نیم ساعت در روز را به خودتان اختصاص دهید تا به موفقیت برسید

20 فروردین 1400 - 11:00
مدیریت شخصی - نیم ساعت در روز را به خودتان اختصاص دهید تا به موفقیت برسید
نیم ساعت در روز را به خودتان اختصاص دهید تا به موفقیت برسید
امتیاز مطلب: 82%

تاکنون با خود فکر کرده‌اید چرا برخی از اطرافیانتان به‌سرعت در کسب و کار و زندگی شخصی خود پیشرفت می‌کنند، اما شما هرروز عقب‌تر می‌روید؟ اگر چنین است، احتمالاً یک حرکت بسیار ساده می‌تواند شما را به اهدافتان برساند و آن این است که به خودتان اولویت دهید. با یوکن همراه باشید.

کارشناسان امور مالی شخصی می‌گویند «ابتدا پول خودتان را بپردازید». مقصود از این حرف آن است که وقتی حقوق ماهیانه یا طلبی را دریافت می‌کنید، اولین کاری که باید به سرعت انجام دهید این است که بخشی از این پول را پس‌انداز کنید و برای آینده‌تان کنار بگذارید، سپس به دنبال پرداخت هزینه‌ها و دیگر بدهی‌های خود بروید.

حقیقت این است که خیلی از ما به طور غریزی خلاف این کار را انجام می‌دهیم، یعنی ابتدا هزینه‌هایمان را پرداخت می‌کنیم و اگر پولی اضافه ماند آن را پس‌انداز می‌کنیم؛ اما در این صورت به ندرت پیش می‌آید که پولی برای پس‌انداز باقی بماند. اگرچه با این روش هزینه‌هایمان پرداخت می‌شود و هیچ دغدغه‌ی فکری نخواهیم داشت، اما هیچ‌وقت نمی‌توانیم به اندازه‌ی کافی پس‌انداز کنیم و همین مسئله سبب می‌شود به اهداف مالی خود نرسیم.

در بیشتر مواقع با زمان خود نیز همین‌گونه رفتار می‌کنیم؛ همان منبعی که ارزشمندتر از پول است. ما هرروز با مسئولیت‌ها و مشغله‌های زیادی مواجه هستیم که برای رضایت مشتری، تحقق زمان بندی‌های مشخص، راضی نگه داشتن مدیر و پشتیبانی از کارمندانمان باید آنها را انجام دهیم. در مقابل، مشغله‌های دیگری هم داریم که هیچ ضرب‌الاجلی ندارند و مشتری یا همکاری هم منتظر انجام آنها نیست.

صحبت با مشتریان جدید، تحقیق روی بازارهای احتمالی، تلاش برای توسعه‌ی محصولی جدید نمونه‌هایی برای این مسئله است. اگر برنامه‌ی شما با موفقیت جلو برود، به یک قهرمان تبدیل خواهید شد. البته احتمال عدم موفقیت در این پروژه‌ها خیلی هم کم نیست. شاید اختصاص نسنجیده زمان و انرژی به‌کارهایی که به موقعش خودبه‌خود با نتایج ملموس مواجه می‌شوند درست نباشد. پس توصیه می‌کنیم حداقل نیم ساعت ابتدایی روز کاری خود را به کارهای زیر اختصاص دهید:

نیم ساعت از وقت خود را روی پروژه‌ای بگذارید که می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد

می‌توانید تنها نیم ساعت را صرف یادگیری صنعت حوزه‌ی فعالیت خود کنید. اگر فکر می‌کنید در این حوزه استعداد دارید و از انجامش لذت می‌برید، همان را انتخاب کنید.

اما چرا تنها نیم ساعت؟ بهتر نیست یک ساعت وقت بگذارید؟ شاید بهتر باشد، اما اختصاص یک ساعت زمان در طول روز ممکن است به دیگر وظایفتان لطمه بزند. اگر به زمان‌بندی انجام یک پروژه نزدیک می‌شوید یا مدیرتان منتظر انجام کاری است، قطعاً نمی‌توانید یک ساعت کارتان را کنار بگذارید و روی پروژه رؤیایی خود متمرکز شوید. از طرف دیگر، کارهای محدودی وجود دارند که نتوانید انجامشان را نیم ساعت به تأخیر بیندازید.

