3 روش اصلی تغییر طرز تفکر و مواجهه منطقی‌تر با مشکلات

4 تیر 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - 3 روش اصلی تغییر طرز تفکر و مواجهه منطقی‌تر با مشکلات
3 روش اصلی تغییر طرز تفکر و مواجهه منطقی‌تر با مشکلات
امتیاز مطلب: 64%

آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که کاش مشکلات را به روش ساده و موثرتری حل می‌کردید؟ اگر می‌خواهید توانایی حل مشکلات به روش‌های بهتر را در خود به‌ وجود آورید، طرز تفکر خود را تغییر دهید و کمی منطقی‌تر فکر کنید. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه منطقی فکر کنید.

شاید بگویید چگونه منطقی فکر کنیم و اصلا روشی برای تغییر طرز تفکر وجود دارد؟ بله، روش‌های زیادی برای تفکر منطقی وجود دارد.

در این مطلب، سه روش اصلی برای تفکر منطقی ارائه می‌دهیم: انجام تمرینات ذهنی، شناخت افکار و رفتارهای غیر منطقی و تغییر روش زندگی.

روش اول: انجام تمرینات ذهنی

حافظه‌ی ‌خود را تقویت کنید

مغز همانند دیگر اعضای بدن، نیاز به تمرین دارد تا عملکرد بهتری داشته باشد. یک روش موثر برای بهبود عملکرد مغز، این است که حافظه‌ ‌خود را تقویت کنید. برای این منظور، باید ببینید چقدر می‌توانید جزئیات کارهای روزانه یا گذشته خود را به یاد بیاورید.

سعی کنید هر روز چیز کوچکی را به یاد بیاورید

مثلا لیستی از مواد غذایی موردنیاز خانواده تان را تهیه کرده و آن را حفظ کنید، یا حتی قطعه‌ی ‌کوچکی از یک شعر یا یک کتاب را از بر کنید. بعد از یک ساعت، تمام چیزهایی را که حفظ کرده‌اید مرور کنید و ببینید چقدر از آن در خاطرتان باقی مانده است.

سعی کنید با تکیه بر حافظه‌تان، نقشه‌ی ‌مسیر منزل به محل کار، خانه دوست‌تان یا هر جایی که بیشتر به آن‌جا می‌روید را رسم کنید. آیا قادر هستید جزئیات این مسیرها را به یاد بیاورید؟

به تمام جزئیات توجه کنید

توجه به جزئیات و چیزهای بی‌ربط می‌تواند ابزار مهمی برای تفکر منطقی باشد. آیا تاکنون به خطوط روی دست دوست‌تان دقت کرده‌اید؟ آیا تعداد قدم‌هایتان را در مسیر دانشگاه یا مدرسه شمرده‌اید؟ آیا تاکنون در یک متن به دنبال غلط املایی بوده‌اید؟ اگر این‌چنین نیست، وقت آن رسیده که شروع کنید. هر چه بیشتر تمرین کنید ذهن سالم‌تر و قدرتمندتری خواهید داشت. در طی زمان، مهارت بیشتری در زمینه تفکر منطقی کسب خواهید کرد.

حافظه

به سراغ جدول کلمات متقاطع بروید

حل جدول کلمات متقاطع تاثیر فوق‌العاده‌ای روی ذهن شما خواهد گذاشت. همچنین، حل جدول باعث می‌شود مغزتان به مرور توانایی‌های بیشتری پیدا کند و سلول‌های عصبی مغز رشد مضاعفی خواهند کرد. پس به تدریج قدرت مغز بالا می‌رود و کمک می‌کند منطقی‌تر فکر کنید. پس یک کتاب جدول کلمات متقاطع تهیه کنید یا هر روز صبح جدول روزنامه را حل کنید.

به دنبال یادگیری مهارت جدیدی باشید

یادگیری یک مهارت جدید، نیاز به تفکر منطقی بیشتری دارد. وقتی به دنبال یادگیری مهارت جدیدی می‌روید و چالش‌های پیش رو را می‌پذیرید، از منطق استفاده می‌کنید. برای ارتقای مهارت‌های تفکر منطقی به سراغ فعالیت‌های زیر بروید:

  •  آموزش استفاده از وسایل جدید؛
  • نقاشی؛
  • یادگیری یک زبان خارجی؛
  • آشپزی.

ارتبطات - دوستان-افراد جدید

با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها یاد بگیرید

معاشرت بیشتر و یادگیری از دیگران نوعی تمرین ذهنی به حساب می‌آید. ارتباطات اجتماعی و دوستی با دیگران، باعث تقویت مغز می‌شود. به همین خاطر توصیه می‌شود به طور منظم با دوستان و اعضای خانواده‌تان وقت بگذارید. در اجتماعات بیشتری حاضر شوید و این را فرصتی برای آشنایی با افراد جدید بدانید. اگر فردی خجالتی و درون گرا هستید، معاشرت با دیگران برایتان سخت‌تر خواهد بود، اما می‌توانید خود را برای پذیرش ریسک‌های اجتماعی آماده کنید و این کار توانایی شما برای تفکر منطقی را بهبود می‌دهد.

روش دوم: شناخت رفتارها و افکار غیرمنطقی

فاجعه‌های ذهن خود را بشناسید

فاجعه‌سازی یا کاتاستروفی حالتی است که در آن فرد برای هر اتفاقی بدترین حالت ممکن را تصور می‌کند. اغلب مردم خصوصا وقتی در شرایط تنش‌زا قرار می‌گیرند، در ذهن خود فاجعه سازی می‌کنند. شما چقدر در ذهن تان فاجعه سازی می‌کنید؟

فاجعه‌سازی به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند

مثلا فرض کنید مدیرتان ایمیلی ارسال کرده و در آن از شما خواسته در جلسات کاری، همکاری بیشتری از خود نشان دهید. اگر فرد فاجعه‌سازی باشید این فکر به ذهن‌تان خطور می‌کند که حتما منظور کارفرما این بوده که شما عملکرد ضعیفی دارید و شغل‌تان در معرض خطر است، پس ممکن است به زودی اخراج شوید.

اگر در شرایط این‌چنینی قرار گرفتید، نفس عمیقی بکشید و سعی کنید منطقی فکر کنید. در این مورد می‌توانید با خود فکر کنید: «انتقاد کردن و ارائه پیشنهادات سازنده به کارمندان، وظیفه هر کارفرمایی است و نتایج مثبتی به دنبال دارد. به این فکر کنید که شاید مدیر می‌خواهد به من کمک کند کارم را بهتر انجام دهم، چنین چیزی در مسائل کاری عادی است.»

اعتماد به نفس

خودتان را خیلی دست کم نگیرید

یکی از انواع فاجعه‌سازی این است که افراد موفقیت‌‌ها و دست‌آوردهای خود را نادیده می‌گیرند و هیچ توجهی به نقاط منفی زندگی دیگران ندارند. این دسته از افراد اطرافیان‌شان را بی‌عیب و نقص و موفق می‌دانند، اما وقتی مساله‌ی ‌منفی در زندگی‌شان دیدند، به سرعت نظرشان تغییر می‌کند و آن‌ها را از ذهن خود پاک می‌کنند. این افراد در مورد خودشان هم چنین رفتاری دارند. یعنی ممکن است خود را خوشبخت و موفق بدانند اما با کوچکترین مشکل و شکستی به طور کامل ناامید و دلسرد می‌شوند.

اگر چنین رفتاری در شما وجود دارد، سعی کنید با آن مقابله کنید. فاجعه‌سازی و الگوهای غلط فکری را شناسایی کرده و این واقعیت را بپذیرید که در زندگی هر کسی موفقیت‌ها و شکست‌هایی وجود دارد.

خودبزرگ‌بینی را کنار بگذارید

خودبزرگ‌بینی و داشتن احساس غیرواقعی از خود به اندازه‌ی ‌فاجعه‌سازی مخرب است. اگر درمحل کار خود را موفق‌ترین فرد و در مدرسه خود را بااستعدادترین دانش‌آموز می‌دانید، احتمالا دچار خودبزرگ‌بینی شده‌اید.

هر کسی می‌تواند به اندازه سهم خود در اداره، شرکت، مدرسه یا هر جای دیگری فرد مهمی باشد

خودبزرگ‌بینی باعث می‌شود در کار و زندگی خود از پیشرفت باز بمانید. برای بهبود کیفیت ارتباط با دیگران، اهمیت به توانایی‌ها و مهارت‌های خود اهمیت زیادی دارد، اما نباید باعث خودبزرگ‌بینی شود. پس جلوی این احساس را بگیرید. خیلی خوب است که احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید اما قبول کنید همواره نیاز به کمک دیگران دارید و نباید خود را بهتر از آن‌ها بدانید.

یکی از نشانه‌های رفتار غیرمنطقی این است که تصور کنید هر اتفاقی افتاده به خاطر شما بوده است، در حالی‌که ممکن است اصلا ربطی به شما نداشته باشد

فرض کنید یکی از همکاران در اداره در مورد فردی جذاب صحبت می‌کند؛ اگر تفکر غیرمنطقی داشته باشید اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد این است که او می‌خواهد حسادت شما را برانگیزد. حالا اگر همان فرد به جشن تولد شما نیاید، اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که حتما کینه‌ای از شما دارد و اصلا به این فکر نمی‌کنید که شاید واقعا فرصت نداشته است.

باید همیشه به یاد داشته باشید که زندگی دیگران هم ممکن است به اندازه‌ی ‌زندگی شما پرمشغله باشد. شاید آن‌ها آن‌قدر وقت ندارند تا تصمیماتی بگیرند که رضایت شما را جلب کند.

خیال بافی

خیال‌بافی نکنید

خیلی از افراد در مواجهه با اتفاقات و چالش‌های زندگی، خیال‌بافی می‌کنند. برخی‌ها به این باور رسیده‌اند که تجسم برخی افکار و آرزوهای مثبت می‌تواند روی زندگیشان تاثیر بگذارد. همواره به یاد داشته باشید برخی موقعیت‌ها در زندگی خود به خود اتفاق می‌افتد و از کنترل ما خارج است.

مواظب پیش‌داوری‌ها باشید

گاهی ممکن است در مورد دیگران یا موقعیت‌های خاص، طوری پیش داوری کنیم که اصلا براساس واقعیت نیستند. برخی از مردم همیشه این کار را انجام می‌دهند، بدون این‌که خودشان متوجه باشند.

وقتی فروشنده برخورد مناسبی با شما ندارد، اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد این است که حتما از قیافه، وزن یا طرز لباس پوشیدن‌تان خوشش نیامده است، در حالی‌که ممکن است واقعا ندانید او چه فکری می‌کند.

برخی افراد فکر می‌کنند هر کسی می‌تواند افکار آن‌ها را بخواند و گاهی همین باور اشتباه باعث ناراحتی‌شان می‌شود

مثلا از هم‌اتاقی خود انتظار دارند که خودش بداند وقتی در اتاق نیستید حیوان خانگی شما را بیرون بیاورد تا کمی بچرخد. این پیش‌داوری اشتباه را کنار بگذارید و به صراحت خواسته‌ی ‌خود را بیان کنید! شاید واقعا نمی‌داند خواسته‌ی ‌شما چیست.

قضاوت غیرمنطقی را ترک کنید

قضاوت «همه یا هیچ» یکی از شکل‌های تفکر غیرمنطقی است. گاهی قادر به درک شرایط میانه نیستیم و تمام مردم، موقعیت‌ها و نتایج را کاملا مثبت یا کاملا منفی می‌دانیم. مثلا ایمیلی به مدیرتان فرستاده‌اید که در آن یک غلط املایی بوده است. حالا تصور می‌کنید به خاطر همین یک غلط املایی، حتما دچار شکست خواهید شد، در حالی‌که ممکن است دلیل شکست شما چیز دیگری باشد و اصلا آن غلط املایی را ندیده باشد.

سعی کنید قضاوت «همه یا هیچ» را کنار بگذارید و درک کنید در زندگی چیزهای زیادی وجود دارد که کاملا مثبت یا منفی نیستند.

