اپل چگونه توانست به شرکتی تریلیون دلاری تبدیل شود؟

27 مرداد 1399 - 6:00
برندینگ - اپل چگونه توانست به شرکتی تریلیون دلاری تبدیل شود؟
اپل چگونه توانست به شرکتی تریلیون دلاری تبدیل شود؟
امتیاز مطلب: 96%

اپل، موفق‌ترین شرکت فعال در حوزه‌ی تکنولوژی معرفی می‌شود که تاکنون قیمت محصولات خود را برای رقابت با دیگر برندهای موجود در بازار کاهش نداده و تعریف ملموس و قابل فهمی از تکنولوژی ارائه کرده است. با یوکن همراه باشید تا ببینید چه چیزی باعث موفقیت این شرکت تریلیون دلاری شده است.

در دهه‌های اخیر شرکت‌های تکنولوژی زیادی تأسیس شده‌اند اما هیچ یک به اندازه‌ی اپل موفق نبوده‌اند. حتماً می‌دانید اپل اولین کمپانی جهانی است که ارزش آن از مرز یک تریلیون دلار نیز گذر کرده است.

اپل اولین فعالیت خود را در گاراژ خانه‌اش شروع کرد و اکنون ارزشمندترین شرکت دنیاست. اگر به تاریخچه‌ی 40 ساله‌ی اپل نگاه کنید متوجه می‌شوید چه عواملی باعث موفقیت این شرکت شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی چند مورد از این عوامل بپردازیم.

از میان برداشتن موانع و سختی‌های مشتریان

آمارها نشان می‌دهد بیشتر مردم از اقشار مختلف در آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی، گوشی آیفون دارند. یکی از علل تمایل افراد به برند اپل از سال‌های قبل تاکنون نحوه‌ی تبلیغ محصولات این شرکت است. دیدگاه اپل نسبت به مشتریان هدف تحت تأثیر جمعیت‌شناسی، شخصیت افراد یا هر چیز دیگری که بازار را تقسیم می‌کند قرار نگرفته است. حقیقت این است، تمام مردم، مشتری هدف برند اپل هستند. در واقع، «کاربر پسند بودن» از اصلی‌ترین خصوصیات تمام محصولات این شرکت است.

شاید یکی از دلایل موفقیت اپل این است که در تبلیغات و بازاریابی خود از اصطلاحات تخصصی برای معرفی محصولاتش استفاده نمی‌کند. هدف این شرکت تریلیون دلاری این است که تمام مردم با هر سن و تحصیلاتی که دارند پیام تبلیغاتی را متوجه شوند. اپل اغلب روی ویژگی‌هایی متمرکز می‌شود که توسط افراد عادی نیز قابل درک است. ویژگی‌هایی چون کیفیت دوربین، وضوح نمایشگر، فضای ذخیره‌سازی، آنلاک کردن قفل نمایش توسط اثرانگشت یا عنبیه چشم و ... .

حتماً متوجه شده‌اید، اپل مشتریان خود را از بین یک قشر خاص انتخاب نمی‌کند بلکه عموم مردم را هدف قرار داده است. به همین خاطر ارزش سهام آن 15 هزار درصد رشد کرده است.

جا انداختن فرهنگ استفاده از برند

بیشتر مردم با یک بار خرید محصولات اپل نسبت به این برند وفادار شده و این مسئله در دیگر برندها دیده نمی‌شود. اکنون اپل، به چیزی فراتر از یک برند تبدیل شده است. تولید محصولات باکیفیت توسط این برند ثابت شده است و اپل به نام تجاری تبدیل شده که مشتریان وفادار آن در سال‌های متمادی حاضر به خرید دیگر محصولات موجود در بازار نیستند.

این قضیه به اوایل دهه‌ی 80 برمی‌گردد که مفهوم کامپیوتر خانگی در حال محبوب شدن بود. استیو جابز در همان سال‌ها، 9 هزار کامپیوتر را به مدرسه‌های کالیفرنیا اهدا کرد و در آن زمان با مخالفان زیادی مواجه شد. این روش بازاریابی علاوه بر مزایای مالیاتی، بسیار هوشمندانه بود. استیو جابز با راه‌اندازی برنامه‌ی «بچه‌ها نمی‌توانند صبر کنند» قصد داشت، کودکان را از سنین پایین و قبل از توانایی خرید کامپیوتر، با محصولات برند خود آشنا کند. این نوع تبلیغات مفهوم اصلی فرهنگ اپل است.

