تقویم تاریخ - 24 اسفند

24 اسفند 1397 - 8:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 24 اسفند
تقویم تاریخ - 24 اسفند
امتیاز مطلب: 84%

تولد آلبرت اینشتین دانشمند مشهور آلمانی

آلبرت اینشتین

آلبرت اینشتین فیزیکدان مشهور آلمانی 14 مارس 1879م. در وورتمبرگ دیده به جهان گشود. او بیشتر، به خاطر نظریّه نسبیت و به ویژه برای هم‌ارزی جرم و انرژی (E=mc2 که از آشناترین رابطه‌ها در فیزیک بین غیرفیزیک‌دان‌هاست) شهرت دارد. علاوه بر این، او در بسط تئوری کوانتوم و مکانیک آماری سهم عمده‌ای داشت. اینشتین جایزه نوبل فیزیک را در سال 1921م.  برای خدماتش به فیزیک نظری و به خصوص به خاطر کشف قانون اثر فوتوالکتریک دریافت کرد. او به دلیل تأثیرات چشمگیرش، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیزیک دانانی شناخته می‌شود که به این جهان پا گذاشته‌اند. باری مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری آلبرت اینشتین روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری آلبرت اینشتین

 

درگذشت جرج ایستمن بنیانگذار کمپانی کداک

جرج ایستمن

جرج ایستمن مخترع فیلم رول (برای عکاسی) و کارآفرین آمریکایی 14 مارس 1932م. در 77 سالگی در روچستر دیده از جهان فرو بست. او یک نیکوکار و بخشنده بود، برقراری دانشکده موسیقی ایستمن و دانشکده‌های دندانپزشکی و پزشکی در دانشگاه روچستر، کمک به ساخت پردیس دوم دانشگاه ام‌آی‌تی و اهدا آن به دانشگاه همپتون، ارائهٔ بودجه برای کلینیک‌ها در لندن و دیگر شهرهای اروپایی برای کمک به ساکنان کم‌درآمد، از جمله فعالیت‌های بشردوستانه وی بود. ایستمن در سال 1884م. فیلم رول را که فیلمی از جنس پلاستیک آغشته به امولسیون ژلاتینی است را ابداع کرد و با ساخت دوربین‌های کداک عکاسی را برای مردم عادی مقرون به صرفه نمود و تحول مهمی در عکاسی ایجاد کرد. وی در سال 1892م. کمپانی کداک را تأسیس نمود و عکاسی را برای همۀ مردم ممکن نمود.

درگذشت استیون هاوکینگ دانشمند بریتانیایی

استیون هاوکینگ

اِستیوِن ویلیام هاوکینگ فیزیکدان نظری و کیهان شناس بریتانیایی 14 مارس 2018م. در 76 سالگی درکمبریج از دنیا رفت. وی به خاطر فعالیت در کیهان‌شناسی و گرانش کوانتومی به ویژه دربارهٔ سیاه‌چاله، شناخته شده‌است. کتاب تاریخچه زمان او که با رکوردی 237 هفته‌ای پرفروش‌ترین کتاب در بریتانیا باقی‌ماند باعث شهرتش شد. هاوکینگ دچار بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بود و از هر گونه حرکت ناتوان بود؛ نه می‌توانست بنشیند، نه برخیزد، و نه راه رود. حتی قادر نبود دست و پایش را تکان بدهد یا بدنش را خم و راست کند و حتی توانایی سخن گفتن نیز نداشت. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری استیون هاوکینگ روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری استیون هاوکینگ

 

درگذشت کارل مارکس فیلسوف آلمانی

کارل مارکس

کارل هاینریش مارکس متفکر انقلابی، فیلسوف، جامعه‌شناس، تاریخدان و اقتصاددان آلمانی 14 مارس 1883م. در 64 سالگی بر اثر برونشیت در لندن دیده از جهان فرو بست. مارکس مؤلّف «سرمایه» مهم‌ترین کتاب این جنبش است. این آثار به‌همراه سایر تألیفات او و انگلس، بنیان و جوهرهٔ اصلی تفکّر مارکسیسم را تشکیل می‌دهد. «تاریخ همهٔ جوامع تا کنون، تاریخ مبارزهٔ طبقاتی بوده‌است.» از جمله مشهورترین جملات مارکس دربارهٔ تاریخ است که در خط اوّل مانیفست کمونیست خلاصه شده‌است. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری کارل مارکس روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری کارل مارکس

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-14 10:42:12
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها