موفقیت شرکت وایلد‌بیت با 4 روز کار در هفته

27 اسفند 1398 - 6:00
رفتار سازمانی - موفقیت شرکت وایلد‌بیت با 4 روز کار در هفته
موفقیت شرکت وایلد‌بیت با 4 روز کار در هفته
امتیاز مطلب: 86%

شرکت نرم‌افزاری وایلد‌بیت (Wildbit)، سه روز تعطیل برای کارمندان خود در نظر گرفته و زمان کاری آن‌ها را به چهار روز در هفته کاهش داده است. این شرکت با توجه به این روند، با نتایج مثبتی رو‌به‌رو شده است. در یوکن در ارتباط با این شرکت نرم‌افزاری معروف بیشتر بخوانید.

شرکت وایلدبیت در فیلادلفیا در 2 سال اخیر، سیاست سه روز تعطیل را برای کارمندان خود اتخاذ کرده است. این سیاست در ماه‌های اخیر نتایج مثبتی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل این شرکت نرم‌افزاری، ناتالی ناجیل است. این شرکت با محصولاتی چون سرویس پست‌مارک شناخته می‌شود. به‌علاوه در اجرای سیاست جدید روزهای کاری در شرکتش، از کتاب «دیپ‌ورک» (Deep Work) الهام گرفته است. در این کتاب در ارتباط با کارمندان خلاق و پربازده، سخن به میان می‌آید. این کارمندان تنها با چهار ساعت کار در روز تمرکز بیشتری داشته و برای انجام وظایف مهم آماده خواهند بود.

علت این‌که بنیان‌گذار وایلدبیت سیاست 4 روز کاری در هفته را پیاده کرد چه بود؟

ناتالی، بنیان‌گذار وایلدبیت در این باره می‌گوید: «با خواندن کتاب دیپ‌ورک به این فکر افتادم، اگر این سیاست اجرا شود، با 32 ساعت کار، می‌توانیم وظایف فعلی‌مان را انجام دهیم. پس می‌توانیم از زمان اضافی برای استراحت بیشتر استفاده کنیم. این زمان برای رسیدگی به کارهای شخصی و بازیابی انرژی بیشتر، مؤثر خواهد بود.»

شرکت وایلدبیت (Wildbit) بعد از اجرای سیاست چهار روز کار در هفته، قوانینی برای حفظ تعادل زندگی شخصی و کاری کارمندان اتخاذ کرد. برای مثال: کارمندان، ساعت کاری انعطاف‌پذیر داشتند و برای گرفتن مرخصی ساعتی در بین روز به منظور انجام ورزش یا هر کار شخصی دیگری، مانعی سر راهشان نبود. وایلدبیت بعد از پیاده‌سازی هفته کاری چهار روزه، به کارمندان اعلام کرد بیش از 40 ساعت در هفته کار نکنند. همچنین کار کردن در شب و تعطیلات آخر هفته نیز ممنوع اعلام شد.

ناجیل در مورد سیاست کاری شرکتش می‌گوید: «ما همیشه به دنبال این بودیم به مفهوم تمرکز در کار دست یابیم. هدف ما، استفاده‌ی حداکثری از ساعات کاری بود. استفاده‌ی حداکثری از ساعات کار با توانایی کارمندان برای سپری کردن زمان در خارج از کار، ترکیب می‌شد. این که زمانی را خارج از محل کار سپری کنیم، نیاز اجتماعی ما به حساب می‌آید. در واقع این ساعات کاری 9 تا 5، تنها بخشی از شخصیت ما را تشکیل می‌دهد.»

تأثیر 4 روز کاری در هفته در وایلدبیت چه بود؟

شرکت وایلدبیت از ماه می سال 2017 (اردیبهشت 1396)، با تعطیل کردن جمعه‌ها، هفته‌های کاری چهار روزه را برای کارمندان خود در نظر گرفت. در ابتدا با پیش رو بودن تابستان و پایین بودن سرعت و شدت کارها، این سیاست مسیر خوبی را طی کرد. 

اما با شروع فصل پاییز، حضور بیشتر برخی کارمندان احساس شد. به همین خاطر، برخی از کارمندان بخش پشتیبانی جمعه‌ها سرکار بوده و دوشنبه‌ها تعطیل هستند. شرکت باید در اجرای سیاست جدید خود به مشتری ها نیز فکر می‌کرد. زیرا نمی‌توانست به آن‌ها بگوید روزهای جمعه، روز تعطیلی شرکت است و پشتیبانی انجام نمی‌شود.

