7 سوال مهم که راه برنامه‌ریزی برای آینده را نشان می‌دهد

29 مهر 1400 - 10:00
انگیزشی - 7 سوال مهم که راه برنامه‌ریزی برای آینده را نشان می‌دهد
7 سوال مهم که راه برنامه‌ریزی برای آینده را نشان می‌دهد
امتیاز مطلب: 82%

آیا تاکنون برای آینده خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟ شاید از جمله افرادی باشید که هیچ برنامه‌ای ندارند و بی هدف زندگی می‌کنند. آنچه در این مقاله می‌گوییم، بدون شک برای زندگی شما مفید خواهد بود. پس قبل از خواندن آن، یک کاغذ و قلم بردارید و نکات مهم را روی کاغذ بنویسید. با خواندن این مطلب، اطلاعات زیادی به دست می‌آورید که می‌تواند مسیر زندگی‌تان را تغییر دهد. با یوکن همراه باشید. تا در این ارتباط اطلاعات بیشتری به دست آورید.

چگونه برای آینده برنامه‌ریزی کنیم؟ در ابتدا به 7 سؤال پاسخ دهید. سوالاتی که شاید خیلی ساده به نظر برسند، اما پاسخ صریح و شفاف به آن‌ها، کمک می‌کند که بدانیم چگونه برای آینده‌مان بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشیم.

پاسخ به سوالاتی که به برنامه‌ریزی بهتر کمک می‌کند

30 دقیقه وقت بگذارید و با‌دقت تمام به چند سؤال مهم پاسخ دهید. با خودتان صادق باشید و همان چیزی را بنویسید که واقعا دوست دارید و همیشه آرزو می‌کنید. وقتی به دقت به تمام سؤالات پاسخ دادید، یک برنامه‌ریزی دقیق برای رسیدن به خواسته‌هایتان ترتیب دهید. این همان چیزی است که به آن نیاز دارید، پس گام اول را بردارید.

1. چه چیزی در من اشتیاق و انگیزه کافی به وجود می‌آورد؟

اولین قدم برای اینکه بدانیم چگونه برای آینده برنامه‌ریزی کنیم، این است که دریابیم چه چیز و چه کاری به ما انگیزه‌ی بیشتری می‌دهد؟ عاشق چه چیزی هستیم؟ چه آرمان و آرزویی داریم؟ شغل موردعلاقه‌مان که از روی اجبار آن را رها کردیم، چیست؟

شاید از نویسندگی لذت ببرید، کار با حیوانات را دوست داشته باشید یا حتی عاشق عکاسی باشید. نکته‌ی مهم در پاسخ به این سؤال این است که همان چیزی را بنویسیم که واقعا به آن علاقه داریم. این باعث می‌شود تا در مرحله بعدی بتوانیم در مسیر رسیدن به آن گام برداریم.

برنامه ریزی آینده - اشتیاق و انگیزه

2. تاکنون چه دستاوردهایی در زندگی داشته‌ام؟

در مورد کسب‌وکار و زندگی خود فکر کنید. دقت کنید،  چه کاری هست که همیشه با یادآوری آن احساس افتخار می‌کنید و آن را نقطه‌ی مثبتی در زندگی خود می‌دانید. در زمان دست‌یابی به این موفقیت ها چه احساسی داشته‌اید؟ آیا نمی‌خواهید همان تجربیات موفق گذشته را دوباره تکرار کنید؟

اگر در گذشته در مسابقه‌ی دو ماراتن شرکت کرده‌اید و احساس خوبی داشته‌اید. اما تمایل ندارید این تجربه را دوباره برای خود رقم بزنید و از احساس خوبی که دارید، لذت ببرید. اگر فرزندتان با تکیه بر آموزش‌هایی که شما به او داده‌اید، اکنون یک ورزشکار یا موسیقی‌دان موفق شده است؛ می‌توانید اکنون از تجربیات ارزشمندتان برای آموزش به دیگر فرزندان خود نیز استفاده کنید. درنهایت همان اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

به سراغ کارهایی بروید که با انجام آن‌ها احساس بهتری دارید و فکر می‌کنید موفق‌تر خواهید بود.

3. اگر در زندگی با هیچ محدودیتی رو به رو نبودید، دوست داشتید چه کاری انجام دهید؟

این تمرین را انجام دهید: فکر کنید اگر هیچ محدودیتی نداشتید، چه کاری انجام می‌دادید. اگر به اندازه‌ی کافی زمان و پول در اختیار داشتید، چه کاری انجام می‌دادید و به کجاها سر می‌زدید؟ روز خود را با چه کسانی سپری می‌کردید؟

برنامه ریزی آینده - کار مورد علاقه

پاسخ به این سؤالات به شما کمک می‌کند تا بفهمید، واقعا از زندگی چه انتظاری دارید و به دنبال چه چیزی هستید. یادتان باشد برای شاد بودن به طور حتم نباید پولدار باشید. بلکه پاسخ به این سؤالات ساده به شما کمک می‌کند هدف زندگی‌تان را پیدا کنید و در همان مسیر قدم بردارید. مسیری که گام برداشتن در آن نیز می‌تواند برایتان لذت‌بخش باشد.

