5 راه برای این که بتوانیم در چند دقیقه به آرامش ذهنی برسیم؟

13 اسفند 1398 - 6:00
مثبت اندیشی - 5 راه برای این که بتوانیم در چند دقیقه به آرامش ذهنی برسیم؟
5 راه برای این که بتوانیم در چند دقیقه به آرامش ذهنی برسیم؟
امتیاز مطلب: 78%

گاهی به قدری درگیر مشغله‌های روزمره می‌شویم و دغدغه‌های مختلف را همراه خود داریم که یادمان می‌رود به دنبال آرامش فکری هم باشیم. با یوکن همراه باشید، تا راه رهایی از این دغدغه‌ها را پیدا کنید.

به طور حتم برای شما هم پیش آمده که بعد از یک روز سخت کاری به خانه برگردید و بخواهید کمی به خودتان استراحت دهید و تمام اتفاقات طول روز خود را فراموش کنید. اما گاهی اوقات به قدری مغزمان درگیر است که نمی‌توانیم حتی لحظه‌ای به مشکلات فکر نکنیم و راحت بخوابیم.

به هیچ عنوان نمی‌توانیم تمرکزمان را به موضوع دیگری معطوف کنیم و با آرامش بخوابیم. حتی اگر بتوانیم بخوابیم هم فکر و خیال‌های مختلف رهایمان نمی‌کنند. اضطراب و نگرانی و این فکر که برای انجام کاری به قدر کافی تلاش نکرده‌ایم، لحظه‌ای رهایمان نمی‌کند و حتی ممکن است به استعفا از شغل فعلی فکر کنیم.

رسیدن به آرامش ذهنی و روحی برای پذیرفتن تغییر در زندگی

یادتان باشد تا وقتی طرز فکر خود را تغییر ندهید، درگیر بودن ذهن بعد از تغییر شغل نیز همراهتان خواهد ماند. اگر هنوز به این موضوع اطمینان ندارید شرایط زندگی خود را دقیق‌تر بسنجید.

در ادامه مقاله قصد داریم راه‌هایی را معرفی کنیم که به شما کمک می‌کند بعد از یک روز سخت کاری، ذهن‌تان را آرام کرده و با آرامش استراحت کنید.

1. موفقیت را در ذهن‌تان تجسم کنید

وقتی محل کارتان را ترک می‌کنید و به سمت خانه می‌روید، به موفقیت فکر کنید. وقتی سوار ماشین یا تاکسی می‌شوید، مشغله‌های کاری را کنار گذاشته و فقط به خانه و خانواده فکر کنید.

آرامش ذهنی - تجسم موفقیت

اگر نمی‌توانید ذهنتان را آرام کنید، تصور کنید، چه کاری است که باید برگردید و تمامش کنید؟ چه کاری را باید از لیست انجام کار خط بزنید؟ سعی کنید هر روز با انجام این کارها، ذهنتان را برای استراحت بهتر آماده کنید. رها کردن کسب و کار و دغدغه‌های آن برای مدتی، تنها راه آرامش مغز است.

2. با خودتان خلوت کنید

گاهی استراحت کردن در یک خانه‌ی شلوغ و پر سر‌ و صدا ممکن نیست. به خصوص اگر بچه‌ی کوچک هم داشته باشید. پس لازم است یک غار تنهایی داشته باشید و ذهنتان را از مشغله‌های دنیای کسب‌وکار رها کنید. برخی افراد به سراغ راه‌های مختلفی می‌روند. به عنوان مثال تمیز کردن پارکینگ، انباری یا حیاط راه حل خوبی برای رها کردن دغدغه‌های کاری است.

حواستان باشد این کار بیشتر جنبه‌ی فیزیکی داشته باشد نه فکری. اگر در طول روز به قدر کافی از مغزتان استفاده کرده‌اید، حالا باید کمی فعالیت فیزیکی داشته باشید و به مغزتان استراحت دهید. این بهترین استراحت برای کارآفرینان است. هر چقدر عضله‌ها بیشتر درگیر انجام فعالیت‌های فیزیکی و غیر فکری شوند، مغز با سرعت بیشتری آرام می‌شود.

3. ورزش کنید

ورزش منظم، به آرامش فکری و ذهنی شما کمک می‌کند. بهترین انتخاب برای آرامش فکری، دوی ماراتن و وزنه‌برداری هستند. هر تمرین ورزشی که دوست دارید را انتخاب کرده و به طور منظم انجام دهید.

ورزش نه تنها باعث سلامتی می‌شود بلکه به کاهش دغدغه‌های ذهنی هم کمک می‌کند. ورزش، سرگرمی سالمی است که باعث افزایش تمرکز می‌شود و می‌توانید با ورزش کردن، عادت‌های بد و مخرب خود را کنار بگذارید.

آرامش ذهنی - ورزش کردن

4. مغزتان را روی کار دیگری متمرکز کنید

به طور معمول وقتی ذهن شروع به رؤیاپردازی می‌کند، مانع آن می‌شویم تا از هدر رفتن زمان جلوگیری کنیم. این در حالی است که جلوگیری از فعالیت مغز مانع از رسیدن سوخت کافی به آن می‌شود. سعی کنید به جای اینکه فعالیت مغز را متوقف کنید، آن را به انجام کارهایی مانند حل جدول سودوکو، بازی‌های ویدئویی، جدول یا درست کردن پازل سرگرم کنید.

تغییر مسیر ذهن، آرامش فکری را افزایش و استرس و فکر و خیال ناشی از کار را کاهش می‌دهد. پس به دنبال سرگرمی موردعلاقه‌تان باشید تا هم لذت ببرید و هم ذهنتان را به آرامش برسانید.

5. افکار خود را روی کاغذ بیاورید

گاهی به قدری فشار کاری بالاست که فکر نکردن به آن امکان‌پذیر نیست. در این شرایط بهترین کار، یادداشت کردن افکار و دغدغه‌ها بر روی کاغذ است. برخی افراد ترجیح می‌دهند افکار خود را روی کاغذ بنویسند اما عده‌ای از برنامه‌های یادداشت‌برداری استفاده می‌کنند. وقتی مشغول کار هستید و باید روی موضوعی متمرکز شوید، افکار و دغدغه‌های مزاحم را یادداشت کنید. این کار به شما یادآوری می‌کند تنها در ساعات کاری به دغدغه‌های خود فکر کنید نه زمانی که با خانواده و دوستانتان وقت می‌گذرانید.

حرف آخر

استراحت ندادن به مغز و عدم کنترل افکار، آسیب‌های جدی به بدن انسان وارد می‌کند. یک کارآفرین زمانی به موفقیت می‌رسد که آرامش فکری و همچنین خواب کافی داشته باشد. مغزی که خوب استراحت کرده باشد ایده های خلاقانه دارد و می تواند از پس مشکلات بربیاید. پس با آرامش فکری و استراحت مغز می‌توانید به رویاهایتان برسید.

 

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-07 11:48:29
دسته بندی ها