مزایای شگفت‌آور درون‌گرا بودن چیست؟

14 اسفند 1398 - 6:00
مدیریت شخصی - مزایای شگفت‌آور درون‌گرا بودن چیست؟
مزایای شگفت‌آور درون‌گرا بودن چیست؟
امتیاز مطلب: 73%

تصورات اشتباهی درباره درون گرایی وجود دارد. به طور معمول فرد درون‌گرا در جامعه انسانی سرد، خجالتی و زودرنج شناخته می‌شود و این خصوصیات به او نسبت داده می‌شود. درحالی‌که این تصورات نادرست است و درون‌گرایی می‌تواند یک ویژگی شخصیتی مثبت تلقی شود. هم‌چنین این خصوصیت می‌تواند در موقعیت‌های مختلف، برای فرد درون‌گرا ارزشمند باشد و به او کمک کند. با یوکن همراه باشید تا تعدادی از مزایای درون‌گرایی را مرور کنیم.

دکتر جنیفر کانوایلر در کتاب خود با عنوان «رهبری درون‌گرا: تکیه بر قدرت خاموش» می‌گوید: فرد درون‌گرا کسی است که با گذراندن زمان در خلوت و تنهایی خود، انرژی زیادی به  دست می‌آورد. او در این‌ باره می‌گوید: «زمانی که فرد درون‌گرا در تنهایی خود باشد، همانند شارژ کردن دوباره دستگاهی برقی است. بعد از اینکه انرژی لازم را از تنهایی خود به دست آوردند، وارد جامعه می‌شوند و با مهارت بیشتر با دیگر مردم جامعه ارتباط برقرار می‌کنند.»

بر اساس نتایج تحقیقاتی که در سال 2008 میلادی در مجله‌ی «محرک رفتاری» به چاپ رسید. افراد درون‌گرا، در مقایسه با افرادی که برون گرا و اجتماعی هستند، زمان بیشتری را صرف پردازش اطلاعات در مغز خود می‌کنند. دکتر کانوایلر در این باره می‌گوید، طولانی بودن زمان پردازش اطلاعات برای افراد درون‌گرا دلایل منطقی را در بر دارد. آن‌ها سعی می‌کنند تا جای ممکن نسبت به ایده یا تفکری که در ذهنشان شکل گرفته، شناخت پیدا کنند و تا این اتفاق رخ ندهد، به ایده‌ی دیگری فکر نخواهند کرد.

مقالات زیادی در این باره منتشر شده است. در این مقالات به این موضوع اشاره شده که برای دست‌یابی به موفقیت در زندگی، باید بدون ترس و واهمه درباره‌ی ایده‌هایی که در ذهن داریم صحبت کنیم. پس گرایش بیشتر بر برون‌گرایی تا درون‌گرایی وجود دارد. حقیقت این است که افراد درون‌گرا در مقایسه با کسانی که برون‌گرا هستند، فرصت بیشتری برای رسیدن به موفقیت و کسب دستاوردهای مختلف در زندگی دارند. البته در صورتی که نسبت به این خصوصیت ذاتی شناخت کافی پیدا کنند و به دنبال تقویت آن باشند.

اکنون قصد داریم مزایای درون‌گرایی را با یکدیگر مرور کنیم:

افراد درون‌گرا شنونده‌های خوبی هستند

یکی از خصوصیات ذاتی افراد درون‌گرا این است که شنونده‌های خوبی هستند. بث بوئلو، نویسنده‌ی کتاب «کارآفرین درون‌گرا: تواناییهای خود را تقویت کنید و در شرایط خود موفقیت را به دست آورید» با توجه به این که خود را فردی درون‌گرا می‌داند، در این باره می‌گوید: «ما (افراد درون‌گرا) همان دوست یا همکاری هستیم که هنگام غم و شادی شما گوش شنوای خوبی برایتان خواهیم بود. ما می‌توانیم به صحبت‌های شما گوش دهیم و با درک کامل، در غم یا شادی‌هایتان شریک شویم. بدون اینکه سعی کنیم رشته کلام را به دست بگیریم و راجع به خودمان حرف بزنیم».

درون گرایی - افراد درونگرا

افراد برون‌گرا، هنگام صحبت با دیگران ترجیح می‌دهند به سرعت وارد بحث شوند. آن‌ها در مقایسه با کسانی که درون‌گرا هستند، زمان کمتری را صرف فکر کردن به حرف‌های طرف مقابلشان می‌کنند.  البته این بدین خاطر نیست که خودخواه هستند یا به طرف مقابلشان اهمیت نمی‌دهند. بلکه این تفاوت آن‌ها به دلیل رویکردشان هنگام گفت‌وگو است. آن‌ها تمایل دارند رویکردی تعاملی داشته باشند، در بحث شرکت کنند و از این طریق به نتیجه برسند. 

