40 نکته مهم برای دست‌یابی به آرامش ذهنی

25 اردیبهشت 1399 - 6:00
عادت‌های موفقیت - 40 نکته مهم برای دست‌یابی به آرامش ذهنی
40 نکته مهم برای دست‌یابی به آرامش ذهنی
امتیاز مطلب: 89%

حتماً شما هم در زندگی به دنبال آرامش درون هستید. اما این کلمه چرا این‌قدر مهم است و به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده است؟ پیشرفت‌های امروزی، زندگی را برایمان آسان‌تر کرده است؛ اما به همان اندازه آرامش را از ما دور و استرس و نگرانی‌هایی را وارد زندگی‌مان کرده است که شاید خیلی هم واقعی نباشند. پس باوجود این همه استرس و نگرانی، جایی برای خوشی و لذت باقی نمانده است. با یوکن همراه باشید تا 40 روش برای یافتن آرامش درون معرفی کنیم.

برای اینکه در زندگی به موفقیت برسیم، نیاز به شادی و آرامش درون داریم. هرمن کین (Herman Cain)، می‌گوید:

موفقیت کلید شادی نیست، شادی کلید موفقیت است. اگر هر آنچه را که انجام می‌دهی دوست بداری، حتماً موفق خواهی شد.

اما چگونه می‌توانیم به شادی و آرامش دست پیدا کنیم؟

برای شروع هر کاری نیاز به آموزش و مهارت داریم، آرامش نیز همین‌طور است و باید آن را یاد بگیریم. داشتن آرامش در زندگی، نیاز به آرامش درونی دارد. در حال حاضر، راه‌های زیادی وجود دارد که به ما یاد می‌دهد چطور در موقعیت‌های شلوغ و پرآشوب نیز آرامش خود را حفظ کنیم. در این مقاله قصد داریم، 40 راه آسان برای یافتن آرامش را به شما یاد دهیم.

برای دست‌یابی به آرامش، نیاز نیست کارهای عجیب‌وغریبی انجام دهید، تنها باید بدانید خیلی آسان می‌توان به خوشی‌های کوچک و به دنبال آن به خوشی‌های بزرگ دست یافت. تنها کافی است با تمرکز بیشتری به زندگی‌تان بنگرید و در این مسیر با خودتان صادق باشید.

1. موسیقی گوش کنید

موسیقی

مهم نیست چه نوع موسیقی و چه سبکی گوش دهید، تنها کافی است به دنبال موسیقی باشید که از آن لذت می‌برید و به شما آرامش می‌دهد.

2. نفس عمیق بکشید

یکی از راه‌های دست‌یابی به آرامش درون، تنفس عمیق است. وقتی روی تنفستان تمرکز کنید، مغزتان روی دم و بازدم‌ها متمرکز خواهد شد و خون‌رسانی در بدن بهتر انجام می‌شود. پس اعضای داخلی بدن نیز بهتر می‌توانند وظایف خود را انجام دهند.

3. پیاده‌روی کنید

پیاده‌روی

قدم زدن در هوای تازه و زیر نور خورشید، زندگی را برایتان دلنشین‌تر می‌کند و باعث آرامش ذهنی می‌شود. پس قدم بزنید و از زندگی لذت ببرید.

4. از طبیعت لذت ببرید

در یک جا ننشینید. به بیرون شهر بروید و از طبیعت لذت ببرید. به آواز پرندگان گوش کنید و از آرامش آنجا بهره ببرید.

5. با حیوانات خانگی وقت بگذارید

حیوانات خانگی

اگر حیوان خانگی دارید، زمانی را به بازی کردن و وقت گذراندن با آن اختصاص دهید؛ زیرا از این طریق می‌توانید استرس ‌های روزمره را رها کنید. حس لامسه قدرت زیادی دارد و می‌تواند باعث آرامش ذهنی شود و تنش‌هایتان را کاهش دهد.

6. مرتب و منظم باشید

شلوغی و نامرتبی، سبب سردرگمی و استرس می‌شود و در مقابل، تمیز و مرتب نگه داشتن خانه، به آرامش ذهنی کمک می‌کند.

7. حقایق را بپذیرید

پذیرفتن واقعیت‌هایی که تحت کنترل ما نیست، برای رسیدن به آرامش درونی لازم است. باید بپذیرید چیزهایی در این دنیا وجود دارد که تحت کنترل ما نیست و باید یاد بگیریم هر آنچه را که نمی‌توانیم کنترل کنیم، تحمل کنیم و با آن کنار بیاییم.

8. تمرکز حواس داشته باشید

وقتی تمرکز حواس دارید، یعنی در هرلحظه به تمام حواس پنج‌گانه‌تان (لامسه، چشایی، بینایی، شنوایی و بویایی) آگاه هستید. حواستان را به کار بگیرید تا ذهنتان نتواند روی نگرانی‌ها متمرکز شود.

