7 باور اشتباه درمورد موفقیت که باید فراموش کنید

21 مهر 1399 - 9:04
انگیزشی - 7 باور اشتباه درمورد موفقیت که باید فراموش کنید
7 باور اشتباه درمورد موفقیت که باید فراموش کنید
امتیاز مطلب: 94%

اغلب افراد دوست دارند در زندگی به موفقیت برسند، اما تعریف هر کس از موفقیت متفاوت است. جالب است بدانید، دروغ‌های رایجی درباره‌ی موفقیت در زندگی به گوش می‌رسد که خیلی از ما باورشان کرده‌ایم؛ دروغ‌هایی درمورد اینکه موفقیت چیست و چه دستاوردی برای ما دارد. در ادامه با یوکن همراه باشید تا با 7 دروغ بزرگ در مورد موفقیت آشنا شوید که نباید آنها را باور کنید.

1. باید همه‌چیز را بدانید

جون بایز (Joan Baez)، خواننده و ترانه‌سرای بزرگ آمریکایی، می‌گوید:

جون بایز - Joan Baez - باور اشتباه - موفق شدن - سخن بزرگان

وقتی همیشه به دنبال جست‌وجو باشی، پاسخ‌ها خود را نشان خواهند داد.

البته مولوی هم قرن‌ها پیش از نویسندگان معروف امروزی، در مثنوی معنوی گفته است:

عاقبت جوینده، یابنده بُود.

انسان‌های موفق کسانی نیستند که از همان ابتدا همه‌چیز را می‌دانند، بلکه یاد گرفته‌اند هر آنچه را که نمی‌دانند، پیدا کنند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به اطلاعات در هر زمان به صورت آنلاین، هیچ عذر و بهانه‌ای برای پیدا کردن پاسخ سؤالات وجود ندارد.

خیلی از کارآفرینان بزرگ با آزمون‌وخطا به موفقیت رسیده‌اند، آنها در این مسیر از اشتباهات خود درس گرفتند. نه تنها از ندانستن واهمه‌ای نداشتند بلکه همیشه دست به اقدام زدند، حتی اگر در این مسیر اشتباه کنند. شاید شما نتوانید قبل از اقدام، آنقدر صبر کنید تا همه‌چیز را یاد بگیرید و بعد دست به عمل بزنید.

2. نیاز نیست تغییری ایجاد کنید

در کتاب انجمن معتادان گمنام آمده است:

NA -  انجمن معتادان گمنام - باور اشتباه - موفق شدن - سخن بزرگان

جنون به معنای انجام چند باره‌ی کاری یکسان  و انتظار نتیجه‌ای متفاوت است.

باید بدانید میان پشتکار و جنون مرز باریکی وجود دارد. به این درک برسید که چه زمانی ادامه دهید و چه وقت تغییر به وجود آورید. برای دست‌یابی به آن سطح از موفقیت که به دنبالش هستید، باید آماده‌ی ورود به صنعتی جدید یا تغییر پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد محصولاتتان باشید.

جایگاهی که اکنون دارید، نتیجه‌ی چیزی است که تاکنون انجام داده‌اید، اما اگر می‌خواهید بیشتر پیشرفت کنید، راه متفاوتی را در پیش بگیرید و تکنیک‌های جدیدی به کار ببندید. گاهی تنها تغییری که باید کنید، تنها تغییر یک درجه‌ای است.

3. موفقیت یک شبه واقعیت دارد

موفقیت یک شبه، دروغ دیگری درباره‌ی موفقیت است که خیلی از ما باور کرده‌ایم. مطمئن باشید هیچ‌کس یک شبه به موفقیت نرسیده است.

بیانسه (Beyonce)، خواننده‌ی بزرگ آمریکایی، می‌گوید:

بیانسه - Beyonce - باور اشتباه - موفق شدن - سخن بزرگان

هرگز کسی را ندیده‌ام که در حوزه‌ی کاری من، بیشتر از خودم کار کند.

از دروغ‌های بزرگی که درباره‌ی موفقیت باور کرده‌ایم، یک شبه رخ دادن آن است. شاید این دروغ توسط کسانی ساخته شده که داستان‌هایشان درباره‌ی موفقیت‌های یک شبه را از رسانه‌ها می‌خوانیم. داستان‌های جذاب درباره‌ی افرادی که بدون پول و موقعیت خاص، یک شبه موفق شده‌اند و با شنیدن این داستان‌ها فکر می‌کنیم همین اتفاق می‌تواند برای ما هم رخ دهد.

اگر با انسان‌های موفق صحبت کنید، قطعا به شما می‌گویند برای رسیدن به جایگاه امروزشان، تلاش زیادی کرده‌اند. مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) اولین سال‌های راه‌اندازی فیس‌بوک را با ساعت‌های طولانی کدنویسی های مشکل‌دار و خسته‌کننده به یاد می‌آورد. حتی افرادی با استعدادهای ذاتی همانند لیونل مسی (Lionel Messi) نیز ادعا می‌کند به سختی تلاش کرده است.

4. برای موفق شدن نیازی به زمان نیست

اوپرا وینفری (Oprah Winfrey) می‌گوید:

اپرا وینفری - Oprah Winfrey - باور اشتباه - موفق شدن - سخن بزرگان

هر کسی می‌تواند همه چیز داشته باشد، اما همه را یک‌جا و به یک‌باره نمی‌توانید داشته باشید.

