توصیه‌هایی به مردان برای داشتن ازدواجی موفق و پایدار

31 فروردین 1399 - 6:10
مهارت‌های همسرداری - توصیه‌هایی به مردان برای داشتن ازدواجی موفق و پایدار
توصیه‌هایی به مردان برای داشتن ازدواجی موفق و پایدار
امتیاز مطلب: 95%

ازدواج سنتی قدیمی است که به سبب این سنت چند هزار ساله، دختر و پسر یا به عبارت بهتر دو خانواده، به یکدیگر پیوند می‌خورد. اما امروزه، تعداد زیادی از ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود، زیرا بسیاری از افراد به همان اندازه که برای ازدواج عجله می‌کنند، بعدها در تصمیم‌گیری برای طلاق نیز شتابزده تصمیم می‌گیرند. با یوکن همراه باشید تا توصیه‌هایی را با هم مرور کنیم که از این آمار دور باشید.

ممکن است زن یا مرد بعد از مدتی از ازدواج خود پشیمان شوند. اکنون روی صحبتمان با آقایان است و قصد داریم 10 نکته موثر که مردان برای داشتن ازدواج موفق باید بدانند را ارائه دهیم. آقایان با رعایت این موارد می‌توانند از اشتباهاتی که رابطه‌ی آنها را به جدایی می‌رساند اجتناب کنند.

1. روزهای مهم را به خاطر بسپارید و مناسبت‌ها را به خاطره‌ای خوب تبدیل کنید

آیا اولین هدیه‌ای که به همسرتان دادید را به یاد میآورید؟ این هدیه به چه مناسبتی بود؟ باید بدانید هدیه دادن به مناسبت‌های خاص مانند روز زن می‌تواند شما را عزیزتر کند. البته ارزش مادی هدیه مطرح نیست. ارزش واقعی این کار در آن است که نشان می‌دهد برای خوشحال کردن همسرتان وقت گذاشته‌اید و سعی کردید این روز را به خاطره‌ای خوش برای او تبدیل کنید. 

اگر نسبت به این مناسبت‌ها بی‌توجه باشید ممکن است همسرتان احساس کند به او اهمیت کافی نمی‌دهید و آنقدرها که ادعا می‌کنید عاشق او نیستید. در حالی‌که ممکن است حقیقت این چنین نباشد. حتی اگر مرد رمانتیکی نیستید، باز هم سعی کنید مناسبت‌های خاص را برای او به یک روز متفاوت و عاشقانه تبدیل کنید. برای اینکه بتوانید مناسبت‌های خاص را به روزی به یادماندنی تبدیل کنید، باید کمی خلاقیت داشته باشید و فکرتان را به کار بیندازید.

توصیه‌هایی به مردان برای داشتن ازدواجی موفق و پایدار

2. با خانواده‌ی همسرتان ارتباط برقرار کنید

ازدواج یعنی پیوند دو خانواده. پس با ازدواج تنها شما و همسرتان نیستید که به یکدیگر پیوند می‌خورید؛ بلکه به خانواده یکدیگر نیز پیوند می‌خورید. پس باید سعی کنید خانواده‌ی همسرتان را دقیقا همانند خانواده‌ی خودتان دوست داشته باشید. اگر نسبت به خانواده‌ی همسرتان بی‌توجهی کنید و رفتار خوبی از خود نشان ندهید، به مرور زمان میان شما و همسرتان اختلاف خواهد افتاد.

اگر اختلافی بین شما و خانواده‌ی همسرتان پیش آمده و میدانید حق با شماست، باز هم نباید در مقابل آنها گارد بگیرید. همانطور که انتظار می‌رود، همسرتان طرف خانواده‌اش را می‌گیرد و شما با بی‌احترامی تنها خودتان را کوچک می‌کنید. پس هیچ وقت نگذارید عصبانیت و بی‌احترامی وارد زندگی مشترکتان شود و خود را از چشم همسرتان بیندازید. اگر رفتار ناشایستی از خود نشان دادید، سعی کنید رفتار خود را جبران کرده و به همسرتان نشان دهید به دنبال جبران اشتباهاتتان هستید.

