63 راه اثبات شده برای بالا بردن اعتماد به نفس

9 دی 1399 - 11:58
اعتماد به نفس - 63 راه اثبات شده برای بالا بردن اعتماد به نفس
63 راه اثبات شده برای بالا بردن اعتماد به نفس
امتیاز مطلب: 79%

اعتماد به نفس، ابزاری ضروری برای موفقیت در زندگی شخصی و حرفه‌ای است. از اعتمادبه‌نفس می‌توانید برای هر کاری مانند افزایش اطمینان به خود، مدیریت ترس‌ها و انجام کارهایی که برایتان مهم هستند، استفاده کنید. البته تعداد معدوی این را می‌دانند، اعتمادبه‌نفس مانند یک عضله است و برای تقویت این عضله همیشه باید از آن استفاده کرد. یعنی اگر این عضله را به کار نگیرید، روزبه‌روز تحلیل می‌رود. در این مقاله از یوکن، 63 راهکار برای افزایش اعتمادبه‌نفس را به شما معرفی می‌کنیم.

 

1. یادگیری بسیار مفید است و باعث تقویت اعتمادبه‌نفستان می‌شود، پس در کلاس موردعلاقه‌تان ثبت نام کنید و از آن لذت ببرید.

2. برای اینکه احساس بهتری داشته باشید، از همسر یا دوست صمیمی‌تان بپرسید امروز چه کاری می‌توانید برایش انجام دهید.

3. در باشگاه ثبت نام کنید. چراکه تأثیر روانی ورزش سبب ایجاد احساس خوبی در شما می‌شود.

4. در رویدادهای اجتماعی شرکت کنید و به جای نگرانی در مورد مشکلات خودتان، روی اینکه چگونه می‌توانید به دیگران کمک کنید، متمرکز شوید.

5. به طور دقیق ببینید چه چیزهایی برایتان اهمیت بیشتری دارند. اگر این چیزها در زندگی‌تان نیستند، آن‌ها را وارد زندگی خود کنید.

6. لیستی از تمام چیزهایی که در زندگی‌تان با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنید، تهیه کرده و در این لیست مشخص کنید، که چگونه می‌توانید هر یک را کنار بگذارید یا به حداقل برسانید.

7. یک موفقیتی که در زندگی خود تجربه کرده‌اید در ذهنتان مرور کنید و برای آن به خودتان ببالید. اهمیت دادن و ارزش قائل شدن برای دستاوردهایتان خودستایی نیست، بلکه برای سلامتی تان لازم است.

8. بار دیگر که در یک رویداد اجتماعی حاضر شدید، در کنار آشنایان نمانید. بلکه با غریبه‌ها هم وارد بحث شوید تا تجربیات جدیدی به دست آورید.

9. بار دیگر که سعی می‌کردید از انجام کاری مانند انجام یک پروژه‌ی چالش‌برانگیز یا شرکت در یک مهمانی طفره بروید، هر طور شده آن کار را انجام دهید.

10. هر روز یک کار انجام دهید، که خنده روی لبتان بیاورد.

اعتماد به نفس

11. الگوهای فکری که باعث می‌شوند به توانایی‌هایتان شک کنید یا خیلی به خودتان سخت بگیرید را پیدا کنید. اکنون تصور کنید دوست صمیمی‌تان چنین مسیری را در پیش گرفته و اکنون عقب‌نشینی کرده است. به او چه می‌گویید؟

12. اگر مجرد هستید، فرد موردعلاقه‌تان را به کافی‌شاپ دعوت کنید.

13. همیشه به دنبال تغذیه ذهنتان باشید. پس لیستی بنویسید از 20 موردی که ذهنتان را هوشیار نگه می‌دارد و حتما از آن‌ها در زندگی‌تان استفاده کنید.

14. از اذیت کردن خودتان و قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که فکر می‌کنید دیگران از شما انتظار دارند، دست بکشید.

15. هر بار که به خودتان می‌گویید نمی‌توانید فلان چیز را داشته باشید، چیزی به دست نخواهید آورد یا به اندازه‌ی کافی برای رسیدن به خواسته‌هایتان خوب نیستید، جلوی این افکار منفی را بگیرید.

16. مانع تصمیم‌گیری‌های بی‌اراده باشید. بر اساس آنچه برایتان مهم است، تصمیمات درست و عقلانی بگیرید.

