چگونه می‌توان یک ایده تجاری را بدون صرف هزینه آزمایش کرد؟

28 دی 1399 - 11:00
کار آفرینی - چگونه می‌توان یک ایده تجاری را بدون صرف هزینه آزمایش کرد؟
چگونه می‌توان یک ایده تجاری را بدون صرف هزینه آزمایش کرد؟
امتیاز مطلب: 93%

تقریباً همه افراد در طول زندگی خود رویای این را دارند که یکی از ایده‌هایی را که سال‌ها در ذهنشان پرورش داده‌اند را عملی کنند ولی زمانی که کسب‌وکارهای کوچک و تازه‌کاری را می‌بینند که شکست خورده‌اند از آزمایش کردن ایده‌شان دلسرد می‌شوند و آن را رها می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید بدون صرف هزینه ایده‌های تجاری‌‌ای که در ذهن دارید را آزمایش کنید با یوکن همراه باشید و خواندن این مطلب را از دست ندهید.

چرا این کسب‌وکارها شکست می‌خورند؟

دلیل شکست بسیاری از کسب و کارهای تازه این نیست که هزاران دلار سرمایه در حساب بانکی‌شان نداشته‌اند یا اینکه روابط صمیمی با فلان مدیرعامل ندارند. دلیل آن می‌تواند این باشد که آن‌ها ایده تجاری خود را قبل از ورود به مرحله عملیاتی کردن آن آزمایش نکرده‌اند. فقط چون شما می‌توانید در هر رشته‌ای کسب‌وکار جدیدی راه بیندازید دلیل نمی‌شود سریعا آن را عملی کنید و آن کار را انجام بدهید.

درست است که شما برای موفقت حتماً به یک ایده عالی مثل اوبر (کمپانی تاکسی، تحویل غذا، اشتراک دوچرخه و شبکه حمل و نقل که خدمات آن از طریق وبسایت یا اپلیکیشن اوبر در تلفن‌های همراه در دسترس است) یا ایربی‌ان‌بی (یک شرکت خصوصی برگزار کننده خدمات مهمان‌نوازی که از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن تلفن همراه در دسترس می‌باشد) احتیاج ندارید. حتی یک شرکت که پیام‌های سفارشی روی سیب‌زمینی هک می‌کند هم توانسته سود زیادی داشته باشد. ولی آیا این بدان معنی است که شما می‌توانید خود را درگیر هر ایده کسب‌وکاری کنید؟ البته که نه. شما مجبور هستید مطمئن شوید که بازار نیازمند راه‌حلی است که محصول شما ارائه می‌دهد. بدون آزمودن ایده و فقط با یک ایده دقیق کسب‌وکار، شما نمی‌توانید موفق شوید.

چگونه می‌توان یک ایده تجاری را بدون صرف هزینه آزمایش کرد؟

در اینجا است که صفحات لندینگ به کارتان می‌آیند. یک صفحه لندینگ در واقع  یک صفحه مستقل اینترنتی است که با اهداف بازاریابی ساخته می‌شود. صفحات لندینگ برای ایجاد حداکثر ارتباط میان مخاطبین و بازدید کنندگان با یک صفحه وب یا مجموعه صفحات وب و در نهایت هدایت بازدید کنندگان برای فروش محصولات است. صفحات لندینگ طوری طراحی شده‌اند که مخاطبین را به سمت یک عملکرد خاص تحت عنوانی مثل «بعدی» یا «صفحه بعد» در پایان هر صفحه راهنمایی می‌کنند هدف نهایی این صفحات ثبت‌نام در سایت یا خبرنامه، ثبت‌نام در یک رویداد، ثبت‌نام برای یک دوره آموزشی، هدایت به سمت خرید محصولات در مناسبت‌های مختلف (مثل تخفیف‌های مناسبتی یا جمعه آخر سال میلادی و ...) است.

صفحات لندینگ چگونه به ایده‌های کسب کار اعتبار می‌بخشند؟

منطق پشت صفحات لندینگ ساده است. شما یک صفحه را ایجاد می‌کنید؛ محصول یا خدمات خود را تبلیغ می‌کنید و منتظر می‌مانید تا ببنید آیا ایده و محصول شما خریداری دارد یا خیر. خوبی این صفحات در این است که اولاً لازم نیست شما محصول آماده برای ساخت این صفحات را داشته باشید و ثانیاً هر کسی می‌تواند این صفحه را بسازد. با این حال اگر شما بدون این‌که کسب‌وکار عملیاتی و محصول آماده‌ای داشته باشید این صفحات را ساخته‌اید، باید این نکته را به مخاطبین‌تان اطلاع دهید و همچنین امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات تماس و آدرس ایمیل برای بازدید کنندگان را فراهم کنید.

ایمیل‌های جمع آوری شده از این طریق، خود می‌تواند نشان از تائید ایده شما باشد. فکر کنید که این مجموعه ایمیل اقعاً به چه معنی است؟ یک پایگاه داده ایمیل در حال رشد در واقع نشان دهنده این است که بازار هدف، ایده شما را تائید می‌کند. در حالی که یک صفحه‌ای که هیچ ثبت نامی دریافت نمی‌کند، نشان‌دهنده عدم تقاضا و پیش‌بینی‌کننده‌ی شکست است. 

یک نکته را به یاد داشته باشید، اینکه مردم در سایت شما ثبت‌نام می‌کنند و ایمیلشان را برایتان می‌فرستند به این معنا نیست که هنگامی که کسب و کارتان را راه‌اندازی می‌کنید، آن‌ها حتماً محصول شما را خریداری کنند. شما باید اطلاعات دریافتی را تجزیه و تحلیل کنید و فقط براساس ایمیل‌های ثبت شده نمی‌توانید نتیجه‌گیری کنید. برای این منظور صفحات اشتراک گذاری اطلاعات تماس را چند مرحله‌ای بسازید و اطلاعات دریافتی‌تان باید به نحوی باشند که برای پیگیری‌های بعدی بتوانید با آن‌ها تماس برقرار کنید.

در اینجا چگونگی آزمایش یک ایده از طریق صفحات لندینگ را در سه مرحله برای شما آورده‌ایم.

1. همین حالا لندینگ پیج خود را بسازید

بدیهی است که شما به یک صفحه لندینگ اصلی نیاز دارید. این کار را به تعویق نیاندازید، اکنون دیگر مانند گذشته نیست که طراحی صفحات وب تنها به قلمرو برنامه نویسان محدود شود. اگر شما می‌توانید با نرم‌افزار Office Suite کار کنید، می‌توانید از راه‌حل‌های نرم‌افزاری مثل ClickFunnels و  UnBounce برای طراحی صفحات خود استفاده کنید. این ابزارها به شما این امکان را می‌دهد که با یک drag-and-drop (کشیدن و رها کردن با موس) صفحات لندینگ خود را طراحی کنید. اگر این کار برای شما مشکل است می‌توانید از قالب‌های از پیش طراحی شده استفاده کنید. هزاران نوع از این قالب‌ها در اینترنت وجود دارد که با هزینه کم یا به صورت رایگان قابل دسترس است. زمان زیادی را برای طراحی صفحات صرف نکنید و بیشتر روی معرفی و تبلیغ محصول و ایده خود تمرکز کنید.

درباره این‌که چگونه محصول شما برای مخاطبان مفید خواهد بود توضیح دهید. سپس یک قسمت برای دریافت آدرس ایمیل مخاطبان ایجاد کنید. برای مثال می‌توانید صفحه دریافت ایمیل را بعد از صفحه قیمت‌گذاری قرار بدهید. می‌خواهید بدانید این کار چه فایده‌ای دارد؟ اول اینکه به بازدیدکنندگان این احساس را منتقل می‌کند که محصول واقعی است. همچنین اگر شخصی واقعاً به محصول شما علاقه‌مند باشد روی قسمت قیمت‌گذاری کلیک می‌کند و سپس به قسمت ثبت‌نام و واردکردن آدرس ایمیل هدایت می‌شود. از آنجایی که این نوع ثبت‌نام فعالانه‌تر صورت می‌گیرد ارزشمندتر خواهد بود.

چگونه می‌توان یک ایده تجاری را بدون صرف هزینه آزمایش کرد؟

حالا که صفحه شما آماده است، گام بعدی جذب مخاطبان به صفحه شما خواهد بود.

2. روانه کردن ترافیک مستقیم به سمت صفحه شما از طریق تبلیغات با گوگل

این معادله پیچیده‌ای نیست؛ اگر نتوانید مخاطب جذب کنید، پس نمی‌توانید ایده یا محصول خود را به‌درستی تخمین بزنید. برای این کار چندراه وجود دارد. شما می‌توانید منتظر بمانید تا صفحه شما در موتور جست‌وجو بالا بیاید. ولی این فرایند زمان‌بر است و چندین ماه طول می‌کشد و ایده‌آل نیست. خب یک راه‌حل استفاده از Google Ads (تبلیغات گوگل) می‌باشد. حتماً شما این سؤال را می‌پرسید که چرا از تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک استفاده نکنیم؟ در پاسخ باید گفت که موتور جست‌وجوگر گوگل روزانه بیش از 3.5 میلیون درخواست جست‌وجو را پردازش می‌کند و احتمال اینکه افراد علاقه‌مند به کسب‌وکار شما را پیدا کند به شدت بالاست. مهم‌تر از همه، اینکه، گوگل این امکان را به شما می‌دهد که پیشنهاد خود را بر اساس کلمات کلیدی وارد کنید. اگر کسی کلمات کلیدی که دقیقاً با کلمات شما مطابقت دارد یا با کلمات کلیدی شما مرتبط است را جست‌وجو نماید، آگهی شما را می‌بیند.

ترفند اصلی این است که از کلمات کلیدی هدفمند استفاده کنید؛ یعنی از کلماتی استفاده کنید که افراد بیشتر آن‌ها را جست‌وجو می‌کنند تا امکان دیده شدن صفحات شما افزایش یابد. مثلاً اگر محصول شما نرم‌افزار حسابداری است، به جای اینکه از ترکیب کلماتی مانند «بهترین نرم‌افزار حسابداری» استفاده کنید، بهتر است کلمات «نرم‌افزار حسابداری برای محاسبه کاهش موجودی» را به کار ببرید. البته بهتر است مواردی را به کار ببرید که نرم‌افزارتان واقعا قابلیت انجام آن را دارد. 

چطور بدون اینکه به اعتبار خود ضربه بزنید، کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب کنید؟

برای این کار باید روی فواید و مزایایی که محصول شما برای مشتریان فراهم می‌کند تمرکز کنید. خود را به جای آن‌ها بگذارید و فکر کنید آن‌ها ممکن است چه کلماتی را جست‌وجو کنند.
حالا که ترافیک و مخاطبان به سمت صفحات شما روانه شده است، باید دست نگه‌دارید و منتظر بمانید.

چگونه می‌توان یک ایده تجاری را بدون صرف هزینه آزمایش کرد؟

3. پیگیری، تنظیم مجدد و تکرار

با افزایش مخاطبان، شما به اطلاعات واقعی‌تر نزدیک می‌شوید.

آیا صفحه شما مشتریان هدف را به‌درستی جلب می‌کند؟ آیا آن‌ها در صفحه شما ثبت‌نام می‌کنند؟

اگر صفحات شما مشتریان هدف را جلب کرده‌اند پس به‌احتمال‌زیاد محصول شما یک مشکل را حل می‌کند. این افراد را دنبال کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها واقعاً از محصول شما استفاده خواهند کرد.

اگر تردیدی درباره آن‌ها وجود ندارد، بعداً می‌توانید از لیست ایمیل‌های جمع‌آوری‌شده برای بازاریابی و فروش در زمانی که محصول آماده ورود به بازار است، استفاده کنید. ولی اگر چرخه خرید کامل نباشد شما باید این مراحل را تکرار کنید تا به نتایج قابل‌اتکا برسید.

اکنون زمان ارزش‌گذاری ایده‌هایتان رسیده است!

تعیین ارزش ایده‌ها الزاماً کار پیچیده یا هزینه‌بری نیست. صفحات لندینگ یک راه آسان و ارزان برای سنجش ایده‌ها تا قبل از اینکه شما به این ایده‌ها متعهد شوید می‌باشد. دلیلی وجود ندارد که شما برای راه‌اندازی کسب‌وکار بعدی‌تان از این صفحات استفاده نکنید.

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-18 00:06:10
دسته بندی ها