10 گام موثر برای اینکه ارتباطات بهتری داشته باشیم

10 اردیبهشت 1399 - 6:00
مهارت‌های ارتباطی - 10 گام موثر برای اینکه ارتباطات بهتری داشته باشیم
10 گام موثر برای اینکه ارتباطات بهتری داشته باشیم
امتیاز مطلب: 65%

برای موفقیت در زندگی باید مهارت‌های ارتباطی خود را ارتقاء دهید؛ چه بخواهید مکالمات بهتری در زندگی اجتماعی‌تان داشته باشید، یا به دنبال ارائه‌ی بهتر ایده‌هایتان در محل کار باشید، یا بخواهید رابطه‌ی صمیمی‌تری با اعضای خانواده‌تان برقرار کنید.  با یوکن همراه باشید.

شما می‌خواهید با افراد جدیدی ارتباط برقرار کنید. شاید این کار خیلی ساده به نظر برسد، اما باید منظور واقعی‌تان را بیان کنید. معمولا، طرف مقابل چیزی متفاوت از آنچه می خواهید بگویید، برداشت می‌کند. شما حرفی می‌زنید، اما مخاطب‌تان چیز دیگری می‌شنود که در نهایت سبب بروز سوءتفاهم، اختلاف و سردرگمی می‌شود. البته خیلی هم نگران نباشید، زیرا مشکلات ارتباطی را با یادگیری مهارت‌های لازم می‌توان برطرف کرد.

ارتباط موثر از مهم ترین مهارت های زندگی است که می توانید به راحتی بیاموزید. اما از جمله مهارت‌هایی است که خیلی‌ها هیچ تلاشی برای به دست آوردن آن نمی‌کنند. در این مقاله، چند نکته برای بهبود مهارت‌های ارتباطی ارائه داده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید روابطی توام با احساس اطمینان، درک متقابل و احترام تجربه کنید.

1. مراقب زبان بدن‌تان باشید

به طرف مقابل‌تان می‌گویید آماده‌ی حرف زدن هستید، اما دست به سینه می‌ایستید. ادعا می‌کنید به حرف‌های مخاطب‌تان گوش می‌کنید، اما سرتان به موبایل‌تان است. اشارات غیرکلامی ما معمولا بیش از آنچه فکر می‌کنیم، احساسات و افکار واقعی ما را هویدا می‌کنند. نحوه برقراری ارتباط چشمی، طرز دست دادن و حتی طریقه نشستن در مصاحبه‌ی ویدئویی، همه جزئی از ارتباط هستند. شما دائما در حال ارتباط برقرار کردن هستید، حتی وقتی یک کلمه هم نگویید. اگر می خواهید علاوه بر داشتن یک گفتگوی مهم، اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرید، به دنبال یک ژست خوب باشید. پس زبان بدن اهمیت زیادی در مهارت‌های ارتباطی دارد. سعی کنید درک زبان بدن دیگران را یاد بگیرید تا بتوانید بهترین واکنش را نشان دهید.

2. از کلمات و آواهای غیرضروری استفاده نکنید

تکرار آواهایی چون "اِممم" یا "اِاا" کمکی به بهبود ارتباطات و گفتگوهای روزانه‌تان نمی‌کند. این آواهای اضافه را حذف کنید تا ارتباطات بهتری داشته باشید و اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرید. باید دقت کنید که چه وقتی در صحبت‌هایتان از کلماتی مانند "اِممم" یا "مثلا" استفاده می‌کنید. پس کمی صبر کنید و قبل از شروع صحبت مکث کنید. این سکوت‌های نابجا بیش از دیگران، برای خودتان عجیب خواهد بود. مطمئن باشید.

3. برای مکالمات معمولی و موقعیت‌های دیگر، از قبل ذهنیتی داشته باشید

گپ زدن از جمله مهارت‌هایی است که افراد زیادی از آن بی‌بهره اند. داشتن نمایش‌نامه‌ای در ذهن، برای برخورد با افرادی که آنها را به سختی می‌شناسید و سکوت‌های اجتناب‌ناپذیری بین‌تان پیش می‌آید، بسیار کمک‌کننده است. اینکه بدانید چگونه سر صحبت را با دیگران باز کنید، هنر بزرگی است. یعنی بتوانید موضوع مشترکی برای گپ زدن پیدا کنید. همچنین می‌توانید با درمیان گذاشتن اطلاعاتی که برای پیدا کردن زمینه ی مشترک به شما و طرف مقابل‌تان کمک می‌کند، گپ زدن را به گفتگو تبدیل کنید. همین گپ‌های معمولی در طولانی مدت می‌تواند شما را به فردی شادتر تبدیل کند.

قصه گویی-رابطه

4. قصه‌گویی کنید

قصه‌ها قدرت زیادی دارند. قصه‌ها ذهن‌تان را به فعالیت وامی‌دارند و باعث می‌شوند ارائه‌های شغلی بهتری داشته باشید و متقاعدکننده‌تر به نظر برسید. علاوه بر آن، در موفقیت‌تان در مصاحبه‌ها نیز کمک قابل‌توجهی می کنند. باید یاد بگیرید که چگونه به یک قصه‌گوی ماهر تبدیل شوید. همچنین می‌توانید از واژه‌ی "اما" بیشتر استفاده کنید تا داستان‌تان سر و سامان بگیرد. هر کسی می‌تواند یک قصه‌ی خوب برای تعریف کردن داشته باشد.

5. سوال بپرسید و حرف‌های طرف مقابل‌تان را تکرار کنید

حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی طرف مقابل‌تان حرف می‌زند، حواس‌تان پرت شده یا حتی صحبت‌های او را اشتباه شنیده‌اید. سوال پرسیدن و تکرار حرف‌های طرف مقابل نشان می‌دهد که به آنچه او می‌گوید علاقه‌مندید و برایتان جذابیت دارد. همچنین شما را مجاب می‌کند توجه و تمرکز بیشتری داشته باشید و اگر در مورد نکته‌ای سوء تفاهم پیش آمد، به واضح شدن آن مطلب کمک می‌کند. برای مثال: «درست متوجه شدم؟ می خواهید برای روز شنبه بلیت بخرید؟»

این کار برای گپ زدن و پر کردن سکوت‌های ناخوشایند هم مناسب است. به جای اینکه صحبت را حول مواردی تکراری چون آب و هوا ادامه دهید، از طرف مقابل سوال بپرسید و به پاسخ های او واکنش نشان دهید.

6. عوامل حواس‌پرتی را کنار بگذارید

وقتی کسی با شما صحبت می‌کند یا با او قرار ملاقات دارید، در دست گرفتن موبایل کار بسیار زشتی است. شاید کنار گذاشتن تمام چیزهایی که حواس‌مان را پرت میکنند یا به طور کلی ابزارهای تکنولوژی، غیرممکن باشد، اما همین که بتوانیم سرمان را از روی گوشی یا تبلت بیرون بیاوریم، به طور قابل توجهی روی ارتباطات‌مان با دیگران تاثیر می‌گذاریم.

7. حرف‌هایتان متناسب با مخاطب‌تان باشد

شخصی کردن پیام برای بهبود مهارت‌های ارتباطی لازم است. افرادی که ارتباطات بهتری با اطرافیانشان دارند، با توجه به اینکه طرف مقابل‌شان چه کسی است، صحبت‌های خود را تنظیم می‌کنند. قطعا برای صحبت کردن با رئیس یا همکاران‌تان در مقایسه با وقتی که با فرزندان یا والدین خود حرف می‌زنید، کلام متفاوتی دارید. وقتی سعی می‌کنید پیامی را به کسی منتقل کنید، همواره سعی کنید دیدگاه او را مدنظر قرار دهید.

8. مختصر و مفید باشید

در زبان انگلیسی مخففی برای واژه‌ی «BRIEF» وجود دارد که از کلمات زیر تشکیل شده است:

Background: پس‌زمینه یا زمینه‌چینی

Reason: دلیل

Information: اطلاعات

End: پایان

Follow-up: دنبال کردن

این واژه به شما کمک می‌کند در هنگام ایمیل نوشتن همه چیز را بیان کنید و در عین حال، مختصر و مفید باشید. این راهکار خوبی برای ارتباطات کلامی و نوشتاری است (به عنوان یک نویسنده می‌دانم، کارم این است که پیامم را به طور واضح بیان کنم و هر چه زودتر این مقاله را به اتمام برسانم. نگران نباشید، تنها دو مورد دیگر در لیست باقی مانده است).

همدلی-همدردی

9. همدلی‌تان را تقویت کنید

ارتباط یک خیابان دو طرفه است. اگر یاد بگیرید به دیدگاه های مختلف توجه کنید، می توانید بر اضطرابی که هنگام ارتباط برقرار کردن با دیگران دارید، فائق بیایید. برای مثال، وقتی مخاطب‌تان می‌گوید خسته‌تر از آن است که بتواند حرف بزند، متوجه می‌شوید واقعا منظورش چیست. همدلی کردن کمک می‌کند در ارتباط با مخاطب خاص‌تان حتی حرف‌های ناگفته را بهتر درک کنید و واکنش موثرتری از خود نشان دهید.

10. واقعا گوش دهید

با پیاده کردن نکات بالا، بهترین کاری که می‌توانید برای بهبود مهارت‌های ارتباطی‌تان انجام دهید، این است که یاد بگیرید به طور موثر گوش کنید. اجازه دهید طرف مقابل حرفش را بزند و هیچ وقت صحبت او را قطع نکنید. شاید کار سختی باشد، اما یک گفتگوی خوب وقتی حاصل می‌شود که به زیبایی با گوش دادن، پیوند‌ خورده باشد. در این صورت، حتی اگر سبک ارتباطی‌تان سازگار باهم نباشد، باز هم درک درستی از یکدیگر خواهید داشت و امید دارید طرف مقابل‌تان هم با همین دقت به حرف‌های شما گوش می‌دهد.

منبع: lifehacker

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-05 15:02:02
دسته بندی ها