11 قدم برای تبدیل شدن به رهبری واقعی در محل کار

7 بهمن 1399 - 11:00
مدیریت - 11 قدم برای تبدیل شدن به رهبری واقعی در محل کار
11 قدم برای تبدیل شدن به رهبری واقعی در محل کار
امتیاز مطلب: 92%

یک مدیر کارآمد و یک رئیس شایسته بودن در آن واحد می‌تواند کاری غیرممکن به نظر برسد. اما آیا راهی برای ارائه نتایج مورد نظر در کسب و کار در حالی که مورد احترام کارمندان هستید وجود دارد؟ همه ما نمونه‌هایی از مدیران بد که به نظر می‌رسد در یک جنبه یا حتی در هر دو شکست خورده‌اند را دیده‌ایم. اما همچنین مدیرانی بسیار جذاب که در هر دو به اندازه کافی خوب هستند نیز وجود دارند. چگونه این کار را انجام می‌دهند؟

آن‌ها این کار را با دنبال کردن چندین راه اثبات شده که به آن‌ها اجازه می‌دهد فردی مورد احترام و محبوب بمانند در حالی که کارآمد باشند انجام می‌دهند. در این مقاله، 11 راهنمایی مدیریت هوشمند در مورد چگونگی هدایت تیم و تبدیل شدن به چیزی بیش از یک رئیس یعنی یک رهبر را با شما به اشتراک می‌گذاریم. با یوکن همراه باشید.

1. یک استراتژی مدیریتی پیدا کنید و به آن پایبند باشید

هیچ‌چیز بدتر از رئیسی نیست که نظرات و وظایف کارمندان خود را بسته به خلق‌و‌خو یا کتابی که در آن هفته خوانده، تغییر می‌دهد. تصمیمات در هم بر هم ناامنی و ناامیدی تیم را افزایش می‌دهد، بنابراین بهتر است استراتژی خود را پیدا کنید و به آن پایبند باشید.

اگر روش‌های جدیدی یافتید که می‌خواهید کارمندانتان آن را دنبال کنند، مطمئن شوید که این روش‌ها با مسیر کلی شما در تضاد نیستند. در غیر این صورت، تیم خود را مجبور می‌کنید یک گام به جلو و دو گام به عقب بردارد.

چگونه می‌توان به رهبری واقعی در محل کار تبدیل شد؟

2. اهدافی تعیین کرده و پیشرفت در رسیدن به آن‌ها را پیگیری کنید

اهداف فردی و جمعی برای تیم خود تعیین کرده و پیشرفت در رسیدن به آن‌ها را پیگیری کنید. این ممکن است در ابتدا واضح به نظر برسد، اما ما اغلب خود را بین درخواست‌های روزانه مشتریان و گزارش‌های ماهیانه سرگردان می‌بینیم و هدف یا دیدگاه بزرگ‌تر در ذهنمان محو می‌شود.

برای ایلان ماسک و بسیاری از مدیران موفق دیگر در سراسر جهان، داشتن هدفی روشن و انگیزشی برای مسیر کلی شرکت بسیار مهم است. هدف او برای شرکت فضایی اسپیس ایکس این است که«بشر را به گونه‌ای چند سیاره‌ای تبدیل کند.» این یک هدف بزرگ است اما شرکت به آرامی به سمت آن حرکت می‌کند و با رسیدن به مراحل کوچک‌تر، مانند راه اندازی موشک‌های خود به آن هدف نزدیک می‌شود. این نیز یک هدف بسیار الهام بخش و معنی دار است که به کارمندان کمک می‌کند انتظارات بسیار بالا و 60 تا 70 ساعت کار در هفته را تحمل کنند.

حتی اگر اهداف شما به این اندازه بزرگ نباشند، تنظیم و رسیدن به نقاط عطف به شما یک بینش کلی از عملکرد تیم و پیشرفت روزانه می‌دهد. با گذشت زمان، شما قادر به مشاهده نقاط ضعف و بهبود نتایج خواهید بود.

3. از تیم خود تقاضای یادگیری کنید

مدیر اجرایی Printful، دیویس سیکسنز، معتقد است:

    کلید رشد سریع یک شرکت، توانایی  کارکنان برای توسعه دادن خود است.

شرکت او با 500 کارمند که در دو قاره قرار دارد، فرهنگ یادگیری را جا انداخته و تمام ابزار لازم برای انجام آن را فراهم کرده است. ایده آن‌ها این است: همان‌طور که مقیاس شرکت بالا می‌رود، افراد نیز باید در موقعیت‌های خود رشد کنند، این امر به این معنی است که آن‌ها باید به طور مداوم یاد بگیرند.

