مسیری که نتفلیکس را به سودآوری و موفقیت بیشتر می‌رساند

27 بهمن 1399 - 11:00
برندینگ - مسیری که نتفلیکس را به سودآوری و موفقیت بیشتر می‌رساند
مسیری که نتفلیکس را به سودآوری و موفقیت بیشتر می‌رساند
امتیاز مطلب: 87%

نتفلیکس کسب و کار موفقی است که هم‌اکنون روی تولید و فروش محتوای ویدئویی تمرکز دارد. نتفلیکس مسیر رشد و ترقی را به‌سرعت پیموده و امروز می‌تواند با کمی تغییر در استراتژی، موفقیت خود را دوچندان کند. با یوکن همراه باشید.

شرکت نتفلیکس، دسترسی به محتوای ویدئویی را با قیمت مشخص و به صورت عضویت ماهانه در اختیار کاربران قرار می‌دهد. عملکرد نتفلیکس و استراتژی درآمدی آن، کاملاً متفاوت با پلتفرم‌هایی چون یوتیوب است. در یوتیوب، تعداد زیادی تولیدکننده، محتوای خود را به صورت مستقیم و با قیمت تعیین شده توسط خودشان، به مصرف‌کنندگان می‌فروشند. البته یوتیوب نیز قوانینی جزئی با دخالت ناچیز وضع کرده است.

بدون شک مدل کسب‌وکار نتفلیکس تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است. البته رقابت برای تصاحب و انتشار محتوای ویدئویی روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود. هم‌اکنون نتفلیکس رقبای سرسختی چون آمازون، اپل، دیزنی و گوگل دارد که در حال ورود به این عرصه هستند. تمام این رقبا در حال حاضر سرویس‌های استریم و دانلود محتوا را عرضه کرده یا به‌زودی ارائه خواهند کرد. علاوه بر آن، روند ثبت‌نام و عضویت در سرویس نتفلیکس رو به کاهش است. حضور رقبای پرقدرت و کاهش عضویت در نتفلیکس باعث شده تا این شرکت بیش از 15 درصد از ارزش سهام خود را در طی ماه گذشته از دست بدهد.

با این تفاسیر، نتفلیکس باید به یک پلتفرم تبدیل شود. علت اصلی آن نیز، تعداد زیاد مشتریان این شرکت (139 میلیون نفر در سراسر دنیا) و زیرساخت‌های فوق‌العاده‌ی آنها در ارائه‌ی محتوا به کاربران است. داشتن این پتانسیل‌ها سبب می‌شود تا شرکت‌های زیادی به استفاده از امکانات نتفلیکس ترغیب شوند.

به‌جز تولیدکنندگان محتوای ویدئویی، فعالان دیگری چون بازاریاب‌ها و توسعه‌دهندگان بازی‌های آنلاین و دیگر سرویس‌ها، امکان استفاده از زیرساخت‌های نتفلیکس را دارند. تبدیل‌شدن نتفلیکس هم دردسر زیادی ندارد. تنها کافی است این وب‌سایت، امکان فروش محتوا خارج از برنامه‌ی عضویت ماهانه‌ی خود را به این شرکت‌های سوم شخص بدهد. درواقع تولیدکنندگان محتوا باید بتوانند قیمت محصولات را خودشان تعیین کنند.

در پیش گرفتن این راهکار، امکان رشد بیشتر را در مقابل نتفلیکس قرار می‌دهد. پتانسیل اصلی پیشرفت، فروش محتوای بیشتر به کاربران فعلی است. مزیت دیگر تبدیل شدن به پلتفرم، این است که نتفلیکس دیگر نیازی به خرید یا تولید محتوای جدید ندارد. تنها باید نتفلیکس، شرکت‌های سوم شخص را به فروش محصولات در پلتفرم خود ترغیب کند. درنتیجه نتفلیکس از ایجاد پلتفرم به سودآوری زیادی خواهد رسید. این سود می‌تواند به صورت درصدی از فروش یا کارمزد برای تراکنش‌ها باشد.

