افراد موفق وقتی از کسی بدشان می‌آید چگونه با او برخورد می‌کنند؟

4 خرداد 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - افراد موفق وقتی از کسی بدشان می‌آید چگونه با او برخورد می‌کنند؟
افراد موفق وقتی از کسی بدشان می‌آید چگونه با او برخورد می‌کنند؟
امتیاز مطلب: 62%

فاصله گرفتن از تمام کسانی که از آن‌ها خوشمان نمی‌آید، کار غیرممکنی است. گاهی در طول زندگی مجبور هستیم با کسانی برخورد کنیم که ارتباط با آن‌ها برایمان خوشایند نیست. شاید قطع ارتباط با این افراد غیرممکن باشد، پس باید به دنبال راه‌هایی برای برقراری ارتباط هر چه بهتر با آن‌ها باشیم. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم افراد موفق چگونه ارتباطات خود را مدیریت می‌کنند.

دیپ پتل (Deep Patel) نویسنده‌ی کتاب «قصه ی یک پسر کاغذی: 11 اصل موفقیت» در یکی از مطالب خود در سایت Entrepreneur، نکاتی را متذکر می‌شود که افراد موفق برای ارتباط با کسانی که از آن‌ها خوششان نمی‌آید، استفاده می‌کنند. البته در این مقاله از منابع معتبر دیگری چون Psychologytoday.com نیز استفاده کرده‌ایم.

بپذیرید که نمی‌توان با همه ارتباط خوبی برقرار کرد

قطعا دوست دارید تمام کسانی را که با آن‌ها برخورد می‌کنید، دوست داشته باشید و از آن‌ها خوشتان بیاید. اما در این دنیا همه چیز مطابق میل ما پیش نمی‌رود، پس باید قبول کنیم گاهی در زندگی با افرادی در ارتباط خواهیم بود که ممکن است از آن‌ها خوشمان نیاید. این افراد می‌تواند خانواد همسر، همکاران یا همسایه‌ها باشند. به عقیده‌ی پتل، باید یادمان باشد ما هم عیب‌هایی داریم و ممکن است کسانی باشند که از ما خوششان نیاید. وقتی از کسی خوشتان نمی‌آید، بهترین کار این است که قبول کنید لزوما نباید از همه خوشمان بیاید. البته این بدین معنا نیست که اشکالی وجود دارد و شما آدم بدی هستید یا اینکه طرف مقابل تان فرد مناسبی نیست. لزوما هیچ یک از این دو مورد درست نیستند.

عدم برقراری ارتباط - ارتباط خوب با همه

به گفته‌ی دکتر سوزان کراوس، روانشناس، ممکن است شما و طرف مقابلتان هیچ تناسبی با هم نداشته باشید. بورلی دی فلکسینگتون، نویسنده و مشاور نیز اعتقاد دارد سبک‌های رفتاری متفاوت ما سبب ایجاد اختلاف می‌شود. در این دنیای بزرگ برخی افراد به دنبال سلطه‌طلبی هستند و برخی دیگر کامل مطیع‌اند. عده‌ای خوش‌بینی را اساس زندگی‌شان قرار داده‌اند و برخی دیگر به دنبال واقع‌گرایی هستند.

هامسترا و همکارانش تحقیقی را با عنوان تناسب تنظیمی انجام داده‌اند که بدین معناست: ما برای انجام کارهایی که آن‌ها را دوست داریم، تلاش بیشتری انجام می‌دهیم. شاید دوست نداشته باشید با برخی از اطرافیان خود تعامل خوبی برقرار کنید و از آن‌ها خوشتان نیاید، پس بدون شک تلاشی برای بهبود رابطه‌تان نمی‌کنید. به همین خاطر، این فقدان تلاش در طولانی مدت به اتمام رابطه می‌انجامد.

به حرف‌های کسانی که از آن‌ها خوشتان نمی‌آید انرژی مثبت بدهید

کراوس می‌گوید بهتر است به افراد نگاه کنید و ببینید چه رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند. شاید منظور والدین همسرتان این نبوده که لزوما باهوش نیستید یا شاید همکارتان به دنبال تخریب شما نبوده‌است. پس گاهی باید به حرف‌های افرادی که از آن‌ها خوشتان نمی‌آید بار مثبت بدهید.