روش سوم: تغییر روش زندگی

 

تغذیه مقوی داشته باشید

غذاهایی که مصرف می‌کنید، تاثیر زیادی روی قدرت مغز شما خواهند داشت. سعی کنید رژیم غذایی سالمی داشته باشید؛ رژیمی که سرشار از مواد مغذی برای تامین انری موردنیاز مغز هستند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای باعث افزایش قدرت مغز می‌شوند

این رژیم غذایی شامل میوه ها، سبزیجات تازه، حبوبات، ماهی و چربی‌های سالم است. چربی‌های سالم شامل چربی‌های اشباع‌نشده و مواد غذایی مانند ماهی، روغن زیتون، روغن کانولا و آووکادو است.

اسفناج غذای فوق‌العاده‌ای برای مغز است

مصرف روزانه سه وعده یا حتی بیشتر اسفناج و سبزیجات سبزرنگ مانند کلم‌پیچ، به کاهش زوال عقلی کمک می‌کند و باعث بهبود عملکرد و قدرت مغز می‌شود.

از مصرف غذاهایی که باعث تنبلی مغز و ذهن می‌شوند، خودداری کنید

مصرف قندهای ساده، شکر قهوه‌ای و شیرین‌کننده‌های شربتی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا می‌تواند روی مغز تاثیر منفی بگذارد. چربی‌های اشباع و ترانس، همانی که در گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی پرچرب وجود دارد روی مغز تاثیر منفی می‌گذارد و برای سلامت کلی بدن نیز مضر است. آرد غنی شده، آرد تصفیه شده‌ی ‌سفید، نان و پاستای تهیه شده از آرد سفید و برنج سفید تاثیرات مخربی روی مغز دارند.

برنامه‌ی ‌خواب خود را تنظیم کنید

7 تا 8 ساعت خواب شبانه باعث بهبود قدرت ذهنی می‌شود و به تفکر منطقی کمک می‌کند. ریتم شبانه‌روزی بدن‌تان را طوری تنظیم کنید که در روزهای تعطیل هم به آن پای‌بند بمانید. گوشی موبایل و دیگر وسایل الکترونیکی را با خود به رختخواب نبرید. در ساعات نزدیک به خواب، غذای سنگین نخورید و یک ساعت قبل از خواب فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند مطالعه انجام دهید.

تنفس عمیق داشته باشید

تنفس عمیق، قدرت مغز را با جریان یافتن اکسیژن در مغز افزایش می‌دهد. صبح‌ها تنفس عمیق و درست را تمرین کنید. یوگا، مدیتیشن، پیلاتس و دیگر کارهایی را که به تنفس درست و عمیق کمک می‌کند انجام دهید.

مرتب ورزش کنید

ورزش تاثیر شگفت‌انگیزی روی قدرت مغز و عملکرد شناختی دارد. ورزش علاوه بر تناسب اندام، باعث افزایش قدرت مغز برای تفکر منطقی می‌شود.

ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید

برخی از مردم توجهی به ورزش ندارند و دویدن، پیاده روی و باشگاه رفتن را ضروری نمی‌دانند. اگر برای ورزش وقت بگذارید و به آن پای‌بند باشید، ورزش نیز همانند حمام کردن یا مسواک زدن به عادت هر روزتان تبدیل می‌شود.

ورزش ایروبیک (ورزش هوازی) تاثیر زیادی روی توانایی‌های شناختی ما دارد

دویدن، آهسته دویدن، دوچرخه‌سواری و انجام تمرینات کششی باعث افزایش ضربان قلب می‌شود و اگر 4 تا 5 بار در هفته انجام شوند، به افزایش قدرت مغز کمک شایانی می‌کنند.

استراحت کنید

به طور مرتب به خودتان استراحت دهید، زیرا استراحت برای افزایش توانایی مغز برای پردازش اطلاعات ضروری است. بیشتر استراحت کنید و در فعالیت‌های آرامش‌بخش شرکت کنید. یک روز هفته را به عنوان روز استراحت در نظر بگیرید و به انجام فعالیت‌های موردعلاقه تان بپردازید.

منبع: wikihow

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-15 00:21:43
دسته بندی ها