3. برای حل مشکلاتتان به طور مسالمت‌آمیز با یکدیگر مشاجره کنید

حتما می‌دانید بیماری راهکاری است که بدن برای نابودی عوامل بیماری‌زا در پیش میگیرد. جالب است بدانید مشاجره نیز راهکاری است که زن و مرد برای حل مشکلاتشان به آن روی می‌آورند. البته منظور از مشاجره به هیچ عنوان جروبحث شدید یا درگیری فیزیکی نیست، بلکه گفت‌وگوی معقولانه و همراه با آرامش، بر سر حل مشکلات است. اگر بخواهید از گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز درمورد مشکلاتتان طفره بروید، مسلما اوضاع را از آنچه هست، بدتر خواهید کرد و حتی ممکن است باعث اختلافات شدیدتر و جداییتان نیز شود. به جای اینکه احساسات خود را مخفی کنید و چیزی به زبان نیاورید، صادق باشید و با روراستی درمورد مشکلات‌تان حرف بزنید.

توصیه‌هایی به مردان برای داشتن ازدواجی موفق و پایدار

4. احساسات واقعی‌تان را صادقانه بروز دهید

معمولا آقایان تمایلی به ابراز احساسات خود ندارند و احساسات واقعیشان را بیان نمی‌کنند. شاید این مساله به دلایل فرهنگی است. فرهنگ رایج در خیلی از کشورها بدین صورت است که آقایان فکر می‌کنند نباید در مورد احساساتشان با طرف مقابل حرف بزنند، زیرا از ارزش آنها کاسته می‌شود؛ اما باید بدانید، اگر احساسات خود را مخفی کنید و آن را واضح و روراست بیان نکنید، همانند این است که با تیشه به ریشه رابطه‌تان میزنید.

در هر صورت، حتی اگر به زبان آوردنش سخت است، باز هم احساساتتان را بیان کنید. اجازه دهید همسرتان از احساسات شما مطلع شود و در هر موقعیتی، یکدیگر را از حال و روز خود باخبر کنید. مطمئن باشید پنهان کاری و ابرازنکردن احساسات، ضربه‌ی مهلکی به رابطه‌تان وارد خواهد کرد.

5. زبان عشق همسرتان را پیدا کنید

هر کسی زبان عشق منحصر به فردی دارد. برخی افراد عاشق ابراز علاقه‌ی کلامی هستند و دوست دارند کلمات و جملات محبت‌آمیز و توام با عشق بشنوند و بعضی دیگر به دنبال ابراز علاقه‌ فیزیکی، مانند بوسیدن و نوازش شدن، هستند. سعی کنید زبان عشق همسرتان را پیدا کنید و به همان روش موردعلاقه‌اش به او عشق بورزید.

ممکن است مردی به این نتیجه برسد که زنش از ابراز علاقه‌ی کلامی لذت میبرد، اما باز هم از گفتن جملات محبت‌آمیز دریغ کند. گاهی اوقات، مخصوصا وقتی همسرتان حال و حوصله ندارد، با یک بوسه گرم و آغوشی محبت آمیز او را خوشحال کنید. اگر بخواهید از عشق ورزیدن طفره بروید، باید بدانید روز به روز عشقتان کمرنگ‌تر می‌شود و حتی ممکن است طوری بینتان فاصله بیفتد که قابل جبران نباشد.

توصیه‌هایی به مردان برای داشتن ازدواجی موفق و پایدار

6. همسرتان را با هیچ زن دیگری مقایسه نکنید

شاید فکر کنید سالیان زیادی از زندگی مشترکتان می‌گذرد؛ اما باز هم باید مراقب رابطه‌تان باشید زیرا ممکن است رابطه‌تان به خطر بیافتد. خصوصا اگر ازدواج چندمتان است باید بیشتر مراقب باشید و هرگز همسرتان را با خانم‌های دیگر مقایسه نکنید. اغلب مردان در زمان عصبانیت یا اوج غلبه‌ی احساسات‌شان، چنین مقایسه‌هایی انجام می‌دهند که هیچ فایده‌ای برای رابطه‌شان ندارد.

بدون شک همسرتان دوست ندارد با خانم‌های دیگر مقایسه شود. پس هیچ وقت او را با زنان فامیل یا دوستان مقایسه نکنید، حتی مقایسه‌ی مثبت. هر بار خواستید او را با دیگری مقایسه کنید، جلوی زبانتان را بگیرید و باعث ناراحتی طرف مقابل نشوید. آیا خودتان می‌پسندید همسرتان شما را با مرد دیگری مقایسه کند؟ قطعا نه!

7. در جروبحث با همسرتان، به دنبال حل مشکل باشید

اگر در هر جروبحثی می‌خواهید برنده شوید، به احتمال خیلی زیاد ازدواج پرتلاطم و ناپایداری خواهید داشت. وقتی دو فرد بالغ درباره موضوعی با یکدیگر مشاجره می‌کنند، باید با آرامش به دنبال راهکاری برای حل مشکل باشند، بدین معنا که زن و مرد هیچ یک نباید در دعواهایشان به پیروزی فکر کنند، بلکه هدف هر دو باید حل مسالمت‌آمیز مشکل باشد.