از طرف دیگر، افراد درون‌گرا ترجیح می‌دهند اطلاعات به دست آمده از صحبت‌های طرف مقابل را در ذهنشان پردازش کرده  و به آن‌ها فکر کنند. این خصوصیت آن‌ها را به شنونده‌های خوبی تبدیل می‌کند. شنونده‌هایی که بعد از درک صحبت‌های طرف مقابل، قادر خواهند بود با دقت و ملاحظه، نظراتشان را در جواب صحبت‌های او در اختیارش قرار دهند.

افراد درون‌گرا قبل از حرف زدن درمورد آن فکر می‌کنند

این مسئله به اثبات رسیده که افراد درون‌گرا، تمایل زیادی به صحبت کردن ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند به صحبت‌های طرف مقابلشان گوش کنند. البته وقتی تصمیم می‌گیرند حرفی بزنند، با دقت و هوشمندی بهترین کلمات را انتخاب می‌کنند. کسی که در زمره افراد درون‌گرا قرار دارد، تنها وقتی صحبت می‌کند که واقعا حرفی برای گفتن داشته باشد. به همین خاطر افراد درون‌گرا، هنگام صحبت کردن، تأثیر بیشتری روی طرف مقابلشان می‌گذارند.

باید این مسئله را در نظر گرفت که درون‌گرایی باعث می‌شود افراد قبل از اینکه صحبت کنند، زمان زیادی را صرف فکر کردن کنند. این مسئله در جلسات کاری که در آن‌ها هر کس باید به سرعت ایدههایش را با دیگران در میان بگذارد، ممکن است باعث دردسر شود. برای اینکه جلوی هر مشکلی گرفته شود، بهتر است افراد درون‌گرا قبل از حضور در چنین جلساتی تصمیم بگیرند صحبت‌هایشان را به عنوان اولین نفر بیان کنند و قبل از آن راجع به این مسئله فکر کرده باشند. زیرا اگر گفت‌وگو میان افراد حاضر در جلسه پیچیده و رقابتی شود، ممکن است نتوانند افکارشان را جمع‌وجور کنند. در نهایت ممکن است نتوانند ایده‌هایی که در ذهن داشتند را به زبان بیاورند.

به همان اندازه که انتخاب هوشمندانه کلمات در جلسات حضوری اهمیت دارد، در فضای مجازی هم می‌تواند نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد. افرادی که درون‌گرا هستند، در مقایسه با برون‌گراها حضور مؤثرتری در فضای مجازی دارند. زیرا از نشان دادن واکنش‌هایی که روی آن فکر نکرده‌اند و عواقبش را در نظر نگرفته‌اند، اجتناب می‌کنند. به طور معمول کاربران شبکه های اجتماعی بدون فکر کردن درباره موضوعات مختلف اظهارنظر می‌کنند و کامنت می‌گذارند. این در حالی است که درون‌گراها چنین کاری انجام نمی‌دهند و هوشمندانه عمل می‌کنند.

درون‌گرایی سبب هوشیاری و توجه بیشتر می‌شود

افراد درون‌گرا در مقایسه با دیگران، هوشیاری و توجه بیشتری به محیط اطراف خود دارند. برخی از نویسندگان از این مهارت با عنوان «ابرنیروی» افراد درون‌گرا یاد می‌کنند. وقتی دیگران در حال صحبت با یکدیگر هستند، به هیچ عنوان حواسشان به اطراف نیست. اما فرد درون‌گرا که اصولا ساکت است، حواس جمع‌تری دارد و به مسائلی فکر می‌کند که دیگران توجهی به آن‌ها ندارند. شاید وقتی فرد درون‌گرا را در جلسه ببینید که ساکت و بی‌صدا نشسته است، تصور می‌کنید ذهنش جای دیگری مشغول است. اما در حقیقت افکار او غرق در صحبت‌هایی است که ردوبدل می‌شوند و با هوشمندی و رویکردی منتقدانه، آن‌ها را تحلیل می‌کند.

