنچه درباره پگاه (شرکت صنایع شیر ایران) باید بدانید
امتیاز مطلب: 92%

شرکت سهامی صنایع شیر ایران هم‌اکنون دارای 16 کارخانه تحت پوشش است که تحت مدیریت هلدینگ در 13 استان بزرگ ایران مشغول فعالیت است. هلدینگ صنایع شیر پگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده صنعت لبنیات در خاورمیانه 29 زیرمجموعه تولیدی دارد و در نوع خود در منطقه بی‌نظیر است. با یوکن همراه باشید تا درباره پگاه بیشتر بدانید.

تاریخچه شرکت صنایع شیر ایران

اولین بار طراحی تولید و بسته‌بندی شیر و محصولات لبنی با هدف بهبود تغذیه و بهداشت مردم و توسعه صنعت دام‌پروری در سال 1333 ارائه شد. اجرای این طرح بعد از تأیید وزارت بهداری و موسسه یونیسف، وابسته به سازمان ملل، تصویب شد. پس از احداث ساختمان کارخانه و خرید و نصب ماشین آلات خط تولید، کارخانه شیر پاستوریزه ایران با ظرفیت روزانه 45 تن، در آبان سال 1336 رسماً افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

محصولات کارخانه شامل شیر پاستوریزه در شیشه‌های یک‌دوم و یک‌چهارم لیتری، شیرکاکائو در شیشه یک‌چهارم لیتری، ماست شیشه‌ای یک‌سوم لیتری در دو نوع کم‌چرب و پرچرب، دوغ شیشه‌ای یک‌دوم لیتری، بستنی لیوانی 100 گرمی، بستنی کیلوئی در انواع مزه‌ها، پنیر بسته‌بندی در حلب، پنیر پروسس، کره، پنیر خامه‌ای و کشک بود.

در سال 1349 کارخانه با افزایش شدید شیر خام روبه‌رو شد، به منظور حل مشکل شیر خام دریافتی و بر اساس اهداف کارخانه، طرح توزیع شیر رایگان در مدارس تهیه و  توسط دولت تصویب شد. با توجه به لزوم افزایش ظرفیت کارخانه، احداث واحدهای جدید آغاز و کارخانه‌های تولید شیر پاکتی استریل با ظرفیت 5/5 تن در ساعت، در  سال 1350 و کارخانه پانصد تنی و غذای کودک در سال 1355 بهره‌برداری شدند. 

سال 1352 شرکت تهیه و توزیع شیر ایران با سرمایه بانک‌های صنعت و معدن و کشاورزی تأسیس شد و در کارخانه‌های آن با شیر خشک و کره وارداتی شیر بازساخته تولید و در بسته‌بندی پاکتی سه‌گوش به مدارس ارائه می‌شد. در سال 1358 شورای انقلاب اسلامی لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن شرکت سهامی تهیه و توزیع شیر ایران و شرکت‌های وابسته به آن (شرکت‌های شیر منطقه‌ای فارس، کرمان، خراسان، تبریز، زنجان، رشت، همدان، خرم‌آباد، شوش دانیال و گرگان) ادغام شدند و  مقر اصلی آن در تهران قرار گرفت.

تاریخچه صنایع شیر ایران پگاه

پگاه؛ بزرگ‌ترین تولیدکننده صنعت لبنیات در خاورمیانه

شرکت سهامی صنایع شیر ایران هم‌اکنون دارای 16 کارخانه تحت پوشش است که تحت مدیریت هلدینگ در 13 استان بزرگ ایران مشغول فعالیت است. از سال 1380 شرکت صنایع شیر ایران با انتخاب برند پگاه و معرفی آن به مصرف‌کنندگان، تمامی فرآورده‌های تولیدی خود را با این نشان به بازار مصرف عرضه می‌کند و واحدهای تولیدی تحت پوشش آن با عنوان شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه نامگذاری شدند. سهامداران صنایع شیر ایران شامل صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی (سهامی عام)، شرکت توسعه صنایع بهشهر (سهامی عام) و شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران (سهامی عام) هستند. هلدینگ صنایع شیر پگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده صنعت لبنیات در خاورمیانه 29 زیرمجموعه تولیدی دارد و در نوع خود در منطقه بی‌نظیر است.

