7 راهکار افراد موفق برای غلبه بر استرس

5 شهریور 1399 - 6:10
عادت‌های موفقیت - 7 راهکار افراد موفق برای غلبه بر استرس
7 راهکار افراد موفق برای غلبه بر استرس
امتیاز مطلب: 73%

خیلی از کارآفرینان جوان به دلیل استرس دائمی که دارند، دچار شکست می‌شوند و زمین می‌خورند. برخی افراد از شکست واهمه دارند و فکر می‌کنند در صورت شکست، هیچ شانسی برای ادامه‌ی مسیر نخواهند دشت. آن‌ها نمی‌دانند چطور استرس خود را مهار کنند و اغلب در تصمیم گیری‌ها دچار اشتباه شده و بهره وری خود را به چالش می‌اندازند. این در حالیست که افراد موفقی چون استیو جابز و ریچارد برانسون با این‌که استرس زیادی در مسیر موفقیت ‌خود داشتند، اما توانستند بر این استرس غلبه کرده وکسب و کار خود را به سودآوری برسانند. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم افراد موفق چطور استرس‌شان را سرکوب می‌کنند؟

1. بدون هیچ ابایی درخواست کمک می‌کنند

ریچارد برانسون در کتاب «راه و رسم ویرجین» می‌گوید:

 باید قبل از این‌که بگوییم «انجامش می‌دهیم» یا «انجامش نمی‌دهیم»، ایده خود را با افراد زیادی در میان بگذاریم.

خیلی از کارآفرینان جوان و مدیران کسب و کارها هنگام کمک خواستن از دیگران، مرتکب اشتباه می‌شوند و آن این‌که فکر می‌کنند پروژه‌ی در دست‌شان را باید خود به تنهایی به انجام برسانند. نباید انتظار داشته باشید خود به تنهایی تمام وظایف را انجام دهید. باید قبول کنید شما در تمام حوزه‌ها تخصص ندارید. پس کارهایی که در تخصص‌تان نیست را به افراد کاربلد واگذار کنید. اگر بخواهید تمام پروژه را یک‌تنه پیش ببرید، دچار استرس خواهید شد و خیلی از کارها نیز به درستی انجام نخواهد شد.

کمک خواستن - کمک گرفتن - مقابله با اضطراب - پیروزی بر استرس - راهکار افرادموفق

افراد موفق برای انجام وظایف مختلف، کارشناسان همان حوزه را به کار می‌گیرند. آن‌ها با این کار استرس را از خود دور کرده و کسب و کارشان را به موفقیت می‌رسانند. همچنین مطمئن خواهند بود تمام کارها طبق برنامه جلو می‌رود. پس اگر توانایی انجام کاری را ندارید، حتما با چند نفر مشورت کنید. حتی اگر به انجام کاری مطمئن هستید، باز هم از مشورت با دیگران دست نکشید. البته باید با افراد کارشناس مشورت کنید تا دوباره زمانی را صرف تحقیق درباره درستی یا نادرستی مشورت‌های انجام‌شده نکنید.

2. تجربیات خود را با دیگران در میان می‌گذارند

دیپاک چوپرا می‌گوید:

راز زندگی این است که بتوانید تأمل کنید، خودتان را بشناسید، بتوانید پیش از این‌که واکنش سریعی نشان دهید کمی فکر کنید. وقتی به موفقیت خواهید رسید که بتوانید خودتان را خوب بشناسید.

شاید برایتان سوال پیش بیاید چرا باید تجربیات‌تان را در اختیار دیگران قرار دهید؟ اصلی ترین دلیل، دریافت بازخورد از دیگر کارشناسان درباره تجارب‌تان است. بدون شک این افراد هم تجارب خود را با شما به اشتراک می‌گذارند. قطعا شگفت‌زده می‌شوید وقتی ببینید با خیلی از این افراد، تجربیات مشترکی دارید و روند پیشرفت کسب و کارتان کاملا شبیه هم بوده است. با استفاده از این راهکار می‌توانید چیزهای جدیدی یاد بگیرید و اشتباهاتی که دیگران قبلا مرتکب شده‌اند را تکرار نکنید.

