7 اصل مهم برای رسیدن به موفقیت و خوشبختی

18 خرداد 1399 - 6:00
انگیزشی - 7 اصل مهم برای رسیدن به موفقیت و خوشبختی
7 اصل مهم برای رسیدن به موفقیت و خوشبختی
امتیاز مطلب: 83%

گاهی شرایطی در زندگی به وجود می‌آید که به شدت احساس یأس و نا امیدی می‌کنیم. علت خیلی از ناامیدی‌های زندگی، این است که به جای اینکه از خودمان انتظارات زیادی داشته باشیم، از دیگران انتظار داریم. روابط ما بر پایه‌ی همین انتظارات شکل می‌گیرند. از خودتان انتظارات بالایی داشته باشید و برای رسیدن به آن‌ها سخت تلاش کنید؛ آن گاه خواهید دید چه احساس رضایت دل‌نشینی به سراغتان می‌آید. پس لازم است به خودتان تکیه کنید و تا آن‌جا که می‌توانید به کسی وابسته نباشید. در یوکن راه موفقیت و خوشبختی درونی را پیدا کنید.

وقتی به این اندازه به خودتان اطمینان دارید چرا احساس ناامیدی می‌کنید؟ 7 اصل طلایی برای موفقیت وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید و به سوی موفقیت و خوشبختی گام بردارید.

1. خودآگاه باشید

خودآگاهی به معنی توانایی درک درست احساسات است. خودآگاه بودن یعنی بدانیم در شرایط مختلف چه احساسی داریم و آن را در هر وضعیت پیش‌بینی کنیم. وقتی خودآگاهی را در خود پرورش ندهید، به هر رخدادی واکنش تند نشان می‌دهید. بنابراین عصبانی می‌شوید و ترس و نگرانی بر شما غلبه می‌کند. دیگران هیچ انتظاری از شما ندارند. آن‌ها نمی‌توانند ذهنتان را بخوانند، احساساتتان را پیش‌بینی کنند و آن‌ها را برانگیزند و برای برخورد با واکنش شما آماده شوند.

خودآگاهی - موفقیت - خوشبختی

اگر این واقعیت را در نظر نگیرید، باعث دلسردی دوستان و اطرافیانتان خواهید شد. تا وقتی اقدام به صحبت کردن نکرده باشید، اطرافیانتان نمی‌دانند که چه احساسی دارید. باید راه ارتباط با دیگران را یاد بگیرید. زیرا اگر بتوانید احساسات و افکار خود را با دیگران در میان بگذارید، راه موفقیت را به خوبی طی خواهید کرد.

2. قدر خودتان را بدانید، اما نه به صورت افراطی

اگر همیشه از عملکردتان رضایت داشته باشید و از خودتان قدردانی کنید؛ پیشرفت را برای خود غیرممکن می‌کنید. همچنین، رابطه‌ی خود را با دوستان و اطرافیانتان به چالش می‌اندازید. پس به خودتان متعهد باشید و از افکار، احساسات و ایده‌هایتان مراقبت کنید. برای اینکه احساس خوب و رضایت بخشی داشته باشید، هیچ نیازی به تأیید دیگران ندارید. 

از طرف دیگر، زندگی نمی‌کنید تا انتظارات دیگران را برآورده کنید. به هر میزان که به خود و تصمیماتتان بیشتر اطمینان کنید، کمتر به تأیید دیگران نیاز خواهید داشت. پس خودتان باشید، برای خودتان زندگی کنید و اهداف خود را بدون درنظرگرفتن دیگران دنبال کنید. برای رسیدن به موفقیت، نباید موفقیت دیگران را مانعی برای پیشرفت خود بدانید.

3. برای خودتان ارزش قائل باشید

هیچ وقت آن چیزی نباشید که دیگران انتظار دارند؛ در این صورت خود واقعی تان را گم می کنید. شاید برای عده ای باارزش نباشید، اما تردید به خود راه ندهید زیرا ممکن است برای برخی دیگر، غیرقابل جایگزین باشید. به جای اینکه مدام نگران کسانی باشند که برای شما ارزش قائل نیستند، ارزش خود را در همراهی با کسانی که قدردان‌تان هستند نشان دهید.

موفقیت - خوشبختی - ارزش برای خود

این‌که چقدر خوب هستید یا خصوصیات بد دارید مهم نیست، زیرا همیشه افرادی هستند که از شما بدشان می آید. اصلا هم توجهی ندارند که چقدر خوب و سخت‌کوش هستید. وقتی واقعا به ارزش خود پی ببرید، دیگر برای رسیدن به یک جایگاه با کسی رقابت نخواهید کرد. حتی وقتی صحبت از موفقیت شما به میان می آید، با هیچ کس بحثی نمی کنید، زیرا برای خودتان ارزش قائل اید.

4. خود را بی‌نیاز از دیگران بدانید

سعی کنید وظایف، مسئولیت‌ها و دستاوردهای خود را بپذیرید و از اطرافیانتان بی‌نیاز باشید. منتظر نمانید تا دیگران تغییر کنند. سعی نکنید کسی را کنترل کنید. بلکه بر روی تغییراتی که برای رسیدن به اهداف و اعتمادبه‌نفس موردنظرتان نیاز دارید متمرکز شوید. وقتی منتظر بمانید طرف مقابلتان تغییر کند، گویی اختیار زندگی خود را به او داده‌اید و هیچ کنترلی دست شما نیست. 

