آیا قبل از یافتن شغلی دیگر می توانیم استعفا دهیم؟

26 آذر 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - آیا قبل از یافتن شغلی دیگر می توانیم استعفا دهیم؟
آیا قبل از یافتن شغلی دیگر می توانیم استعفا دهیم؟
امتیاز مطلب: 93%

  احساس می‌کنید که نمی‌توانید کار خود را به دلیل مسائل مالی ترک کنید. شاید حق با شما باشد. اما شاید هم‌ نباشد. صرف نظر از آنچه اکنون به آن اعتقاد دارید، کار فعلی‌تان دیگر‌ برای شما مناسب نیست. رئیستان به شما استرس می‌دهد یا احساس می‌کنید این موقعیت نسبت به توانایی‌های شما بسیار کوچک است. گام منطقی بعدی استعفا دادن است، اما نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید. شما از ایده ارسال استعفا نامه‌ی خود به رئیستان وحشت دارید. از سوی دیگر، نگران این هستید که چگونه صورتحساب خود را پوشش دهید. پس چه کار باید انجام دهید؟ با یوکن همراه باشید.

 شما اجازه می‌دهید فکر استغفا هر روز بدون اینکه کاری در موردش انجام دهید ذهن شما را درگیر کند و امیدوار هستید یک روز پاسخ را پیدا کنید. حقیقت این است که ترک شغل بدون داشتن شغلی دیگر امری آسان نیست. اما با برنامه ریزی ، انتخاب‌هایی انجام خواهید داد که برای شرایطتان بهترین هستند، در این مقاله توضیح می‌دهیم که چرا استعفا دادن از شغل خود بدون داشتن پیشنهاد دیگری انتخاب مناسبی برای شماست.

1. به یاد داشته باشید که فقط نیاز به اجازه یک نفر دارید

 ترک یک کار به خصوص زمانی که درآمد بالایی دارید کار آسانی نیست. شما می‌خواهید از کار خود بنا به دلایلی  که در ذهنتان هستند استعفا دهید، پس چرا باید از هر کس دیگری درخواست اجازه کنید؟ در عوض به نظرات دیگران توجهی نکرده و خود تصمیم بگیرد.

برای متمرکز بودن، استعفا از کار خود را برای 3 تا 6 ماه آینده به هدف تبدیل کنید. داده‌ها نشان می‌دهد که درصد رسیدن به یک هدف با نوشتن آن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. هنگامی‌که متعهد به ترک شغل خود هستید، کمتر وابسته به نظرات دیگر خواهید بود.

آیا قبل از یافتن شغلی دیگر می توانیم استعفا دهیم؟

2. با تغییر دیدگاه خود ترس را از بین ببرید

ترس از ناشناخته‌ها را بپذیرید. جالب است بدانید بعضی از مردم از سخنرانی عمومی بیشتر از مرگ وحشت دارند. بیایید با حقیقت رو‌به‌رو شویم، ترک کردن شغل کاری وحشتناک است. اما این ترس نباید مانع از اقدام شما شود.

در عوض، دیدگاه خود در مورد استعفا از کار را تغییر دهید. به عنوان مثال، یک لیست مقایسه برای ماندن و ترک کار خود ایجاد کنید. هنگامی‌که متوجه شدید در یک‌ طرف جنبه منفی بیشتری دارید، ترس شما کمتر جلوه خواهد کرد.

3. منتظر نمانید تا استراتژی کامل داشته باشید

اکثر مردم بر این باورند که برای استعفای کار خود نیاز به یک برنامه کامل دارند. اما این دور از حقیقت است. آیا می دانید چه چیزی ارزشمندتر از شغل و یا پولتان است؟ سلامتی. 

تحقیقات نشان می‌دهد که شغل‌های استرس‌زا به صورت مداوم واکنش مبارزه یا فرار را تحریک می‌کنند. این واکنش در بدن شما تأثیراتی منفی خواهد گذاشت که منجر به مسائل سلامتی در درازمدت می‌شود. در حالی‌که درآمد پایدار مهم است، داشتن یک شغل پر از استرس برای سلامتی شما مضر است.

