9 نشانه زبان بدن که با آن متوجه احساس و وضعیت روحی دیگران می‌شویم

23 مرداد 1399 - 6:00
مهارت‌های ارتباطی - 9 نشانه زبان بدن که با آن متوجه احساس و وضعیت روحی دیگران می‌شویم
9 نشانه زبان بدن که با آن متوجه احساس و وضعیت روحی دیگران می‌شویم
امتیاز مطلب: 82%

قطعا زبان بدن از زبانی که با آن صحبت می‌کنیم صادق‌تر است و با استفاده از حرکات دست، صورت و طرز ایستادن افراد می‌توان متوجه شد راست می‌گویند یا دروغ، آرام‌اند یا مضطرب، اعتماد به نفس کافی دارند یا ترس‌‌شان را پنهان کرده‌اند. با یوکن همراه باشید تا 9 نشانه زبان بدن را یاد بگیرید.

زبان بدن دیگران به ما می‌گوید چه احساسات و وضعیت روحی دارند، اما تنها با تکیه به زبان بدن نمی‌توان در مورد شخصیت و باورهای آن‌ها قضاوت کرد. اما حرکات بدن که به طور ناخودآگاه روی می‌دهند، صادق‌تر از زبانی هستند که انسان‌ها با آن صحبت می‌کنند. البته زبان بدن هم به موقعیت و شرایط وابسته است. برای مثال، اگر فردی دست به سینه ایستاده باشد با یقین نمی‌توانید بگویید او احساس عدم اطمینان و امنیت دارد زیرا ممکن است هوا سرد باشد و برای گرم کردن بدن، دست‌هایش را بغل کرده است.

در این مقاله، درمورد زمان‌هایی صحبت می‌کنیم که فرد در شرایط عادی قرار دارد.

1. نحوه دست دادن

دست دادن - مصافحه - بادی لنگوویج - اهمیت احساس دیگران - احساسات دیگران

طرف مقابل شما به چه روشی دست می‌دهد؟ روشی که او دست می‌دهد اولین احساس درونی ما را نسبت به او شکل می‌دهد.

طریقه دست دادن افراد به سه دسته کلی تقسیم می‌شود:

•    با تواضع و فروتنی: کفِ دست‌ها رو به بالا

•    با غرور و سلطه‌جویی: کف دست‌ها رو به پایین

•    با بی‌تفاوتی: دست هر دو طرف در یک راستا

اکنون می‌توانید از روش دست دادن طرف مقابل تان، به وضعیت روحی او پی ببرید. اگر طرف مقابل دستش بالای دست شماست، یعنی فرد مغرور و سلطه‌جویی است که برای عقاید و نظرات دیگران هیچ ارزشی قائل نمی‌شود و در اغلب اوقات انتظار دارد بقیه با نظراتش موافقت کنند.

وقتی می‌خواهید درباره موضوع خاصی صحبت کنید، قطعا افراد متواضع و بی‌تفاوت خیلی بهتر از سلطه جوها هستند زیرا شانس بیشتری دارید تا آن‌ها را با عقاید خود همراه کنید.

البته سیاست مدارها توجه ویژه‌ای به حرکات و زبان بدن خود دارند و وقتی می‌خواهند در گفت و گویی پیروز شوند، به روشی دست می‌دهند که آن‌ها را برنده گفتگو کند. مثلا به جای دست دادن روی شانه طرف مقابل می‌زنند یا دست او را می‌کشند. این کار باعث از بین رفتن اعتماد به نفس طرف مقابل می‌شود و آن‌ها را پیروز می‌کند. پس در برخورد با سیاست مدارها مراقب باشید تا گول آن‌ها را نخورید.

2. طریق لبخند زدن

خنده - خندیدن - لبخند -  بادی لنگوویج - اهمیت احساس دیگران - احساسات دیگران

طرز لبخند زدن احساسات طرف مقابل را فاش می‌کند. پس به لبخند طرف مقابل خود توجه کنید. بدون شک می‌توانید یک لبخند واقعی را از خنده‌ی دروغین تشخیص دهید. در هر نوع لبخند ماهیچه‌های مختلفی درگیر می‌شوند و به راحتی می‌توان آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد.

لبخند همراه با صداقت و صمیمیت: در این نوع لبخند، عضله خندان (ماهیچه خنده) که ماهیچه نازک و پهنی است که در گوشه‌های دهان قرار دارد و گوشه لب را به عقب می‌کشد، درگیر است. لبخند صادقانه باعث چروکیده شدن ناحیه اطراف چشم‌ها می‌شود و حتی ممکن است پوست زیر بینی نیز به پایین کشیده شود.

لبخند دروغین و زورکی

در این نوع لبخند، از ماهیچه‌های خنده برای کشیدن گوشه‌های لب استفاده می‌شود تا لب فرم خنده به خود بگیرد، اما بالای صورت هیچ چروکی اتفاق نمی‌افتد و چهره ثابت می‌ماند. 

وقتی طرف مقابل لبخند صادقانه روی لب دارد، مطمئن شوید او با شما احساس راحتی می‌کند.

3. حرکات نمادین

حرکت بدن - حرکات نمادین - بادی لنگوویج - اهمیت احساس دیگران - احساسات دیگران

هر فردی در موقعیت‌های مختلف، از نشانه‌هایی استفاده می‌کند که به آن‌ها حرکات نمادین می‌گویند. هنگام مکالمه با طرف مقابل به این نشانه‌ها توجه کنید:
به این مساله توجه داشته باشید که حرکات نمادین متناسب با صحبت‌های فرد باشد.

وقتی فرد دروغگو محسوب می‌شود که حرکاتش با صحبت‌هایی که می‌کند هم‌خوانی نداشته باشد. در این مواقع باید زبان بدن او را زیر نظر بگیرید زیرا برای او سخت است که با بدنش هم دروغ بگوید.

مثلا فردی را تصور کنید که انگشت شست خود را به نشانه تایید بالا برده اما هم‌زمان لب هایش را جمع کرده است، بدون شک او در حال دروغ گفتن به شماست. یا وقتی کسی به شما جواب مثبت می‌دهد و تاییدتان می‌کند اما در همان لحظه شانه‌هایش را بالا می‌اندازد، نباید به حرف‌های او اعتماد کنید.

4. حرکت دست‌ها

حرکت دست - حرکت دستها - دستها - بادی لنگوویج - اهمیت احساس دیگران - احساسات دیگران

دست‌ها می‌توانند احساسات و حالت روحی شما را هویدا کنند. مثلا بسته نگه‌داشتن دست‌ها نشانه‌ی احساس ناامنی و اضطراب است:

•    مشت‌های بسته

•    دست‌های گره کرده

اگر طرف مقابل یک شیی را در بین دستان خود نگه داشته است، یعنی احساس خوبی ندارد. وقتی فردی دو دست خود را در هم گره کرده است یعنی فرد سرسختی بوده و به راحتی نمی‌توان با او توافق کرد. البته دست‌های گره کرده نشانه‌ی رفتار غیردوستانه و غیرصمیمی نیز هست. دقت کنید هر چقدر فرد دستش را پایین تر بگیرد، شرایط حادتر است.

اگر با نشانه‌های زبان بدن به این نتیجه رسیدید طرف مقابل‌تان راحت نیست، سعی کنید با حرف‌هایتان او را آرام کنید. با دقت به دست‌ها می‌توانید متوجه شوید چه احساسی دارد.

5. کف دست‌ها

کف دستها - نحوه قرارگیری دست - بادی لنگوویج - اهمیت احساس دیگران - احساسات دیگران

کف دست روی ساعد

در این وضعیت فرد سعی می‌کند احساسات بد خود را پنهان کند. این یک حرکت ناخودآگاه برای پنهان کردن احساسات بد مانند احساس ناامنی و عدم اطمینان است.
لازم است به انگشت شست طرف مقابل‌تان هم توجه کنید. دقت کنید شست رو به بالاست یا زیر انگشتان پنهان شده و نمی‌توانید آن را ببینید. اگر شست رو بالاست یعنی فرد اعتماد به نفس بالایی دارد و روی رفتارش کنترل خوبی دارد.

اگر دست‌ها رو به پایین و کف دست‌ها روی هم قرار دارند، فرد استرس زیادی دارد. زمان کودکی و راه افتادن خود را به یاد بیاورید، وقتی مادرتان دست شما را می‌گرفت احساس آرامش و امنیت پیدا می‌کردید. این واکنش در زمان بزرگسالی نیز اتفاق می‌افتد و فرد برای رسیدن به احساس آرامش و امنیت، دست خود را در دست می‌گیرند. 

برای مقابله با استرس طرف مقابل بهتر است موضوع بحث را عوض کنید، اگر ایستاده اید، بنشینید و برعکس. هر کاری می‌توانید انجام دهید تا حالت دست طرف مقابل عوض شود و به این اطمینان برسید که حس ناامنی یا ترس ندارد.

حرکت کردن

دست روی زانوهاست، یعنی طرف مقابل مضطرب است و باید مکالمه را پایان دهید. این وضعیت «آمادگی نشسته» نامیده می‌شود. به این مفهوم که فرد برای ابراز ناراحتی خود از ادامه بحث و مکالمه مدام سر جایش تکان می‌خورد.

برای این‌که احساس آرامش و راحتی را به طرف مقابل بدهید، موضوع بحث را عوض کنید تا آرام تر شود.

6. طرز نگه‌داشتن دست‌ها

طرز نگه داشتن دستها - دست - دستها - بادی لنگوویج - اهمیت احساس دیگران - احساسات دیگران

وقتی به طور ناخودآگاه و غیر ارادی دست‌ها را پشت کمرمان پنهان می‌کنیم، یعنی‌بخش آسیب پذیر بدن خود را به نمایش می‌گذاریم. وقتی چنین حالتی به خود می‌گیریم که احساس اعتماد به نفس بالا یا برتری زیاد نسبت به دیگران داشته باشیم. اگر طرف مقابل‌تان چنین ژستی به خود گرفته، مطمئن شوید هیچ چیزی برای پنهان کردن ندارد و کاملا با شما صادق است.

هر وقت اعتماد به نفس خود را از دست دادید چنین حالتی به خود بگیرید همانند ناظم مدرسه. راه رفتن با دست‌های پشت کمر به شما احساس قدرت و اعتماد به نفس می‌دهد.

7. میزان استرس طرف مقابل

استرس - اضطراب - میزان استرس - بادی لنگوویج - اهمیت احساس دیگران - احساسات دیگران

انجام برخی حرکات جزئی مانند درست کردن موها نشانه‌ی استرس و نگرانی طرف مقابل است. اگر فرد با موها، لباس یا دست هایش بازی می‌کند یعنی عصبی و مضطرب است. بازی با خودکار، تکان دادن پاها و دیگر حرکات تکراری نشانه‌ی عصبی بودن فرد است.

•    استرس در مردها: با اعضای صورت خود بازی می‌کنند.

•    استرس در زن ها: با زانوها، لباس یا موهایشان بازی می‌کنند.

بازی کردن با اعضای بدن باعث می‌شود ضربان قلب فرد پایین آمده و احساس راحتی کند.

8. وضعیت پاها

پاها - وضعیت پا - وضعیت پاها - بادی لنگوویج - زبان اندام - توجه به احساسات دیگران

پاها از صادق ترین اعضای بدن انسان هستند که با توجه به آن‌ها می‌توانید به احساسات طرف مقابل پی ببرید. معمولا تکان دادن پاها را نشانه‌ی عصبی بودن فرد می‌دانیم اما تکان دادن پاها می‌تواند نشانه موارد زیر نیز باشد:

•    تکان دادن سریع پاها نشانه‌ی شنیدن یک خبر خوب و هیجان انگیز است.

•    وقتی فرد ناگهان حرکت پاهایش را متوقف می‌کند یعنی احساسی منفی به او دست داده است.

با اطلاع از زبان بدن می‌توانید در جلسات کاری یا مهمانی‌های دوستانه، آگاهی بیشتری نسبت به احساسات و وضعیت روحی طرف مقابل داشته باشید و مکالمه‌تان را به سمت و سوی بهتری پیش ببرید.

9. طریقه ایستادن

ایستادن - نحوه ایستادن - زبان اندام - بادی لنگوویج - زبان اندام - توجه به احساسات دیگران

ایستادن با پاهای باز

این حرکت ناراحتی و استرس فرد را نشان می‌دهد. یعنی به دنبال راهی برای یافتن آرامش و اعتماد به نفس است. هر چقدر فاصله پاها از هم بیشتر باشد، یعنی ناراحتی او بیشتر است.

ایستادن با پاهای ضربدری

در این حالت صاف ایستادن کار ساده‌ای نیست و ممکن است خطر زیادی برای او داشته باشد. اما همین حالت نشان می‌دهد او کاملا خونسرد است و هیچ چیز نمی‌تواند نگرانش کند.

ایستادن با پنجه‌ی روی زمین و پاشنه رو به بالا

یعنی فرد حالت روحی مناسبی دارد و احتمالا خبر خوبی شنیده است. شاید چیزی نگوید، اما پاهایش حال خوب او را آشکار می‌کند.

ایستادن با پاشنه بالا و پنجه عمود بر زمین

این حالت نشان می‌دهد فرد به دنبال تغییرِ جو یا تغییر موضوع بحث است.

منبع: brightside

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-07 20:52:26
دسته بندی ها