شما می‌توانید درآمد بسیار خوبی داشته باشید، به کشورهای مختلف دنیا سفر کنید، با خانواده تفریح کنید و بهترین همسر، پدر یا مادر دنیا هم باشید. سلامت باشید و در مسابقه‌ی دوی ماراتن هم مقام بیاورید. موسسه خیریه‌ای راه بیندازید و یکی از مشکلات دنیا را رفع کنید.

می‌توانید تمام این موارد را داشته باشید و طعم شادی و  خوشبختی را بچشید، اما نه به یک‌باره و یک‌جا.

حقیقت این است باید انتخاب کنید واقعاً در زمان حال به دنبال چه چیزی هستید. در زندگی نمی‌توانیم به طور کامل به تمام داشته‌ها برسیم. باید انتخاب کنید فعلاً از کدام یک بگذرید تا بتوانید به موفقیت‌های مهم‌تری دست یابید.

همچنان که به مراحل مختلف زندگی وارد می‌شوید، ممکن است اولویت‌هایتان هم دستخوش تغییر شود، اما انتظار فوق‌العاده بودن در تمام حوزه‌های زندگی، تنها باعث ناامیدی می‌شود.

5. رسیدن به موفقیت باعث می‌شود تمام مشکلات محو شوند

جیم ران (Jim Rohn)، کارآفرین و سخنران انگیزشی آمریکایی، می‌گوید:

جیم ران - Jim Rohn - باور اشتباه - موفق شدن - سخن بزرگان

هیچ‌وقت نگویید ای‌کاش فلان کار راحت‌تر بود، بلکه آرزو کنید خودتان بهتر باشید. به دنبال مشکلات کمتر نباشید، بلکه مهارت هایتان را بیفزایید. آرزوی چالش‌های کمتر را نداشته باشید، بلکه برای خود بیشتر آرزو کنید.

این باور کاملاً اشتباه است که انسان‌های موفق مشکلات کمتری دارند، آنها تنها راهکارهای بهتری برای مواجهه با مشکلات و چالش های پیش رویشان دارند. مشکلات در مسیر رسیدن به موفقیت وجود دارد. برای افرادی هم که به اوج موفقیت شغلی رسیده‌اند، همین‌طور است. افراد موفق، باید مشکلاتشان را حل کنند، حتی مشکلاتی بزرگ‌تر از مردم عادی. بله درست است، هرچقدر موفق‌تر باشید، مسائل بزرگ‌تری جلوی راهتان وجود دارد.

هیچ‌گاه تصور نکنید وقتی موفق شدید، زندگی برایتان آسان‌تر خواهد شد؛ نه این‌طور نیست، تنها توانایی شما در مواجهه با مشکلات متفاوت خواهد بود.

6. وقتی موفق شوید، اطرافیان شما را بیشتر دوست خواهند داشت

مریلین مونرو (Marilyn Monroe)، هنرپیشه‌ی بزرگ آمریکایی، می‌گوید:

مریلین مونرو - Marilyn Monroe - باور اشتباه - موفق شدن - سخن بزرگان

موفقیت باعث می‌شود دیگران از شما متنفر شوند. ای‌کاش چنین نبود. لذت بردن از موفقیت بدون اینکه حسادت و خشم را در چشم اطرافیانتان ببینید، خوشایندتر می‌شد.

حتما تاکنون شنیده‌اید مردم دیگران را به خاطر موفقیت‌هایشان زیر سؤال می‌برند! مثلا ممکن است بگویند: او از رانت استفاده کرده، کمک زیادی به او شده یا از وام‌های کلان بهره برده است. خیلی از ما جملات این‌چنینی درباره‌ی انسان‌های موفقی چون کریستیانو رونالدو (Cristiano Ronaldo) شنیده‌ایم. گاهی انسان‌های موفق باعث ناراحتی کسانی می‌شوند که در زندگی‌شان با شکست مواجه شده‌اند. هر چقدر انسان معروف‌تری باشید، احتمال این‌که به خاطر دست‌آوردهایتان مورد سرزنش قرار گیرید بیشتر خواهد شد.

پس بعد از رسیدن به موفقیت احتمال اینکه دوستانتان را از دست بدهید بیشتر خواهد بود؛ اما این فرصت را خواهید داشت که دوستان بهتری پیدا کنید که همانند شما موفق هستند.

7. موفقیت باعث شادی و خوشحالی می‌شود

زیگ زیگلار (Zig Ziglar)، نویسنده‌ی بزرگ آمریکایی، می‌گوید:

زیگ زیگلار - Zig Ziglar - باور اشتباه - موفق شدن - سخن بزرگان

پول باعث شادی نمی‌شود، اما همه دوست دارند خودشان این تجربه را داشته باشند.

پول می‌تواند کمی شادی به ارمغان آورد، اما این شادی کوتاه‌مدت خواهد بود و به سطحی عمیق و رضایت‌بخش نخواهد رسید.

تنها وقتی‌که موفقیت باعث شادی می‌شود، این است که همیشه برای داشته‌هایتان شکرگزار باشید. قدردان بودن بسیار خوب است و افراد موفق، در هر شرایطی که باشند، شکرگزاری می‌کنند.

در هر شرایطی، چه موفق هستید یا نه شاد باشید، زیرا تنها موفقیت شادی نمی‌آورد و از درون باید احساس شادی و خوشبختی کنید.

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-10-28 17:55:52
دسته بندی ها