10 علت اصلی طولانی شدن مسیر موفقیت

24 مرداد 1399 - 6:00
موفقیت فردی - 10 علت اصلی طولانی شدن مسیر موفقیت
10 علت اصلی طولانی شدن مسیر موفقیت
امتیاز مطلب: 75%

رسیدن به موفقیت به زمان زیادی نیاز دارد. هرگز انسان نمی‌تواند در زمان مورد انتظارش به موقعیت و درآمد دل‌خواه خود دست یابد. اما چرا راه رسیدن به موفقیت اینقدر طولانی است؟ با یوکن همراه باشید.

حتما شما هم باور دارید، یک شبه نمی‌توان ره صد ساله پیمود و در زندگی به موفقیت رسید. در ادامه مقاله، 10 دلیل از زبان افراد مختلف را جمع آوری کرده‌ایم:

1. اولویت بالاتری به کارهای درست نمی‌دهید

برای رسیدن به موفقیت باید کارهای ارزشمند و مفید انجام دهید، سخت کار کردن تنها راه موفق شدن نیست. در طول روز، تعدادی از کارها در اولویت بالا قرار دارند و مابقی کارها تنها هدف اصلی شما را پوشش می‌دهند. به همین دلیل، بهتر است به جای کار کردن در ساعات طولانی، از فعالیت‌های خود فاصله بگیرید، کمی به هدف اصلی خود فکر کنید و کارهای اصلی و ارزشمند را بیابید. سپس برای انجام این فعالیت‌های ارزشمند برنامه ریزی کرده و انجامشان دهید.

اولویت - اولویت بالاتر - دیر موفق شدن - عوامل نرسیدن به موفقیت - موفقیت دیرهنگام

برای مثال، به این درک رسیده‌اید که با ورزش به سلامت جسمانی، تناسب اندام و روحیه بهتر دست خواهید یافت، با این حال تنها هفته‌ای یک‌ بار به باشگاه می‌روید؛ در حالی‌ که می‌توانید روزانه 2 ساعت ورزش کنید و به نتیجه دلخواهتان برسید.

در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که در زندگی همه چیز به انتخاب خودمان بستگی دارد. وقتی انتخاب درستی داشته باشید، موفقیت در انتظارتان خواهد بود. باید یاد بگیرید فعالیت‌های ارزشمند را در اولویت روزانه خود قرار دهید.

2. شما به اندازه کافی شکست را تجربه نکرده‌اید

حتما این جمله را شنیده‌اید که می‌گویند:

شکست پلی است به سوی موفقیت.

این جمله عین واقعیت است. اگر به اندازه کافی شکست نخورید، نمی‌توانید مسیر موفقیت را پیدا کنید. اگر هنوز نتوانسته‌اید به موفقیت برسید، بدین معناست که زیاد شکست نخورده‌اید.

شکست خوردن - شکست - دیر موفق شدن - عوامل نرسیدن به موفقیت - موفقیت دیرهنگام

در حالی‌که به دنبال کارهای مفرح و خوش‌گذرانی هستید، دیگران به دنبال یافتن راهی برای رسیدن به موفقیت هستند. آن‌ها با شکست و سعی و خطا می‌خواهند چیزهای جدیدی در زندگی یاد بگیرند. باید بدانید، تا وقتی از منطقه‌ی امن خود بیرون نیایید و ریسک نکنید، پیشرفتی در زندگی‌تان حاصل نخواهد شد. هر بار شکست می‌خورید، تجربه جدیدی به‌دست می‌آورید و به توانایی‌هایتان افزوده می‌شود.

3. به این درک نرسیده‌اید که مسیر موفقیت «میان‌بُر» ندارد

والت دیزنی در سال 1919 میلادی به شهر کانزاس‌سیتی نقل مکان کرد تا به عنوان نقاش در یک روزنامه مشغول کار شود. اما پس از مدت کوتاهی به دلیل «نداشتن ایده های جدید و خلاقانه» از کارش اخراج شد. پس از آن، والت دیزنی با یک تئاتر محلی برای ساخت کارتون قراردادی با نام Laugh-O-Grams بست. نمایش آن مورد پسند افراد زیادی قرار گرفت اما به خاطر مسائل مالی شکست خوردند و دیزنی ورشکست شد. او هرگز دست از تلاش نکشید و سرانجام بعد از حدود 20 سال به موفقیت رسید.