تجربه - به اشتراک گذاشتن تجربیات - مقابله با اضطراب - پیروزی بر استرس - راهکار افرادموفق

خیلی از افراد موفق برای این‌که فشار شغلی و‌ استرس خود را تخلیه کنند، به سراغ وبلاگ‌‌نویسی می‌روند. وقتی افکار و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارید، نه تنها بازخورد دیگر کارشناسان را دریافت می‌کنید، بلکه استرس‌تان به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. علاه بر آن، راحت تر می‌توانید به تجارب گذشته‌تان رجوع کنید و از آن‌ها عبرت بگیرید. هر شب قبل از این‌که به رختخواب بروید، روزی که پشت سر گذاشتید را بسنجید و تمام اتفاقات روز را بنویسید. در پایان هر ماه، پستی در وبلاگ‌تان منتشر کنید تا ماهی که سپری شد را ارزیابی کرده و به افراد تازه کار نیز کمک کرده باشید. با این کار می‌توانید روی مسیر کسب و کارتان تمرکز بیشتری داشته باشید، بدین ترتیب بهره‌وری‌تان افزایش خواهد یافت.

3. مدام در حال یادگیری‌اند

هر سنی دارید و به هر حرفه‌ای مشغولید، یادگیری فرآیندی ادامه‌دار است. اگر می‌خواهید به موفقیت برسید، این باور را در خود به‌وجود آورید که نیازمند دانش هستید و هرگز از یادگیری دانش دست نکشید.

وقتی سعی می‌کنید چیزهای جدیدی یاد بگیرید، آسان‌تر با چالش‌ها مواجه می‌شوید و می‌توانید سریع‌تر تصمیم‌گیری کنید. شاید به وبلاگ‌نویسی علاقه‌مند باشید اما این کار هیچ ضرورتی در پیشرفت کسب و کارتان نداشته باشد، با این حال چرا نباید وبلاگ‌نویسی را یاد بگیرید؟ ابتدا با سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress) آشنا شوید و وبلاگ‌نویسی را از این پلتفرم ساده و رایگان شروع کنید.

یادگیری - یادگیری دائمی- مقابله با اضطراب - پیروزی بر استرس - راهکار افرادموفق

یادگیری موضوعات جدید به شما کمک می‌کند در مسیر زندگی‌تان باقی بمانید، زیرا هیچ دانشی غیرضروری و بلااستفاده نیست. اما مراقب باشید در انجام وظایف‌تان کوتاهی نکنید و با سخت‌کوشی پیش بروید.

4. از گجت‌ها بهترین استفاده را می‌برند

گجت‌ها برای این در دسترس‌مان قرار دارند که از آن‌ها در انجام وظایف روزمره کمک بگیریم. باید یاد بگیرید چگونه با این ابزارها کار کنید و از امکانات‌شان بهره ببرید. مثلا تنها کاربرد گوشی هوشمند این نیست که از خود سلفی بگیرید یا در شبکه های اجتماعی بچرخید. با گوشی هوشمند می‌توان برنامه ریزی دقیقی داشت و به زندگی منظم‌تری دست یافت. هم‌چنین می‌توانید اپلیکیشن بانک موردنظرتان را نصب کنید و بدون این‌که به بانک بروید یا لپ‌تاپ داشته باشید، تراکنش‌های مالی خود را با چند کلیک و بدون صرف زمان انجام دهید.

گجت - استفاده بهینه از گجت - مقابله با اضطراب - پیروزی بر استرس - راهکار افرادموفق

امروزه اپلیکیشن‌های کاربردی زیادی هستند که به صرفه‌جویی در زمان کمک می‌کنند. حتی می‌توانید پیام‌هایی که به موبایل‌تان ارسال می‌شوند را روی لپ تاپ بخوانید. اگر شغل‌تان طوری است که بیشتر ساعات روز با لپ تاپ سروکار دارید، قطعا برایتان آسان‌تر است که حساب‌های بانکی، برنامه‌های کاری یا ایمیل‌های خود را از روی لپ‌تاپ مدیریت کنید. این همان کاری است که افراد موفق انجام می‌دهند.

5. از انگیزه‌های خود اطلاع دارند

لو هولتز می‌گوید:

سنگینی کار نیست که شما را از پا درمی آورد، بلکه روش انجام کار است.