4. هدف من در زندگی چیست؟

برای داشتن یک زندگی موفق و شاد، باید هدف روشنی داشته باشید. برای ترسیم اهداف خود در زندگی به سؤالات زیر پاسخ شفاف دهید: چه اهدافی در بخش سلامت دارید؟ چه هدفی برای آینده‌ی شغلی خود دارید؟ چه اهدافی را برای خانواده‌تان در نظر گرفته‌اید؟ چه اهدافی برای زندگی معنوی خود دارید؟

وقتی می‌توانید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید که پاسخ صریح و شفافی به این سؤالات بدهید.

5. از نظر شما چه کسی شایسته‌ی تقدیر و احترام است؟

چه کسی را فرد موفق و شایسته‌ی احترام و تحسین می‌دانید؟ آشنایی با مسیر زندگی افراد موفق و استفاده از تجربیات آن‌ها برایتان مفید خواهد بود. به چند فرد موفقی که مورد اعتماد و احترام شما هستند و همواره آن‌ها را به خاطر تلاش و پشتکارشان تحسین می‌کنید، فکر کنید.

آن‌ها چه کارهای متمایزی برای رسیدن به اهدافشان انجام داده‌اند؟ چرا این افراد را شایسته‌ی احترام و تحسین می‌دانید؟ چه خصوصیات مثبتی را می‌توانید از آن‌ها یاد بگیرید که به شما نیز در مسیر موفقیت کمک کند؟

نام چند نفری که وقت بیشتری را با آن‌ها سپری می‌کنید، روی کاغذ بیاورید و ببینید این افراد به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کنند یا مانعی برای موفقیت شما خواهند بود؟ اگر فکر می‌کنید مانعی در مقابل موفقیت شما هستند، رابطه خود را با آن‌ها محدود کنید. بیشتر با افرادی وقت بگذارید که نگاه خوش‌بینانه‌ای به زندگی دارند و شادی و موفقیت را در زندگی‌شان تجربه کرده‌اند.

احترام - نقدیر

6. چه کاری را دوست ندارید انجام دهید؟

برای شناسایی کارهایی که دوست دارید در زندگی انجام بدهید، باید بدانید از چه چیزی بدتان می‌آید؟

شاید از اینکه مجبور هستید هر روز در جلسه شرکت کنید و مدت زمان زیادی روی صندلی بنشینید خوشتان نیاید. پس باید به دنبال کاری باشید که استقلال بیشتری به شما می‌دهد و نیازی هم به حضور در جلسات چند ساعته نیست. نکته‌ی مهم این است که اگر به دنبال تغییر در زندگی خود هستید، باید برای رسیدن به آن گام‌های مثبتی بردارید.

7. برای رسیدن به اهداف و آرزوهایی که داریم چقدر تلاش لازم است؟

موفقیت‌های بزرگ نیازمند زمان و تلاش مداوم است و به آسانی به دست نمی‌آید. اگر می‌خواهید تغییر بزرگی در زندگی خود به وجود آورید، باید به همان اندازه سخت تلاش کنید. شاید نیاز باشد برای رسیدن به هدفتان خیلی بیشتر از یک فرد عادی تلاش کنید، بیشتر یاد بگیرید و به سراغ تجربیات جدید بروید.

با پاسخ به این سؤالات می‌توانید مسیر زندگی‌تان را در جهت مثبت قرار دهید و برای بهبود آن گام بردارید. مطمئن باشید هیچ وقت پشیمان نخواهید شد. حال این سوال پیش می‌آید که چه کاری باید انجام دهیم؟ به احتمال زیاد اکنون کاغذی مقابلتان است که روی آن پر از نقشه و ایده های جدید است و دور برخی را خط کشیده‌اید.

حالا نیم ساعت دیگر وقت بگذارید و اطلاعاتی که روی کاغذ نوشته‌اید را جمع‌بندی کنید. پاسخ‌هایتان باید مرتب و دقیق دسته‌بندی شوند. بهتر است این کاغذ را در محل کار، ماشین، میز کار یا هر جایی که بیشتر در آنجا حضور دارید، قرار بدهید تا همیشه مقابل چشمتان باشد.

حرف آخر

خود را به اجرای این برنامه متعهد کنید، حتی پیشنهاد می‌کنیم یک نسخه از برنامه را در صفحه فیس‌بوک خود قرار دهید تا دوستانتان هم در جریان برنامه‌ی شما باشند. یادتان باشد، این همان برنامه‌ی مفیدی است که می‌تواند مسیر زندگی شما را تغییر بدهد.

اگر می‌خواهید آینده‌ی روشنی داشته باشید و تغییرات مثبتی در زندگی‌تان ایجاد کنید، حتما وقت بگذارید و به این سؤالات پاسخ دهید. تصمیم بگیرید با جدیت تمام آن‌ها را دنبال کنید و مطمئن باشید با تأثیر چشمگیر آن در زندگی و آینده‌ی خود مواجه خواهید شد.

 

منبع: huffpost

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-10-22 01:42:34
دسته بندی ها