حتی اگر فردی که از او خوشتان نمی‌آید به دنبال تخریب‌تان بوده است، اگر از کوره در بروید همه چیز به ضررتان تمام می‌شود، زیرا خشونت و عصبانیت وجهه‌ی شما را زیر سوال می‌برد. پس خونسردی خود را حفظ کنید و اجازه دهید فکر کند که درست می‌گوید.

نسبت به احساسات و هیجانات خود آگاه باشید

پتل می‌گوید عواطف و هیجانات در زندگی نقش مهمی دارند اما این شما هستید که باید افسار هیجانات خود را در دست بگیرید و در موقعیت‌های مختلف واکنش مناسبی از خود نشان دهید. اگر کنترل عواطف و هیجانات خود را به دست دیگران بدهید، تنها دیوانه می‌شوید. پس اجازه ندهید عصبانیت‌تان بر شما تسلط داشته باشد.

اگر در مترو کسی عمدا شما را هل می‌دهد، عصبانی نشوید بلکه پیش خود بگویید کار اشتباهی انجام می‌دهد و اصلا نیاز نیست با او وارد بحث شوید. تنها نگاهش کنید و سر تکان بدهید تا شاید متوجه اشتباهش شود.

آگاهی از احساسات - آگاهی از هیجانات

به عقیده‌ی پتل، باید به تمام افرادی که با آن‌ها ارتباط دارید، به یک اندازه احترام بگذارید. البته این بدین معنا نیست که در مقابل فردی که با او موافق نیستید، تسلیم شوید و هر چه می‌گوید بدون هیچ عذر و بهانه‌ای بپذیرید، بلکه حقیقت این است که با این برخورد فرد مودب و متمدنی خواهید بود. پس می‌توانید روی اصول و مواضع خود محکم بایستید و در عین حال به فرد مقابل‌تان حمله نکنید و بهترین برخورد را داشته باشید.

همه چیز را به خودتان نگیرید

بیشتر اختلافات ما به دلیل سوء تفاهم ایجاد می‌شود. اگر بین شما و طرف مقابل تان هیچ سوءتفاهمی نیست و از پایه و اساس با فرد مقابل مخالف هستید سعی کنید مساله را با دید متفاوتی نگاه کنید. نباید واکنش تندی از خود نشان دهید، زیرا طرف مقابل هم همین کار را خواهد کرد و به سرعت تنش بزرگی میان شما شکل خواهد گرفت. سعی کنید از بالا نگاه کنید و موقعیت و واقعیت‌ها را ببینید و نحوه‌ی واکنش طرف مقابل را، هرچقدر هم که احمقانه و غیر عقلانی به نظر برسند نادیده بگیرید. همیشه روی مساله تمرکز کنید نه شخص.

شما این حق را دارید که حد و مرز ارتباط با افراد را تعیین کنید. به عنوان مثال، در پارک نشسته‌اید و هوای بهاری را استشمام می‌کنید ناگهان فردی کنارتان روی نیمکت می‌نشیند و شروع به سیگار کشیدن می‌کند. آیا حاضرید همچنان آنجا بنشینید و دود سیگار را وارد ریه‌هایتان کنید؟ بدون شک نه. فضا را ترک کنید و برای خود ارزش قائل شوید.

احساسات خود را به آرامی بیان کنید

معمولا نحوه‌ی برقراری ارتباط ما مهم‌تر از چیزی است که به زبان می‌آوریم. اگر فردی باعث آزارتان می‌شود و مشکلات عدیده‌ای برای شما ایجاد می‌کند، شاید وقت آن رسیده که زبان باز کنید و احساسات خود را به روش درستی بیان کنید. باید بدانید دفاع از خود همیشه خشن نیست و می‌توان به آرامی هم موضع خود را حفظ کرد. پتل می‌گوید از واژه‌ی «من» استفاده کنید و به طرف مقابل‌تان بگویید: «وقتی فلان کار رو می‌کنی، من اذیت می‌شم. لطفا اگر امکانش هست این کار را به روش دیگری انجام بده.»

هرچقدر آرام‌تر و متین‌تر صحبت کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که طرف مقابل منظورتان را بفهمد و شما این فرصت را در اختیار او قرار داده‌اید که از زاویه‌ی دید شما به مساله نگاه کند.

