5 ذهنیت دیجیتالی مشترک در میان بهترین رهبران امروز

23 بهمن 1398 - 12:00
مدیریت - 5 ذهنیت دیجیتالی مشترک در میان بهترین رهبران امروز
5 ذهنیت دیجیتالی مشترک در میان بهترین رهبران امروز
امتیاز مطلب: 65%

تحقیقات نشان می‌دهد اگر می‌خواهید رهبری بزرگ باشید، باید ذهنیت دیجیتالی خود را توسعه دهید. رهبران بزرگ، به دنبال روش‌هایی برای بهره‌مندی از فناوری‌های دیجیتال به منظور کسب مزیت رقابتی هستند. این راهی است که می‌توانید از طریق آن به کسب‌وکار خود، در حداکثر بهره‌برداری از فناوری‌های داده و اطلاعات در دست‌یابی به پیشرفت و سودآوری کمک کنید. با یوکن همراه باشید تا با خصوصیات رهبران برتر امروز آشنا شوید.

ذهنیت دیجیتالی لازمه زندگی رهبران امروز

در زمان اخیر، فناوری‌های دیجیتال و رسانه بسیار متداول شده‌اند. ما از این فناوری‌ها برای برقراری ارتباط، انجام وظایف، همکاری، حل مشکلات، اشتراک‌گذاری محتوا و ایجاد دانش استفاده می‌کنیم. فناوری دیجیتال، پایه و اساس اجرای فعالیت‌ها به صورت هدفمند، کارآمد و انعطاف‌پذیر است.

هر سازمان به رهبرانی نیاز دارد که ظرفیت اینترنت اشیاء، رسانه‌های اجتماعی، کلان داده‌ها، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده را درک کنند. همچنین، یک رهبر توانمند و برتر باید به ترکیب فناوری‌های دیجیتال با هم تمایل داشته باشد، تا بتواند بهترین نتیجه را به دست آورده و ارزش آن‌ها را در داخل شرکت‌های خود آشکار کند.

نداشتن مهارت در فناوری‌های دیجیتال سبب از دست رفتن فرصت‌ها و ریسک از دست دادن بازار می‌شود. به همین خاطر، ابزارهای ارزیابی ذهنیت دیجیتالی ایجاد شده، که باید به عنوان فاکتوری مهم برای استخدام یا ارتقاء مدیران در نظر گرفته شود.

البته یک ذهنیت دیجیتال مناسب، لزوما تضمین‌کننده‌ی موفقیت شغلی نیست. اما می‌تواند موقعیت شما را به عنوان یک نیروی کار فوق‌العاده تثبیت کند. در واقع، هر نقصی که از طریق ارزیابی شناسایی شود، به فرد و سازمان در ایجاد یک برنامه‌ی توسعه کمک می‌کند تا نقاط ضعف را برطرف کند.

آیا می‌دانید رهبران برتر دنیای مدرن چه خصوصیاتی دارند؟ شاید به دنبال همین ویژگی‌ها در مدیران خود باشید. خصوصیات زیر نشان می‌دهد که آیا فرد از ذهنیت دیجیتال مناسب برای ایجاد یک تفاوت در کسب و کار بهره‌مند است یا نه؟

1. کنجکاوی

ذهن دیجیتال نیازمند تفکری باز است. رهبران امروز نیاز به درک تمام توانمندی‌های فراهم شده توسط فناوری دارند و باید بتوانند با به کارگیری امکانات فناوری، انرژی خود را افزایش دهند. جیمز کر، می‌گوید: «وقتی برای اولین بار وارد محل کارم شدم، یک مربی با ذهنی کنجکاو داشتم که همیشه از ایده‌های جدید استقبال می‌کرد و در مورد کسی که ایده‌ای ارائه می‌داد، زود قضاوت نمی‌کرد. او همیشه از من می‌پرسید: «چطور می‌توان از فناوری برای بهتر کردن این کار استفاده کرد؟»

ذهنیت دیجیتالی - رهبران امروزی

2. پذیرش نقایص

فناوری دیجیتال هر روز پیشرفت می‌کند. به همین خاطر، ابهامات زیادی در این حوزه وجود دارد. رهبران امروز باید به راحتی در ناحیه‌ی خاکستری عمل کنند. آن‌ها باید همیشه در روش‌های جدید استفاده از فناوری برای ارتقاء مشارکت کارمندان، رضایت مشتریان و به دست آوردن مزیت رقابتی پیشگام باشند.