پگاه بزرگ ترین تولیدکننده صنعت لبنیات در خاورمیانه

اولین صادرکننده محصولات لبنی در ایران

یکی از شرکت‌های زیرمجموعه پگاه، شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران است که در سال 1396 برای نخستین بار به عنوان صادرکننده‌ی ممتاز کشوری انتخاب شد. این شرکت همچنین عنوان صادرکننده‌ی نمونه‌ی کشوری را در کارنامه خود دارد. علاوه بر کسب این عناوین سه بار به‌عنوان صادرکننده‌ی برتر در سطح کشوری و بارها هم به‌عنوان صادرکننده‌ی برتر در سطح استانی انتخاب شده است. در همایش معرفی شرکت‌های برتر ایران که در سال 1393شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)  بین 500 شرکت برتر ایران در گروه صنایع غذایی و آشامیدنی رتبه اول را کسب کرد و به عنوان «بزرگ‌ترین و موفق‌ترین صنایع غذایی کشور» معرفی شد. همچنین شرکت‌های تحت پوشش شرکت صنایع شیر ایران شامل شرکت بازار گستر پگاه منطقه 5 با  رتبه 140 ، شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران با  رتبه 173، شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران با رتبه 177، شرکت پگاه اصفهان با  رتبه 268 ، شرکت پگاه آذربایجان شرقی با رتبه 279، شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان با رتبه 378 و شرکت صنایع بسته‌بندی پگاه با رتبه 461 در بین 500 شرکت برتر ایران قرار گرفتند.

از عمده دلایل موفقیت شرکت پگاه می‌توان به کیفیت بالای محصولات، اخذ انواع استانداردهای ملی و بین‌المللی، بهره‌گیری از نیروهای متخصص و به‌کارگیری سیاست‌های هدفمند اشاره کرد. مشتری‌مداری، سرعت عمل در ارسال محموله‌ها، پایبندی به تعهدات، حضور مستمر در بازارهای هدف و تنوع محصولات صادراتی از دیگر دلایل موفقیت شرکت پگاه در بازارهای جهانی است. بیشتر محصولات شرکت پگاه به دلیل  مدت ماندگاری محدود و لزوم شرایط خاص برای نگهداری محصولات لبنی به کشورهای خورمیانه به‌ویژه کشورهای همسایه صادر می‌شود. البته صادرات محصولات پودری این شرکت به کشورهای خاور دور و آفریقایی هم گسترش پیدا کرده است.

پگاه اولین صادرکننده محصولات لبنی در ایران

جوایز و افتخارات شرکت صنایع شیر ایران

- دریافت گواهینامه بین‌المللی استقرار سیستم‌های مدیریتی ایزو 10002، 10015، 50001 و 5 اس درخصوص رسیدگی به شکایت مشتریان، نظام آموزش، مدیریت انرژی و نظام آراستگی توسط پگاه گلپایگان، پگاه خراسان و پگاه ارومیه
- دریافت گواهینامه مدیریت مواد غذایی ایزو22000 توسط پگاه ارومیه
- دریافت گواهینامه بین‌المللی ایزو 9001 سیستم مدیریت کیفیت توسط صنایع بسته‌بندی
- دریافت 64 گواهینامه نشان ایمنی و سلامت از سازمان غذا و دارو
- دریافت گواهینامه رضایتمندی مشتری از کانادا توسط دفتر مرکزی صنایع
- کسب گواهینامه بین‌المللی استاندارد مسئولیت اجتماعی توسط پگاه گلستان
- دریافت گواهینامه بین‌المللی سیستم‌های مدیریتی از توف نورد آلمان

جوایز و افتخارات شرکت صنایع شیر ایران پگاه

مرکز تحقیق و توسعه شرکت شیر پاستوریزه پگاه 

مرکز تحقیق و توسعه شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران در سال 1371 به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و در طول 20 سال گذشته گام‌های مؤثری در پیشبرد اهداف شرکت برداشته است که ازجمله آن‌ها می‌توان به کمک به کاهش قیمت تمام‌شده محصولات، تنوع و نوآوری در محصولات، بهبود کیفیت و فرمولاسیون فرآورده‌های تولیدی، ارائه مقالات پژوهشی با هدف تبیین جایگاه علمی شرکت پگاه در صنعت غذای کشور، تعامل نزدیک‌تر و بیشتر با دانشگاه‌ها، همکاری با سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو در تدوین استانداردها، بررسی راهکارهای کاهش مصرف آب و ضایعات شیر با هدف کاهش حجم و بار آلودگی پساب ورودی به تصفیه‌خانه و  بررسی مسائل و مشکلات تولید و ارائه راهکارهای اجرایی اشاره کرد.
مرکز تحقیق و توسعه شرکت صنایع شیر ایران پگاه

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-07-03 01:44:59
دسته بندی ها