4 دلیل اصلی شکست استارتاپ‌ها

15 تیر 1399 - 6:00
استارتاپ - 4 دلیل اصلی شکست استارتاپ‌ها
4 دلیل اصلی شکست استارتاپ‌ها
امتیاز مطلب: 62%

موانعی بر سر راه استارتاپ‌ها وجود دارد که جلوی رشد آن‌ها را می‌گیرد. همیشه موانع و مشکلاتی جلوی رشد کسب و کارهای دنیا را می‌گیرد و حتی ادامه مسیر و حفظ سرعت رشد، با افزایش ابعاد کسب و کار هم‌چنان باقی است. در استارتاپ‌ها، شناسایی موانع رشد اهمیت زیادی دارد؛ موانعی که در صورت عدم شناخت آن، ممکن است شرکت در مسیر رشد را به سقوط بکشاند. با یوکن همراه باشید.

آدیداس یکی از بهترین برندهای دنیاست؛ با این حال، این برند همواره با موانعی مواجه می‌شود. این شرکت در مارس سال گذشته اعلام کرد به خاطر کاهش فروش در آسیا، با کاهش درآمد در ماه‌های آتی رو به رو خواهد شد. البته این شرکت در سال‌های اخیر، فروش مناسبی در آمریکای شمالی داشت، اما موانعی جلوی پیشرفت آن را گرفت.

مدیران کسب و کارهای نوپا قبل از ورود به عرصه کارآفرینی باید به برخی سوالات در ذهن خود پاسخ دهند: چگونه از اعضای تیم و موجودی فعلی برای حفظ سرعت رشد استفاده کنیم؟ چگونه با استفاده از این منابع، زیرساخت قابل اعتمادی بسازیم تا رشد سریع و همه جانبه را به دنبال داشته باشد؟ برنامه ریزی برای شناسایی موانع موجود اهمیت زیادی دارد. حتما قبول دارید با بی‌توجهی به موانع، نمی‌توانید آن‌ها را از میان بردارید و حتی ممکن است باعث شوید بزرگ‌تر شدن‌ شوند.

خیلی از کارآفرینان و مدیران استارتاپ‌ها توجهی به موانع موجود در مسیر رشد ندارند و حتی تلاشی برای برطرف کردن آن‌ها نمی‌کنند. منظور از موانع، مشکلاتی هستند که رشد را به طور کامل متوقف نمی‌کنند؛ اما روی کاهش سرعت آن تاثیر می‌گذارند.

هیچ گاه نباید موانع موجود را به امید آینده و برطرف کردن آن با درآمدهای آتی نادیده بگیرید. اگر موانع نادیده گرفته شوند، به مرور بزرگ‌تر می‌شوند و حتی ممکن است تولید را متوقف کنند. توقف تولید باعث مرگ استارتاپ می‌شود؛ پس رفع موانع موجود باید اولویت اول مدیریت استارتاپ باشد. موانع رشد خود به خود به وجود نمی‌آید و گاهی تصمیمات مدیران و سرمایه‌گذاران سبب ایجاد موانع می‌شود. در ادامه، چهار موردی را معرفی می‌کنیم که باعث ایجاد موانع در مسیر رشد استارتاپ می‌شوند.

بهره وری- مدیریت زمان

 

1. مدیریت ناکارآمد زمان

خیلی از مدیران استارتاپ‌ها تصور می‌کنند زمان زیادی در اختیار دارند و هیچ توجهی به برنامه‌ریزی زمان نمی‌کنند و معمولا زمان بی‌نهایت را در تصمیمات خود لحاظ می‌کنند. این در حالیست که زمان ارزشمندترین دارایی هر فرد و گروه است؛ اما خیلی از مدیران بازدهی پایینی در استفاده از آن دارند.

در گام اول، برای مدیریت زمان باید عوامل جریان کاری در کسب و کار خود را درک کنید. سپس کارهایی را شناسایی کنید که باعث هدررفت زمان می‌شوند. حتی می‌توانید برای شناسایی مشکلات کسب و کار، فرآیندهای موجود را با استانداردهای صنعت مقایسه کنید و با استفاده از ابزارهای فناوری مانند خودکارسازی یا یادگیری ماشین، سرعت انجام فرآیندها را به طور قابل توجهی افزایش دهید.

استفاده از ابزارهای فناوری به منظور مدیریت زمان، به موفقیت کسب و کارتان کمک می‌کند. زنجیره‌های تامین یکی از موارد مشکل‌ساز در مدیریت زمان و فرآیندها محسوب می‌شود. البته روند رو به صعود دنیای فناوری نشان می‌دهد در آینده نزدیک با ورود ماشین‌های هوشمندتر و برنامه‌های حرفه‌ای مدیریت، بازدهی زنجیره‌ها افزایش می‌یابد. در این بین، شرکت‌هایی که زودتر از دیگر رقبا به دنبال اجرای راهکارهای سریع و پیشرفته‌تر هستند، موقعیت بهتری در بازار رقابتی خواهند داشت.

2. کمبود سرمایه لازم

سرمایه‌ی ناکافی و ناتوانی در تامین منابع موردنیاز، یکی از موانع سر راه استارتاپ هاست با داشتن پول می‌توانید هزینه‌ی برنامه‌های نرم افزاری یا مشاوره‌ی موردنیاز برای حل مشکلات را تامین کنید. با پیشرفت کسب و کار، به سرمایه گذاری بیشتر در‌بخش فروش و تامین منابع برای حوزه‌های مختلف نیاز خواهد بود. برای رفع این مشکلات، نیاز به پول است و تنها با پول می‌توان به این نیازها پاسخ داد.

استارتاپ‌ها با توجه به حوزه‌ی فعالیت خود می‌توانند از منابع مختلف برای جذب سرمایه استفاده کنند. شاید بتوانید کسب و کار خود را با سرمایه‌ی شخصی راه‌اندازی کنید اما برای ادامه به سرمایه‌گذاران و دریافت وام نیاز پیدا می‌کنید.

3. فعالیت نامنظم

راه اندازی استارتاپ در وضعیتی که هیاهوی زیادی در بازار قرار دارد، بیش از همیشه سخت می‌شود. تمرکز روی شهرت و بازاریابی شما را از هدف اصلی‌تان دور می‌کند.

قرارگرفتن در مرکز توجه هیچ موفقیتی نصیب‌تان نخواهد کرد. در طی دوران، خیلی از شرکت‌هایی که مورد توجه همگان قرار گرفته اند، حتی با داشتن سرمایه‌های هنگفت شکست خورده‌اند. از این بین می‌توان به شرکت Jawbone اشاره کرد که با وجود سرمایه‌ی 930 میلیون دلاری، دچار شکست شد.

بهتر است مدیران استارتاپ‌ها روی وظایف و مسئولیت‌های خود تمرکز داشته باشند. تمرکز روی وظایف موجود و تلاش برای حل مشکلات جاری باعث توجه و شهرت آن‌ها خواهد شد. ارائه محصول خوب و تلاش برای رفع مشکلات موجود در مسیر، باعث کسب موفقیت‌های زیادی می‌شود. باید بدانید موفقیت و شهرت با فعالیت مستمر و حفظ روند رشد حاصل می‌شود.

4. تشکیل شبکه‌ی قوی

ورود به دنیای استارتاپی بدون داشتن شبکه‌ای قوی، باعث بروز مشکلات عدیده‌ای خواهد شد؛ به همین خاطر، شبکه‌ی قوی برای رشد هر کسب و کار لازم است. بیشتر استارتاپ‌های موفق دستاوردهای خود را به دلیل داشتن شبکه‌ی قوی مدیران می‌دانند. توسعه‌ی شبکه‌ی قوی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد و با سال‌ها فعالیت، صبر و تلاش برای ایجاد جامعه در پیرامون ایده شکل می‌گیرند.

برای ایجاد شبکه‌ای قوی برای کسب و کار، باید اهداف کسب و کار را مشخص کنید. اگر برند شما مناطق کوچک را برای رشد و فروش در نظر گرفته است، روی موقعیت‌های محلی برنامه‌ریزی کنید و در همان محل به دنبال پشتیبان باشید.

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-01 15:36:31
دسته بندی ها