سیکسنز می‌گوید:

ما افراد را بر اساس آنچه قرار است به آن تبدیل شوند استخدام می‌کنیم، اما آن‌ها باید این انگیزه را داشته باشند.

برای همین منظور شما می‌توانید دوره‌های آموزشی به کارکنان خود ارائه دهید یا از استادان غیر رسمی برای آموزش و الهام بخشیدن به تیم دعوت به عمل بیاورید. شما همچنین می‌توانید یادگیری همکاران را تشویق کنید و از کارکنان بخواهید تا تجربه و مهارت خاص خود را به همکارانشان آموزش دهند.

چگونه می‌توان به رهبری واقعی در محل کار تبدیل شد؟

4. در ایجاد محیط کار دلپذیر سرمایه گذاری کنید

مطالعات نشان می‌دهد یک محیط اداری با طراحی خوب می‌تواند عملکرد کلی تیم شما را تا 20درصد افزایش دهد. حتی کوچک‌ترین تغییرات داخلی که نیازی به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ندارند می‌تواند عملکرد کارکنان شما را بهبود بخشد.

برخی از ایده‌های محیط کار کارآمد تر عبارت‌اند از:

•    در مبلمان مدرن سرمایه گذاری کنید: صندلی‌های ارگونومیک، میز ایستاده و محل کار فردی ارائه دهید.

•    یک کتابخانه ایجاد کنید: ثابت شده که خواندن برای لذت برای تنها 30 دقیقه در روز برای کارآمدتر شدن در کار،  بهبود تمرکز و مقابله با مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب مفید است.

•    موسیقی مناسب در محل کار پخش کنید: پس‌زمینه موسیقی به کارمندان کمک خواهد کرد که با انرژی و مشتاق‌تر کارهای روزمره خود را انجام دهند.

•    سرگرمی یا اتاق‌های استراحت فراهم کنید: استراحت و لذت بردن از محل کار به ایجاد تعهد قوی، آرام کردن ذهن و افزایش بهره‌وری کارکنان کمک می‌کند.

•    دکور روحیه بخش داشته باشید: ثابت شده است که هنر در محل کار می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد، تنش کمتری را ایجاد کند و حتی نوآوری کارکنان را افزایش می‌دهد.

•    دفتر را با گیاهان طبیعی برای طراوت و احساس خوشایندی تزئین کنید: علاوه بر این، گیاهان برای اطمینان از کیفیت بهتر هوا و افزایش بهره‌وری کارمندان به میزان 15درصد مفید هستند.

5. با تیم خود مهربان و صادق باشید

آیا می‌دانستید  50 درصد از کارکنانی که استعفا می‌دهند، به این دلیل است که دوست ندارند با مدیر خود کار کنند؟ در واقع، اغلب زمان‌هایی که افراد کار خود را ترک می‌کنند، در واقع مدیران خود را ترک می‌کنند. دوستانه و صادق بودن ممکن است برای یک مدیر موفق شدن کافی نباشد، اما بخش بزرگی از آن است.

راهکارهایی که با استفاده از آن‌ها به کارکنان خود نشان می‌دهید قدردانشان هستید و به آن‌ها اهمیت می‌دهید عبارت‌اند از:

•    پیشرفت و دستاوردهای کارکنان خود را جشن بگیرید و شرمسار نباشید که از آن‌ها تشکر کنید.

•    به طور منظم با کارکنان خود صحبت کنید و واقعاً به آنچه می‌گویند گوش کنید. به مشکلات آن‌ها توجه کنید، در رسیدن به اهدافشان به آن‌ها کمک کنید و بیشترین تلاش را برای بهبود کار و زندگی روزمره آن‌ها انجام دهید.

•    اگر روزی بدی را تجربه می‌کنید، فشار و خشم خود را سر کارکنانتان خالی نکنید. در عوض، سعی کنید با قدردانی دستاوردهای تیم و تعیین اهداف بعدی خود را شارژ کنید.

•    سعی نکنید تیم خود را با کار بیش از حد خسته کنید. هر شرکتی دارای دوره‌هایی است که در آن کارها باید با عجله انجام شوند. اما به یاد داشته باشید که افراد نمی‌توانند تحت فشار و استرس طولانی مدت کار کنند.

•    خودخواه نباشید. برای یک کارمند دیدن اینکه مدیر تنها به خود توجه می‌کند و اهداف و رفاه کارکنان را نادیده می‌کرد، باعث ایجاد بی انگیزگی می‌شود. به عنوان مدیر اجرایی Xerox  آن ام. ماکاههی آن را اینگونه بیان می‌کند:

کارمندانی که معتقدند مدیر آن‌ها را به عنوان یک فرد (نه فقط یک کارمند) می‌بیند، بهره وری ، رضایت و احساس تحقق بیشتری دارند.

هر وقت که در مورد نگرش مثبتتان شک داشتید، به یاد داشته باشید: کارکنان راضی کارکنان مولد هستند که منجر به مشتریان راضی و در نهایت  موفقیت برای شرکت شما می‌شود.

چگونه می‌توان به رهبری واقعی در محل کار تبدیل شد؟

6. ساعت کاری انعطاف پذیر پیشنهاد دهید

امروزه افراد بیشتری دورکاری می‌کنند یا کار با زمان انعطاف پذیری دارند و می‌توان انتظار داشت که این روند ادامه یابد. برای انطباق با این عادت‌های متغیر و حفظ رقابت در بازار کار، بیشتر کارفرمایان این فرصت را به کارمندان خود می‌دهند تا ساعت کاری را خودشان انتخاب کنند و از خانه یا حتی از یک شهر یا کشور دیگر کار کنند.

ارائه ساعت‌های انعطاف پذیر، یک راه قدرتمند برای الهام بخشیدن به کارکنان و انگیزه دادن به آن‌ها است. چرا نگذارید کارکنان در حالی که 8 ساعت مورد نظر را کار می‌کنند زمان کاریشان را خود انتخاب کنند؟ به عنوان مثال، کسانی که معمولاً شب‌ها بیدارند  اگر قرار باشد قبل از ساعت 10 صبح سر کار بیایند، ناراضی خواهند بود در حالی که برخی دیگر ممکن است ترجیح دهند 7 صبح کار خود را شروع کنند و زودتر به پایان برسانند.

شما حتی می‌توانید کارکنانی از راه دور استخدام کنید. به این ترتیب قادر به استخدام درسطح جهانی خواهید بود و حتی در هزینه‌های اداری مانند میز، لوازم التحریر، برق و غیره صرفه جویی کنید.

7.زمان بهره‌وری تیم خود را بیابید

نظارت نداشتن بر پیشرفت و کارآیی کارکنان، عملکرد ضعیف آن‌ها را به همراه دارد. به جای اینکه بگذارید کارها خودشان انجام شوند، نرم‌افزار ردیابی زمان در رایانه کارکنان خود نصب کنید تا ببینید چه کسی کار خود را به درستی انجام می‌دهد و چه کسی ممکن است نیاز به افزایش بهره‌وری داشته باشد.

اشتباه نکنید! نیازی نیست که هر گام کارکنان خود را زیر نظر بگیرید. اگر از ردیاب زمان به عنوان یک ابزار جاسوسی استفاده کنید، تنها افزایش سوء‌ظن و ناامنی در اطراف خود را مشاهده خواهید کرد و سطح رضایت کارمندان شما کاهش می‌یابد.

برعکس، نرم‌افزاری را انتخاب کنید که به کارکنان اجازه می‌دهد تا زمان خصوصی که نمی‌توان آن را ردیابی کرد، داشته باشند. همچنین می‌توانید از این تاکتیک‌های مدیریت زمان استفاده کنید:

•    ساعات کاری انعطاف پذیر ارائه دهید (نکته 6 را ببینید)

•    اجازه استراحت بدهید. مطالعات نشان می‌دهد کارکنانی که به طور منظم استراحت دارند از بهره‌وری بیشتری نسبت به کسانی که ندارد برخوردارند.

•    کار از راه دور را برای کارکنان پیشنهاد دهید تا نشان دهید به آن‌ها اعتماد دارید و می‌توانند از خانه یا حتی از یک کشور دیگر کار کنند (اگر بتوانند کارایی کافی داشته باشند.)

•    پاداشی را برای سازنده‌ترین کارکنان خود در نظر بگیرید (کسانی که سطوح بهره‌وری بالاتر از 90 یا 95درصد را نشان می‌دهند).

چگونه می‌توان به رهبری واقعی در محل کار تبدیل شد؟

8. تنها از انتقادهای سازنده استفاده کنید

انتقاد سازنده به معنی ارائه نظرات معتبر و عقلانی در مورد کار دیگران است که شامل نظرات مثبت و اظهارات در مورد آنچه باید بهبود یابد می‌شود. انتقاد سازنده معمولاً به شیوه دوستانه بیان می‌شود.

هنگامی که کار تیم خود را ارزیابی می‌کنید، به آن‌ها بازخوردی دهید که مفید، خاص و صادقانه است. خجالت نکشید که از آن‌ها تعریف کنید، اما در صورت لزوم رک و حتی سختگیر باشید.

9. الگو باشید

اقدامات رئیس (به طور مستقیم یا غیرمستقیم) توسط تیم مشاهده می‌شود. این امر به این معنی است که کارکنان اغلب شما را الگوی خود قرار می‌دهند و از رفتار شما نسبت به کار و شرکت تقلید می‌کنند. مخصوصاً اگر اقداماتتان تعهد نشان ندهند. هیچ کس نمی‌خواهد برای رهبری کار کند که انگیزه ندارد یا الهام بخش نیست.