تاکنون دانش آموزان زیادی با استفاده از کامپیوترهای اپل در مدارس تحصیل کرده‌اند. همین کودکان در سنین بزرگ‌سالی برای خرید کامپیوتر شخصی به سراغ برند اپل می‌روند. اصلاً برای آنها مهم نیست دیگر برندها چه امکاناتی دارند، چرا که آنها با کامپیوترهای اپل بزرگ شده و نسبت به این برند وفاداری دارند.

وارد نشدن در نبرد بین برندها

خیلی از برندها فکر می‌کنند جنگ قیمت بخشی از رقابت در هر صنعت است؛ اما اپل اعتقادی به این موضوع ندارد. برند اپل در سال‌های اخیر مدل قیمت‌گذاری یکسانی داشته و حتی قیمت محصولات آن بالاتر از دیگر برندها بوده است. برای مثال، مک بوک پرو 13 اپل را با لپ‌تاپ اچ پی اسپکتر 13 مقایسه کنید که هر دو از جدیدترین محصولات دو برند اپل و اچ پی هستند. شاید دو لپ‌تاپ شباهت زیادی به هم داشته باشند و هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند، اما قیمت مک بوک اپل حدود 800 دلار بیشتر است! آیا دلیل این تفاوت قیمت را می‌دانید؟ حقیقت این است که اپل با هیچ یک از برندهای بازار رقابت نمی‌کند.

برند اپل قصد ندارد با کاهش قیمت محصولاتش نسبت به دیگر برندها، مشتری به دست آورد. اپل روی فعالیت رقبایش تمرکز نمی‌کند و تمام‌وقت و تمرکز خود را روی ویژگی‌های منحصربه‌فرد یعنی طراحی زیبا و فراهم کردن تجربه‌ی بی‌نظیر برای کاربر، قرار داده است.

استیو جابز دوست نداشت محصولات خود را با ارزش پایین‌تر وارد بازار کند پس تمام تلاش خود را به کار بست تا ثابت کند محصولات اپل نسبت به رقبا متمایز هستند و ارزش این مقدار هزینه را دارند. این دیدگاه نه تنها به طرفداران اپل افزود بلکه این برند را در مسیر تولید محصولاتی با پیشرفته‌ترین تکنولوژی ها قرار داد. گوشی‌های آیفون بارزترین مثال هستند. تا قبل از عرضه اولین آیفون در سال 2007 گوشی‌های هوشمند با ابعاد و طراحی متفاوتی وارد بازار می‌شدند اما پس از عرضه‌ی اولین آیفون تمام گوشی‌ها بدون توجه به برندشان طراحی یکسانی پیدا کردند، پس می‌توان ادعا کرد آیفون استاندارد جدیدی از گوشی‌های همراه وارد بازار کرد.

حقیقت دیگر این است که اپل هیچ‌وقت برای رقابت با دیگر برندها قیمت محصولاتش را کاهش نداد. بلکه این برند به مشتریان نشان داد چرا برای محصولات و خدماتی که عرضه می‌کند، پول بیشتری می‌گیرد. پس روی افزایش کیفیت محصولات و خدمات تمرکز کنید و مطمئن باشید نتیجه‌ی آن را در طولانی‌مدت مشاهده خواهید کرد.

شرکت اپل تعریف جدیدی از تکنولوژی ارائه کرده و روش زندگی مردم دنیا را تغییر داده است. سال‌های متمادی این باور در بین مردم وجود داشت که تکنولوژی‌های جدید به قدری پیچیده هستند که هرکسی قادر به درک آنها نیست؛ اما اپل به دنیا نشان داد تکنولوژی ساده‌تر از آن چیزی است که توسط قشر خاصی از مردم قابل درک باشد. اپل به تمام مردم دنیا ثابت کرد پیشرفته‌ترین محصولات توسط همه و بدون توجه به سن، تحصیلات و موقعیت اجتماعی قابل استفاده هستند.

اپل به عنوان تنها عرضه‌کننده محصولات درجه یک شناخته نمی‌شود اما توانسته نگرش «ناب بودن» محصولاتش را در باور مردم جای دهد.

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-10 17:17:35
دسته بندی ها