5 راهکار برای ایجاد رابطه عاطفی بهتر با همسرتان

6 مرداد 1399 - 6:00
انگیزشی - 5 راهکار برای ایجاد رابطه عاطفی بهتر با همسرتان
5 راهکار برای ایجاد رابطه عاطفی بهتر با همسرتان
امتیاز مطلب: 82%

گاهی دلمان می‌خواهد تغییراتی در زندگی‌مان ایجاد کنیم یا کارهای جدیدی انجام دهیم. اما همه چیز در همان ابتدا تازگی دارد. بعد از مدتی همه را فراموش می‌کنیم و هرگز به قول‌هایی که به خودمان داده‌ایم عمل نمی‌کنیم. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور تغییراتی در رابطه عاطفی‌تان ایجاد کنید.

یک راهکار مهم برای بهبود روابط عاطفی‌تان این است که انتظارات همسرتان را بشناسید و به تدریج با تغییر رفتارتان، مشکلات موجود را حل و فصل کنید. حقیقت این است، ایجاد تغییر در خودتان بسیار آسان‌تر از تغییر دادن دیگران است. برخی تغییرات تدریجی در رفتارتان، می‌تواند تغییراتی واقعی در زندگی‌تان ایجاد کند.

در ادامه  5 راهکار فوق‌العاده برای بهبود رابطه‌ی عاطفی را معرفی می‌کنیم:

1. به همسرتان بیشتر توجه کنید

از گوشی و اینترنت جدا شوید و با همسرتان بیشتر گفت‌و‌گو کنید. به تغییرات بسیار جزئی مانند یک مدل موی جدید نیز توجه کنید. گاهی لازم است کمی مکث کنید، به همسرتان زل بزنید و از او بپرسید: «امروز را چطور گذراندی؟» یا «امروز خوش گذشت؟»

برخی از زن و شوهرها نمی‌توانند درست از هم سوال بپرسند. تصور کنید خانمی به شوهرش سفارش کرده خرید کند و وقتی همسرش به خانه می‌آید از او می‌پرسد: «تمام چیزهایی که گفته بودم را خریدی؟» اما هیچ‌وقت به او نمی‌گوید: «روز خوبی داشتی؟» همین یک سوال ساده می‌تواند تغییرات بزرگی در زندگی ایجاد کند. اما خیلی‌ها توجه چندانی به آن ندارند.

چطور رابطه ی عاطفی بهتری با همسرمان داشته باشیم؟

2. از همسرتان قدردانی کنید

از همسرتان حتی برای کارهایی که هر روز انجام می‌دهد، تشکر کنید. اجازه دهید همسرتان بداند شما متوجه هستید او چقدر برایتان تلاش می‌کند و زحمت می‌کشد. از همسرتان به خاطر تغییر دکوراسیون خانه یا خلاقیتی که در نگهداری و مراقبت از فرزندان‌تان دارد تشکر کنید. به او بگویید خیلی خوشحال هستید که با دوستان قدیمی‌تان رابطه ی خوبی دارد. توجه به جزئی‌ترین مسائل و قدردانی از محبت‌های کوچک همسرتان بسیار مهم است.

اینکه چقدر در زندگی سختی کشیده‌اید اهمیتی ندارد، اگر به همسرتان بگویید: «از اینکه همدیگر را پیدا کردیم خوشحالم» یا «وقتی شرایط برامون سخت میشه، از اینکه درکنار هم هستیم احساس خوبی دارم» باعث ایجاد تغییرات مثبت می‌شود.

3. به تفاوت‌های یکدیگر احترام بگذارید

شاید اینکه همسرتان ساعات زیادی را پای تلویزیون می‌گذراند یا وقت بیشتری را به دوستانش اختصاص می‌دهد، ناراحت‌تان کند. یا از اینکه همسرتان هر روز می‌خواهد پدرومادرش را ببیند خوش‌تان نیاید. حتی ممکن است شما یک فرد درونگرا باشید اما همسرتان فردی اجتماعی و برونگرا باشد. باید به تفاوت‌های یکدیگر احترام بگذارید. یک راه‌حل خوب این است که به همسرتان اجازه دهید حریم خود را حفظ کند و برای توافق و سازش قدم بردارید. این کار باعث می‌شود شرایط‌تان به بهترین وجه ممکن تغییر کند. به یکدیگر فرصت دهید با حضور یا بدون حضور یکدیگر و بدون هیچ مشاجره‌ای به کارهای اجتماعی بپردازید.

