در میان بسیاری از فاکتورهای مهم برای ادارهی یک شرکت موفق، فرهنگ مثبت و سالم در محل کار، بسیار اهمیت دارد که در آن بهره وری، استعداد، مهارت و روحیه پرورش پیدا میکند. در کسب و کارها، ایجاد سیستم ارزشمندی که مأموریت شرکت و چگونگی رسیدن به آن را نشان دهد بسیار مهم است.
علاوه بر این، فرهنگ کاری مناسب، چگونگی انجام کارها، نحوه تعامل کارکنان با یکدیگر و مسیر هدایت شرکت را مشخص میکند. بنابراین یک فرهنگ سازمانی سالم دارای تأثیرات بلندمدت است که توسط پرورش افراد و ارزشهای خوب میتوان به آن دست یافت.
اگر میخواهید محیط کارتان را به موفقیت برسانید، باید فضای کاری خود را به عنوان یک عامل برای عملکرد مشاهده کنید، نه اینکه فقط از نظر هزینه به آن نگاه کنید.
شناخت فضای کاری به عنوان راهی برای افزایش بهره وری فرهنگ سازمانی شما را تعریف میکند. هنگامی که این فرهنگ را با اهداف خود در هم میآمیزید، تفاوت قابل ملاحظهای ایجاد خواهد شد. با یوکن همراه باشید تا چند نکته برای ساخت شرایط مناسب و فرهنگ درست در محل کار را معرفی کنیم.
شفافیت را تشویق کرده و انتظارات واقع بینانه تعیین کنید
شفافیت در محل کار فضای اعتماد و صداقت بین رهبران و کارکنان آنها را ایجاد میکند. اگر محل کار فاقد شفافیت باشد، به محیطی سمی تبدیل خواهد شد.
اگر با الگویی مناسب رهبری کرده و سعی کنید در موقعیتهای مختلف منصفانه و شفاف باشید، کارکنان شما به طور دائمی از این رفتارتان پیروی میکنند. توانایی شما برای نشان دادن آنچه که شرکت عنوان میکند، یک راه عالی برای ساخت فرهنگی است که در ذهن دارید.
شما باید چشماندازی از آنچه میخواهید به آن دست یابید را به همراه نگرشها و رفتارهایی که برای شرکت شما اهمیت دارد بیان کنید. از آنجاکه تیم شما ممکن است به طور غریزی این موضوع را درک نکند، سعی کنید صریحاً انتظارات خود را شرح دهید و از هر انحرافی جلوگیری کنید.
افرادی مناسب که به فرهنگ شما میخورند انتخاب کنید
کارمندان متعهد داراییهای هر سازمان هستند. تحقیقات مشارکت کارکنان نشان میدهد که شرکتهایی که کارکنانشان مشارکت کمی دارند از کاهش 32 درصدی درآمد عملیاتی رنج میبرند. احساس شور و اشتیاق کارکنان خود را تقویت کنید.
در حقیقت، انگیزه کارکنان در فرهنگ شرکت نهفته است. بنابراین، در طول فرآیند استخدام باید افرادی را انتخاب کنید که ارزشهایشان با شما سازگار است. در این موقعیت، پرسیدن سؤالات درست میتواند برای شما بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، در مورد کار خود چه چیزی را دوست دارید؟ چه چیزی به شما الهام میدهد؟
اجازه ندهید که سازمان شما توسط افراد خاصی بعنوان پلهای برای رشد شخصی خود استفاده شود؛ با این حال، حتی اگر چنین اتفاقی افتاد، فقط مطمئن شوید که این کارکنان ارزش قابل توجهی برای سازمان شما ایجاد میکنند.
ارتباط کلیدی است
ارتباطات مؤثر یک ابزار ضروری برای ایجاد محیطی است که به افراد انگیزه میدهد و پیشنهادات و انتقادات را تشویق میکند. این کار باعث مشارکت کارمندان میشود و به آنها امکان میدهد نوآور باشند، همکاری کنند و به فردی کارآمد تبدیل شوند.
علاوه بر این، ارتباط شخصی شما با کارکنان باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس آنها خواهد شد. اگر به طور منظم با آنها جلسه برگزار کرده و در مورد مسائل صحبت کنید و مشکلات و موانع را از بین ببرید، به احتمال زیاد به کارمندان بهتری تبدیل خواهند شد.
هنگامی که این سطح از ارتباطات و فرهنگ در هر سازمانی غالب میشود، موفقیت و الهام بخشی آن شرکت افزایش چشمگیری مییابد. به عنوان یک رهبر، ارتباطات و صداقت شما هرگز نباید کاهش یابند.
تلاشهای ارزشمند را بشناسید و به آنها پاداش دهید
قدردانی و شناخت تلاشهای کارکنان برایشان بسیار مهم است. اهمیت دارد که بیشتر اقداماتی که برای شرکت شما سودمند است را تشویق کنید. افرادی که فکر میکنند ارزشمند هستند در مورد خود حس مثبت دارند و توانایی آنها برای کمک کردن تقویت میشود. علاوه بر این، یک فرهنگ شناختی غنی درصد میزان حفظ کارمند بیشتری دارد.
بنابراین برای جلب توجه کارمندان خود چه کاری میتوانید انجام دهید؟ آنها هر از گاهی نیاز به تنوع و جشن دارند. شما میتوانید یک مهمانی خوب برای آنها برگزار کنید و کارتهای هدیه به آنها بدهید. این شناسایی تلاش کارکنان پیامی بسیار قدرتمند برای آنها میفرستد. بنابراین، یک روش ارتباط قوی است.
به کارکنان خود بگویید که آنها یک تیم هستند، نه یک دسته از افراد
قدرت کار در یک تیم آنچنان قوی است که حتی کارهای ظاهراً غیرممکن قابل اجرا به نظر میرسد. کار گروهی اساساً باعث حس اتحاد، شور و شوق برای منافع مشترک و تعهد به انجام بهتر میشود.
شما باید این سیستم ارزش را در کارکنان خود ایجاد کنید که کار تیمی برای موفقیت شرکت حیاتی است. آنها باید یاد بگیرند که تنها کار کردن در حالی که بخشی از یک پروژه مشترک هستند، اساساً تواناییشان برای کمک و یادگیری را محدود میکند. به کارکنان خود بگویید در همه پروژه های مرتبط با کار با هم دیگر کار کنند و در صورت لزوم به یک دیگر کمک کنند.
یک مقایسه ساده از فوتبال قدرت کار تیمی را نشان میدهد. قبل از به ثمر رسیدن گل، در میان بازیکنان تیم، یک سری از پاس ها و کمک ها وجود دارد و همدیگر را تشویق می کنند. بنابراین، کار گروهی، کارآمدترین راه برای انجام کارهاست.
نتیجهگیری
یک فرهنگ سازمانی سالم، پایهای برای ادغام دانش، باور و رفتار انسانی است که نسلهای بعد را پرورش میدهد. داشتن یک فرهنگ مثبت در شرکت راهی برای این است که اطمینان حاصل کنید همه در مورد انتظارات شرکت ایدهای مشترک دارند.
منبع: Lifedev