9. خودتان را دوست داشته باشید

هر چقدر بیشتر خودتان را دوست داشته باشید، آرامش ذهنی و احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. پس اصلاً اهمیتی ندارد در چه موقعیتی هستید. اینکه خودتان را دوست بدارید، اعتماد به نفستان هم بالا می‌رود و کمتر احساس ناامنی می‌کنید و در نتیجه، آرامش درونی بیشتری خواهید داشت.

10. با خودتان صادق باشید

صداقت - دروغ نگفتن

رفتارتان باید آینه‌ی احساس و افکارتان باشد. وقتی در زندگی دچار مشکل می‌شویم که آن‌طور که فکر می‌کنیم، رفتار نمی‌کنیم. گاهی خودمان راهی را در پیش می‌گیریم اما دنیا راه دیگری جلوی پایمان می‌گذارد. اما مهم این است که بین خواسته‌ی خود و خواسته‌ی دنیا تعادل ایجاد کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنیم. یافتن راهی برای متعادل کردن اهداف درونی با راهی که در نهایت انتخاب می‌کنیم، رمز دست‌یابی به آرامش ذهنی است.

11. بیشتر بخندید

همیشه بخندید. وقتی می‌خندید بهتر می‌توانید زیبایی‌های زندگی را ببینید. خندیدن بهترین راه برای مقابله با استرس است و باعث آزاد شدن هورمون اندروفین می‌شود که احساس خوشحالی را در شما افزایش می‌دهد.

12. عاشق شوید

عاشق شدن - عشق

برای داشتن عشقی واقعی، باید بی چشمداشت محبت کنید و انتظار بازگشت هم نداشته باشید. وقتی با چشمداشت دیگری را دوست داشته باشیم، انتظارات برآورده نشده‌ی ما می‌تواند باعث تنفر و احساس آشوب درونی شود. همین احساس سبب می‌شود آرامش ذهنمان از بین برود.

13. وضعیت سلامتی‌تان را مرتب چک کنید

همواره وضعیت سلامتی خود را بسنجید و مراقب خودتان باشید. هر طور که با خودتان رفتار کنید، دنیا و افراد پیرامونتان هم با شما همان‌گونه رفتار خواهند کرد. پس با خودتان مهربان باشید و چیزهایی را که می‌خواهید، به دست آورید.

14. کیفیت زندگی خودتان را ارزیابی کنید

ارزیابی کیفیت زندگی

ایده‌ی بسیار خوبی است که کیفیت زندگی خودتان را ارزیابی کنید. در حال حاضر شغلتان را دوست دارید؟ رابطه عاشقانه چطور است؟ فکر می‌کنید زندگی‌تان در مسیر درستی قرار دارد؟ ارزیابی وضعیت زندگی و بهبود آن، باعث آرامش ذهنتان خواهد شد.

15. هدفی برای خود در نظر بگیرید

برای داشتن آرامش درون، هدفی برای خود داشته باشید. اهداف می‌توانند شما را در مسیر درست نگه دارند و باعث انگیزه بخشی‌تان شوند. اهداف خود را «هوشمند» انتخاب کنید. اهداف باید ه=مشخص، و=واقع‌گرایانه، ش=شمارش پذیر و قابل‌اندازه‌گیری، م=محدوده زمانی مشخص، ن=نویدبخش، د=دست‌یافتنی باشند.

16. انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشید

در مقابل مشکلات زندگی انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان دهید. حتماً این حقیقت را باور دارید که تغییر افکار آسان‌تر است تا اینکه بخواهید موقعیت‌های چالش‌برانگیزی که مانع اجرای ایده‌هایتان می‌شوند را تغییر بدهید.

17. در لحظه زندگی کنید

زندگی کردن در لحظه

به جای حسرت گذشته یا نگرانی در مورد آینده، از زمان حال لذت ببرید. زندگی در زمان حال، تمام چیزی است که داریم. وقتی در حال زندگی کنید، نگرانی‌های گذشته و آینده نمی‌تواند باعث اضطرابتان شوند.

18. نگرانی به خودتان راه ندهید

هر فرد روزانه بین سی هزار تا هفتاد و پنج هزار بار فکر می‌کند که 80درصد آنها بی ارزش و پوچ هستند. باید یاد بگیرید اتفاقات گذشته را مرور نکنید و کمتر نگران شوید؛ زیرا این نگرانی‌ها هیچ نتیجه‌ای ندارند و تنها باعث می‌شوند آرامش از ذهنتان دور شوند.