اما اگر سالم هستید، از این دانش استفاده کنید تا  هر چه زودتر یک استراتژی خروج از شغل سمی خود ایجاد کنید. علاوه بر سلامت شما، دلایل دیگری نیز وجود دارند که باید هر چه زودتر استعفا دهید:

آیا قبل از یافتن شغلی دیگر می توانیم استعفا دهیم؟

شما کنترل کامل برنامه خود را ندارید

مشاغلی هستند که بیش از حد از شما کار می‌کشند، به‌ویژه اگر در موقعیت بالاتری قرار داشته باشید. ما همیشه می‌توانیم برای هر چیزی وقت کنار بگذاریم، اما یک کار پر تقاضا ممکن است از این امر مستثنا باشد. مشکل چنین شغلی این است که در بیشتر روزها جلسات پشت سر هم دارید.

مطمئناً، شما می‌توانید برخی از جلسات را کنسل کنید، اما به‌هرحال تعیین تاریخ مصاحبه برای شغل جدید را برایتان دشوار می‌کند. اگر این شرایط در مورد شما صدق می‌کند، از شغل خود استعفا بدهید تا بتوانید بر پیدا کردن کاری جدید تمرکز کنید.

شما نمی‌توانید جستجوی شغلی خود را محرمانه نگه دارید

اگرچه هزاران شرکت برای انتخاب وجود دارد، شما ممکن است در یک صنعت تحت نظر کار کنید. به همین دلیل، بدون اینکه رئیستان متوجه شود، یافتن شغل جدید دشوار خواهد بود.

اگر رابطه خوبی با رئیستان دارید، این امر مسئله‌ای نخواهد بود. اما اگر رئیستان شما را تحت نظر گرفته است، بهتر است قبل از درخواست شغلی جدید شغل فعلی خود را ترک کنید.

4. برای ایجاد یک برنامه به سؤالات زیر پاسخ دهید

 در ادامه یک لیست ساده از سوالاتی که به شما کمک می‌کند تا از کار فعلی خود خارج شوید را با شما به اشتراک می‌گذاریم. در وهله‌ی اول ببینید که آیا نیت شما برای ترک شغلتان یک تصمیم قطعی است یا خیر. درگیر بودن با این ایده، تنها دست به اقدام زدن در این روند طولانی‌تر می‌کند.

اگر می‌دانید مهارت‌هایی دارید که برای یافتن شغل کمکتان می‌کند، تخمین بزنید چه مدت زمان لازم است تا یک کار جدید پیدا کنید. برای اکثر مردم، این پروسه می‌تواند از 3 تا 6 ماه طول بکشد. با دانستن این امر می‌توان پیش‌بینی کرد که چقدر باید ذخیره کنید و چه تعداد درخواست کاری باید ارسال کنید.

اگر همسر خا‌نه‌دار هستید این مزیت را دارید که بدون نیاز به ذخیره از شغل خود استعفا دهید. این سؤالات را قبل از استعفا از شغل پاسخ دهید:

•    چه مدت می‌توانید هزینه‌های خود را پوشش دهید؟

•    اگر امروز استعفا دهید، در 3 تا 6 ماه آینده چه کار می‌کنید؟

•    به چه نوع کاری می‌خواهید منتقل شوید؟

•    این سه ماه گذشته چگونه در خودتان سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟

این سؤالات به شما کمک می‌کند تا زمانی که کار خود را ترک کردید، بازده داشته باشید. مهم‌تر از همه، این سؤالات به شما کمک می‌کند تا شغلی را که دوست دارید پیدا کنید. اغلب افراد، مشاغل خود را ترک می‌کنند اما دوباره وارد شغلی مشابه می‌شوند و در همان سناریو قرار می‌گیرند.

