با کنار گذاشتن ذهنیت منفی، هر چیزی را به آسانی یاد بگیرید

7 مهر 1399 - 6:10
مدیریت شخصی - با کنار گذاشتن ذهنیت منفی، هر چیزی را به آسانی یاد بگیرید
با کنار گذاشتن ذهنیت منفی، هر چیزی را به آسانی یاد بگیرید
امتیاز مطلب: 67%

اغلب ما وقتی به سن جوانی می‌رسیم آرزوی یادگیری مهارت‌های زیادی را داریم، اما همیشه مانعی سر راهمان وجود دارد، البته در بیشتر مواقع تنها مانع تفکرات منفی خودمان است. گاهی نیاز به یک تلنگر داریم. اگر شما هم به یک تلنگر اساسی نیاز دارید، ادامه مقاله را بخوانید تا بدانید برای یادگیری مهارت‌های موردعلاقه‌تان چه کاری باید انجام دهید و چطور از یادگیری لذت ببرید. با یوکن همراه باشید.

تاکنون این اتفاق برای شما رخ داده است؟ سوار ماشین‌تان می‌شوید، استارت می‌زنید و گاز می‌دهید، اما ماشین حرکت نمی‌کند. خب، ترمز دستی را نکشیده‌اید.

شاید الان بگویید روشن کردن ماشین چه ربطی به یادگیری دارد؟

اگر ترمز دستی را نکشیده باشید یادگیری برایتان سخت می‌شود. ترمزها همانند عقاید و تفکرات منفی ما هستند. اگر آن‌ها را بشناسیم و برای همیشه از شرشان خلاص شویم، یادگیری هر چیزی برایمان آسان می‌شود.

ذهن انسان همانند ماشین است که مدام در حال یادگیری است. یک کودک نوپا را در ذهن‌تان تجسم کنید؛ در مدت زمان کوتاه دو مهارت خیلی سخت را یاد می‌گیرد: راه رفتن و حرف زدن. جالب است کودک با وجود سن کمی که دارد هر دو را با هم یاد می‌گیرد، حتی می‌تواند هم‌زمان دو یا چند زبان را بیاموزد.

یادگیری هر مهارتی کار چندان پیچیده‌ای نیست، تنها باید 4 سوال را از خود بپرسید تا بتوانید آسان‌تر یاد بگیرید:

  1. چه کسی قرار است در این مسیر رانندگی کند؟
     
  2. آیا ترمز دستی را کشیده‌اید؟
     
  3. به کجا می‌خواهم برسید؟
     
  4. نقشه راهی دارید؟

اکنون به ترتیب به چهار سال بالا پاسخ می‌دهیم.

1. چه کسی قرار است در این مسیر رانندگی کند؟

این سوال انگیزه‌تان را مشخص می‌کند. آیا مهارتی که به دنبال یادگیری آن هستید و برایش برنامه ریزی می‌کنید ضروری است؟ اگر این چنین است، انگیزه‌تان خارجی است، یعنی به افراد دیگر بستگی دارد. آیا خودتان برای یادگیری این مهارت اشتیاق دارید؟ در این مورد، انگیزه‌تان درونی است.

برای یادگیری یک مهارت، باید انگیزه‌تان درونی باشد، زیرا «بایدها» برای یک فعالیت مستمر نتیجه‌بخش نیستند. اگر انگیزه‌تان بیرونی است، به دنبال یک انگیزه‌ی درونی بگردید تا در مسیر یادگیری قدم استوار بردارید. قبل از هر چیزی از خودتان بپرسید: این مهارت جدید برای من و زندگی‌ام چه فایده‌ای دارد؟

2. آیا ترمز دستی را کشیده‌اید؟

آیا باورها و تفکرات منفی را از خود دور کرده‌اید تا پتانسیل یادگیری‌تان افزایش یابد؟ یک راه حل آسان برای پاسخ به این سوال وجود دارد: به هر آن‌چه فکر می‌کنید و می‌گویید گوش کنید.

مثلا من خودم متوجه شدم سه باور منفی در ذهنم وجود دارد که اجازه نمی‌دهد به دنبال یادگیری ساخت ویدئو بروم.

باورهای منفی و بازدارنده من:

- «در کارهای فنی تخصصی ندارم»،

- «نمی توانم با نرم‌افزارهای جدید کار کنم»،

- «به اندازه کافی در کارهای بصری خوب نیستم».

همین‌طور که مشخص است، سه باور منفی باعث می‌شود دست از ساخت ویدئو بردارم و این کار برایم غیرممکن شود. این باورها تمام جوانب کار را تحت تاثیر قرار داده بود: از فیلم برداری تا تدوین ویدئو و انتشار آن در اینترنت. وقتی متوجه این مساله شدم، به طور جدی طرز تفکرم را تغییر دادم. با خودم تکرار کردم:

- «من به آسانی می‌توانم با دوربین کار کنم و متخصص شوم»،

- «من به خوبی می‌توانم با نرم‌افزارهای جدید کار کنم» و

- «قدرت چشم‌هایم هر روز با تمرین کردن بهتر و بهتر می‌شود».

نتیجه خودم را هم غافلگیر کرد. اکنون می‌توانم مهارت‌های جدید را خیلی زودتر از آن که انتظار دارم یاد بگیرم.

3. به کجا می‌خواهم برسم؟

برای این‌که به مقصد برسید نیاز به سوخت دارید. اهداف روشن می‌تواند سوخت سفر یادگیری‌تان را تامین کند. اکنون به این سوال پاسخ دهید: «چرا می‌خواهید یک مهارت جدید یاد بگیرید؟»

هر چقدر پاسخ به این سوال روشن‌تر باشد، یادگیری برایتان آسان‌تر خواهد شد. من اکنون به دنبال یادگیری مهارت ساخت ویدئو هستم. اگر هدفم را این‌طور بیان کنم: «می‌خواهم ویدئوهای خوبی بسازم تا در سایت‌های معتبر منتشر کنم.» هیچ انگیزه و حرکتی در من ایجاد نمی‌شود، چون هدفم مبهم است. اما اگر بگویم: «می‌خواهم 5 ویدئو درباره روش‌های مدیتیشن ارائه دهم» یک مقصد مشخص برای پیمودن مسیر یادگیری دارم.

4. نقشه‌ی راه کجاست؟

اگر بدون نقشه قدم بردارید، حتی اگر مقصد داشته باشید، باز هم دچار مشکل خواهید شد. داشتن نقشه‌ی راه به شما نشان می‌دهد چگونه به مقصد موردنظرتان برسید. اما چگونه نقشه درست کنیم؟ می‌توانید بخش‌هایی از نقشه را خودتان درست کنید و جزئیات آن را به کمک یک مربی ترسیم کنید.

نقشه‌ی تهیه‌شده توسط شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • سوالات 1 تا 4 را پاسخ دهید.
  • یک مربی پیدا کنید.
  • دوستی همراه خود داشته باشید.
  • سفرتان را شروع کنید.
  • فواصل طی شده را اندازه بگیرید و برای آن‌ها به خودتان پاداش بدهید.

وقتی مسیر را گم کنید نقشه‌ی راه به کمک‌تان می‌آید. هم‌چنین می‌توانید ببینید کجای مسیر هستید و مرحله‌ی بعدی سفرتان را مشخص کنید.

منبع: goodlifezen

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-28 19:40:21
دسته بندی ها