17. بار دیگر که در مقابل یک ریسک یا چالش مقاومت کردید، به ندای درونی‌تان گوش کنید و به دنبال راهی برای بهبود آن باشید. از خودتان بپرسید «چه چیزی این را آسان‌تر می‌کند؟»

18. آیا از اینکه احمق به نظر برسید واهمه دارید؟ همه همین‌طور هستند، اما خیلی ترسناک نیست. پس اجازه ندهید کسی مانعتان شود. در این موقعیت، با خودتان تکرار کنید: «هیچ اهمیتی ندارد».

19. حتی برای یک لحظه هم با خودتان فکر نکنید، نمی‌توانید اعتمادبه‌نفس بالایی داشته باشید. مسئولیت کارهای زیادی بر عهده شما است که می‌توانید با اعتماد‌به‌نفس انجامشان دهید. تنها باید آن‌ها را شناسایی کنید تا احساس خوبی در شما به وجود بیاید. به کارهایی فکر کنید که بدون اینکه ابهامی برای داشتن اعتمادبه‌نفس کافی در شما ایجاد شود، انجامشان می‌دهید.

20. به تردیدهایتان گوش کنید، اما آماده باشید بعد از شنیدنشان، تصمیم‌گیری‌های درست و آگاهانه بگیرید. گاهی شک و تردید به شما این امکان را می‌دهد که بفهمید باید برای چه چیزی آماده باشید، پس می‌توانید از آن‌ها در حرکت رو به جلوی‌تان استفاده کنید.

21. موقعیتی را تجسم کنید که فکر می‌کردید راه‌های زیادی در ذهنتان وجود دارد و شما بر روی همه‌ی آن‌ها کار می‌کردید. چطور این کار را می‌کردید و علت اینکه احساس خوبی داشتید، چه بوده است؟

22. قوانین زیادی وجود دارد که به شما می‌گوید،  چه کاری را باید انجام دهید و چه کاری را نباید انجام دهید. این قوانین باعث می‌شود تفکر و رفتارتان تحت تأثیرشان قرار بگیرد. آن‌ها را کنار بگذارید و ببینید چقدر از تصمیم‌گیری‌های بدون ترس و تردید، احساس آزادی خواهید کرد؟

23. آیا وقتی کاری را به نحو احسن انجام نمی‌دهید یا فرصت خوبی را نادیده می‌گیرید، از دست خودتان عصبانی می‌شوید؟ هیچ وقت خودتان را سرزنش نکنید، زیرا تنها باعث می‌شود احساس بدتری پیدا کنید. همواره با خودتان روراست باشید و ببینید چه چیزی از موقعیت‌هایتان به دست آورده و چه چیزهایی را از دست داده‌اید. با توجه به این قضیه، دقت کنید که بار دیگر بهتر است چه مسیری را در پیش بگیرید؟

24. اگر هر کاری که به فکرتان می‌رسیده در زندگی انجام داده‌اید، دیگر نیازی به ترسیدن نیست. پس هیچ وقت فکر نکنید که ترسیدن به معنای نداشتن اعتمادبه‌نفس کافی است، بلکه بدین معناست که در مسیر جدیدی قرار گرفته‌اید.

25. اگر افرادی در کنارتان هستند که باعث دلسردی شما شده یا تحقیرتان کرده‌اند، باید به آن‌ها بگویید که انتظار رفتار بهتری از آن‌ها دارید. مطمئن باشید لیاقت شما بیشتر از این است.

26. با همه ارتباط صمیمانه برقرار کنید. این راه خوبی برای خوش‌گذرانی و شاد بودن است.

27. در رابطه ای که کسل‌کننده است، کمی بیشتر خود واقعی‌تان را نشان دهید.

28. برای تمام تجربیات خود، چه خوب و چه بد، ارزش قائل شوید. این تجربیات ارزشمند هستند و نادیده گرفتن برخی چیزها، تنها به این خاطر که دوست شان ندارید، سبب ایجاد تضاد و تناقض می‌شود.

29. باید بدانید وقتی در موقعیتی قرار می‌گیرید، بدون توجه به اینکه همه چیز چقدر سخت پیش می‌رود، بهترین گزینه برای آن وضعیت هستید، .

30. خیلی مشکلات موجود در زندگی تان را بزرگ نکنید، بلکه به دنبال راه‌های بهتری برای مقابله با آن‌ها باشید.