اگر همسرتان تمایل دارد در کنار یکی از دوستانش باشد، به خواسته‌اش توجه کنید و این اجازه را به او بدهید. اگر همسرتان فردی منزوی و خانه‌نشین است، او را مجبور نکنید به همراه شما در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کند. به عنوان مثال، اگر فردی عاشق تنهایی است اما همسرش به جشن و مهمانی علاقه دارد، می‌توانند در این‌باره باهم به توافق برسند. اگر حضور در جایی مهم است می‌توانند باهم شرکت کنند و هیچ گله و شکایتی هم در کار نباشد. در غیر این صورت می‌توانند با یکدیگر به توافق برسند و هر یک جایی باشد که در آنجا احساس رضایت و خوشحالی بیشتری دارد. مثلا یکی به مهمانی برود و لذت ببرد و دیگری از سکوت و آرامش خانه استفاده کند. توجه به حریم یکدیگر باعث تداوم زندگی‌مشترک می‌شود و در طی زمان نزدیکی و علاقه‌ی شما را بیشتر خواهد کرد.

چطور رابطه ی عاطفی بهتری با همسرمان داشته باشیم؟

4. باهم بودن را اولویت اول خود بدانید

گاهی کار و مشغله‌های زندگی و رسیدگی به فرزندان آنقدر وقت‌گیر می‌شود که زوجین هیچ فرصتی برای باهم بودن ندارند. باید تمام تلاش‌تان را به کار بگیرید تا باهم بودن را در اولویت اول قرار دهید و از نتایج فوق‌العاده‌ی آن بهره‌مند شوید. قبل از اینکه فرصت باهم بودن را به خاطر مشغله یا رسیدگی به بچه‌ها از دست بدهید کمی فکر کنید.

وقت‌هایی که با همدیگر تنها هستید، می‌توانید یک رابطه‌ی عاطفی عالی داشته باشید. برای مثال، ساعت مشخصی از شب را برای باهم بودن درنظر بگیرید. یک شب با همسرتان بیرون بروید و لذت ببرید. یا اگر مشغله‌ی زیادی دارید حداقل بعضی وقت‌ها با یکدیگر خلوت کنید. خیلی از زوج‌ها با وجود کار زیاد و رسیدگی به فرزندان، باز هم ساعاتی از روز را به باهم بودن اختصاص می‌دهند. اگر واقعا بخواهید می‌توانید در کنار تمام مشغله‌هایی که دارید حداقل نیم تا یک ساعت بعد از صرف شام با یکدیگر خلوت کنید و چای بنوشید. در این زمان به هیچ‌چیزی مانند گوشی تلفن یا بچه‌ها توجه نکنید. تنها بودن با یکدیگر باعث می‌شود رابطه‌ی عاطفی‌تان بهبود یابد و در بین تمام مشغله‌های روزمره، تعهد خود را نشان دهید.

چطور رابطه ی عاطفی بهتری با همسرمان داشته باشیم؟

5. با هر زبانی که می‌توانید عشق‌تان را بیان کنید

در هر زمان و مکانی به همسرتان بگویید: «دوستت دارم». در کارهای خانه همراهش باشید و در کارهایی که از انجامشان بیزار است کمکش کنید. گاهی بچه‌ها را سرگرم کنید تا همسرتان با خودش یا دوستانش خلوت کند. با روش‌های ساده و خاص عشق‌تان را ابراز کنید. او را در آغوش بگیرید و با یادآوری خاطرات خوش گذشته، عشق‌تان را به او نشان دهید. تاریخ تولد و سالگرد ازدواج‌تان را فراموش نکنید. آهنگ موردعلاقه‌اش را بگذارید. با انجام کارهای ساده و بی‌هزینه می‌توانید عشق‌تان را خوشحال کنید. انجام این کارها به او نشان می‌دهد «من به تو فکر می کنم و برایم مهم هستی. می‌دانم چه چیزی دوست داری و به چه چیزی نیازمندی. تو برای من ارزشمندی و در تمام فرازونشیب‌های زندگی، دوستت خواهم داشت.»

منبع: psychologytoday

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-07-26 14:45:37
دسته بندی ها