استیو جابز، مدیر موفق و پیشگام، در مناطق خاکستری عملکرد بسیار خوبی داشت. او برای ساختن یک موبایل غیرمعمول که بتواند موسیقی پخش کند، عکس بگیرد و به اینترنت متصل شود، نهایت تلاش خود را به عمل آورد.

3. امتحان کردن تکنولوژ‌ی‌های جدید

به طور حتم رهبران نباید در استفاده از فناوری پیشگام باشند، هرچند که داشتن چنین خصیصه‌ای فوق‌العاده باشد. با این حال، رهبران باید استفاده از تکنولوژی های جدید را امتحان کرده و برای به کارگیری تکنولوژی‌های ناآشنا ابایی نداشته باشند. این خصیصه مختص رهبران برتر در عصر دیجیتال است.

4. آگاهی از فناوری‌های دیجیتال

رهبران امروز باید به ارتقای راه‌حل‌های جدید دیجیتالی برای کسب‌وکارها کمک کنند. پس آن‌ها باید از آنچه در دسترس است، آن امکاناتی که فناوری در اختیارشان قرار می‌دهد و چگونگی استفاده از آن برای تحول کسب‌وکار آگاه باشند. این راه خوبی برای رهبران است تا فناوری را در جریان کار روزانه‌ی خود قرار دهند. شاید با مشتریانی ارتباط داشته باشید که از نظر اطلاعات دیجیتالی آگاه‌ترین افرادی باشند که تاکنون دیده‌اید. آن‌ها از آخرین ابزارها و اپلیکیشن‌ها اطلاع دارند و می‌دانند چگونه از آن‌ها به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. 

این خصوصیت آن‌ها را به رهبرانی فوق‌العاده در عصر دیجیتال تبدیل می‌کند. با این تفاسیر، درک ارزش داده‌ها و نحوه‌ی ایجاد آن، کلید استفاده از تمام ظرفیت‌های کسب‌وکار است. از طریق ترکیب تکنولوژی‌های دیجیتالی و بینش‌های اطلاعاتی جدید، راه‌حل بنیادی برای شرکت‌ها فراهم می‌شود. امروزه نیاز فراوان به شناخت دانش عملی، برای انجام کار موردنیاز در آینده داریم.

ذهنیت دیجیتالی - رهبران امروزی

5. داشتن آینده‌نگری

رهبران برتر با ذهنیت دیجیتال، روی آینده تمرکز فوق‌العاده‌ای دارند. آن‌ها رضایت مشتریان را در اولویت اول خود قرار می‌دهند. به‌علاوه همیشه به دنبال یافتن راه‌هایی برای برآورده کردن انتظارات آن‌ها از طریق استفاده‌ی مناسب از تکنولوژی هستند.

جف بزوس، کارآفرین برتر، به طور شگفت‌انگیزی بر آینده متمرکز بود. او همیشه رو به جلو حرکت کرده و به دنبال شناسایی روش‌های جدید استفاده از تکنولوژی برای کسب رضایت مشتری است. چشم‌انداز استارتاپ بلواوریجین، زندگی و کار کردن میلیون‌ها نفر در فضا است، این یعنی آینده‌نگری عالی.

تمام این ویژگی‌ها نشان دهنده پایه‌های ذهنیت دیجیتال مناسب برای ماندن در دنیای کسب‌وکار امروز است. شما نیاز به شناسایی رهبران کارآفرین، برتر و منتقدی دارید، که می‌خواهند آینده را از طریق کسب‌وکار خود به جلو ببرند.

 

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-28 14:00:20
دسته بندی ها