19. مدعی باشید

شما به همان اندازه حق دارید نظرتان را بیان کنید که یک نفر دیگر حق دارد. وقتی سعی کنید کم ادعا و تسلیم شده باشید، تنها به خودتان زیان می‌رسانید. مدعی بودن به این معنا نیست که شما و خواسته‌هایتان به دیگری اولویت دارید؛ بلکه منظور این است خودتان را دست کم نگیرید و مطیع دیگران نباشید. هدف دست‌یابی به یک موقعیت برد-برد است.

20. حرف دلتان را بزنید

از اینکه بگویید چگونه فکر می‌کنید واهمه نداشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند به فردی قاطع تبدیل شوید. باید بدانید در زندگی به دنبال چه چیزی هستید. اگر ندانید چه می‌خواهید، چیزی هم به دست نخواهید آورد.

21. زمانی به خودتان اختصاص دهید

اختصاص زمان به خود

کمی زمان به خودتان اختصاص دهید و وقفه‌ای برای رسیدگی به خودتان ایجاد کنید. حتی می‌توانید کاری که خوشحالتان می‌کند را انجام دهید تا برای مابقی امورات زندگی آماده شوید. تعادل در زندگی اهمیت زیادی دارد.

22. پرشور و هیجان باشید

در زندگی پرشور و باانرژی باشید اما به گونه‌ای رفتار نکنید که باعث آزار و اذیت دیگران شوید. زمانی را به کارهایی که از انجام آن لذت می‌برید، اختصاص دهید. سعی کنید از موقعیت‌هایی که برایتان لذت بخش نیستند، سرگرمی بسازید. باید زندگی را به وضعیت شاد و سرزنده تبدیل کنید. آیا به یاد دارید آخرین بار چه زمانی کودک درونتان را آزاد گذاشته‌اید؟

22. برخی چیزها را به حال خود رها کنید

رها کردن

چیزهای زیادی در زندگی وجود دارند که نمی‌توانید آنها را تغییر بدهید، اصلاً اهمیتی ندارد که چقدر سخت تلاش کنید. پس یاد بگیرید برخی چیزها را به حال خود رها کنید و خودتان را اذیت نکنید.

23. بی‌دلیل خودتان را سرزنش نکنید

اینکه همیشه به دنبال سرزنش کردن خودتان باشید، تنها آرامش را از ذهن خود دور می‌کنید. هرچند گاهی باعث انگیزه بخشی‌تان می‌شود، مثلاً به این خاطر که بعداً خودتان را سرزنش نکنید، در مسیر اشتباهی قرار نگیرید، اما باز هم سرزنش کردن کار درستی نیست. علت سرزنش خودتان را پیدا کنید تا مطمئن شوید خود را به دلایل غیرضروری اذیت نکرده‌اید!

24. قدردان داشته‌هایتان باشید

قدردان بودن - قدردانی

توجه به نعمت‌های زندگی و قدردان بودن به خاطر تمام موهبت‌هایی که در زندگی دارید، باعث آرامش درونی‌تان می‌شود. پس هر از گاهی تمام داشته‌هایتان را مرور کنید و قدردان آنها باشید.

25. از شکست درس بگیرید

شکست تلخ است؛ اما باید بپذیرید همه شکست می‌خورند و با آن روبه‌رو می‌شوند. چطور می‌توانید بدون شکست چیزی یاد بگیرید؟ نگرش درست نسبت به شکست، شجاعت شما را تقویت می‌کند. شکست به معنای ناتوانی شما نیست، بلکه بدین معناست مسیری که قبلاً در پیش گرفته بودید، اشتباه است و به هیچ مقصدی نمی‌رسد.

26. با اطرافیانتان ارتباط برقرار کنید

لذت‌بخش‌ترین لحظات زندگی، زمانی است که در کنار دیگران هستیم و آنها را در شادی‌هایمان شریک می‌کنیم.

27. محدودیت‌های خود را در نظر بگیرید

اگر سعی کنید در محدوده‌ی امن و راحت خود باقی بمانید هرگز به پتانسیل و استعداد های واقعی خود دست نخواهید یافت. بزرگی می‌گوید: بهتر است به گذشته نگاه کنید و از آن درس بگیرید تا اینکه پشیمان شوید چرا برای آنچه آرزویش را داشتید، به قدر کافی تلاش نکردید.

28. احساسات منفی خود را سرکوب کنید

سرکوب احساسات منفی

راهی برای خارج شدن از احساسات منفی روزانه پیدا کنید. می‌توانید به سراغ ورزش ، انجمن‌های آنلاین، معاشرت با افراد مثبت اندیش، سرگرمی‌ها و هر آنچه به شما احساس شادی می‌دهد، بروید. احساسات منفی می‌تواند باعث بیماری‌تان شود؛ پس نا امیدی را از خود دور کنید و شاد باشید.

29. کمی آهسته‌تر قدم بردارید

چرا باید تمام کارها را امروز انجام دهید؟ در اغلب موارد خود را تحت فشارهای غیرضروری می‌گذاریم. پس صبوری را تمرین کنید، آگاه باشید و از تمام لحظات زندگی‌تان لذت ببرید.