میانبر موفقیت - دیر موفق شدن - عوامل نرسیدن به موفقیت - موفقیت دیرهنگام - والت دیزنی - میکی ماوس

کارتون «سفیدبرفی و هفت کوتوله» در پاییز 1937 میلادی توسط والت دیزنی عرضه شد. این برنامه فروش 1.5 میلیون دلاری داشت و موفق به دریافت 8 جایزه اسکار شد. این همان موفقیت ارزشمندی بود که والت دیزنی انتظارش را می‌کشید. اما موفقیت او 20 سال طول کشید و این اثباتی بر این ادعاست که موفقیت راه میان‌بُر ندارد.

4. هر کسی منطقه زمانی خاصِ خود را دارد

نباید همیشه منتظر باشید در جوانی به موفقیت برسید. هر فردی منطقه زمانی خاص خود را دارد. شاید برخی‌ها در 20 سالگی به آرزوهایشان برسند و برخی دیگر در 60 یا 70 سالگی. دلیل این مساله آن است که شرایط زندگی هر فرد متفاوت از دیگری است.

منطقه زمانی - دیر موفق شدن - عوامل نرسیدن به موفقیت - موفقیت دیرهنگام

برای مثال، مارک زاکربرگ در دهه 20 زندگی خود با فیس بوک به موفقیت رسید اما مدیرعامل کی اف سی (KFC) در 60 سالگی با سوخاری‌های فوق العاده‌اش درخشید.

5. شکست‌ها باعث ترس و گیج شدن‌تان می‌شوند

شکست برای خیلی‌ها سخت و دردناک است، خصوصا وقتی در کاری سرمایه گذاری کنید و تمام پولتان هدر برود. اما نباید درجا بزنید.

همه‌ی انسان‌ها به دنبال موفقیت‌اند اما اغلب آنها دوست دارند بدون هیچ خطر و ریسکی به هدف‌شان برسند. اما چنین چیزی محال است. برای رسیدن به موفقیت باید جرات ریسک کردن داشته باشید. تا وقتی شکست نخورید نمی‌توانید بار دیگر محکم‌تر قدم بردارید.

ترسیدن - ترس از موفقیت - دیر موفق شدن - عوامل نرسیدن به موفقیت - موفقیت دیرهنگام

افرادی که از دست دادن پول برایشان هولناک است، تمام سرمایه خود را در بانک می‌گذارند. پس انداز خوب است اما سرمایه‌گذاری پرسودتر است؛ با سرمایه‌گذاری می‌توانید سود خود را چند برابر کنید اما با پس‌انداز تنها از پول‌تان مراقبت می‌کنید و هیچ رقمی به آن افزوده نخواهد شد.

6. تنها روی مسائل منفی تمرکز دارید

خوب است به خودتان سخت بگیرید اما نباید افراط کنید. با تمرکز روی اشتباهات تنها خود را از قرار گرفتن در مسیر درست دور می‌کنید.

منفی گرایی - تمرکز بر مسائل منفی - دیر موفق شدن - عوامل نرسیدن به موفقیت - موفقیت دیرهنگام

پیشرفت شخصی به این معناست که با تلاش تغییراتی درزندگی روزمره خود ایجاد کنید. اما اغلب افراد با تمرکز روی اشتباهات و از ترس نتیجه، از ریسک کردن و ایجاد تغییر در زندگی‌شان واهمه دارند و در جا می‌زنند. منفی‌بافی را کنار بگذارید و بدانید از دل همین ترس‌ها می‌توان به موفقیت رسید.

بیشتر مردم با دست کم گرفتن خود و مقاومت در برابر تغییر از موفقیت و پیشرفت خود جلوگیری می‌کنند.

