تقویم تاریخ - 18 اسفند

18 اسفند 1397 - 8:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 18 اسفند
تقویم تاریخ - 18 اسفند
امتیاز مطلب: 95%

تولد جوزفین کاکرن مخترع ماشین ظرفشویی

جوزفین کاکرن

جوزفین گریس کاکْرِن مخترع نخستین ماشین ظرفشویی 8 مارس 1839م. در اوهایو متولد شد. وی در سال 1886م. نخستین ماشین ظرفشویی را که اساس ماشین های امروزیست را اختراع نمود. طرح ماشین ساخت جوزفین به عنوان پایه‌ای در تولید ماشین‌های ظرف‌شویی خانگی اوایل سده بیستم بکار گرفته‌شد.

درگذشت یوهان وان در والس فیزیکدان هلندی

یوهان دیدریک وان در والس فیزیکدان هلندی 8 مارس 1923م. در 85 سالگی در آمستردان دیده از جهان فرو بست. او به‌خاطر ارائهٔ معادلات حالت گازها و مایعات در سال 1910م.موفق به دریافت جایزه فیزیک نوبل شد. او دو ثابت جدید a به ربایش بین مولکولی و b به حجم خود مولکول‌ها معادله گازها را به جهان معرفی کرد. در پی ابداعات او دانشمندان توانستند هیدروژن و هلیوم را مایع کنند.

درگذشت سیمین دانشور نویسندۀ ایرانی

سیمین دانشور

سیمین دانشور نویسنده و مترجم ایرانی 18 اسفند 1390ش. در تهران و در 90 سالگی دیده از جهان فرو بست. وی نخستین زن ایرانی بود که به صورتی حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت. مهم‌ترین اثر او رمان سووشون است که نثری ساده دارد و به 17 زبان ترجمه شده‌است. سووشون از جمله پرفروش‌ترین آثار ادبیات داستانی در ایران به‌شمار می‌رود.در 1327ش. مجموعه داستان کوتاه آتش خاموش را منتشر کرد که نخستین مجموعه داستانی است که به قلم زنی ایرانی چاپ شده‌است. تشویق‌کننده دانشور در داستان‌نویسی فاطمه سیاح، استاد راهنمای وی، و صادق هدایت بودند. او در همین سال، در حالی که در اتوبوس از تهران راهی شیراز بود با جلال آل‌احمد نویسنده و روشنفکر ایرانی آشنا شد و دو سال بعد با او ازدواج کرد. دانشور همچنین عضو و نخستین رئیس کانون نویسندگان ایران بود.

مشاهده زندگینامه تصویری سیمین دانشور

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-08 16:02:45
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها