8 خصوصیت یک تیم کاری موفق

22 اردیبهشت 1399 - 6:00
رفتار سازمانی - 8 خصوصیت یک تیم کاری موفق
8 خصوصیت یک تیم کاری موفق
امتیاز مطلب: 65%

هر کسب و کاری برای موفق شدن، نیاز به یک تیم کاری قدرتمند دارد و اخلاق گروهی خوب نیز تضمین‌کننده موفقیت و عملکرد مناسب یک سازمان است. اگر کارمندان یک سازمان نتوانند به خوبی با یکدیگر هماهنگ شوند، با مشکلاتی چون سازماندهی ضعیف، کارهای عقب‌مانده و تعارض درونی مواجه خواهند شد. با یوکن همراه باشید.

اعضای یک تیم چگونه می‌توانند به این اطمینان برسند که روش کاری آن‌ها در کنار یکدیگر باعث موفقیت سازمان می‌شود؟ در ادامه به تعدادی از خصوصیات مهم یک تیم کاری موفق اشاره خواهیم کرد.

1. ارتباط خوبی با یکدیگر برقرار می‌کنند

اعضای یک تیم کاری موفق به طور شفاف و هوشمندانه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، تفکر ، عقاید و ایده های خود را با دیگر اعضای تیم در میان گذاشته و در عین حال به صحبت‌های همدیگر گوش می‌دهند. برقراری ارتباط مناسب برای پیشرفت هرچه بیشتر و همکاری موثر به منظور پیشبرد کارها، ضروری است. ارتباطات ضعیف به سوء تفاهم منجر می‌شود که این مساله، بوجود آمدن تعارض و نقص در کارها را به دنبال خواهد داشت.

2. روی اهداف و نتایج تمرکز می‌کنند

افراد در یک تیم کاری قوی روی اهداف تعیین شده متمرکز هستند و عملکرد خود را با توجه به اهداف‌شان می‌سنجند، نه تنها براساس میزان کارهای انجام شده. داشتن یک برنامه‌ی منسجم و شفاف که وظیفه تمام اعضا در آن مشخص شده باشد، می‌تواند در رسیدن آن‌ها به این اهداف در قالب یک تیم کاری کمک کند. بدین ترتیب مسیر برای اعضای گروه مشخص شده و باعث می‌شود دقیقا بدانند به دنبال چه چیزی هستند.

همکاری-تمرکز به اهداف-کار تیمی مرتب

3. هر فردی به طور عادلانه وظیفه خود را در تیم به انجام می‌رساند

هر یک از اعضای تیم کاری با درک وظایفی که به عهده او گذاشته شده، سهم خود را به شکل عادلانه ایفا می‌کند، به موفقیت سازمان اهمیت می‌دهد و به جایگاه خود در کسب و کار آگاه است.

همکاری-پشتیبانی

4. اعضای تیم یکدیگر را پشتیبانی می‌کنند

تمام اعضای تیم از کمک و یاری رساندن به دیگر افرادی که در گروه نیاز به کمک دارند، خوشحال هستند و از این قضیه لذت می‌برند. گروه‌های مختلف سازمان وقتی احساس کنند افراد بالادست آن‌ها را مورد حمایت خود قرار داده و به منابع و نیازهای آن‌ها آگاه هستند، با انگیزه و بهره وری بیشتری کار می‌کنند.

5. هر یک توانایی‌های متفاوتی دارند

هر فرد در گروه توانایی های منحصر به فردی دارد و ممکن است به دانش و تجربیاتی دست پیدا کند که برای دیگران غیرممکن باشد. بودن اعضایی با توانایی‌های مختلف در یک تیم ضروری است، زیرا هر یک از اعضا با توجه به توانایی‌ها و مهارت های خود می‌توانند نقش منحصر به فردی در پیشبرد امور به عهده بگیرند. در یک تیم کاری تنوعی از شخصیت‌ها، گروه‌های سنی، فرهنگ ها و عقاید و غیره سبب افزایش خلاقیت و انتشار هر چه بهتر ایده‌ها در جلسات تیمی می‌شود.

6. رهبر خوبی دارد

یک تیم قدرتمند رهبری دارد که اعتماد و احترام تمام اعضای تیم را به خود جلب کرده است. یک رهبر خوب همانند یک بست محکم، تمام اعضا را کنار یکدیگر نگه می‌دارد و در مورد حفظ آرامش، ایجاد انگیزه، تشویق و به روز نگهداشتن اعضای تیم مسئول است.

مدیریت-همکاری مستمر

7. سازمان‌دهی خوبی دارند

سازمان‌دهی، مهم‌ترین فاکتور برای پیشبرد اهداف شرکت است. بدون سازمان‌دهی سازمان دچار تلاطم شده و رسیدن به اهداف غیرممکن خواهد شد. پس تمام اعضا باید نسبت به سازمان‌دهی کردن امور خود مسئول باشند و مدیر باید به این اطمینان برسد تمام کارها مطابق با اهداف از پیش تعیین‌شده جلو می‌رود و هریک از اعضا کارهایش را موثر به انجام می‌رساند. برپایی جلسات مستمر با اعضای تیم سبب می‌شود کارمندان در مسیر درستی قرار بگیرند و وظایف‌شان را در موعدد مقرر به انجام برسانند.

8. به استراحت و تفریح اهمیت می‌دهند

نباید فکر کنید تیم‌های کاری موفق اهمیتی به تفریح نمی‌دهند. برای این‌که از هدررفت انرژی و کاهش بهره‌وری کارمندان جلوگیری شود، باید نشاط و شادابی به زندگی کاری کارمندان وارد شود. تیم‌هایی که به خوبی با یکدیگر کار می‌کنند، از همکاری با هم خوشحال هستند و در خارج از ساعات کاری و محیط کار نیز با انجام تفریحات مختلف از زندگی‌شان لذت می‌برند. داشتن یک رابطه ی مثبت و در عین حال سالم با همکاران باعث می‌شود ساعات کاری با آرامش بیشتری سپری شود و احتمال وقوع مشکلات و تنش‌ها نیز کاهش یابد.

منبع: theundercoverrecruiter

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-02 15:49:45
دسته بندی ها