اگر تنها به دنبال برنده‌شدن باشید، حتی یک جروبحث ساده هم می‌تواند به دعوایی بزرگ و جنجال برانگیز تبدیل شود. زن یا مردی که در جروبحث تنها به برنده شدن فکر کند، باید بداند مشکلی که درمورد آن با همسرش جدل کرده، همچنان ادامه خواهد داشت و هر لحظه ممکن است باعث فروپاشی زندگیشان شود.

گاهی بهتر است ابتدا به دنبال برقراری آرامش باشید و سپس از اینکه آیا همسرتان میداند حق با شما بوده یا نه مطمئن شوید. گاهی اوقات طرف مقابل متوجه می‌شود چه زمانی حق با شماست. به جای اینکه غرور همسرتان را خدشه دار کنید، به گونهای رفتار کنید که خودش به اشتباهش پی ببرد و با عذرخواهی به دنبال رفع کدورت‌ها باشد. اگر با این تفکر وارد بحث شوید، یعنی قبل از هر چیزی به دنبال حل مشکل باشید، اوضاع به نفع هر دویتان تمام خواهد شد.

توصیه‌هایی به مردان برای داشتن ازدواجی موفق و پایدار

8. سعی نکنید همسرتان را تغییر دهید

بدون شک در جریان زندگی مشترک به شناخت کاملی در مورد خصوصیات شخصیتی طرف مقابلتان دست خواهید یافت. برای مثال، همسرتان عصبانی و پرخاشگر است یا خجالتی و درونگرا؟ تا وقتی شخصیت او به شما و اطرافیان آسیبی وارد نمی‌کند، نباید مدام سعی کنید خصوصیاتش را تغییر دهید یا در حین دعوا به او بگویید باید تغییر کند.

به جای اینکه سعی کنید همسرتان را تغییر دهید، او را همانطوری که هست، بپذیرید و علاقه‌تان را ابراز کنید تا عشق‌تان به یکدیگر مستحکم‌تر شود؛ اما اگر فکر می‌کنید یکی از خصوصیات همسرتان نیاز به تغییر دارد و به نفع شما و زندگیتان است که آن رفتار را تغییر دهد، حتما با لحنی آرام و کاملا محتاطانه این موضوع را با او در میان بگذارید تا نتیجه‌ی خوبی بگیرید.

9. به خاطر اشتباهاتتان معذرت خواهی کنید

همه‌ی ما در زندگی مرتکب اشتباه می‌شویم اما با ابراز پشیمانی و معذرت‌خواهی میتوان به خیلی از مشکلات زناشویی پایان داد، این در حالیست که بیشتر آقایان تمایلی به عذرخواهی و پذیرش اشتباهاتشان ندارند. عذرخواهیِ همراه با صمیمیت بهترین راه حل برای رفع کدورت‌هاست و به ترمیم رابطه‌ی زخم خورده نیز کمک می‌کند.

باید بدانید وقتی معذرت‌خواهی میکنید، واقعی و از روی صداقت باشد. شما با عذرخواهی می‌خواهید به همسرتان نشان دهید می‌دانید اشتباه کرده‌اید و باید بابت آن معذرت بخواهید. البته مراقب باشید معذرت‌خواهی خود را با «اما تو ...» خراب نکنید (برای مثال: خیلی متاسفم، اما تو ...). باید برای اشتباهتان معذرت بخواهید و این فرصت را در اختیار همسرتان قرار دهید که شما را ببخشد.

توصیه‌هایی به مردان برای داشتن ازدواجی موفق و پایدار

10. برای داشتن زندگی شیرین و موفق دست از تلاش نکشید

شاید در مقطعی از زندگی مشترکتان، برخلاف نظر همسرتان، به این نتیجه برسید که دیگر نمی‌توانید زندگی‌تان را از هیچ راهی حفظ کنید. گاهی ممکن است حق با شما باشد، اما باید بدانید اگر به دنبال راه‌حلی برای ترمیم رابطه‌ی زخم خورده‌تان باشید، قطعا راه حلی پیدا خواهید کرد. پس به جای اینکه بدون هیچ تلاشی به سراغ طلاق بروید، به همراه همسرتان به یک مشاور خانواده مراجعه کنید. با استفاده از راهنمایی‌های مشاور که با اطلاع کامل و بی طرفانه به شما و همسرتان مشورت می‌دهد، می‌توانید زندگی مشترکتان را به صورت قابل توجهی بهبود ببخشید.

 

منبع: Horizontimes

 

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-19 19:03:00
دسته بندی ها