در این میان، شرکت‌های متفرقه نیز می‌توانند انواع جدیدی از محتوا را ارائه دهند. برخی از این محتواها، ارزش بیشتری در مقایسه با خرید یا تولید محتوا توسط نتفلیکس خواهند داشت. در انتها، این مسیر همانند مسیر آمازون در خرده‌فروشی است. این شرکت نیز قبل از تبدیل شدن به پلتفرم خریدوفروش، محصولات را مستقیماً از شرکت‌ها خریداری کرده و به مشتری‌ها عرضه می‌کرد. اکنون نتفلیکس می‌تواند همین روند را در پیش بگیرد و به جای محصولات فیزیکی، محتوای دیجیتالی به فروش برساند.

شاید اکنون این سؤال پیش بیاید که چرا تاکنون نتفلیکس چنین مسیری را در پیش نگرفته است؟ بدون شک رید هستینگز مدیرعامل این شرکت و تیم مشاورانش، به این موضوع فکر کرده‌اند. تنها دو دلیل برای اجرا نکردن این استراتژی وجود دارد: تأمین منابع و تضمین کیفیت!

دلیل اول، تأمین منابع است. با توجه به منابع موردنیاز برای تولید و خرید محتوای باکیفیت، احتمالاً نتفلیکس پهنای باند و زیرساخت‌های لازم برای تبدیل شدن به پلتفرم را ندارد. البته کارشناسان می گویند در صورت لزوم این شرکت باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کند؛ زیرا این روش سوددهی بسیار خوبی را در اختیار نتفلیکس قرار می‌دهد و از طرف دیگر، ریسک گرفتار شدن در جنگ تولید محتوا نیز زیاد است. در حقیقت، فعالیت به صورت پلتفرم، قابلیت مقیاس‌پذیری بیشتری نسبت به فروشنده‌ی محتوا دارد.

دلیل دیگر تضمین کیفیت است که خطرات زیادی به دنبال دارد. تبدیل‌شدن به پلتفرم و اعطای مجوز فروش محتوا توسط شرکت‌های دیگر، ریسک عرضه‌ی محتوای بی‌کیفیت را بالا می‌برد. علت آن عدم کنترل تمام محتوا توسط تیم نتفلیکس و قوانین تولید و عرضه‌ی آن است. همچنین با عرضه‌ی محتوای بی‌کیفیت، کاربران، نتفلیکس را مقصر اصلی می‌دانند.

تضمین کیفیت برای نتفلیکس نگران‌کننده است اما این شرکت می‌تواند راه‌هایی برای کاهش ریسک آن داشته باشند؛ همان راهکارهایی که دیگر شرکت‌ها در هنگام تبدیل شدن به پلتفرم به کار می‌گیرند. از جمله شرکت‌هایی که تغییر مسیر دادند، می‌توان به آمازون، اینتویت و سیلزفورس اشاره کرد. کارشناسان می‌گویند نتفلیکس نباید به پلتفرمی همانند یوتیوب تبدیل شود که همه بدون در نظر گرفتن قوانین بتوانند در آن محتوا منتشر کنند، بلکه باید به پلتفرمی با نظارت عالی تبدیل شود.

در پایان به این نتیجه می‌رسیم که نتفلیکس، پتانسیل لازم برای تغییر مسیر از یک تولیدکننده و عرضه کننده‌ی محتوا را دارد. در این مسیر، تولیدکنندگان، محتوای خود را با قیمت پیشنهادی خودشان، عرضه می‌کنند. پس نتفلیکس برای تبدیل‌شدن به پلتفرم با ترس و نگرانی‌های زیادی مواجه می‌شود که باید برای رسیدن به سودآوری، از تمامی آنها گذر کند.

 

منبع: hbr

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-16 01:07:27
دسته بندی ها