9 اشتباهی که زنان در رابطه عاطفی مرتکب می‌شوند

27 مرداد 1399 - 6:00
مهارت‌های همسرداری - 9 اشتباهی که زنان در رابطه عاطفی مرتکب می‌شوند
9 اشتباهی که زنان در رابطه عاطفی مرتکب می‌شوند
امتیاز مطلب: 77%

یک رابطه عاطفی همانند افرادی که آن را تشکیل داده‌اند، ناقص و ناکامل است. گاهی اوقات یکی از طرفین کاری می‌کند که می‌تواند رابطه‌شان را خراب کند. زنان در رابطه عاطفی اشتباهاتی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، پس با یوکن همراه باشید.

1. دست کم گرفتن خود

دست کم گرفتن خود - خود کم بینی - روابط عاطفی اشتباه - اشتباهات زنان در روابط عاطفی - زنان در رابطه

امروزه در معرض آسیب‌پذیری و از دست دادن اطمینان خاطرمان قرار داریم. ما مدام در حال اثبات خودمان هستیم و همواره با موج‌هایی از موفقیت و شکست مواجه می‌شویم؛ پساعتماد به نفس و حس ارزشمندی ما تزلزل می‌یابد؛ با این حال، باید تلاش کنیم خودمان را دست کم نگیریم.

این باور را در خود به‌وجود آورید که ارزش تمام خوبی‌های دنیا را دارید و شایسته‌ی هر آن‌چه به‌دست می‌آورید، هستید.

2. تکیه بیش از اندازه به همسر

تکیه به همسر - وابستگی شدید به همسر - روابط عاطفی اشتباه - اشتباهات زنان در روابط عاطفی - زنان در رابطه

چیز بدی نیست برای دریافت حمایت به همسرمان تکیه کنیم، اما وابستگی بیش از حد به یک فرد برای این‌که نقش عصا را برای حرکت شما پیدا کند، رویکرد نادرستی است. زندگی با این روش عزت نفس، ثبات عاطفی و شادی ما را وابسته به چیزی می‌کند که هیچ کنترلی روی آن نداریم.

پس همیشه به شریک زندگی‌تان تکیه کنید اما برای دریافت حمایت، نه به خاطر نیاز.

3. انزواطلبی به جای برقراری ارتباط

انزوا - انزوا طلبی - روابط عاطفی اشتباه - اشتباهات زنان در روابط عاطفی - زنان در رابطه

زمان‌هایی که ناراحت، عصبانی و غمگین هستیم، تمایل به انزوا داریم و دلمان می‌خواهد با کسی حرف نزنیم. با این حال، حرف زدن، سوال پرسیدن و برقراری ارتباط همیشه انتخاب خوبی است، خصوصا وقتی ابهامی در شناخت نیازها و نحوه برقراری ارتباط با شریک عاطفی خود داریم.

با برقراری ارتباط نه تنها رابطه‌تان تقویت می‌شود بلکه شناخت بهتری از یکدیگر پیدا خواهید کرد.

4. تلاش برای تغییر رفتار همسر

تلاش برای تغییر همسر - تغییر دادن همسر - روابط عاطفی اشتباه - اشتباهات زنان در روابط عاطفی - زنان در رابطه

زنان و مردان از قرن‌ها قبل، طرز تفکر، رفتار و برخورد متفاوتی دارند. وقتی وارد زندگی مشترک می‌شویم، با تفاوت‌های همسرمان مواجه می‌شویم. شاید آرزو کنید‌ «ای کاش او این خصوصیات را نداشت». باید بدانید امکان تغییر همسرتان وجود ندارد و باید از این خصوصیات چشم‌پوشی کنید و به آن‌ها عادت کنید.

برای تغییر او به دنبال دلخواه خودتان نباشید؛ بلکه روی آن‌چه در او دوست دارید، تمرکز کنید و به آن‌چه دوست ندارید، بی‌توجه باشید.

5. اصرار روی آن‌چه در کنترل‌تان نیست

کنترل اوضاع - خارج از کنترل - روابط عاطفی اشتباه - اشتباهات زنان در روابط عاطفی - زنان در رابطه

کسانی احساس بهتری دارند که جزئیات کلافه‌شان نمی‌کند. در زندگی به ندرت کارها همان طور پیش می‌رود که دلمان می‌خواهد. طبیعی است در مواجهه با تغییر برنامه‌ها آشفته نشویم؛ اما نگرانی مداوم به دلیل این تغییرات، بهانه‌گیری یا کنایه زدن می‌تواند حال شما و همسرتان را خراب کند و خاطره‌ای تلخ برایتان بسازد.

خیلی به جزئیات توجه نکنید؛ جز در مواردی که تغییر برنامه قابل قبول نیست و می‌تواند سلامت و امنیت شما را به خطر بیاندازد.

6. بی‌توجهی به کارهایی که همسرتان برایتان انجام می‌دهد

بی توجهی - قدرنشناسی - روابط عاطفی اشتباه - اشتباهات زنان در روابط عاطفی - زنان در رابطه

معمولا مردان به خوبی می‌دانند زنان عاشق چه کارهایی هستند. اما حتی وقتی واقعا عاشق‌اند، مطابق با دیدگاه زنان عاشقی نمی‌کنند. البته ممکن است او نداند که چه می‌خواهید؛ اما این به معنای اهمیت ندادن نیست.

هر کاری دوست دارید برایتان انجام دهد، مستقیما خواسته‌تان را به زبان بیاورید. با این کار هم آزرده‌خاطر نمی‌شوید و هم لذت بیشتری از رابطه‌تان می‌برید.

7. دنبال تعهد بودن قبل از شناخت کامل

تعهد - تعهد قبل از شناخت - روابط عاطفی اشتباه - اشتباهات زنان در روابط عاطفی - زنان در رابطه

برخی زنان اغلب مردان را تحت فشار می‌گذارند تا در رابطه احساس امنیت کنند. اما باید بدانید تعهد دوطرفه است. ابتدا باید شناخت کاملی درباره‌ی او پیدا کنید و بعد به دنبال تعهد باشید. به این فکر کنید، آیا 5 سال دیگر دلم می‌خواهد با او باشم؟ باید بدانید آدم‌ها در طی زمان دچار تغییر و تحول می‌شوند؛ پس به خودتان و او فرصت بدهید.

برای پیشبرد رابطه و دریافت احساس اطمینان خاطر و امنیت، با او صحبت کنید تا با کمک هم، راهی برای دریافت امنیت خاطر بیشتر پیدا کنید.

8. ماندن در رابطه عاطفی ناسالم

رابطه ناسالم - رابطه عاطفی ناسالم - روابط عاطفی اشتباه - اشتباهات زنان در روابط عاطفی - زنان در رابطه

ما حق آزادانه فکر کردن داریم و کسی درباره فکرهایی که به ذهن‌مان می‌رسد مسئولیت ندارد. اما عمل بر اساس افکار، موضوعی متفاوت است. ممکن است در رابطه شرایط سختی به‌وجود بیاید. در این زمان است که آسیب‌پذیر، ناراحت و تهی از امنیت خاطر می‌شویم. اگر در چنین موقعیتی هستید، با همسرتان حرف بزنید. اگر رابطه‌ی فعلی به نیازهایتان پاسخ نمی‌دهد و تنها باعث آزردگی‌تان می‌شود، شجاعت به خرج دهید و آن را برای همیشه تمام کنید. در غیر این صورت، رابطه و اعتماد بین خودتان را با تصمیمات ناپخته و سریع خدشه‌دار نکنید. باید همان رفتاری را با شریک زندگی‌تان داشته باشید که از او انتظار دارید.

9. تحمیل نظر و تصمیم‌گیری برای همسر

تحمیل نظر - تصمیم گیری برای همسر - روابط عاطفی اشتباه - اشتباهات زنان در روابط عاطفی - زنان در رابطه

همه دوست دارند نقش موثری در تصمیمات و انتخاب‌های همسرشان داشته باشند. با این کار احساس می‌کنیم جایگاه مهمی در زندگی مشترک داریم؛ اما گاهی اوقات زیاده‌روی می‌کنیم.

وقتی کسی وارد تصمیمات شما می‌شود چه احساسی پیدا می‌کنید؟ پس بدانید همان احساس به دیگران هم دست خواهد داد، پس به جای همسرتان تصمیم نگیرید.

منبع: lifehack

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-08 17:29:36
دسته بندی ها