10 تکنیک که به شما کمک می‌کند تا مانند افراد موفق صحبت کنید

11 تیر 1399 - 6:10
مهارت‌های ارتباطی - 10 تکنیک که به شما کمک می‌کند تا مانند افراد موفق صحبت کنید
10 تکنیک که به شما کمک می‌کند تا مانند افراد موفق صحبت کنید
امتیاز مطلب: 67%

در دنیای امروز، اگر می‌خواهید به موفقیت برسید و توجه همگان را جلب کنید، لازم است مهارت برقراری ارتباط را در خود بوجود آورید. شاید بخواهید همانند افراد موفق، با اعتماد به نفس و عالی صحبت کنید، در این صورت تکنیک‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به یک سخنران حرفه‌ای تبدیل شوید.. با یوکن همراه باشید.

اکنون قصد داریم رازهای برقراری ارتباط را در اختیارتان قرار دهیم که به شما کمک می‌کنند در زمینه سخنوری به پیشرفت قابل توجهی دست یابید.

1. تعریف ارتباط

برای یادگیری هر چیزی، لازم است واقعیت چیزی که به دنبال آن هستیم را درک کنیم. ارتباط، ارسال و دریافت اطلاعات از طریق اشارات کلامی یا غیرکلامی، مانند گفتار، نوشتار، علائم و رفتار است. افراد می‌توانند باورها، احساسات، اخبار، حقایق و... را با هم به اشتراک بگذارند.

ارتقای مهارت‌های ارتباطی به شما کمک می‌کند با افراد جدید آشنا شوید، دوستان جدید پیدا کنید و مهارت‌های خود را افزایش دهید.

2. این شجاعت را در خود به‌وجود آورید که هر آن‌چه را در ذهن‌تان می‌گذرد بیان کنید

توانایی ابراز احساسات و عقاید به صورت کنترل شده، مرحله‌ی مهمی در بیان دیدگاه‌ها و نظرات و ارائه‌ی آن‌ها به عموم است. نباید هنگام صحبت کردن تردید داشته باشید، مگر این‌که به نتیجه برسید عقاید شما ارزش شنیدن را ندارند.

همیشه سعی کنید بهترین‌های خود را ارائه دهید تا بر ترس‌هایتان غلبه کنید. مطمئن باشید همیشه کسی وجود دارد که ارزش حرف‌های شما را درک کند و در مقابل کسانی هم هستند که هیچ وقت به ارزش شما پی نخواهند برد. پس هر آن‌چه در ذهن‌تان می‌گذرد را ابراز کنید و به کسی اجازه ندهید برای شما باید و نبایدی تعیین کند.

3. برقراری تماس چشمی

وقتی فردی با شما حرف می‌زند و هم‌زمان به چشم‌های شما خیره می‌شود چه احساسی پیدا می‌کنید؟ قطعا فکر می‌کنید با دقت به حرف‌های شما گوش می‌دهد و به آن‌چه می‌گویید علاقه‌مند است؟ همین‌طور است؟

ارتباط چشمی - تماس‌چشمی - eye contact - چشم - نگاه

برقراری تماس چشمی (نگاه کردن به چشم‌های طرف مقابل)، وقتی صحبت می‌کنید یا به حرف‌های دیگری گوش می‌دهید، به شما کمک می‌کند با جلب توجه شنونده و تاثیرگذاری روی او به هدف خود برسید.

پس همواره آرامش خود را حفظ کنید و هرگز عجله نکنید. بهتر است ارتباط بصری خود را هر 5 تا 15 ثانیه قطع کنید.

4. خوب گوش کنید

آیا کسی را می‌شناسید که حوصله داشته باشد بدون قطع کردن حرف‌هایتان به شما گوش کند و حرف شما را قطع نکند؟ آیا می‌دانید مهارتگوش دادن چقدر اهمیت دارد؟ شنونده خوب بودن این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد که جهان را از نگاه دیگری ببینید.

با دقت به حرف‌های اطرافیان‌تان گوش کنید و اجازه دهید آن‌ها عقاید و احساسات‌شان را بیان کنند. پیش از این‌که شروع به حرف زدن کنید، مطمئن شوید حرف طرف مقابل‌تان تمام شده است.

5. تُن صدایتان را تنظیم کنید

اگر خیلی سریع صحبت کنید، اطرافیان‌تان فکر می‌کنند فردی عصبی و با اعتماد به نفس پایین هستید. در مقابل، اگر خیلی آهسته حرف بزنید ممکن است دیگران وسط حرف‌تان بپرند و اجازه ندهند حرف شما تمام شود.