آیا قبل از یافتن شغلی دیگر می توانیم استعفا دهیم؟

5. برای پیدا کردن شغل مورد علاقه خود درهمه چیز ریسک کنید


آن‌گونه که روزهایمان را می‌گذرانیم، همان‌گونه است که زندگی‌مان را می‌گذرانیم.

- آنی دیالد

ممکن است صرف انرژی زیاد برای بیرون آمدن از شغلی که از آن متنفرید به نظر بیهوده برسد، اما ارزشش را دارد. گذشته از مسائل مربوط به سلامت، کار کردن در شغلی که از آن نفرت دارید، اتلاف وقت است. شما از توانایی و مهارت‌های کامل خود استفاده نخواهید کرد و زندگی شادی نخواهید داشت.

داده‌ها نشان می‌دهد که به طور متوسط افراد 4805 روز کار و 368 روز  صرف وقت گذراندن با دیگران می‌کنند. اگر این اطلاعات شما را نمی‌ترساند تا شغل خود را هر چه زودتر ترک کنید، هیچ چیز دیگر این انگیزه را به شما نخواهد داد.

به همین دلیل مهم است که خود را با افراد شگفت‌انگیز که به پیشرفتتان کمک می‌کنند، احاطه کنید. گوش دادن به پادکست‌ها، خواندن کتاب‌ها و شبکه‌سازی با افرادی که در سطوح بالاتر از شما قرار دارند به شما کمک زیادی خواهد کرد. انجام تمام این فعالیت‌ها به شما کمک خواهد کرد که زندگی خود را در چشم‌انداز قرار دهید.

هر چه بیشتر برای پیشرفت خود تلاش کنید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. هنگامی‌که اعتماد به نفس بیشتری دارید بیشتر به خودتان ارزش می‌دهید و کمتر شغلی را که از آن نفرت دارید تحمل می‌کنید.

 برای بهبود شغل خود شجاعت داشته باشید

آیا می‌توان بدون داشتن پیشنهاد شغل دیگر از کار خود استعفا داد؟ این سوالی است که تنها خودتان می‌توانید به آن پاسخ دهید. اما مطمئناً در قلب خود می‌دانید که باید چکار کنید. خبر خوب این است که شما اکنون یک طرح کوچک برای چگونگی بیرون آمدن از شغلی از آن متنفر هستید دارید.

اگر لازم نیست منتظر نمانید تا کار دیگری بیابید، اما برنامه‌ریزی کنید. به یاد داشته باشید، شما به اجازه هیچکسی و استراتژی کامل برای انجام این جهش نیازی ندارید. ترک یک کار حتی با داشتن شغلی دیگر هرگز آسان نیست، اما ارزشش را دارد.

تصور کنید هر روز از بیدار شدن و آغاز کردن روز خود هیجان‌زده هستید. درحالی‌که اکثر کارمندان نیاز به قهوه برای سپری کردن روز دارند شما بدون آن هم پر از انرژی هستید. شغل خود را دوست دارید و نمی‌توانید شادتر باشید.

آیا این یک خیال‌بافی است؟ البته که نه. شما به سادگی یک استراتژی مؤثر ایجاد کردید و دست به اقدام زدید. جهان برای شما است، اکنون بروید و شغل رویایی خود را پیدا کنید.

منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-12-15 09:45:39
  • نظرات
تصویر آواتار Nader
   Nader

من این کار و کردم خیلی ترسناک استرس زا بود علی الخصوص حرف اطرافیان آخ آخ بیچارت می کنن:حالا که کار گیرت نیومد، حالا که بدبخت شدی، تو این مملکت بی صاحاب کی اینکارو می کنه که تو می کنی آخه مگه اینجا سیلیکون ولی هس و... و از اون بدتر اینه که تو این دوران زن بگیری و زنت هم به این غر زدنا اضافه بشه و اونم در حالتی که محل کار فبلیت و حقوقت و شرایطتت ببینه اونموقع دیگه واویلاس

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها