5 روش برای تقویت مهارت‌های شبکه‌سازی

12 آبان 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - 5 روش برای تقویت مهارت‌های شبکه‌سازی
5 روش برای تقویت مهارت‌های شبکه‌سازی
امتیاز مطلب: 91%

 شبکه‌ سازی، اگر بر اساس ایجاد روابط واقعی باشد، یکی از قوی‌ترین ابزار برای برندهای شخصی است. اول از همه، وقت گذراندن با افرادی که در صنعت شما هستند به‌منظور یادگیری از بهترین‌ها اهمیت دارد. اشتراک دانش یکی از قوی‌ترین راه‌های موفقیت برای همه است. شبکه‌سازی همچنین یک راه عالی برای در ارتباط بودن با متخصصان دیگر است، که می‌تواند به مشارکت و همکاری مفید منجر شود.

مطمئناً پشت شبکه‌سازی‌های موفق و معتبر هنری نهفته است. علاوه بر کارهایی که به شناسایی انگیزه های شما، پیدا کردن رویکردتان و ایجاد گفتگوهای قانع‌کننده کمک می‌کند، تلاش‌های زیادی نیز برای حفظ روابط نیز باید انجام شود. در این مقاله ما قصد داریم پنج راهنمایی برای تقویت مهارت‌های روابط عمومی شما و حفظ ارتباطات را با شما به اشتراک بگذاریم. با یوکن همراه باشید.

1. «چرا؟»ی خود را بیابید

قبل از شروع هر گامی، باید بدانید که شبکه‌سازی واقعاً چه معنایی برای شما دارد.

هدف نهایی شما با تلاش برای برقراری ارتباط با افراد دیگر در صنعت یا منطقه‌تان چیست؟ چرا این کار را انجام می‌دهید؟

آیا عمدتاً سعی در به اشتراک گذاشتن دانش و یادگیری از دیگران دارید؟ آیا به دنبال همکاری با این افراد هستید؟ آیا به دنبال شرکای تجاری یا سرمایه گذار می‌گردید؟

شما باید درکی بسیار روشن از اینکه چرا می‌خواهید به شبکه‌سازی بپیوندید داشته باشید. این به شما کمک خواهد کرد که استراتژی‌های خود را انتخاب کنید و مطمئن شوید که روش مناسبی را در پیش گرفته‌اید.

بااین‌وجود، همان‌طور که گفتیم، شبکه‌سازی باید بر اساس حقیقت باشد، اما هنوز هم «اصول» اولیه برای ایجاد یک گفتگو نیاز است. شما به‌هیچ‌وجه مجبور نیستید خودتان را بفروشید، اما شناخت آنچه به دنبالش هستید، به شما کمک می‌کند تا مسیر درست را از ابتدا بیابید.

 تلاش برای برقراری ارتباط معمولی با کسی که کارش را تحسین می‌کنید بسیار متفاوت از شروع یک مکالمه با کسی است که امیدوارید در کسب و کار شما سرمایه‌گذاری کند.

بنابراین، قبل از اینکه هر کاری انجام بدهید، «چرا»ی خود را دریابید و به چگونگی تنظیم گفت‌وگو برای برقراری ارتباطتان فکر کنید.

5 روش برای تقویت مهارت‌های شبکه سازی

2. تحقیقات خود را انجام دهید

هنگامی‌که متوجه شدید هدف نهایی یا منافع اصلی شما برای ورود به دنیای شبکه‌سازی چیست، وقت آن رسیده که تحقیقات خود را در مورد افراد یا شرکت‌هایی که می‌خواهید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، انجام دهید.

شما ممکن است فکر کنید که در مورد آن‌ها چیزهای زیادی می‌دانید، اما احتمالاً هنوز هم مسائلی وجود دارد که تابه‌حال کشف نکرده‌اید.

زمانی را کنار بگذارید و اطمینان حاصل کنید که از هر کاری که انجام داده‌اند مطلع هستید. به جزئیات نیز وارد شوید. هر چه بیشتر در مورد آن‌ها و کارشان بدانید، ارتباط برقرار کردن آسان‌تر می‌شود.

شما حتی ممکن است چیزهایی را پیدا کنید که با آن‌ها وجه اشتراک دارید. برای مثال، پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را بررسی کنید. شاید آن‌ها در مورد گربه‌های خود به‌اندازه‌ی شما پست می‌گذارند!

حتی اگر چیزی را از دست نداده‌اید، هنوز هم می‌توانید حافظه خود را تازه کنید. محتوای آن‌ها را دوباره بخوانید، به پادکست‌های آن‌ها گوش دهید، به طرح‌های آن‌ها نگاه کنید.

اگر برای مدت طولانی نگاهی به آن‌ها داشته‌اید، با بررسی دوباره با چشم‌انداز جدیدی آن را می‌بینید  و حتی ممکن است دیدی متفاوت به آن‌ها داشته باشید.

داشتن اطلاعات دقیق در مورد افرادی که می‌خواهید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، به شما موضوعات زیادی می‌دهد که در مورد آن می‌توانید بحث کنید، در مورد آن بپرسید و متصل شوید.

3. انسان باشید

به‌احتمال‌زیاد افرادی که می‌خواهید با آن‌ها شبکه‌سازی کنید، جمعیتی در اطراف خود دارند که سعی می‌کنند همین کار را انجام دهند.

ممکن است این‌گونه نباشد، اما حتی آن زمان هم، اطمینان حاصل کنید که انسانیت خود را رها نمی‌کنید.

ماسکی بر چهره‌ی خود قرار ندهید یا سعی نکنید تبدیل به کسی شوید که نیستید. حتی اگر قصد ارتباط با افرادی که هزاران نفر دیگر در تلاش برای برقراری ارتباط با آن‌ها هستند نیز نداشته باشید، اکثر مردم هنوز هم می‌توانند افراد جعلی تشخیص دهند.

سعی نکنید با هر کس از همان ابتدا مانند یک ارتباط کسب‌وکاری رفتار کنید. این رفتار معمولاً سرد، غیرشخصی و سفت‌وسخت دیده می‌شود.

شبکه‌سازی نباید در مورد استفاده از دیگران باشد، باید در مورد کمک به یکدیگر و به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش باشد.

به‌جای اینکه فقط کارت کسب‌وکار خود را به آن‌ها بدهید، بهتر است یک ارتباط سبک و دوستانه ایجاد کنید. هنگامی‌که در حال برقراری ارتباط هستید به این فکر کنید که چگونه به یک دوست بالقوه نزدیک می‌شوید!

مکالمات خود را با گفتن «شنیده‌ام دیروز شرکتتان یک سرمایه‌گذاری عظیم دریافت کرده است» آغاز نکنید، در عوض بگویید: «پروفایل شما را در لینکدین دیدم. اگر مشکلی ندارد می‌توانید چند توصیه به من کنید؟»

همان‌طور که گفتگوی شما پیش می‌رود، زمان برای صحبت در مورد کار پیدا خواهید کرد. همه‌چیز در زمان مناسب اتفاق خواهد افتاد!

و شاید در واقع به بهترین دوستان نیز تبدیل شوید.

5 روش برای تقویت مهارت‌های شبکه سازی

4. مرزهای خود را بشناسید

این امر کاملاً بدیهی است، اما محدودیت‌های خود را بشناسید.

گاهی اوقات، ارتباطات اتفاق نمی‌افتند، مهم نیست چقدر در مهارت‌های خود کار کرده باشید یا فکر کرده‌اید که این شگفت‌انگیزترین تجربه شبکه‌سازی‌تان بوده است.

اگر اتفاق نیفتاد، باید آن را رها کنید. اگر متوجه شدید منافع شما یکسان نیست، مکالمه جریان ندارد یا اتصال به وجود نمی‌آید، آن را دنبال نکنید.

برای جلوگیری از هدر رفتن زمان خود و فرد دیگر، بهتر است از مکالمه هر چه زودتر خارج شوید. این به شما فرصتی برای رفتن و ارتباط برقرار کردن با کسی که برای شما مناسب است را می‌دهد.

5. در تماس باشید

همه‌ی ما می‌دانیم چقدر سخت است که  با افرادی که فامیل و یا دوستان نزدیکان  نیستند، در تماس بمانیم.

زمان می‌گذرد، همه ما مشغول هستیم، تماس گذشته فراموش می‌شود؛ این اتفاق طبیعی است.

کلید زنده نگه‌داشتن روابط ادامه دادن گفتگو است. شما با افرادی که تحسین می‌کنید و می‌خواهید از آن‌ها یاد بگیرید ارتباط برقرار کردید، درست است؟

بنابراین، نگاهی به آنچه انجام می‌دهند، آنچه میگویند و آنچه دارند، بیندازید. وقتی یک کار عالی انجام می‌دهند مثلاً یک پست خوب می‌گذارند یا محصولی را راه‌اندازی می‌کنند مکالمه را آغاز کنید.

هرازگاهی خودتان را به آن‌ها یادآوری کنید. توییت‌های آن‌ها را پاسخ دهید، نظرات خود را در پست‌های آن‌ها بگذارید.  کارت‌پستال بفرستید و غیره. نگران این نباشید که آزار دهنده جلوه کنید.

5 روش برای تقویت مهارت‌های شبکه سازی

 الکس ترنبول، مدیرعامل شرکت Groove راجب پیگیری در مقاله خود در مورد اینکه چگونه شبکه‌سازی می‌تواند به شما در زندگی و کسب‌وکار کمک کند می‌گوید:

«بسیاری از مردم پیگیری نمی‌کنند، زیرا فکر می‌کنند آزار دهنده هستند. اما این را در نظر بگیرید: اگر آزار دهنده نباشید، چه؟ اگر واقعاً کمک کنید چه؟»

بنابراین مطمئن شوید که تجارب خود را نیز بیان می‌کنید، چیزی که می‌تواند به آن‌ها کمک کند. سعی کنید روابط معنادار  با یادگیری متقابل ایجاد کنید.

آیا  اعلام کردند که می‌خواهند یک کتاب  بنویسند؟ یک ایمیل ارسال کنید و به آن‌ها در مورد ابزار ویرایش عالی که پیدا کرده‌اید بگویید.

اگر می‌دانید زمانی که پای پیگیری روابط به میان می‌آید فراموش‌کار هستید، یک یادداشت برای انجام این کار ایجاد کنید. برنامه‌ریز هفتگی داشته باشید.

تسلط بر نام تجاری شخصی یک هنر و یک علم است

 زمانی که متوجه شدید شبکه‌سازی موفقیت‌آمیز بر روی روابط حقیقی و روابط متقابل ایجاد می‌شود، ابزاری مناسب برای یادگیری، اتصال، اشتراک دانش و فرصت‌های تجاری خواهد بود.

 هدف نهایی برای اینکه چرا می‌خواهید با افراد بیشتری در ارتباط باشید را بیابید، مطمئن شوید که بر اساس اصول مناسب ارتباط برقرار می‌کنید و گفتگو را ادامه دهید، حتی اگر مجبور باشید روش آن را به خود بیاموزید.

حتی اگر 100درصد به هدف نهایی خود نرسید، شبکه‌سازی هنوز هم راه خوبی برای ایجاد روابط عالی است و زمانی که حداقل انتظار آن را دارید بسیار مفید واقع می‌شود.

منبع: Lifehack

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-23 10:04:38
دسته بندی ها