31. همیشه به دنبال جبران لطف دیگران نباشید، زیرا این مفهوم را می‌رساند که ارزش خودتان را دست کم می‌گیرید.

32. اگر می‌خواهید پایتان را به زمین بکوبید و با صدای بلند بگویید «من لیاقت بهتر از این را دارم»، یک گام به عقب برداشته و فریاد بزنید «من می‌توانم بهتر از این باشم.»

33. فردی که اعتمادبه‌نفس بالایی دارد، اشتباه خود را می‌پذیرد. پس همیشه آماده باشید که اشتباه خودتان را بپذیرید و ذهنیت خود را تغییر دهید.

34. در اغلب مواقع به غریزه‌تان اعتماد کنید، چون معمولا این احساس‌ها درست هستند.

35. ترس راهی است برای اینکه بدانید می‌خواهید پیشرفت کنید و اعتمادبه‌نفس خود را بالا ببرید. گاهی ترس خوب است، پس از آن برای جلو رفتن استفاده کنید، نه به عقب برگشتن.

36. تصور کنید خود موفق، با اعتمادبه‌نفس، جذاب و پرهیجانتان را در آینده می‌بینید، خودی که دقیقا می‌خواهید به آن شکل باشید. این خود مقبول به شما چه می‌گوید؟

37. فکر نکنید باید تمام کارها را خودتان انجام دهید. گاهی داشتن اعتمادبه‌نفس به معنای آن است که از دیگران کمک بگیرید.

38. با خودتان قرار بگذارید هر روز از یک فرصت استفاده کنید. هر فرصتی، کوچک یا بزرگ، تنها از آن استفاده کنید.

39. با افرادی در ارتباط باشید که شما را به خود واقعی‌تان نزدیک نگه می‌دارند، پس وقت بیشتری را به افرادی که حامی و مشوقتان هستند اختصاص دهید و زمان کمتری را با کسانی سپری کنید که توانایی‌های شما را دست کم می‌گیرند.

40. از مواجهه با مشکلات و امور ناخوشایند در زندگی‌تان نترسید؛ فضایی بدون تناقض و ابهام در پیرامونتان ایجاد کنید تا بتوانید خود واقعی‌تان باشید.

41. هیچ کس در این دنیا مستقل نیست و شما هم نیاز دارید بخشی از جهان اطراف‌تان باشید، که به شما احساس اعتماد‌به‌نفس می‌دهد. چه کاری برایتان مهم است که می توانید در آن شرکت کنید؟

42. توجهی به سود و زیان نکنید. تنها در مواجهه با چالش‌ها و ترس‌هایتان اقدامی درست و شجاعانه انجام دهید.

43. به دنبال مهارت‌هایی باشید که برای برنده شدن در چیزهایی که برایتان مهم هستند، به آن‌ها نیاز دارید. روی چه چیزی می‌توانید کار کنید تا احتمال برنده شدنتان را افزایش دهند؟

44. بدن آینه‌ی ذهن است، پس اینکه بدنتان را به یک حالت با اعتمادبه‌نفس نشان دهید، نتایج فوق‌العاده‌ای برایتان به ارمغان خواهد آورد.

45. وقتی 90 درصد کاری را انجام دادید، دل‌سرد و بی‌انگیزه نشوید. به تلاش خود ادامه دهید، زیرا به زودی می‌بینید در 10 درصد باقیمانده کار معجزه اتفاق می‌افتد.

46. چرا همواره خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید؟ دست از این کار بکشید. هیچ وقت مجبور نیستید با مقایسه کردن، به خودتان اعتبار بدهید. شما به اندازه‌ی کافی جذاب هستید.

47. خودتان را در محل کار دست کم نگیرید و اگر فکر می‌کنید چیزی باید تغییر کند یا ایده‌ای دارید که به نظرتان خوب است، با اعتمادبه‌نفس حرفتان را بزنید.

48. اگر مدتی است تلاش می‌کنید چیزی را بفهمید، دست از تلاش نکشید. آن‌ها را همان‌طور که فهمیده‌اید، قبول کنید.

49. در برخورد با غریبه‌ها، خجالتی هستید؟ هیچ اشکالی ندارد، خجالتی بودن به هیچ عنوان بد نیست و بدین معنا نیست که اعتمادبه‌نفس کافی ندارید. خیلی به خودتان سخت نگیرید، خودتان را اذیت نکنید و به این فکر نباشید کمتر از آنچه که باید باشید، هستید. با این طرز تفکر، خجالتی بودنتان شدیدتر می‌شود.