تن صدا - داد زدن - صدای آهسته - موفقیت در ارائه مطالب - بلندگو

بهتر است با صدای رسا صحبت کنید و وقتی می‌خواهید مطلب خاصی را ادا کنید یا صحبت‌های خود را جمع‌بندی کنید تُن صدایتان را کمی پایین بیاورید.

تُن صدای شما اصل مهمی برای تشویق شنوندگان به برقراری ارتباط بصری با شماست.

6. به حجم و ظرفیت صدای خود دقت کنید

تنظیم حجم صدا در سطحی مناسب کار ساده‌ای نیست، خصوصا اگر فردی عصبی باشید یا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشید و سعی‌تان بر این باشد که نکات مهم را از یاد نبرید.

وقتی تنها هستید و در فاصله‌ی کمی از طرف مقابل‌تان قرار دارید آهسته صحبت کنید. زمانی که در حال صحبت برای جمع زیادی از مردم یا در فضاهای بزرگتر هستید، صدای خود را تنظیم کرده و کمی بلندتر صحبت کنید.

7. با صراحت حرف بزنید

اگر کسی در ارتباط با شما مِن‌من کند چه فکری درمورد او می‌کنید؟ لازم است تمرین تلفظ واضح کلمات داشته باشید، به گونه‌ای که همه بتوانند به خوبی صحبت‌های شما را درک کنند.

اگر اطرافیان همیشه از شما می‌خواهند صحبت خود را دوباره تکرار کنید، برای تمرین طرز گفتار اقدام کنید.

صراحت - سلیس حرف زدن - موفقیت در ارائه - ارائه خوب

جملات و کلمات خود را به طور واضح و با صدای رسا تلفظ کنید و به جای جملات پیچیده و نامفهوم از کلمات ساده‌تر استفاده کنید تا دریافت آن‌ها برای شنوندگان آسان‌تر شود.

8. تلفظ درست را تمرین کنید

همیشه به دنبال کلمات نامانوسی باشید که می‌خواهید در سخنرانی خود از آن‌ها استفاده کنید یا حتی اصلا از آن‌ها استفاده نکرده‌اید. این عادت را ایجاد کنید که هر روز 1 تا 5 کلمه جدید یاد بگیرید و آن‌ها را تمرین کنید، وقتی با دوستان‌تان صحبت می‌کنید از این کلمات استفاده کنید.

یادگیری کلماتی که تاکنون از آن‌ها استفاده نکرده‌اید تاثیر مثبت زیادی روی شما دارد، طوری که بهتر می‌توانید اعتماد اطرافیان‌تان را نسبت به خود جلب کنید. ممکن است با تلفظ اشتباه کلمات و عبارات، آمادگی و صلاحیت‌تان برای سخنرانی زیر سوال برود و مورد قضاوت دیگران قرار بگیرید.

موثرترین راه برای تقویت دایره لغات شما خواندن یا گوش دادن به کتاب های الکترونیکی است، بدین ترتیب هم کلمات جدیدی یاد می‌گیرید و هم با تلفظ درست آن‌ها آشنا می‌شوید.

9. به زبان بدن خود توجه کنید

شاید در هنگام صحبت کردن دست خود را تکان بدهید یا از اشاره برای درک برخی مفاهیم استفاده کنید، این حرکات گویای زبان بدن شماست و واقعیاتی را درباره شما فاش می‌کند.

باید در حین صحبت کردن به این حرکات دقت کنید و بدانید چه موقع و چطور از آن‌ها استفاده کنید.

برخی حرکات دست مانند دستان گشاده در جلوه دادن عقاید شما مفید هستند، اما حرکات دیگری مانند نشان دادن کف دست می‌تواند برای مخاطبان حالت تهاجمی داشته باشد.

بهترین حرکات و اشارات، حرکاتی هستند که آهسته، طبیعی و تاکیدی باشند.

زبان بدن - بادی لنگویج - موفقیت در ارائه - Gesturing - Body language

10. مخاطب‌تان را خیلی منتظر نگذارید

معمولا فردی که پیامی برایش ارسال می‌کنیم، به سرعت پاسخ ما را می‌دهد. وقتی مطلبی برای کسی می‌نویسیم، انتظار داریم او نیز هر چه زودتر پاسخ بدهد. اگر شما بلافاصله بعد از خواندن یک پیغام پاسخ آن را ندهید، طرف مقابل ممکن است تصور کند علاقه‌ی چندانی به صحبت کردن با او ندارید.

اگر خیلی طرف مقابل‌تان را منتظر گذاشتید، به خاطر این تاخیر از او عذرخواهی کنید و تا جای ممکن پاسخ پیام‌های او را زودتر بدهید.

منبع: brightside

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-30 16:37:48
دسته بندی ها