7. تصویر روشنی از اهداف خود ندارند

برخی افراد تمام تمرکز خود را روی جزئیات اهداف می‌گذارند و از نزدیک به آن نگاه می‌کنند. اما بهتر است یک گام به عقب بردارید و از دور اهداف و فعالیت‌های خود را نظاره کنید.

باید ببینید اهداف‌تان از دور هم جذاب است؟

اهداف - دورنمای اهداف - بازبینی اهداف - دیر موفق شدن - عوامل نرسیدن به موفقیت - موفقیت دیرهنگام

در طی زمان، شخصیت و عقاید افراد دچار تغییر می‌شود. آنها می‌توانند شناخت بهتری نسبت به خود پیدا کنند و دیدگاهشان واقع‌بینانه‌تر شود. البته منظور این نیست هدف اولیه‌تان از روی ناآگاهی بوده اما در طی زمان و قرار گرفتن در شرایط، می‌توان به دیدگاه سازنده‌تری رسید.

باید این نکته را در نظر بگیرید که اگر تاکنون به موفقیت نرسیده‌اید بدین معنا نیست که شکست خورده‌اید.

8. هر موفقیتی نیاز به زمان دارد

نباید دوره انتظار و اصطلاحا «روی تخم خوابیدن» (مانند پرندگان) را فراموش کنید. هر چیزی در این دنیا نیاز به دوره‌ی سکون و انتظار دارد که به آن «دوره نهفتگی» می‌گویند.

زمان - زمان بندی - ایلان ماسک - دیر موفق شدن - عوامل نرسیدن به موفقیت - موفقیت دیرهنگام

مثلا پرنده 21 روز روی تخم می‌خوابد تا تبدیل به جوجه شود و جوجه بیرون بیاید، دوره انتظار برای انسان حدود 9 ماه است. حقیقت این است تمام چیزهای بزرگ و مهم در این دنیا به زمان نیاز دارند.

هر چقدر هدفتان بزرگ‌تر باشد، به زمان بیشتری برای تحقق آن نیاز خواهید داشت.

9. اهداف‌تان چندان واقع‌بینانه نیست

روی کاغذ آوردن هدف و ترسیم نقشه راه در رسیدن به موفقیت بسیار کمک کننده است. اما باید اهداف واقع‌بینانه‌ای داشته باشید.

اهداف غیرواقعی - اهداف غیرمنطقی - دیر موفق شدن - عوامل نرسیدن به موفقیت - موفقیت دیرهنگام

گاهی اهدافی دور از واقعیت‌ برای خود تعیین می‌کنید، تنها برای این‌که تایید و توجه دیگران را بدست آورید. یا ممکن است انتظار کارهایی را داشته باشید که برای انجام آنها آمادگی ندارید. واقع‌بینانه نبودن اهداف باعث می‌شود به سرعت ناامید شوید و احساس ترس و ناامنی به سراغ‌تان بیاید.

با درنظرگرفتن اهداف قابل دسترس و کوچک، با سرعت و انگیزه بیشتری می‌توانید به هدف اصلی‌تان برسید.

10. حمایت و انگیزه کافی ندارید

حمایت - انگیزه - حامی موفقیت - دیر موفق شدن - عوامل نرسیدن به موفقیت - موفقیت دیرهنگام

گاهی به این دلیل به موفقیت نمی‌رسید زیرا انگیزه و اشتیاق خود را از دست داده‌اید. شاید پشتیبان خود را از دست داده‌اید یا اصلا هیچ فرد الهام‌بخشی در اطراف‌تان وجود ندارد. اطراف خود را نگاهی بیندازید، آیا کسی حامی و پشتیبان شما هست؟ آیا به ایده‌های شما توجه می‌کنند و به آن ایمان دارند؟ اگر این‌طور نیست، از افراد منفی‌بافی که در اطرافتان هست فاصله بگیرید و در مسیر درست قدم بردارید.

منبع: businessinsider

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-08 16:50:22
دسته بندی ها