این نیم ساعت در ابتدای روز کاری‌تان باشد

این بدین خاطر است که باید خودتان را در اولویت قرار دهید. اگر می‌خواهید ابتدا به سراغ کارهای دیگری بروید که فکر می‌کنید اولویت بیشتری دارند، احتمال اینکه در پایان روز هیچ زمانی برای رسیدگی به خودتان نداشته باشید را در نظر بگیرید.

دلیل دیگری برای اولویت دادن به خود در ابتدای روز کاری وجود دارد. کارشناسان علوم عصبی می‌گویند شروع روز برای تمرکز روی پروژه‌هایی که نیاز به خلاقیت و قدرت ذهنی دارند زمان خوبی است.

عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید

برای اینکه به موفقیت برسید باید نیم ساعتی که به خودتان اختصاص می‌دهید را از هر عامل حواس‌پرت کننده‌ای دور نگه دارید. خاموش کردن گوشی موبایل و بستن درب اتاق از جمله این موارد است که می‌تواند به شما کمک کند. شاید نیاز باشد یک اعلان کوچک به درب اتاقتان بزنید تا خانواده‌تان حداقل نیم ساعت به سراغ شما نیایند و بتوانید روی پروژه‌ی رؤیایی خود تمرکز کنید. قبل از این نیم ساعت صفحه‌ی ایمیلتان را باز نکنید؛ مگر اینکه ارتباطی با کار شما داشته باشد.

سر نیم ساعت دست از کار بکشید

حتی اگر حسابی مشغول کار روی پروژه‌ی رؤیایی تان شده‌اید، سر نیم ساعت دست از کار کردن بکشید. این مسئله چه اهمیتی دارد؟ اگر به نیم ساعت متعهد نباشید و به جای نیم ساعت، 2 ساعت وقت بگذارید، احتمال اینکه در روزهای آینده به سراغ پروژه‌تان نیایید زیاد خواهد بود چراکه می‌ترسید باز هم از وظایف اصلی‌تان جا بمانید.

اگر نیاز بود وقت اضافی خود را به ادامه‌ی کار روی پروژه‌ی موردنظرتان اختصاص دهید اما در ابتدای روز کاری به همان 30 دقیقه اکتفا کنید.

روند پیشرفت خود را بسنجید

وقتی کار شما نتیجه‌ی قابل‌اندازه‌گیری داشته باشد، پایبندی به آن آسان‌تر خواهد بود. به همین خاطر روند پیشرفت خود را در بازه‌های نیم ساعته بسنجید. هر کاری که در این مدت‌زمان انجام می‌دهید یا فرصت انجامش را ندارید روی کاغذ بنویسید و روند پیشرفت پروژه‌ی رؤیایی و اهدافتان را بسنجید. با این کار متوجه می‌شوید چقدر تلاش‌هایتان ثمربخش بوده و این به مدیریت بهتر زمان کمک خواهد کرد.

عذاب وجدان نداشته باشید

شاید فکر می‌کنید زمانی که باید به کار دیگری بپردازید را به خودتان اختصاص می‌دهید و به این خاطر عذاب وجدان دارید، اما با این مسئله کنار بیایید. حقیقت این است که اختصاص این زمان، کمک می‌کند در طول روز تمرکز بیشتری داشته باشید و عملکرد بهتری از خود نشان دهید.

کمپانی گوگل یک روز در هفته را به مهندسین خود امکان می‌دهد روی هر پروژه‌ای که می‌خواهند کار کنند. جالب است بدانید، جیمیل از جمله دستاوردهایی است که از همین استراتژی زاییده شده و اکنون به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-09 03:25:43
دسته بندی ها