آنچه شما باید انجام دهید این است که الگوی خوبی باشید. اگر انتظار دارید کارکنان شما به موقع به کار خود برسند و 8 ساعت کار کنند، خودتان باید همین کار را انجام بدهند. اگر می‌خواهید ابتکار خود را نشان دهید، ابتدا خودتان آن را انجام بدهید و دیگران را تشویق کنید که همین کار را بکنند.

جف وینر مدیر عامل شرکت لینکدین است (شرکتی با 3 هزار کارمند) که به عنوان یکی از بهترین محل‌های کار با رتبه 92 درصد رضایت کارکنان رتبه‌بندی می‌شود. گزارش‌های کار روزانه وینر به اندازه طولانی یا حتی طولانی‍تر از کارکنانش است، این امر به او اجازه می‌دهد که شایستگی و اعتبار رهبری خود را حفظ کند.

چگونه می‌توان به رهبری واقعی در محل کار تبدیل شد؟

10. کارمندان خود را توانمندسازی کنید.

یک اشتباه رایج وجود دارد که بسیاری از مدیران آن را مرتکب می‌شوند:

آن‌ها به کارکنان خود انگیزه نمی‌دهند و تصور می‌کنند که آن‌ها دوست دارند که برای شرکت کار کنند. این باور می‌تواند باعث تلفات جبران ناپذیر برای شرکت شود. مخصوصاً این روزها که بسیاری از شرکت‌ها نیازمند نیروی کار قابل اعتماد هستند.

به جای فکر کردن در مورد پاداش ها و مزایا، انگیزه ذاتی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، سازمان مسطح را در تیم خود فعال کنید و وقتی که نظر و پیشنهادات ارائه می‌شود، به ایده‌های کارکنان خود گوش دهید. ممکن است شرکت شما واقعاً بازخورد خوبی دریافت کند و کارکنان ایده‌های منحصر‍‌به‌فردی بدهند.

شما همچنین می‌توانید ابتکار عملی آغاز کنید که در آن کارکنان می‌توانند ایده‌های کسب‌و‌کار خود را با شما یا بنیانگذاران شرکت به اشتراک بگذارند. اگر این ایده توسط مدیریت پذیرفته شود، پروژه را می‌توان توسعه داد و کارمند می‌تواند گزینه‌های سهام داشته باشد. اگر افراد احساس کنند که در شرکت تأثیر می‌گذارد، برای رشد شرکت با انگیزه می‌شوند، مشارکت خود را تقویت می‌کنند و به آن علاقه‌مند می‌شوند.

 11. فرهنگ شرکت خود را پرورش دهید

فرهنگ سازمانی شخصیت یک شرکت است که محیط کاری و ارتباطات بین همکاران را تعیین می‌کند. همچنین شامل مأموریت شرکت، ارزش، اخلاق و اهداف می‌شود. برخی از نمونه‌های فرهنگ شرکت‌ها عبارت‌اند از: فرهنگ سازمانی افقی (همکاری  برابر؛ محبوب در میان استارتاپ ها و تجارت های آزاد) ، فرهنگ سازمانی متعارف (یک رویکرد مبتنی بر ریسک پذیری و سلسله مراتبی معمول در شرکت‌های سنتی)

با این حال، هنگام ساخت فرهنگ شرکتی، مجبور نیستید از فرهنگ های موجود استفاده کنید. شما ممکن است تیم خود را به عنوان یک خانواده، یک تیم ورزشی یا حتی یک اردوگاه ببینید اگر با هدف و کسب و کارتان سازگار است. اما به یاد داشته باشید تا زمانی که کارکنان شرکت به 20 نفر برسند، فرهنگ شرکت تعیین می‌شود و هر تغییری باید در تیم های کوچک اجرا شوند. هر شخصیتی که برای شرکت خود انتخاب می‌کنید، حتماً آن را پرورش دهید.

چگونه می‌توان به رهبری واقعی در محل کار تبدیل شد؟

یک رهبر باشید، نه یک رئیس

با ارجاع به سخن‌های مدیر عامل شرکت Printful، دیویس سیکسنز، هدف نهایی این است که «افراد عالی که نیازی به مدیریت ندارند استخدام کنید» . با این حال، هنگامی که نیاز به نشان دادن  ابتکار و کنترل دارید، به عنوان یک رهبر عمل کنید، نه به عنوان یک رئیس. به عبارت دیگر، برای نشان دادن شخصیت پشت موقعیت خود نترسید و از این 11 راهنمایی استفاده کنید.

 

منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-27 02:38:33
دسته بندی ها