پس دست روی دست نگذارید تا فردی به جز خودتان، شما را به آن میزان از موفقیت و هدفی که می‌خواهید برساند. در این صورت، در زندانی تیره و تار گرفتار می‌شوید و خودتان و دیگران را در آن اسیر خواهید کرد. پس خود را بی‌نیاز از دیگران بدانید. از احساساتتان و هر انتظار غیر واقع‌بینانه‌ای که از دیگران دارید آگاه باشید.  هر چه قدر توانمندی بیشتری داشته باشید، از دیگران بی‌نیازتر خواهید بود و راحت‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید.

5. عزت نفس خود را تقویت کنید

افرادی که عزت نفس دارند و قدرتمند هستند، به هیچ وجه نیاز ندارند به دیگران ثابت کنند که چرا شایسته‌ی احترام هستند. بلکه به راحتی کسانی را که به آن‌ها احترام نمی‌گذارند رها می‌کنند. اطرافیان شما به همان اندازه‌ای که برای خودتان احترام قائلید به شما احترام می‌گذارند. موفقیت، اعتمادبه‌نفس و آزادی شخصی، با پیشرفت و یادگیری فردی به دست می‌آید. گاهی لازم است «نه» بگویید؛ گاهی این بهترین چیزی است که می‌توانید بگویید. پس مرزهای مشخصی برای عزت نفس خود در نظر بگیرید.

اگر از دیگران انتظار احترام داشته باشید، برای خودتان دردسر درست می‌کنید. پس به همان چیزی که هستید ایمان بیاورید و در مسیر خودتان پیش بروید. هیچ وقت انجام کاری را که خودتان از پس آن برمی‌آیید از دیگران طلب نکنید. وقتی برای تقویت عزت نفس تمرین کنید، این فرصت را در اختیار خود قرار می‌دهید که شاد و موفق باشید.

6. خود را همان گونه که هستید بپذیرید

با وجود تمام کم و کاستی‌هایی که دارید، خودتان را بپذیرید. وقتی خودتان را بپذیرید، به این باور می‌رسید که دیگران نیز مانند شما یک انسان هستند. پس دیگر از آن‌ها انتظار نخواهید داشت که مثل آنچه می‌خواهید باشند و با کوتاهی آن‌ها نیز عصبانی نخواهید شد.

موفقیت - خوشبختی - پذیرش خود

روی پیشرفت فردی خود تمرکز کنید. بدون توجه به تمام کمبودهایی که در زندگی دارید، به دنبال راهکارهایی باشید که زندگی‌تان را شاد، پیروز و هیجان‌انگیز می‌کند. وقتی با چنین رویکردی زندگی کنید، هیچ نیازی به کنترل کردن دیگران نخواهید داشت. پس به فردی مناسب‌تر برای کار و زندگی اجتماعی تبدیل می‌شوید. وقتی از انتظارات بالای خود از دیگران دست بکشید، برای رسیدن به اهدافتان تنها به خود تکیه می‌کنید و قدردان دیگران خواهید بود.

7. به خودتان عشق بورزید

زندگی پر از چالش است، چراکه هر چیزی و هر کسی در اطراف شما زودگذر خواهد بود. در زندگی با مشکلات و موانع زیادی روبه‌رو می‌شوید. توانایی‌های خود را باور کنید و خصوصیات منفی و چالش‌برانگیزتان را بپذیرید. شخصیت شما همواره باید در حال رشد باشد. این هنر شما است که شما را برای دیگران جذاب و الهام‌بخش می‌کند.

هیچ وقت در زندگی به دنبال خوشحال کردن دیگران نباشید. زیرا در این صورت خود را تحقیر می‌کنید و برای شخص پست و حقیر نیز راهی به سوی موفقیت وجود ندارد. در زندگی، با توانایی مواجهه با سختی ها و مشکلات سنجیده می‌شوید، نه با دوری کردن از آن‌ها. وقتی از خود آگاه هستید، خود را به عنوان کاری می‌بینید که در حال پیشرفت است. این تواضع و فروتنی درکی عمیق‌تر از دیگران و انسانیت آن‌ها به شما می‌دهد.

حرف آخر

اگر به همان اندازه‌ای که روی رشد خود و این که چگونه با تغییر خود موافق خواهید بود، تمرکز کنید؛ احساس کنترل و اعتمادبه‌نفستان به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. موفقیت تنها به معنای خوب بودن نیست. باید وقتی که احساس می‌کنید به چالش کشیده شده‌اید، به خودتان تعهد بیشتری داشته باشید.

همه چیز به «خودتان» بستگی دارد؛ زیرا شما تنها کسی هستید که می‌توانید توانایی‌هایتان را رشد دهید. خیلی کم پیش می‌آید که شرایط یا دیگر افراد، دقیقا همان چیزی یا کسی باشند که شما به دنبالش هستید. پس بهترین‌ها را برای خودتان بخواهید و به سوی کمال گام بردارید.

 

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-06 15:44:39
دسته بندی ها