علاوه بر آن، افراد درون‌گرا این توانایی را دارند که رفتار حاضرین یک جلسه یا جمع را زیرنظر بگیرند. افراد درون‌گرا در مقایسه با دیگران، با دقت بیشتری زبان بدن و حالات چهره حاضرین جمع را زیر نظر می‌گیرند. پس به احتمال زیاد پی به مسائلی خواهند برد که از دید دیگران پنهان خواهد ماند. این خصوصیت افراد درون‌گرا باعث می‌شود تا مهارت بیشتری در روابط بین فردی داشته باشند.

درون گرایی - افراد درونگرا

افراد درون‌گرا به خوبی می‌توانند خصوصیات درون‌گرایی را در افراد دیگر تشخیص دهند. آن‌ها قادر هستند تا تشخیص دهند که افراد دیگر چه زمانی در حال فکر کردن، پردازش اطلاعات یا زیر نظر گرفتن محیط پیرامونشان هستند. وقتی چنین ویژگی‌هایی را در افراد دیگر شناسایی می‌کنند، مزاحم آن‌ها نمی‌شوند. اجازه می‌دهند خوب فکر کنند و به نتیجه‌ی دلخواهشان برسند. به همین خاطر است که دیگران در کنار فرد درون‌گرا احساس آرامش و راحتی بیشتری خواهند داشت. درون‌گرایی باعث می‌شود عجله از فرد دور شود. به‌علاوه، این افراد با حوصله اجازه می‌دهند ارتباطشان با دیگران به بهترین نحو ممکن شکل بگیرد.

درون‌گراها در انتخاب دوستانشان دقت بیشتری دارند

افراد برون‌گرا در کنار دیگران انرژی می‌گیرند اما در مقابل، خصوصیت درون‌گرایی باعث می‌شود تا فرد در حضور دیگران به مرور انرژی‌اش تحلیل رود. به همین دلیل افراد درون‌گرا با دقت بیشتری دوستانشان را انتخاب می‌کنند. درون‌گراها، دوستان اندک اما صمیمی و قابل اطمینانی دارند و تمام انرژی و وقتشان را برای آن‌ها صرف می‌کنند. اما در مقابل، برون‌گراها با افراد بیشتری در ارتباط هستند و تعداد دوستان و آشنایان آن‌ها بیشتر است.

خصیصه درون‌گرایی باعث می‌شود تا فرد در انتخاب دوستانش ظرافت و دقت بیشتری به خرج دهد، پس ارتباط برقرار کردن با افراد درون‌گرا کار چندان آسانی نیست و نیاز به انرژی و حوصله‌ی بیشتری دارد. اما اگر بتوانید اعتماد آن‌ها را جلب کنید، دوستی محکمی خواهید داشت. زیرا آن‌ها دوستانی ملاحظه‌کار، وفادار و متعهد هستند.

افراد درون‌گرا با شریک زندگی‌شان رابطه عاشقانه دارند

افراد درون‌گرا به خلوت و تنهایی بیشتری نیاز دارند تا انرژی لازم برای ادامه‌ی مسیر را به دست آورند. پس وقتی شریک زندگی‌شان هم نیاز به تنهایی داشته باشد، او را به خوبی درک می‌کنند. درون‌گرایی و نیاز به حریم خصوصی سبب می‌شود این نیاز در دیگران هم درک شود و شریک زندگی فرد درون‌گرا، راحتی بیشتری داشته و هیچ وقت تحت فشار قرار نخواهد گرفت.

علاوه بر آن، توانایی افراد درون‌گرا در گوش دادن به صحبت‌های دیگران، باعث بهبود زندگی مشترکشان می‌شود و رابطه‌شان را تقویت می‌کند. آن‌ها می‌توانند بعد از یک روز سخت، به صحبت‌های شریک زندگی‌شان گوش دهند و بدون اینکه مدام سعی کنند نظرات خودشان را مطرح کنند، از او حمایت کنند.

درون‌گرایی باعث می شود تا فرد، قبل از اینکه اطلاعات خصوصی خود را با شریک احتمالی زندگی‌اش مطرح کند، به دنبال شناخت هر چه بیشتر او باشد. به همین خاطر است که درون‌گراها در شروع رابطه در نظر طرف مقابل‌شان جذابیت بیشتری دارند. این جذابیت به این خاطر است که درون‌گراها رفتار مرموزانه‌ای دارند که باعث برانگیختن حس کنجکاوی طرف مقابل می شود.