30. بایدها و نبایدها را کنار بگذارید

هنجارها - بایدها و نبایدها

بایدها و نبایدها تنها باعث می‌شوند فشار زیادی را در زندگی‌تان احساس کنید، زیرا هیچ‌وقت باعث آرامش درون نمی‌شوند. پس «باید» را به »تلاشم رو می‌کنم» تغییر دهید. زندگی را از نگاه و با قوانین خودتان تعریف کنید و از هر لحظه‌ی آن لذت ببرید.

31. مهربان باشید

مهربانی هیچ هزینه‌ای ندارد و واقعاً کارساز است. وقتی به دیگری محبت می‌کنیم، آن محبت باعث قوت قلبمان می‌شود.

32. از مقایسه دست بکشید

اصلاً اهمیت ندهید دیگران چه می‌گویند یا چه کار می‌کنند. خودتان به دنبال چه چیزی هستید؟ هرکسی الگوهایی در زندگی دارد که باید آنها را دنبال کند، پس هرچه می‌یابیم و در زندگی تجربه می‌کنیم منحصربه‌فرد است. تنها روی مسیر زندگی خود تمرکز کنید و خودتان را با هیچ‌کسی مقایسه نکنید.

33. خودتان را باور داشته باشید

در گفت‌وگوهای روزمره از جملات مثبت و امیدبخش استفاده کنید. مثلاً با گفتن جمله‌ی «مهم نیست در مسیر زندگی من چه مشکلاتی پیش می‌آید، زیرا بالاخره راهی برایش پیدا می‌کنم»، آرامش ذهنی را به خود هدیه می‌دهید. به خودتان ایمان داشته باشید و مدام به خود بگویید همه چیز درست می‌شود.

34. پس‌انداز کنید

پس انداز - پس انداز کردن

پس‌انداز کردن ایده‌ی آینده‌نگرانه‌ای است. اگر بتوانید هر ماه پس‌انداز کنید که خیلی عالی است، اما اگر نمی‌توانید دست از خرج کردن بکشید، فرض کنید هر ماه یک بدهی دارید که باید آن را بپردازید. پس ماهانه کمی پول برای آن بدهی کنار بگذارید. بعد از مدتی که بدهی فرضی‌تان پرداخت شد، با پس‌انداز خوبی مواجه می‌شوید. از این روش باز هم استفاده کنید.

35. قناعت کنید

پول می‌تواند آزادی بیاورد، اما نمی‌تواند باعث خوشبختی شود. در زندگی به چیزهای ساده قانع باشید. قناعت همان چیزی است که باعث آرامش درونی می‌شود و شما را به لذت ماندگار می‌رساند.

36. آینده‌نگر باشید

آینده نگری - دوراندیشی

همیشه آینده را هم در نظر داشته باشید. آیا هفته‌ی آینده احساسی همانند امروز خواهید داشت؟ آیا زندگی امروز شما بر آینده‌تان تاثیری دارد؟ زندگی فراتر از احساسی است که امروز دارید. افرادی که چنین نگرشی دارند، امروز و آینده‌ی خوبی در انتظارشان خواهد بود. پس با تمرکز بر زندگی فعلی و آینده، به دنبال آرامش ذهنتان باشید.

37. افکارتان را تحت کنترل بگیرید

افکار ما کیفیت زندگی‌مان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. پس همان طوری بیندیشید که برایتان مفید است. با خودتان طوری حرف بزنید که بهترین دوستانتان با شما حرف می‌زنند. افکار منفی را دور بریزید زیرا هیچ کمکی به شما نمی‌کنند و تنها لذت و شادی را از زندگی‌تان سلب می‌کنند.

38. به باورهایتان تکیه کنید

تکیه بر باورها - ایمان

به دنبال تحقق رویاهای خود باشید و به ندای قلبتان گوش کنید. هرچقدر که خودتان را برای چیزهایی که دیگران از شما انتظار دارند، تغییر بدهید، بیشتر از آرامش ذهنی دور خواهید ماند.

39. به اندازه‌ی کافی بخوابید

بدن انسان برای بازسازی به 8 ساعت خواب نیاز دارد. وقتی خسته و بی‌حوصله باشید، هیچ چیز سر جای خودش نخواهد بود.

40. با خودتان صادق باشید

قبول کنید زندگی همواره در حال تغییر است. بیشتر مراقب افکارتان باشید. شاید همانند خیلی از افراد خودتان را با افکارتان عذاب دهید. به افکار منفی‌تان بی توجه باشید و سعی کنید در زندگی روی هدف تان تمرکز کنید و زیبایی‌های اطراف را ببینید.

منبع: lifehack

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-10 09:47:22
دسته بندی ها