شرکت وایلد بیت - wildbit company

این شرکت تنها به دنبال کاهش روزهای کاری کارمندان نبود. بلکه راهکارهای افزایش بهره وری آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار داد. به همین منظور، به کاهش جلسات بی‌ثمر کاری و برنامه‌ریزی زودتر پروژه‌ها توجه ویژه‌ای شد. بیشتر کارمندان گروه شرکت وایلدبیت به صورت دورکاری استخدام شده‌اند. پس برای افزایش بهره‌وری، الزام آن‌ها به چک کردن اسلک و ایمیل‌ها کاهش داده شد.

ناجیل در مورد سیاست افزایش بهره‌وری می‌گوید: «من هیچ الزامی ندارم که مدام در اسلک، آنلاین باشم. زیرا فکر می‌کنم چک کردن دائمی، باعث حواس پرتی می‌شود. به دنبال پیاده‌سازی این قانون، هوشیاری و دقت اعضای گروه به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت. به همین خاطر، مزاحمت ایجاد نکردن برای یکدیگر هدف اصلی‌مان شد و به جای چک کردن دائمی، موارد لازم را به صورت ایمیل برای هم ارسال می‌کنیم.»

وایلدبیت بعد از اجرای سیاست جدید، به بررسی و تحلیل خود ادامه داد. البته تغییر سیاست‌ها با رویکردهای جدید انجام می‌شود. برای مثال، زمستان‌ها که روزها کوتاه‌تر است، جابه‌جایی روزهای تعطیل با ساعت کاری کمتر، در دستور کار قرار می‌گیرد. پس کارمندان وایلدبیت با سیاست‌های جدید، در زمستان 5 روز کاری تا ساعت 3 بعدازظهر و در تابستان 4 ساعت کاری خواهند داشت. در همین راستا، تمرکز کارمندان به خاطر محدودیت روزهای کاری افزایش می‌یابد.

آیا شرکت‌های دیگر نیز سیاست 4 روز کاری در هفته را پیش گرفته‌اند؟

برخی شرکت‌ها در دیگر نقاط دنیا چون سوئد نیز سیاست ساعت کاری کمتر را در پیش‌گرفته‌اند. آن‌ها با اجرای قانون روزهای کاری 6 ساعته، بهره‌وری کارمندانشان را بالا برده‌اند. وایلدبیت در پیاده‌سازی ساعت کاری کمتر به تحلیل و بررسی خود ادامه می‌دهد و مدام به دنبال بهترین قانون برای بهره‌وری بیشتر است.

برخی شرکت‌ها که سیاست هفته‌های کاری چهار روزه را پیاده کرده بودند، در حال بازگشت به هفته‌ی کاری عادی هستند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به تری‌هاوس (Treehouse) در پورتلند اشاره کرد که به دلایل مختلف چون اخراج برخی کارمندان و تعدیل نیرو، مجبور به ترک این سیاست شد. 

در مقابل، یک شرکت نیوزیلندی این سیاست را تحت کنترل یک گروه دانشگاهی اجرا کرد و با افزایش رضایت کاری کارمندان مواجه شد. شرکت وایلدبیت نیز تاکنون با نتایج مثبتی همراه بوده است. ناجیل درباره نتایج پیاده‌سازی قانون چهار روز کار در هفته می‌گوید: «ما یک سال بعد از پیاده‌سازی این سیاست، پیامدهای آن را مورد بررسی قرار دادیم.» 

اقدام اول ما این بود که قابلیت‌های بیشتری را به محصولات خود اضافه کنیم. این نتیجه سبب شگفتی ما شد و تصمیم گرفتیم به روند خود ادامه دهیم. مزیت قانون جدید، ایجاد فشار سالم روی کارمندان و اجبار به استراحت است. به دلیل این‌که تنها چهار روز برای انجام کارها فرصت داریم، با هوشمندی بیشتری عمل کرده و از عوامل حواس‌پرت کننده دوری می‌کنیم. هم‌چنین، با سه روز تعطیلی، کارمندان انرژی بیشتری برای شروع هفته‌ی جدید خواهند داشت.»

منبع: fastcompany

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-16 14:55:08
دسته بندی ها