برای این‌که دچار استرس نشوید و بهره‌وری خود را افزایش دهید، باید انگیزه‌های خود را بشناسید تا مسیر درست را بپیمایید. برخی افراد از هدف نهایی انگیزه می‌گیرند، اما عده‌ای تحمل سختی را ندارند و انگیزه‌ی خود را در کارهای ساده‌تر می‌یابند.

انگیزه - اطلاع از انگیزه - مقابله با اضطراب - پیروزی بر استرس - راهکار افرادموفق

خودتان باید انگیزه‌هایتان را با تلاش و تسلیم نشدن بشناسید، چرا که هیچ کسی نمی‌تواند به شما بگوید برای ادامه‌ی مسیر به چه انگیزه‌ای نیاز دارید. والت دیزنی به دلیل نداشتن خلاقیت، از روزنامه معروف «کانزاس‌سیتی استار» اخراج شد. سپس به سراغ کسب و کارهای زیادی رفت که هیچ یک باعث موفقیت او نشدند. اما در نهایت مسیر موفقیت را پیدا کرد و مهم تر این‌که هرگز تسلیم نشد. او انگیزه‌ی خود را در تمام مسیر حفظ کرد و از هدفش دست برنداشت.

برای موفقیت در هر کاری نیاز به انگیزه دارید. پس هر چیزی را که فکر می‌کنید به شما انگیزه می‌دهد و باعث خوشحالی‌‌تان می‌شود، در زندگی خود به کار بگیرید. باید یاد بگیرید چگونه در خود انگیزه ایجاد کنید.

6. ساعت کاری مشخصی دارند

برخی افراد تمام زندگی خود را صرف شغل و موفقیت‌شان می‌کنند. اما باید مرزی میان زندگی شخصی و شغلی خود قائل شوید. حقیقت این است اگر تمام وقت مشغول کار باشید، نمی‌توانید تمام روز را با بهره‌وری بالا کار کنید و تمام وظایف‌تان را با موفقیت به انجام برسانید.

ساعات کاری - ساعات کاری مشخص - مقابله با اضطراب - پیروزی بر استرس - راهکار افرادموفق

وقتی ساعت کاری مشخصی داشته باشید، سعی می‌کنید تمام انرژی خود را در آن بازه‌ی زمانی مشخص اختصاص دهید و وظایف خود را با بهره‌وری بالا به انجام برسانید. اما اگر تمام وقت کار کنید، نتیجه‌ی مطلوبی به‌دست نخواهید آورد. صبح تا شب کار کردن تنها باعث خستگی و استرس مضاعف می‌شود و برای روز بعد آمادگی کافی نخواهید داشت. برای این‌که بتوانید با بهره‌وری بالا کار کنید، نیاز به خوشحالی و صرف وقت با خانواده‌تان دارید.

گاهی فکرهایی به ذهن‌تان خطور می‌کند که در فکرشان نیستید. پس هرگز زندگی شخصی خود را فدای کارِ زیاد نکنید. برای خانواده‌تان وقت بگذارید، به مسافرت بروید و از تفریحات موردعلاقه‌تان لذت ببرید.

7. آرامش خود را حفظ می‌کنند

رابرت دووال می‌گوید:

خلق و خوی افراد با بالا رفتن سن بهتر می‌شود. یعنی بهتر می‌توانید با مردم رفتار کنید و مهربان‌تر و بامحبت‌تر می‌شوید. اما همیشه هم این‌طور نیست. من سعی می‌کنم آرامشم را حفظ کنم، اما گاهی بهترین کار این است که خود را از مهلکه بیرون بیاورید و چرتی بزنید.

آرامش - کنترل آرامش - مقابله با اضطراب - پیروزی بر استرس - راهکار افرادموفق

باید راه رسیدن به آرامش را پیدا کنید و افکار منفی را دور بریزید. برخی‌ها برای این‌که از استرس رهایی یابند، به سراغ فعالیت‌های فیزیکی مانند پیاده روی آهسته یا ورزش در باشگاه می‌روند. خیلی خوب است که یاد بگیرید در محل کارتان آرامش خود را حفظ کنید و نفس عمیق بکشید. اگر استرس‌تان را مهار نشده باقی بگذارید، نمی‌توانید با بهره‌وری بالا کار کنید.

برای این‌که از شر استرس خلاص شوید، همانند افراد موفق عمل کنید و راهکارهای فوق را به کار ببندید.

منبع: lifehack

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-10 19:05:19
دسته بندی ها