درون گرایی - افراد درونگرا

افراد درون‌گرا با دقت بیشتری شبکه‌سازی می‌کنند

منظور از شبکه‌سازی، قرار گرفتن در جمعی از افراد و تلاش برای تأثیرگذاری بیشتر در ملاقات اول است که با هدفی خاص، مانند بازاریابی برای یک محصول یا هر چیز دیگر انجام می‌شود. البته شبکه‌سازی چندان ساده نیست و پیچیدگی‌های خودش را دارد. به خصوص برای فردی که درون‌گرا است. با این حال، درون‌گرایی، در صورتی که به درستی از آن استفاده شود، سبب ایجاد روابطی معنادار در این شبکه‌سازی‌ها خواهد شد. فردی که برون‌گرا است، وقتی وارد چنین شبکه‌ی ارتباطی‌ای می‌شود، تمایل دارد با تمام کسانی که اطرافش هستند وارد صحبت شود. اما این صحبت‌ها هیچ نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت و به سرعت فراموش می‌شود.

نکته‌ی مهم برای استفاده درست از این شبکه‌سازی‌ها این است که توجهتان نباید تنها به تعداد افرادی باشد که با آن‌ها ارتباط برقرار می‌شود. بلکه بهتر است، هدف اصلی درک بهتر و بیشتر کسانی باشد که با آن‌ها صحبت می‌شود، حتی اگر تعدادشان خیلی زیاد نباشد. درون‌گرایی در شبکه‌سازی هم مفید خواهد بود و با استفاده از این خصوصیت شخصیتی، پیدا کردن درک و شناخت بهتر آسان‌تر خواهد شد.

برای مثال، بعد از تمام شدن رویدادی می‌توان با ارسال لینک مقالات یا سخنرانی‌های مرتبط با موضوع صحبت، ارتباط طولانی‌تری با او برقرار کرد. داشتن چنین رویکردی در مقایسه با وقتی که تنها کارت ویزیت شرکت یا کسب و کار خود را پخش می‌کنید، نتیجه‌ی بهتری به دنبال خواهد داشت.

مدیران درون‌گرا دلسوزتر هستند

مدیران و کارفرمایان درون‌گرا دلسوزی بیشتری دارند. درون‌گرایی، در صورتی که با شناخت و مهارت کافی باشد، شما را به بهترین مدیر تبدیل خواهد کرد. وقتی کسب‌وکار مدیر درون‌گرا به موفقیتی می‌رسد، او هیچ تمایلی به توجه و در معرض دید قرار گرفتن ندارد. او حتی بقیه را در این موفقیت سهیم می‌داند. در نتیجه تیم کاری او به خاطر موفقیت حاصل شده اعتبار پیدا می‌کنند و این مسئله، سبب محبوبیت هر چه بیشترش خواهد شد. مدیران برون‌گرا، بیشتر در معرض توجه دیگران هستند، اما به همان اندازه از توجه به تیم کاری‌شان دریغ می‌کنند.

همان طور که گفته شد، درون‌گرایی باعث می‌شود فرد با دقت و حوصله بیشتری اطلاعات مختلف را پردازش کند. به همین خاطر، مدیر درون‌گرا، در مقایسه با مدیر برون‌گرا، شناخت بهتری نسبت به کارمندانش پیدا می‌کند. مدیری که خصوصیت درون‌گرایی دارد، وقتی با کارمندانش صحبت می‌کند، تمام توجه خود را روی شناخت بهتر مهارت‌ها، علایق و توانایی‌های آن‌ها می‌گذارد. او با استفاده از این اطلاعات، به آن‌ها کمک می‌کند در محیط کاری، با کارایی و انگیزه بیشتری کار کنند.

مدیر درون‌گرا، حتی وقتی کارهای زیادی دارد، باز هم از صحبت با کارمندانش دریغ نمی‌کند و گوش شنوای خوبی برای آن‌ها دارد. به همین دلیل مدیران درون‌گرا محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند.

کلام آخر 

در جامعه امروز افراد برون‌گرا، بیشتر در معرض توجه دیگران قرار می‌گیرند و حتی ممکن است موقعیت‌های بهتری برایشان پیش بیاید. در حقیقت، درون‌گرایی، خصوصیت شخصیتی‌ای است که خیلی بین مردم محبوب نیست و گاهی تعبیرهای نادرستی از سکوت این افراد می‌شود. اما همان طور که گفتیم، درون‌گرایی مزایای خوبی دارد و بهتر است با شناخت بهتر این خصوصیت شخصیتی و استفاده از آن، از نتایج آن بهره‌مند شده و مسیر رسیدن به موفقیت را برای خود هموارتر کنید.

 

منبع: time

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-07 11:50:08
دسته بندی ها