افزایش اعتماد به نفس

50. محیط پیرامون شمابه طور مستقیم بر روی درکتان از خود تأثیر می‌گذارد. پس اگر اطرافتان شلوغ و به هم ریخته است، یک روز را به مرتب کردن وسایل اختصاص دهید و تا حد امکان منظم شوید.

51. لیستی از تمام کارهای جالبی که دوست دارید در زندگی‌تان انجام دهید، آماده کنید و با اولین کاری که شما را سر ذوق می‌آورد، شروع کنید.

52. هیچ وقت شادی یا ارزش‌تان را به ماندن در یک رابطه اشتباه، یا تایید شدن توسط دیگران وابسته نکنید. ارزش واقعی خود را پیدا کنید، به دنبال آن روابط و اعتماد‌به‌نفس‌تان بهتر می‌شود.

53. از نقاط قوت خود برای غلبه بر نقطه ضعف‌هایتان استفاده کنید. هر کسی نقطه ضعف‌هایی دارد، فقط باید مراقب باشیم آن‌ها باعث کم شدن اعتماد‌به‌نفس‌مان نشوند.

54. به هر میزان که انجام کاری را بیشتر در لیست کارهایتان به تعویق بیندازید، بزرگ‌تر به نظر می‌رسد و انرژی بیشتری نیز از شما خواهد گرفت. پس سریع‌تر کارهای عقب افتاده را انجام دهید و خیال خودتان را راحت کنید.

55. چه موضوعات و مشوق‌های خوبی به طور پیوسته در زندگی‌تان وجود داشتند؟ اگر چنین چیزهایی اکنون در زندگی‌تان نیستند، اولویت های خود را تغییر دهید.

56. چه تصویر ذهنی از بدن‌تان دارید؟ اگر رابطه‌ی خوبی با بدن خود نداشته باشید، از درون احساس کمبود اعتماد به نفس خواهید داشت. پس به بدن‌تان توجه کنید تا اعتماد به نفس‌تان آسیب نبیند.

57. با اعتما‌دبه‌نفس بودن، پروسه‌ای همیشگی است. یک هدف یا نقطه‌ای مشخص نیست، که به آن برسید و سپس متوقف شوید. هر زمان به بهترین نحو ممکن عمل کنید، اعتماد‌به‌نفس به حمایت از شما بر می‌خیزد.

58. مسیر جدیدی را در پیش بگیرید. آشنا بودن با مسیرهای پر رفت و آمد زندگی‌تان می‌تواند به بی‌علاقگی و عدم ارتباط تبدیل شود. پس امتحان کردن راه جدید شما را هوشیار می‌کند.

59. به راحتی برای انجام یک کار و تنها به این خاطر که طرف مقابلتان ناراحت نشود،«بله» نگویید. می‌توانید با رعایت ادب و احترام به درخواست‌هایی که برایتان غیرممکن است، پاسخ منفی بدهید و حتی نیاز به بهانه‌تراشی هم نخواهید داشت.

60. به افرادی که برایشان احترام قائل هستید و به نظرتان با اعتمادبه‌نفس هستند، توجه کنید. دقیقا رفتارهای آن‌ها را تقلید نکنید، بلکه آنچه باعث تمایزشان در داشتن اعتمادبه‌نفس می‌شود را شناسایی کرده و یاد بگیرید.

61. برای انجام کارهایتان برنامه ریزی کنید و انتخاب‌های هوشیارانه‌ای برای دنبال کردن این برنامه داشته باشید. مطمئن باشید مشاهده‌ی پیشرفتتان، باعث تقویت خودتان خواهد شد.

62. وقتی احساس می‌کنید شک و ترس وجودتان را فراگرفته و بیش از اندازه به درونتان تمرکز کرده‌اید؛ توجه خود را به بیرون و به آنچه می‌توانید با آن تعامل داشته باشید، جمع کنید.

63. آیا همیشه خود را برای شکست و اشتباهاتتان سرزنش می‌کنید؟ شاید این کار شادی‌تان را در زندگی نگیرد، اما مطمئن باشید به شما کمک نخواهد کرد از شکست‌ها بگذرید و از آن‌ها درس بگیرید. پس با پذیرش هر چیز خوب یا بدی، سعی کنید زندگی شادی داشته باشید.

 

منبع: lifehack

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-30 01:28:31
دسته بندی ها