آرامش - بیان احساسات

کراوس می‌گوید برای ارتباط با فردی که از او خوشتان نمی‌آید بهتر است از یک شخص بی‌طرف استفاده کنید. شاید حتی با طرف مقابل دوست شوید و ارتباط موثر و بهتری برقرار کنید. به عقیده‌ی پتل، اگر نحوه‌‌ی رفتار با کسانی که از آن‌ها چندان خوشمان نمی‌آید را یاد بگیریم، آرامش و تجربه‌ی دلنشین‌تری خواهیم داشت و در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که می‌توانیم از موانع و مشکلات زندگی گذر کنیم.

بحث و جدل نکنید

گاهی لازم است مساله را رها کنیم و وارد بحث و جدل نشویم. زیرا هیچ چیزی ارزش وقت و انرژی شما را ندارد. باید از خود بپرسید واقعا لازم است با طرف مقابل وارد بحث شوم یا بهتر است انرژی و وقت خود را صرف انجام کارهای باارزش‌تری در زندگی کنم؟

پتل می‌گوید برای پاسخ به این سوال، ابتدا ببینید مشکل موجود همیشگی است یا اتفاقی به وجود آمده است؟ آیا در طی زمان از بین می‌رود یا حادتر می‌شود؟ اگر بدتر می‌شود بهتر است وقت و انرژی خود را روی حل سریع‌تر آن بگذارید. اما اگر اتفاقی است، نگران نباشید در طی زمان از بین خواهد رفت.

حالت تدافعی به خود نگیرید

اگر طرف مقابل مدام تحقیرتان می‌کند و روی عیوب شما دست می‌گذارد به او حمله نکنید و خونسردی خود را حفظ کنید. بدترین کاری که  در این شرایط می‌توانید انجام دهید این است که حالت تدافعی به خود بگیرید. بهتر است روی او زوم کنید و مستقیما بپرسید چه مشکلی با شما دارد؟ چرا مدام روی عیوب و نواقص‌تان دست می‌گذارد؟ چرا از شما ایراد می‌گیرد و تحقیرتان می‌کند؟

اگر قصد دارند به شما زور بگویند و باعث آزارتان شوند رُک به آن‌ها بگویید. اگر توقع دارند به آن‌ها احترام بگذارید باید بدانند برای دریافت احترام باید به شما هم احترام بگذارند.

دکتر بریت بروگارد، روانشناس، می‌گوید غیبت، زورگویی و قلدری در محل کار، روشی برای سلطه‌جویی و ابراز قدرت بر دیگران است. پس در این مواقع باید دست به اقدام بزنید و روش‌های مقابله با افراد زورگو را یاد بگیرید.

نداشتن حالت تدافعی - حالت دوستانه

اگر می‌خواهید دیگران را با خود همراه کنید تا همواره با شما موافقت کنند، باید ترفندهای روانشناسی خاصی را یاد بگیرید که به کارتان می‌آید. تحقیقات نشان می‌دهد هنگام بیان مخالفت خود با دیگران باید سریع‌تر از حد معمول حرف بزنید تا او زمان کمتری برای پردازش گفته‌هایتان داشته باشد. اما اگر می‌خواهید موافقت او را به دست آورید با او آهسته حرف بزنید تا پیام‌تان را به خوبی دریافت کند.

بدانید کنترل شادی‌تان در دست شماست نه دیگران

اگر فردی روی اعصابتان باشد، به سختی می‌توانید واقع‌بین باشید. اما نباید به آن‌ها اجازه دهید کنترل شادی و موفقیت شما را به دست بگیرند. اگر اظهارنظر دیگران باعث دلخوری‌تان می‌شود از خود بپرسید چرا این‌طور است؟ آیا نسبت به چیزی حساس هستید یا درمورد مساله‌ای اضطراب دارید؟ اگر پاسختان مثبت است، تمرکز خود را روی آن موارد بگذارید نه انتقادات دیگران.

باید یاد بگیرید روی احساسات خود تسلط داشته باشید، پس دست از مقایسه‌ی خود با دیگران بکشید. سعی کنید موفقیت‌های خود را به خودتان یادآور شوید و نگذارید دیگران، تنها به این خاطر که روزتان را تیره و تار کرده‌اند تا همیشه بر شما تسلط پیدا کنند.

منبع: businessinsider

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-10-06 18:10:30
دسته بندی ها